Making arrangements for simple and effective
presentation with complex data is the task of information design that is an
inter-disciplinary field. The courses for this contemporary design field,
information design, are relatively new in design education in Turkey’s higher
education institutions. The first example of the course, ,which already
situated in Graphic Design/Visual Communication Design bachelor’s degree’s
syllabuses, is Kastamonu University Kastamonu Vocational School of Graphic
Design program for associate’s degree programs. Aim of this research is
presenting and reporting the course content with an appropriate syllabus for associate’s
degree. In this context, examples of bachelor’s degree graphic design/visual
communication design department’s information design syllabuses were analyzed
and the syllabus that developed by researcher were presented.
Information design way finding and signage design pictogram syllabus
Karmaşık verilerin, basit ve etkili bir biçimde
sunulmasına yönelik düzenlemeler gerçekleştirmek; disiplinlerarası bir çalışma
alanı olan bilgilendirme tasarımının görevidir. Bu güncel tasarım alanına yönelik
bilgi ve beceri kazanma sürecini kapsayan bilgilendirme tasarımı dersi, Türkiye
genelinde tasarım eğitimi veren yükseköğrenim kurumlarında nispeten yeni
niteliktedir. Grafik tasarım/görsel iletişim tasarımı bölümleri lisans programlarında
yer bulan bu dersin, önlisans programlarına alınmasına ilk örnek Kastamonu Üniversitesi
Kastamonu Meslek Yüksekokulu Grafik Tasarım Programı’dır. Araştırmanın amacı,
ders içeriğinin önlisans programlarına uygun bir ders izlencesi ile sunulması
ve raporlaştırılmasıdır. Bu doğrultuda, lisans düzeyinde grafik tasarım/görsel
iletişim tasarımı bölümlerinin bilgilendirme tasarımı dersi izlenceleri
incelenmiş ve araştırmacı tarafından geliştirilen izlence sunulmuştur.
Bilgilendirme tasarımı yönlendirme ve işaretleme tasarımı piktogram izlence
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2015 |
Gönderilme Tarihi | 24 Ekim 2015 |
Kabul Tarihi | 25 Ekim 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 2015 Sayı: 5 |