Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Body Perception and Assertiveness Levels of University Students

Yıl 2017, Cilt: 2017 Sayı: 9, 12 - 18, 31.10.2017

Öz

This study is a descriptive
study aimed at investigating the body perception and assertiveness levels of
university students. The sample group of the research sample was 251 students
(150 female, 101 male) in the age range of 18-26 years who were studying at
Gaziantep University in the academic year of 2016-2017. In order to collect
data in the study, "Body Perception Scale" which was adapted by
Hovardaoğlu (1989) to Turkish and "Rathus Assertiveness Schedüle"
which was adapted to Turkish by Voltan (1980) was used. In the analysis of
research data, t test, variance test and correlation test were used by using
SPSS 22.0 program.



As a
result, the body perception of the research group was found at a high level and
assertiveness levels were found medium-level. It was determined that the body
perception of the men participating in the study were higher than the women and
the levels of assertiveness were higher in women. While there was no difference
in the level of body perception and assertiveness in terms of the sporting
situation, it was determined that the body perception scores of the women
performing sports were higher. The lower the level of body perception of those
who have low income status and the lower the level of assertiveness when the
body perception scores are increased in men and women.

Kaynakça

  • Alagül, Ö. (2004). Farklı spor branşlarındaki sporcuların atılganlık ile beden algısı ilişkisi. Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Aslan, D. (2004). Beden algısı ile ilgili sorunların yaratabileceği beslenme sorunları. STED; 13(9): 326-329.
  • Aşçı, F.H., Gökmen, H., Tiryaki, G., Aşçı, A, & Zorba, E. (1993). Sportif Katılımın Lisesi Erkek Öğrencilerin Beden Bölgelerinden Hoşnut Olma Düzeyleri Üzerine Etkisi, Spor ve Performans Dergisi 4(3): 38-47.
  • Aydın, B. (1991). "Cinsiyet ve Cinsiyet Rolleri Açısından Atılganlık Seviyesinin İncelenmesi". M. Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Dergisi. 3: 25-36.
  • Bozkurt, A., Çok, F. (1990). “Bir Grup Üniversite Öğrencisinde Atılganlık Düzeyi İle Beden İmajından Sağlanan Doyum Arasındaki İlişki” Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Seminer Psikolojisi Dergisi, 6, 8.
  • Cüceloğlu, D. (1991). 'İnsan ve Davranışı'. Remzi Kitapevi, İstanbul.
  • Demirbolat, A. (1991). "Sporun Bireysel, Toplumsal ve Siyasal Düzeyde İşlevleri". G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. Beden Eğitimi ve Spor Özel Sayısı. 7, 1: 145-151.
  • Dökmen, Ü. 'Sosyometri ve Psikodrama', Sistem Yayıncılık, 1999. İstanbul.
  • Ergür, E. (1996). “Üniversite Öğrencilerinde Beden-Benlik Algısı ile Ruh Sağlığı Arasındaki İlişki” Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir, 1996.
  • Hacıoğlu, M. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Beden İmgesi Hoşnutluğu ve İletişim Becerilerinin İncelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 2(2):1-16.
  • Hausenblas, HA., Downs, D.S. (2001). Comparison Of Body Image Between Athletes And Nonathletes: A Meta-Analytic Review Journal Of Applied Sport Psychology, 13(3): 323–339.
  • Hausenblas, H.A., Fallon, E.A. (2006). Exercise and Body İmage: A MetaAnalysis. Psychology and Health. 21(1): 33-47.
  • Hovardaoğlu, S. (1992). Vücut Algısı Ölçeği. Psikiyatri, Psikoloji, Psikofarmakoloji Dergisi (3P). Testler Özel Eki. 1(1):26-27.
  • İnceoğlu, D. (1987). Bir grup ergende atılganlık düzeyi araştırması, 4.Ulusal Psikoloji Kongresi Özel sayısı, 6(21).
  • Jakubowski-Spector, P. (1973). "Facilitating the Growth of Women through Assertiveness Training". The Counselling Psychologist. 4: 75-86.
  • Kalafat, T., Kıncal, R.Y. (2008). Üniversite Öğrencilerinin Beden Memnuniyeti İle Sosyal Beceri Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi, 23: 41-47.
  • Karagöz, N., Karagün, E. (2015). Profesyonel Sporcuların Beden İmajı Üzerine Betimsel Bir Çalışma, Sport Sciences, (Nwsasps), 10(4):34-43.
  • Kaya, Z. (2001). “Meslek Lisesi Öğrencilerinin Atılganlık ve Sürekli Kaygı Düzeylerinin Karşılaştırılması Üzerine Bir Araştırma” Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir, 2001.
  • Kök, E. (2005). Üniversite Öğrencilerinde Beden Algısı İle Saldırganlık Düzeyleri Arasındaki İlişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi, Sağlık Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Köroğlu, E. (2002). 'Atılganlık Nedir?'; Güncel Psikoloji Dergisi, HYB yayıncılık, Cilt:3, Sayı:2. Ankara.
  • Öngören, B. (2015). Sosyolojik Açıdan Sağlıklı Beden İmgesi. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, (34): 25-45.
  • Örsel, S., Canpolat, B.I, Akdemir, A., Özbay, H. (2004). Diyet Yapan ve Yapmayan Ergenlerin Kendilik Algısı, Beden İmajı ve Beden Kitle İndeksi Açısından Karşılaştırılması. Türk Psikiyatri Dergisi. 15(1): 5-15.
  • Phares, V., Steinberg, A.R., Thompson, K. (2004). Gender difference İn Peer And Parental Influence: Body İmage Disturbance. Self- Worth And Psychological Functioning İn Preadolescent Children. Journal Of Youth And Adoloscence. 33(5): 421-429.
  • Sarwer, D.B., Wadden, T.A, Foster, GD. (1998). Assesment of body image dissatisfaction of obese women: specificity, severity, and clinical significance. J Consult and Clin Psych; 66: 651-4.
  • Sorias, O. (1986). Sosyal beceriler ve değerlendirme yöntemleri. Psikoloji Dergisi, Sayı: 17, Ankara.
  • Suveren, S. (1991). "Sporu Teşvik Eden Ekonomik ve Sosyal Faktörler". G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. Beden Eğitimi ve Spor Özel Sayısı. 7, 1: 191-199.
  • Tegin, Buket. “Üniversite Öğrencilerinde Depresif Belirtilerle Atılganlık Düzeyi Arasındaki İlişki”. H.Ü. Edebiyat Fakültesi Dergisi, sayı: 1-2. Ankara: Kasım 1990, ss. 51-63.
  • Tezcan, B. (2009). Obez Bireylerde benlik saygısı, beden algısı ve travmatik geçmiş yaşantılar. Bakırköy Prof. Dr. Mazhar Osman Ruh Sağlığı ve Sinir Hastalıkları Eğitim ve Araştırma Hastanesi Uzmanlık Tezi.
  • Uğur, G. (1996). “Üniversite Öğrencilerinde Atılganlık ve Beden Algısı İlişkisi” Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir, 1996.
  • Ziyalar, A. Beden İmajı Kavramı. Yeni Sempozyum, 1983:1-2;31-37.

Üniversite Öğrencilerinin Beden Algısı ve Atılganlık Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2017, Cilt: 2017 Sayı: 9, 12 - 18, 31.10.2017

Öz

Bu çalışma,
üniversite öğrencilerinin beden algısı ve atılganlık düzeylerinin incelenmesi
amacıyla yapılan betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın örneklem grubunun 2016-2017
eğitim öğretim yılında Gaziantep Üniversitesinde öğrenim gören 18-26 yaş aralığında
251 (150 kadın, 101 erkek) öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada veri toplamak
amacıyla Hovardaoğlu (1992) tarafından Türkçeye uyarlama çalışması yapılan
“Beden Algısı Ölçeği” ile Voltan (1980) tarafından Türkçeye uyarlama çalışması
yapılan “Rathus Atılganlık Envanteri” kullanılmıştır. Araştırma verilerinin
analizinde SPSS 22.0 programından yararlanılarak t testi, varyans testi ve
korelasyon testi kullanılmıştır. Sonuç olarak, araştırma grubunun beden algıları
yüksek düzeyde bulunurken, atılganlık puanları orta düzeyde bulunmuştur. Çalışmaya
katılan erkeklerin beden algısının kadınlardan daha yüksek olduğu, atılganlık düzeylerinde
ise kadınların daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Spor yapma durumu açısından
beden algısı ve atılganlık düzeylerinde erkeklerde herhangi farklılık görülmezken,
spor yapan kadınların beden algısı puanlarının daha yüksek olduğu tespit edilmiştir.
Düşük gelir durumuna sahip olanların beden algısı puanlarının daha düşük olduğu,
kadın ve erkeklerde beden algısı puanlarının arttığı durumlarda atılganlık düzeylerinin
azaldığı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Alagül, Ö. (2004). Farklı spor branşlarındaki sporcuların atılganlık ile beden algısı ilişkisi. Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Aslan, D. (2004). Beden algısı ile ilgili sorunların yaratabileceği beslenme sorunları. STED; 13(9): 326-329.
  • Aşçı, F.H., Gökmen, H., Tiryaki, G., Aşçı, A, & Zorba, E. (1993). Sportif Katılımın Lisesi Erkek Öğrencilerin Beden Bölgelerinden Hoşnut Olma Düzeyleri Üzerine Etkisi, Spor ve Performans Dergisi 4(3): 38-47.
  • Aydın, B. (1991). "Cinsiyet ve Cinsiyet Rolleri Açısından Atılganlık Seviyesinin İncelenmesi". M. Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Dergisi. 3: 25-36.
  • Bozkurt, A., Çok, F. (1990). “Bir Grup Üniversite Öğrencisinde Atılganlık Düzeyi İle Beden İmajından Sağlanan Doyum Arasındaki İlişki” Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Seminer Psikolojisi Dergisi, 6, 8.
  • Cüceloğlu, D. (1991). 'İnsan ve Davranışı'. Remzi Kitapevi, İstanbul.
  • Demirbolat, A. (1991). "Sporun Bireysel, Toplumsal ve Siyasal Düzeyde İşlevleri". G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. Beden Eğitimi ve Spor Özel Sayısı. 7, 1: 145-151.
  • Dökmen, Ü. 'Sosyometri ve Psikodrama', Sistem Yayıncılık, 1999. İstanbul.
  • Ergür, E. (1996). “Üniversite Öğrencilerinde Beden-Benlik Algısı ile Ruh Sağlığı Arasındaki İlişki” Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir, 1996.
  • Hacıoğlu, M. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Beden İmgesi Hoşnutluğu ve İletişim Becerilerinin İncelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 2(2):1-16.
  • Hausenblas, HA., Downs, D.S. (2001). Comparison Of Body Image Between Athletes And Nonathletes: A Meta-Analytic Review Journal Of Applied Sport Psychology, 13(3): 323–339.
  • Hausenblas, H.A., Fallon, E.A. (2006). Exercise and Body İmage: A MetaAnalysis. Psychology and Health. 21(1): 33-47.
  • Hovardaoğlu, S. (1992). Vücut Algısı Ölçeği. Psikiyatri, Psikoloji, Psikofarmakoloji Dergisi (3P). Testler Özel Eki. 1(1):26-27.
  • İnceoğlu, D. (1987). Bir grup ergende atılganlık düzeyi araştırması, 4.Ulusal Psikoloji Kongresi Özel sayısı, 6(21).
  • Jakubowski-Spector, P. (1973). "Facilitating the Growth of Women through Assertiveness Training". The Counselling Psychologist. 4: 75-86.
  • Kalafat, T., Kıncal, R.Y. (2008). Üniversite Öğrencilerinin Beden Memnuniyeti İle Sosyal Beceri Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi, 23: 41-47.
  • Karagöz, N., Karagün, E. (2015). Profesyonel Sporcuların Beden İmajı Üzerine Betimsel Bir Çalışma, Sport Sciences, (Nwsasps), 10(4):34-43.
  • Kaya, Z. (2001). “Meslek Lisesi Öğrencilerinin Atılganlık ve Sürekli Kaygı Düzeylerinin Karşılaştırılması Üzerine Bir Araştırma” Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir, 2001.
  • Kök, E. (2005). Üniversite Öğrencilerinde Beden Algısı İle Saldırganlık Düzeyleri Arasındaki İlişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi, Sağlık Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Köroğlu, E. (2002). 'Atılganlık Nedir?'; Güncel Psikoloji Dergisi, HYB yayıncılık, Cilt:3, Sayı:2. Ankara.
  • Öngören, B. (2015). Sosyolojik Açıdan Sağlıklı Beden İmgesi. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, (34): 25-45.
  • Örsel, S., Canpolat, B.I, Akdemir, A., Özbay, H. (2004). Diyet Yapan ve Yapmayan Ergenlerin Kendilik Algısı, Beden İmajı ve Beden Kitle İndeksi Açısından Karşılaştırılması. Türk Psikiyatri Dergisi. 15(1): 5-15.
  • Phares, V., Steinberg, A.R., Thompson, K. (2004). Gender difference İn Peer And Parental Influence: Body İmage Disturbance. Self- Worth And Psychological Functioning İn Preadolescent Children. Journal Of Youth And Adoloscence. 33(5): 421-429.
  • Sarwer, D.B., Wadden, T.A, Foster, GD. (1998). Assesment of body image dissatisfaction of obese women: specificity, severity, and clinical significance. J Consult and Clin Psych; 66: 651-4.
  • Sorias, O. (1986). Sosyal beceriler ve değerlendirme yöntemleri. Psikoloji Dergisi, Sayı: 17, Ankara.
  • Suveren, S. (1991). "Sporu Teşvik Eden Ekonomik ve Sosyal Faktörler". G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. Beden Eğitimi ve Spor Özel Sayısı. 7, 1: 191-199.
  • Tegin, Buket. “Üniversite Öğrencilerinde Depresif Belirtilerle Atılganlık Düzeyi Arasındaki İlişki”. H.Ü. Edebiyat Fakültesi Dergisi, sayı: 1-2. Ankara: Kasım 1990, ss. 51-63.
  • Tezcan, B. (2009). Obez Bireylerde benlik saygısı, beden algısı ve travmatik geçmiş yaşantılar. Bakırköy Prof. Dr. Mazhar Osman Ruh Sağlığı ve Sinir Hastalıkları Eğitim ve Araştırma Hastanesi Uzmanlık Tezi.
  • Uğur, G. (1996). “Üniversite Öğrencilerinde Atılganlık ve Beden Algısı İlişkisi” Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir, 1996.
  • Ziyalar, A. Beden İmajı Kavramı. Yeni Sempozyum, 1983:1-2;31-37.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Uğur Abakay

Fikret Alıncak

Seda Ay Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2017
Gönderilme Tarihi 16 Ekim 2017
Kabul Tarihi 31 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2017 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Abakay, U., Alıncak, F., & Ay, S. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Beden Algısı ve Atılganlık Düzeylerinin İncelenmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2017(9), 12-18.