Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

7. Sınıf Öğrencilerinin Bakış Açısıyla Sosyal Bilgiler

Yıl 2015, Cilt: 2015 Sayı: 5, 298 - 310, 31.10.2015

Öz

Araştırmanın amacı, öğrencilerin bakış açısıyla sosyal
bilgiler dersinin onlar için ne ifade ettiğini ve nasıl bir algıya sahip
olduklarını incelemektir. 7. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersine yönelik
algılarını ortaya koymayı amaçlayan bu çalışma, betimsel tarama modelinde nitel
bir araştırmadır. Araştırmanın çalışma grubunu, Ankara’nın Sincan, Yenimahalle
ve Polatlı ilçelerindeki 4 farklı ortaokulun 7. sınıfında öğrenim görmekte olan
196 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin toplanmasında uzman görüşüne
dayalı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen açık uçlu 7 sorudan oluşan
bir ölçme aracı kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler ışığında 7. sınıf
öğrencilerinin bakış açısıyla sosyal bilgiler dersinin nerede olduğuna ilişkin önemli
sonuçlara ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Barth, J. L. (1991). Elementary and junior high/middle school social studies curriculum, activities and materials. Lanham: University Press of America, Inc.
  • Büyüköztürk, Ş, Kılıç E., Akgün, Ö. E. Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çepni, S. (2005). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Üçyol Kültür Merkezi Yayınları.
  • Chiodo, J, and Byford, J. (2004). Do they really dislike social studies? A study of middle school and high school students. The Journal of Social Studies, 28 (1), 16-26.
  • Doğanay, A. (2005). Sosyal bilgiler öğretimi. (Eds. Cemil Öztürk ve Dursun Dilek), Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Gökçe, O. (2006). İçerik analizi kuramsal ve pratik bilgiler. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Kawood, I. (1990). Proposal for development geography curriculum for ten grades in Jordanian school. Unpublished doctoral dissertation, Ann Shams University, Egypt.
  • Keçe, M. (2014). Problems related to the teaching of social studies and suggestions for solution: teachers’ opinions based on a qualitative research. Social and Behavioral Sciences, 122,388-392.
  • Keçe, M. ve Merey, Z. (2011). İlköğretim sosyal bilgiler kazanımlarının sosyal bilim disiplinlerine ve disiplinler arası anlayışa uygunluğunun belirlenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (1), 110-139.
  • Khawalidah, M. (1987). Examination of an evaluation model for content in social studies text books in Jordanians middle school. Jordan: Educational Development Center, Yarmook University.
  • MEB. (2005). İlköğretim sosyal bilgiler dersi 6-7. sınıflar öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Mortorella, P. H. (1998). Teaching social studies in middle and secondary schools. Englewood Cliffs: prentice Hall, Inc.
  • Öztürk, C. (2011). Sosyal bilgiler: Toplumsal yaşama disiplinlerarası bir bakış. (Ed. Cemil Öztürk), Sosyal Bilgiler Öğretimi Demokratik Vatandaşlık Eğitimi. (2-28). Ankara: Pegem Akademi.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Schug, M. C., Todd, R. J. and Beery, R. (1982). Why kids don’t like social studies. National Council for the Social Studies.
  • Taş, Mentiş, A. (2007). Yeni sosyal bilgiler ders kitaplarına ilişkin öğretmen görüşlerinin belirlenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17: 519-532.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yılmaz K. ve Şeker M. (2011). İlköğretim Öğrencilerinin Sosyal Bilgilere Karşı Tutumlarının İncelenmesi. İstanbul Aydın Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 2 (1): 34-50.

Social Studies from the Perspective of 7th Grade Students

Yıl 2015, Cilt: 2015 Sayı: 5, 298 - 310, 31.10.2015

Öz

The purpose of the study is to examine students’
perspectives regarding to social studies and what it means for them. The study,
which aims to reveal perceptions of seventh grade students for social studies,
is a descriptive model of a qualitative study. The study group consists of 196
seventh grade students who are studying in Sincan, Yenimahalle, Çankaya and
Polatlı districts at four different secondary schools. In order to collect
data, a 7- itemed, semi-structured, open-ended survey was developed by the
researchers based on expert opinions as a measuring tool. In the light of the
data obtained in the study, the 7th grade students revealed some useful findings
and significant results.

Kaynakça

  • Barth, J. L. (1991). Elementary and junior high/middle school social studies curriculum, activities and materials. Lanham: University Press of America, Inc.
  • Büyüköztürk, Ş, Kılıç E., Akgün, Ö. E. Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çepni, S. (2005). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Üçyol Kültür Merkezi Yayınları.
  • Chiodo, J, and Byford, J. (2004). Do they really dislike social studies? A study of middle school and high school students. The Journal of Social Studies, 28 (1), 16-26.
  • Doğanay, A. (2005). Sosyal bilgiler öğretimi. (Eds. Cemil Öztürk ve Dursun Dilek), Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Gökçe, O. (2006). İçerik analizi kuramsal ve pratik bilgiler. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Kawood, I. (1990). Proposal for development geography curriculum for ten grades in Jordanian school. Unpublished doctoral dissertation, Ann Shams University, Egypt.
  • Keçe, M. (2014). Problems related to the teaching of social studies and suggestions for solution: teachers’ opinions based on a qualitative research. Social and Behavioral Sciences, 122,388-392.
  • Keçe, M. ve Merey, Z. (2011). İlköğretim sosyal bilgiler kazanımlarının sosyal bilim disiplinlerine ve disiplinler arası anlayışa uygunluğunun belirlenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (1), 110-139.
  • Khawalidah, M. (1987). Examination of an evaluation model for content in social studies text books in Jordanians middle school. Jordan: Educational Development Center, Yarmook University.
  • MEB. (2005). İlköğretim sosyal bilgiler dersi 6-7. sınıflar öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Mortorella, P. H. (1998). Teaching social studies in middle and secondary schools. Englewood Cliffs: prentice Hall, Inc.
  • Öztürk, C. (2011). Sosyal bilgiler: Toplumsal yaşama disiplinlerarası bir bakış. (Ed. Cemil Öztürk), Sosyal Bilgiler Öğretimi Demokratik Vatandaşlık Eğitimi. (2-28). Ankara: Pegem Akademi.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Schug, M. C., Todd, R. J. and Beery, R. (1982). Why kids don’t like social studies. National Council for the Social Studies.
  • Taş, Mentiş, A. (2007). Yeni sosyal bilgiler ders kitaplarına ilişkin öğretmen görüşlerinin belirlenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17: 519-532.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yılmaz K. ve Şeker M. (2011). İlköğretim Öğrencilerinin Sosyal Bilgilere Karşı Tutumlarının İncelenmesi. İstanbul Aydın Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 2 (1): 34-50.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Talip Öztürk

Murat Keçe

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2015
Gönderilme Tarihi 29 Mayıs 2015
Kabul Tarihi 3 Temmuz 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 2015 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Öztürk, T., & Keçe, M. (2015). Social Studies from the Perspective of 7th Grade Students. International Journal of Turkish Education Sciences, 2015(5), 298-310.