Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Importance of Vocational High School In Terms Of Vocational Education, Development and Competence

Yıl 2015, Cilt: 2015 Sayı: 5, 168 - 185, 31.10.2015

Öz

The way of having skilled labor that is one of the indispensable elements of efficient and powerful economy is possible a well-planned vocational training. To gain knowledge, skills and habits concerned with the field of a specific profession (art, industry, technology, agriculture, etc.) to person and aim to develop their capabilities in this field from kinds of aspects constitute the basic structure of vocational education and training. Vocational training is a versatile process indirectly by including an individual's personal development and whole society that is composed of individuals. After a good education, a career and then success or failure of “personal development” efforts shaped by the hands of their own are key concepts in improving their quality of life including business lives of individuals and hence the societies.

The purpose of vocational colleges is to train competent and qualified intermediate staff who can be adapt quickly to changing conditions, produce quick and accurate solutions to the problems faced by means of analytical thinking, have enough professional experience in order to take responsibility, communicate well, capable of teamwork, follow the development in expertise area.

This study offers an investigation and solution suggestions on how effective criteria of opening new programmes is with regard to satisfying regional requests and training qualified intermediate stuff introducing the effects of opening new programme criteria to professional development and vocational qualifications.

Kaynakça

  • Akpınar, B. (2003). Meslek Yüksek Okullarına Sınavsız Geçiş. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Yıl: 9, Sayı: 33.
  • Aktaşlı, İ. Kafadar, S. Tüzün, I. (2012). Mesleki ve Teknik Eğitimde Güncellenmiş Durum Analizi Nisan 2012 İstanbul
  • Alkan, C., Doğan, H. Ve Sezgin, İ. (1998). “Mesleki ve Teknik Eğitimin Esasları” Ankara: Alkım Yayınları
  • Alnabhan, M., Al-Zegoul, E., & Harwell, M. (2001). Factors related to achievement levels of education students at Mu’tah University. Assessment and Evaluation in Higher Education, 26 (6), 593–604.
  • Atherton, J. (1999). Resistance to learning: a discussion based on participants in in-Service Professional Training Programs, J.E.T, 51(1), 265-271.
  • Binici, H, ve Arı N. (2004). Mesleki Ve Teknik Eğitimde Arayışlar. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 24. Sayı 3, sy:383-396.
  • Çelik, M. Dilber A. Dilber, F. (2009). Meslek Yüksekokullu Öğrencilerinin Sorunları, Sınavsız Geçişin Meslek Yüksekokullarındaki Eğitim Kalitesine Etkisi Üzerine Bir Araştırma; Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Örneği, Mayıs 2009 Konya 1. uluslar arası 5. Ulusal Meslek Yüksek Okulları Sempozyumunda Sunulmuş Bildiri.
  • Davies T.A. ve Farquharson F., (2004)“The Learnership Model of Workplace Training and Its Effective Management: lessons learnt from a Southern African case study journal of Vocational Education and Training” Volume 56, Number 2
  • Donnelly, M. (2008). Vocational Education, EBSCO Research Starters EBSCO Publishing Inc.
  • Egin, İ. (2000)“Mesleki ve Teknik Eğitimde Program Geliştirme”, Nobel Yayınları, Ankara
  • Er, H. (2009). Mesleki Teknik Eğitimde Üniversite-Sanayii İş Birliğinin Önemi, Mayıs 2009 Konya 1. Uluslar arası 5. Ulusal Meslek Yüksek Okulları Sempozyumunda Sunulmuş Bildiri.
  • Erbaş, A, Büyükipekçi. S. Arat, S. (2009). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Kalite Standartlarını Tanıma Ve Satınalma Süreçlerinde Dikkate Alma Derecelerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Mayıs 2009 Konya 1. Uluslar arası 5. Ulusal Meslek Yüksekokulları Sempozyumunda Sunulmuş Bildiri.
  • Erbaşı,A.,Büyükipekçi, S., Arat T. (2009). "Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Kalite Standartlarını Tanıma ve Satınalma Süreçlerinde Dikkate alma derecelerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma", Konya 1.Uluslararası 5.Ulusal Meslek Yüksekokulları Sempozyumu.
  • Eşme,İ, (2007) “Uluslararası Mesleki ve Teknik Eğitim Konferansı, Konferans Açılış Bildirgesi Sunumu” 2007, YÖK, Ankara
  • Fletcher, A. (2009). Defining Student Engagement: A Literature Review http://www.soundout.org/student-engagement-AF .11 Nisan 2009 tarihinde alınmıştır.
  • Göktürk,İ.E. Aktaş, M.A. Göktürk, Ü. (2013). Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokullarının Eğitim Sürecinde; uygulama Açısından karşılaşılan Sorunlar ve çözüm önerileri Electronic Journal of Vocational Colleges- Aralık 2013 UMYOS Özel Sayı.
  • İçli, G.E. (2007) “İşletmelerin Meslek Yüksekokulu Mezunları İle İlgili Görüşleri ve Beklentileri (Lüleburgaz İlçe Sınırlarında Faaliyet Gösteren İşletmeler Üzerine Bir Araştırma)”, Ege Üniversitesi IV. Ulusal Meslek Yüksekokulu Sempozyumu. İzmir.
  • Kazu, Ġ. Y. ve Özdemir, O. (2004). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Beklentileri (Beklenti
  • Profili). XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Osterman, F. K. (2000). Students' need for belonging in the school community. Revıew of Educational Research, 70 (3), 323-367.
  • Öktem, Ş. Şahin, F. ( 2011 ). Sektör Ve Meslek Yüksekokulu Beklentilerine Bir Örnek: Başkent Üniversitesi Kazan Meslek Yüksekokulu’nda Açılması Hedeflenen Programlara İlişkin Bir Çalışma 2. Uluslararası, 6. Ulusal Meslek Yüksekokulları Sempozyumu, 25-27 Mayıs 2011, Aydın.
  • ÖSYM İstatistikleri (2008-2013). http://www.osym.gov.tr/belge/1-128/sureli-yayinlar.html.
  • Özaydın M. M.(2009) “Türkiye’de İşgücü Piyasasının Dinamikleri ve Mesleki Eğitim Sorunu Kamuda Sosyal Politika”, Yıl:3,Sayı 11, S. 63
  • Özgüler, D. Koca, T. Özgüler, T.A. (2013). Meslek Yüksekokullarında Eğitim Öğretim Süresinin İrdelenmesi Electronic Journal of Vocational Colleges- Aralık 2013 UMYOS Özel Sayı.
  • Rehber,E.,(2002).“Yüksek Öğretimde Kalite Sorunu”, TC Uludağ Üniversitesi Basımevi: Bursa
  • Şener, N. Torun, E. (2009). Meslek Yüksekokullarında İstihdam Sorunu Mayıs 2009 Konya 1.Uluslar arası 5. Ulusal Meslek Yüksek Okulları Sempozyumunda Sunulmuş Bildiri.
  • Tunç, A. (2005). Yüksekokulların Sınavsız Geçişin Değerlendirilmesi ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 1, Sayı 2, 2005, s. 75-81.
  • TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu) (2010a). Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi 2010 yılı
  • Sonuçları, 24.06.2011, http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=8428
  • TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu) (2013). Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi 2013 yılı
  • Sonuçları, 7.11.2014 http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1059.
  • Uçar, C. Özerbaş M.A. (2013). Mesleki Teknil Eğitimin Dünyadaki ve Türkiye’deki Konumu Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi Journal of Research in Education and Teaching Mayıs 2013 Cilt:2 Sayı:2 Makale No:28 ISSN: 2146-9199.
  • Yılmaz, H. Altaş, Ö. ve Kahya, V. (2009). Üniversite Öğrencilerinin İnternet Üzerinden Alışveriş Eğilimi: Hisarcık Meslek Yüksekokulunda Bir Uygulama. Mayıs 2009 Konya 1. uluslar arası 5.Ulusal Meslek Yüksek Okulları Sempozyumunda Sunulmuş Bildiri.
  • Yılmaz, B.(2007). Üniversite Öğrencilerinin Kişilerarası İletişim Becerileri ve Bağlanma Stilleri Arasındaki İlişki, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Muğla Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Yılmaz, M. ve Karadeniz, O. (2011). Öğrenci adaylarının tercih ettikleri programlara kayıt yaptırmama nedenleri ve yeniden yapılandırma: Pamukkale üniversitesi araştırması, Çalışma İlişkileri Dergisi, Temmuz 2011, Cilt 2, Sayı 1, Sayfa: 66-78.
  • YÖK (2006). Meslek Yüksek Okullarının Bugünkü Durumu ve Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Okullarından Meslek Yüksek Okullarına Sınavsız Geçişin Değerlendirilmesi, Ankara.
  • YÖK (2013), YÖK 2012 “Mali Yılı İdare Faaliyet Raporu”, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Yayınları Bilkent Ankara Nisan

Mesleki Eğitim, Gelişim ve Yeterlilik Açısından Meslek Yüksekokullarının Önemi

Yıl 2015, Cilt: 2015 Sayı: 5, 168 - 185, 31.10.2015

Öz

Verimli ve güçlü bir ekonominin vazgeçilmez unsurlardan biri olan nitelikli iş gücüne sahip olmanın yolu iyi planlanmış bir mesleki eğitimden geçmektedir. Bireye belirli bir meslek alanıyla ilgili (sanat, endüstri, teknik, tarım vb.) bilgi, beceri ve alışkanlıklar kazandırmak ve bu alandaki yeteneklerini türlü yönlerden geliştirmeyi amaçlamak, mesleki eğitimin temel yapısını oluşturmaktadır. Mesleki eğitim bireyin kişisel gelişimini ve dolaylı olarak bireylerin oluşturduğu toplumun genelini içine alan çok yönlü bir süreçtir. İyi bir eğitimin ardından kariyer ve sonrasında kişilerin kendi ellerinde şekillenen ‘kişisel gelişim’ çabalarının başarısı ya da başarısızlığı bireylerin ve dolayısıyla toplumların iş yaşantılarını da kapsayan yaşam kalitelerini arttırmada anahtar kavramlardır.
Meslek yüksekokullarının kuruluş amacı; değişen koşullara çabuk adapte olabilen, problemlerle karşılaştığında analitik düşünerek pratik ve doğru çözümler üretebilen, sorumluluk alacak derecede mesleki birikime sahip, iyi iletişim kurabilen ve ekip çalışmalarına yatkın, alanındaki yenilikleri takip eden, yetkin ve vasıflı ara eleman yetiştirmektir.
Bu çalışma Meslek Yüksekokullarına program açma kriterlerinin mesleki gelişime ve mesleki yeterliliğe etkisini ortaya koyarak yeni program açma kriterlerinin bölgesel ihtiyaçların karşılanmasına ve nitelikli ara eleman yetiştirilmesine hangi oranda hizmet ettiği üzerine bir inceleme ve çözüm önerileri sunmaktadır.

Kaynakça

  • Akpınar, B. (2003). Meslek Yüksek Okullarına Sınavsız Geçiş. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Yıl: 9, Sayı: 33.
  • Aktaşlı, İ. Kafadar, S. Tüzün, I. (2012). Mesleki ve Teknik Eğitimde Güncellenmiş Durum Analizi Nisan 2012 İstanbul
  • Alkan, C., Doğan, H. Ve Sezgin, İ. (1998). “Mesleki ve Teknik Eğitimin Esasları” Ankara: Alkım Yayınları
  • Alnabhan, M., Al-Zegoul, E., & Harwell, M. (2001). Factors related to achievement levels of education students at Mu’tah University. Assessment and Evaluation in Higher Education, 26 (6), 593–604.
  • Atherton, J. (1999). Resistance to learning: a discussion based on participants in in-Service Professional Training Programs, J.E.T, 51(1), 265-271.
  • Binici, H, ve Arı N. (2004). Mesleki Ve Teknik Eğitimde Arayışlar. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 24. Sayı 3, sy:383-396.
  • Çelik, M. Dilber A. Dilber, F. (2009). Meslek Yüksekokullu Öğrencilerinin Sorunları, Sınavsız Geçişin Meslek Yüksekokullarındaki Eğitim Kalitesine Etkisi Üzerine Bir Araştırma; Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Örneği, Mayıs 2009 Konya 1. uluslar arası 5. Ulusal Meslek Yüksek Okulları Sempozyumunda Sunulmuş Bildiri.
  • Davies T.A. ve Farquharson F., (2004)“The Learnership Model of Workplace Training and Its Effective Management: lessons learnt from a Southern African case study journal of Vocational Education and Training” Volume 56, Number 2
  • Donnelly, M. (2008). Vocational Education, EBSCO Research Starters EBSCO Publishing Inc.
  • Egin, İ. (2000)“Mesleki ve Teknik Eğitimde Program Geliştirme”, Nobel Yayınları, Ankara
  • Er, H. (2009). Mesleki Teknik Eğitimde Üniversite-Sanayii İş Birliğinin Önemi, Mayıs 2009 Konya 1. Uluslar arası 5. Ulusal Meslek Yüksek Okulları Sempozyumunda Sunulmuş Bildiri.
  • Erbaş, A, Büyükipekçi. S. Arat, S. (2009). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Kalite Standartlarını Tanıma Ve Satınalma Süreçlerinde Dikkate Alma Derecelerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Mayıs 2009 Konya 1. Uluslar arası 5. Ulusal Meslek Yüksekokulları Sempozyumunda Sunulmuş Bildiri.
  • Erbaşı,A.,Büyükipekçi, S., Arat T. (2009). "Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Kalite Standartlarını Tanıma ve Satınalma Süreçlerinde Dikkate alma derecelerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma", Konya 1.Uluslararası 5.Ulusal Meslek Yüksekokulları Sempozyumu.
  • Eşme,İ, (2007) “Uluslararası Mesleki ve Teknik Eğitim Konferansı, Konferans Açılış Bildirgesi Sunumu” 2007, YÖK, Ankara
  • Fletcher, A. (2009). Defining Student Engagement: A Literature Review http://www.soundout.org/student-engagement-AF .11 Nisan 2009 tarihinde alınmıştır.
  • Göktürk,İ.E. Aktaş, M.A. Göktürk, Ü. (2013). Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokullarının Eğitim Sürecinde; uygulama Açısından karşılaşılan Sorunlar ve çözüm önerileri Electronic Journal of Vocational Colleges- Aralık 2013 UMYOS Özel Sayı.
  • İçli, G.E. (2007) “İşletmelerin Meslek Yüksekokulu Mezunları İle İlgili Görüşleri ve Beklentileri (Lüleburgaz İlçe Sınırlarında Faaliyet Gösteren İşletmeler Üzerine Bir Araştırma)”, Ege Üniversitesi IV. Ulusal Meslek Yüksekokulu Sempozyumu. İzmir.
  • Kazu, Ġ. Y. ve Özdemir, O. (2004). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Beklentileri (Beklenti
  • Profili). XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Osterman, F. K. (2000). Students' need for belonging in the school community. Revıew of Educational Research, 70 (3), 323-367.
  • Öktem, Ş. Şahin, F. ( 2011 ). Sektör Ve Meslek Yüksekokulu Beklentilerine Bir Örnek: Başkent Üniversitesi Kazan Meslek Yüksekokulu’nda Açılması Hedeflenen Programlara İlişkin Bir Çalışma 2. Uluslararası, 6. Ulusal Meslek Yüksekokulları Sempozyumu, 25-27 Mayıs 2011, Aydın.
  • ÖSYM İstatistikleri (2008-2013). http://www.osym.gov.tr/belge/1-128/sureli-yayinlar.html.
  • Özaydın M. M.(2009) “Türkiye’de İşgücü Piyasasının Dinamikleri ve Mesleki Eğitim Sorunu Kamuda Sosyal Politika”, Yıl:3,Sayı 11, S. 63
  • Özgüler, D. Koca, T. Özgüler, T.A. (2013). Meslek Yüksekokullarında Eğitim Öğretim Süresinin İrdelenmesi Electronic Journal of Vocational Colleges- Aralık 2013 UMYOS Özel Sayı.
  • Rehber,E.,(2002).“Yüksek Öğretimde Kalite Sorunu”, TC Uludağ Üniversitesi Basımevi: Bursa
  • Şener, N. Torun, E. (2009). Meslek Yüksekokullarında İstihdam Sorunu Mayıs 2009 Konya 1.Uluslar arası 5. Ulusal Meslek Yüksek Okulları Sempozyumunda Sunulmuş Bildiri.
  • Tunç, A. (2005). Yüksekokulların Sınavsız Geçişin Değerlendirilmesi ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 1, Sayı 2, 2005, s. 75-81.
  • TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu) (2010a). Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi 2010 yılı
  • Sonuçları, 24.06.2011, http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=8428
  • TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu) (2013). Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi 2013 yılı
  • Sonuçları, 7.11.2014 http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1059.
  • Uçar, C. Özerbaş M.A. (2013). Mesleki Teknil Eğitimin Dünyadaki ve Türkiye’deki Konumu Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi Journal of Research in Education and Teaching Mayıs 2013 Cilt:2 Sayı:2 Makale No:28 ISSN: 2146-9199.
  • Yılmaz, H. Altaş, Ö. ve Kahya, V. (2009). Üniversite Öğrencilerinin İnternet Üzerinden Alışveriş Eğilimi: Hisarcık Meslek Yüksekokulunda Bir Uygulama. Mayıs 2009 Konya 1. uluslar arası 5.Ulusal Meslek Yüksek Okulları Sempozyumunda Sunulmuş Bildiri.
  • Yılmaz, B.(2007). Üniversite Öğrencilerinin Kişilerarası İletişim Becerileri ve Bağlanma Stilleri Arasındaki İlişki, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Muğla Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Yılmaz, M. ve Karadeniz, O. (2011). Öğrenci adaylarının tercih ettikleri programlara kayıt yaptırmama nedenleri ve yeniden yapılandırma: Pamukkale üniversitesi araştırması, Çalışma İlişkileri Dergisi, Temmuz 2011, Cilt 2, Sayı 1, Sayfa: 66-78.
  • YÖK (2006). Meslek Yüksek Okullarının Bugünkü Durumu ve Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Okullarından Meslek Yüksek Okullarına Sınavsız Geçişin Değerlendirilmesi, Ankara.
  • YÖK (2013), YÖK 2012 “Mali Yılı İdare Faaliyet Raporu”, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Yayınları Bilkent Ankara Nisan
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Leyla Ulus Bu kişi benim

Nuran Tuncer

Şahin Sözen Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2015
Gönderilme Tarihi 3 Eylül 2015
Kabul Tarihi 7 Eylül 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 2015 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Ulus, L., Tuncer, N., & Sözen, Ş. (2015). Mesleki Eğitim, Gelişim ve Yeterlilik Açısından Meslek Yüksekokullarının Önemi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2015(5), 168-185.