Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Alternative Source for Social Studies and History Lessons: eba.gov.tr

Yıl 2017, Cilt: 2017 Sayı: 9, 227 - 257, 31.10.2017

Öz

As a
reflection of developing technology, in 2011-2012 education year, Ministry of
National Education put into practice an implementation that can be regarded as
a reform: Fatih Project (Act of Searching for Opportunities and Developing
Technology). At the beginning, the project which was put into practice as a
pilot scheme in 17 provinces and 54 schools has been implemented in thousands
of schools as of 2016. For interactive boards and tablet computers sent to
schools in the scope of the project, in order to provide and conduct educative
e-content which is a component of the project, and to offer accurate and
reliable e-content in accordance with every class level, Education Information
Network (EBA) was put into service in 2012 by Ministry of National Education
Directorate General for Innovation and Education. Ministry of National
Education explains the aim of this service as follows: “by using information
technologies at school, home, etc, briefly everywhere if needed, to support
effective material use and actualize the integration of technology to the
education”. Education Information Network will be an alternative source for
many lessons studied in primary, secondary and high schools by increasing e-contents
and the scope of Fatih Project. The aim of the study is to analyze contents of
lessons included in Education Information Network in the scope of social
studies and history lessons and to receive opinions of social studies and
history teachers about EBA. In the study, qualitative research method was used.
In one aspect of the study, data was collected with interview method and in
this context, 12 teachers, 6 of whom are social studies teachers and the other
6 of whom are history teachers, were interviewed. In another aspect of the
study, lesson contents were alanyzed with the help of document review method.
The data acquired from the study in which different qualitative research
methods were used was analyzed again with different qualitative data analysis
approaches.

Kaynakça

  • Akıncı, A. & Kurtoğlu, M. & Seferoğlu, S. S. (2012). Bir teknoloji politikası olarak fatih projesinin başarılı olması için yapılması gerekenler: bir durum analizi çalışması. XIV. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, Akademik Bilişim 2012, Uşak.
  • Aktay, S., Keskin, T. (2016). Eğitim bilişim ağı (eba) incelemesi, Eğitim Kuram ve Araştırma Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 3, ss.27-44.
  • Alabay, A. (2015). Ortaöğretim öğretmenlerinin ve öğrencilerinin eba(eğitimde bilişim ağı) kullanımına ilişkin görüşleri üzerine bir araştırma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bryman, A. (2001). Social research methods. New York: Oxford University Press.
  • Çiftçi, S., Taşkaya, S. M., Alemdar, M. (2013). Sınıf öğretmenlerinin fatih projesine ilişkin görüşleri, İlköğretim Online, 12 (1), 227-240.
  • Ekici, M., Arslan, İ., Tüzün, H. (2016). (EBA) Web portalı kullanılabilirliğinin göz izleme yöntemiyle değerlendirilmesi, Eğitim Teknolojileri Okumaları, 2016, Ed. Aytekin İşman, Hatice Ferhan Odabaşı, Buket Akkoyunlu., Ankara: Salmat Basım Yayıncılık
  • Ekici, S., Yılmaz, B. (2013). Fatih projesi üzerine bir değerlendirme, Türk Kütüphaneciliği, 27 (2), 317-339.
  • Glesne, C. (2013). Nitel Araştırmaya Giriş. Ersoy, A. ve Yalçınoğlu, P. (Çev. Ed.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gürol, M., Donmuş, V., Arslan, M. ( 2012). İlköğretim kademesinde görev yapan sınıf öğretmenlerinin fatih projesi ile ilgili görüşleri, Eğitim Teknolojileri Araştırma Dergisi, 3 (3).
  • Güvendi, G. M. (2014). Millî eğitim bakanlığı’nın öğretmenlere sunmuş olduğu çevrimiçi eğitim ve paylaşım sitelerinin öğretmenlerce kullanım sıklığının belirlenmesi: eğitim bilişim ağı (eba) örneği, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Karadağ, E. (2010). Eğitim bilimleri doktora tezlerinde kullanılan araştırma modelleri: nitelik düzeyleri ve analitik hata tipleri, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16 (1), 49-71.
  • Karalar, H., Doğan, U. (2017). Teacher perception on educational ınformatics network: a qualitative study of a turkish anatolian high school, International Education Studies; Vol. 10, No. 4, pp. 101-112.
  • Karatekin, K., Elvan, Ö., Öztürk, D. (2015). Sosyal bilgiler ve sınıf öğretmenlerinin fatih projesi hakkındaki düşünceleri, Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (18), 81-114.
  • Kurtdede Fidan, N., Erbasan, Ö., Kolsuz, S. (2016). Sınıf öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı’ndan (eba) yararlanmaya ilişkin görüşleri, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 9, Sayı: 45, ss. 626-637.
  • Merriam, S. B. (1998). Qualitative Research and Case Study Applications in Education. California: Jossey-Bass Publishing.
  • Miles, M. B., Huberman, A. M. (2015). Genişletilmiş Bir Kaynak Kitap: Nitel Veri Analizi, Altun, S. A. ve Ersoy, A. (Çev. Ed.), Kılınç, A.Ç. (Böl. Çev.) Ankara: Pegem Akademi.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yöntembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (1), 323-343.
  • Özkan, A., Deniz, D. (2014). Orta Öğretimde Görev Yapan Öğretmenlerin Fatih Projesine İlişkin Görüşleri, Ege Eğitim Dergisi, 15 (1), 161-175.
  • Pala, F. K., Arslan, H., Özdinç, F. (2017). Eğitim bilişim ağı web sitesinin otantik görevler ve göz izleme ile kullanılabilirliğinin incelenmesi, Íhlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, Cilt: 2(1), ss. 24-38.
  • Polat, E. (2014). Öğretmen adaylarının fatih projesi çerçevesinde e-içerik geliştirme becerilerinin değerlendirilmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Timur, B., Yılmaz, Ş., İşseven, A. (2017). ortaokul öğrencilerinin eğitim bilişim ağı (eba) sistemini kullanmalarına yönelik görüşleri, Asya Öğretim Dergisi, Cilt: 5(1), ss.44-54.
  • Tutar, M. (2015). Eğitim bilişim ağı (eba) sitesine yönelik olarak öğretmenlerin görüşlerinin değerlendirilmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Türker, A., Güven, C. (2016). Lise öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı (eba) projesinden yararlanma düzeyleri ve proje ile ilgili görüşleri, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 244-254.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • EBA (Eğitim Bilişim Ağı) (2016). http://www.eba.gov.tr/ 11.12.2016 tarihinde yararlanılmıştır.
  • MEB-FATİH (Milli Eğitim Bakanlığı - Fırsatları Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi). (2016). http://fatihprojesi.meb.gov.tr/ 10.07.2016 tarihinde yararlanılmıştır.

Sosyal Bilgiler ve Tarih Dersleri İçin Alternatif Bir Kaynak: eba.gov.tr

Yıl 2017, Cilt: 2017 Sayı: 9, 227 - 257, 31.10.2017

Öz

Gelişen
teknolojinin bir yansıması olarak 2011-2012 eğitim-öğretim yılında ülkemizde eğitim
alanında reform sayılabilecek bir uygulama Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından
hayata geçirildi: Fatih Projesi (Fırsatları Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme
Hareketi). Başta 17 ilde 54 okulda pilot uygulama olarak gerçekleştirilen proje
2016 itibariyle binlerce okulda uygulanmaktadır. Proje kapsamında okullara gönderilen
etkileşimli tahta ve öğrencilere dağıtılan tablet bilgisayarlar için projenin
ana bileşenlerinden biri olan eğitsel e-içeriğin sağlanması ve yönetilmesi amacıyla
Milli Eğitim Bakanlığı Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü (YEĞİTEK)
tarafından her sınıf seviyesine uygun, doğru ve güvenilir e-içerikleri sunmak için
2012 yılında Eğitim Bilişim Ağı (EBA) hizmete geçirilmiştir. MEB, bu hizmetin
amacını; “okulda, evde, kısacası ihtiyaç duyulan her yerde bilgi teknolojileri
araçlarını kullanarak etkili materyal kullanımını destekleyip teknolojinin eğitime
entegrasyonunu sağlamak” olarak açıklamaktadır. EBA, Fatih Projesi’nin kapsamının
genişletilmesiyle ve e-içeriklerinin artırılmasıyla ilkokul, ortaokul ve ortaöğretim
kademelerinde yer alan birçok ders için alternatif bir kaynak olarak yer
edinmektedir. Araştırmanın amacı, sosyal bilgiler ve tarih öğretmenlerinin
kendi derslerinden hareketle EBA hakkındaki görüşlerini almak ve sosyal
bilgiler ile tarih dersleri kapsamında EBA’da yer alan ders içeriklerinin bir
analizini yapmaktır. Araştırmada nitel araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmanın
bir boyutunda veriler görüşme yöntemi ile toplanmış ve bu kapsamda 6’sı sosyal
bilgiler, 6’sı tarih olmak üzere 12 öğretmen ile görüşme yapılmıştır. Araştırmanın
diğer bir boyutunda ise doküman inceleme yöntemiyle EBA’da yer alan ders içerikleri
incelenmiştir. Farklı nitel araştırma yöntemlerinin kullanıldığı çalışmadan
elde edilen veriler yine farklı nitel veri analiz yaklaşımlarıyla çözümlenmiştir.

Kaynakça

  • Akıncı, A. & Kurtoğlu, M. & Seferoğlu, S. S. (2012). Bir teknoloji politikası olarak fatih projesinin başarılı olması için yapılması gerekenler: bir durum analizi çalışması. XIV. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, Akademik Bilişim 2012, Uşak.
  • Aktay, S., Keskin, T. (2016). Eğitim bilişim ağı (eba) incelemesi, Eğitim Kuram ve Araştırma Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 3, ss.27-44.
  • Alabay, A. (2015). Ortaöğretim öğretmenlerinin ve öğrencilerinin eba(eğitimde bilişim ağı) kullanımına ilişkin görüşleri üzerine bir araştırma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bryman, A. (2001). Social research methods. New York: Oxford University Press.
  • Çiftçi, S., Taşkaya, S. M., Alemdar, M. (2013). Sınıf öğretmenlerinin fatih projesine ilişkin görüşleri, İlköğretim Online, 12 (1), 227-240.
  • Ekici, M., Arslan, İ., Tüzün, H. (2016). (EBA) Web portalı kullanılabilirliğinin göz izleme yöntemiyle değerlendirilmesi, Eğitim Teknolojileri Okumaları, 2016, Ed. Aytekin İşman, Hatice Ferhan Odabaşı, Buket Akkoyunlu., Ankara: Salmat Basım Yayıncılık
  • Ekici, S., Yılmaz, B. (2013). Fatih projesi üzerine bir değerlendirme, Türk Kütüphaneciliği, 27 (2), 317-339.
  • Glesne, C. (2013). Nitel Araştırmaya Giriş. Ersoy, A. ve Yalçınoğlu, P. (Çev. Ed.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gürol, M., Donmuş, V., Arslan, M. ( 2012). İlköğretim kademesinde görev yapan sınıf öğretmenlerinin fatih projesi ile ilgili görüşleri, Eğitim Teknolojileri Araştırma Dergisi, 3 (3).
  • Güvendi, G. M. (2014). Millî eğitim bakanlığı’nın öğretmenlere sunmuş olduğu çevrimiçi eğitim ve paylaşım sitelerinin öğretmenlerce kullanım sıklığının belirlenmesi: eğitim bilişim ağı (eba) örneği, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Karadağ, E. (2010). Eğitim bilimleri doktora tezlerinde kullanılan araştırma modelleri: nitelik düzeyleri ve analitik hata tipleri, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16 (1), 49-71.
  • Karalar, H., Doğan, U. (2017). Teacher perception on educational ınformatics network: a qualitative study of a turkish anatolian high school, International Education Studies; Vol. 10, No. 4, pp. 101-112.
  • Karatekin, K., Elvan, Ö., Öztürk, D. (2015). Sosyal bilgiler ve sınıf öğretmenlerinin fatih projesi hakkındaki düşünceleri, Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (18), 81-114.
  • Kurtdede Fidan, N., Erbasan, Ö., Kolsuz, S. (2016). Sınıf öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı’ndan (eba) yararlanmaya ilişkin görüşleri, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 9, Sayı: 45, ss. 626-637.
  • Merriam, S. B. (1998). Qualitative Research and Case Study Applications in Education. California: Jossey-Bass Publishing.
  • Miles, M. B., Huberman, A. M. (2015). Genişletilmiş Bir Kaynak Kitap: Nitel Veri Analizi, Altun, S. A. ve Ersoy, A. (Çev. Ed.), Kılınç, A.Ç. (Böl. Çev.) Ankara: Pegem Akademi.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yöntembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (1), 323-343.
  • Özkan, A., Deniz, D. (2014). Orta Öğretimde Görev Yapan Öğretmenlerin Fatih Projesine İlişkin Görüşleri, Ege Eğitim Dergisi, 15 (1), 161-175.
  • Pala, F. K., Arslan, H., Özdinç, F. (2017). Eğitim bilişim ağı web sitesinin otantik görevler ve göz izleme ile kullanılabilirliğinin incelenmesi, Íhlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, Cilt: 2(1), ss. 24-38.
  • Polat, E. (2014). Öğretmen adaylarının fatih projesi çerçevesinde e-içerik geliştirme becerilerinin değerlendirilmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Timur, B., Yılmaz, Ş., İşseven, A. (2017). ortaokul öğrencilerinin eğitim bilişim ağı (eba) sistemini kullanmalarına yönelik görüşleri, Asya Öğretim Dergisi, Cilt: 5(1), ss.44-54.
  • Tutar, M. (2015). Eğitim bilişim ağı (eba) sitesine yönelik olarak öğretmenlerin görüşlerinin değerlendirilmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Türker, A., Güven, C. (2016). Lise öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı (eba) projesinden yararlanma düzeyleri ve proje ile ilgili görüşleri, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 244-254.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • EBA (Eğitim Bilişim Ağı) (2016). http://www.eba.gov.tr/ 11.12.2016 tarihinde yararlanılmıştır.
  • MEB-FATİH (Milli Eğitim Bakanlığı - Fırsatları Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi). (2016). http://fatihprojesi.meb.gov.tr/ 10.07.2016 tarihinde yararlanılmıştır.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Galip Öner

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2017
Gönderilme Tarihi 1 Ağustos 2017
Kabul Tarihi 29 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2017 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Öner, G. (2017). An Alternative Source for Social Studies and History Lessons: eba.gov.tr. International Journal of Turkish Education Sciences, 2017(9), 227-257.