The
purpose of this study is to determine the tendency of mathematical modeling
studies published in the field of mathematics education in Turkey and to
present suggestions in the related field in this context. With this purpose, 38
articles in 24 national journals and 28 theses carried out in 14 different
universities in Turkey have been examined. The publication classification form
developed by using literature to evaluate related publications has been revised
and used for modeling researches. Mathematical modeling types, types of
mathematical modeling, research method data collection tools, sampling, data
analysis method and final categories of the study are included in the form.
Analyzes made according to these categories are presented using descriptive
statistical techniques such as frequency and percentage. According to the findings
of the research, it has been determined that the studies for mathematical
modeling in Turkey have a history of about ten years and continue increasingly.
Besides, theses for mathematical modeling have been concentrated at the
graduate level. It is thought that the results obtained without working can be
useful for seeing the strengths and weaknesses of the studies carried out on
the field, can be used as a determining resource for giving direction to future
studies, and can be a guide to the researcher conducting research on
mathematical modeling.
Bu çalışmanın
amacı, Türkiye’de matematik eğitimi alanında yayınlanan matematiksel modelleme
araştırmalarının eğilimini tespit etmek ve bu bağlamda ilgili alana öneriler
sunmaktır. Bu amaç doğrultusunda Türkiye’de 24 ulusal dergideki 38 makale ve 14
farklı üniversitede yürütülen 28 tez incelenmiştir. İlgili yayınları değerlendirmek
için literatürden yararlanılarak geliştirilen yayın sınıflandırma formu,
modelleme araştırmaları için revize edilerek kullanılmıştır. Formda ilgiliçalışmanın
künyesi, alanı, matematik konu alanı matematiksel modelleme türleri,
matematiksel modelleme kullanım şekli, araştırma yöntemi veri toplama araçları,
örneklemi, veri analizi yöntemi ve çalışmanın sonucu kategorileri bulunmaktadır.
Bu kategorilere göre yapılan analizler, frekans ve yüzde gibi betimsel
istatistik teknikleri kullanılarak sunulmuştur. Araştırmanın bulgularına göre,
Türkiye’de matematiksel modellemeye yönelik çalışmaların yaklaşık on yıllık bir
geçmişe sahip olduğu ve artarak devam ettiği belirlenmiştir. Bunun yanında,
matematiksel modellemeye yönelik tezlerin ise yüksek lisans düzeyinde yoğunlaştığı
görülmüştür. Çalışmadan elde edilen sonuçların alanda gerçekleştirilen çalışmaların
güçlü ve eksik yönlerini görme açısından yararlı olacağı, gelecek çalışmalara yön
vermede belirleyici bir kaynak olarak kullanılabileceği ve matematiksel
modellemeye yönelik araştırma yapan araştırmacılara rehber olabileceği düşünülmektedir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2017 |
Gönderilme Tarihi | 21 Eylül 2017 |
Kabul Tarihi | 29 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 2017 Sayı: 9 |