Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Combined Classroom Teachers Opinions Related To the Applicability of Multiple Intelligence Theory

Yıl 2017, Cilt: 2017 Sayı: 8, 248 - 263, 30.04.2017

Öz

In this research, it was aimed to show the opinions of the teachers working in the combined class on the applicability of the theory of multiple intelligences and whether these opinions differ according to various variables. The mixed research method used in this research which quantitative and qualitative research methods were used together and the opinions of the teachers working in the combined classes on the applicability of multiple intelligence theory were determined. The research group of the study has formed 80 teachers selected from 179 teachers working in primary schools in Tokat province in 2014-2015 by simple unselected sampling. The scale developed by Canbay (2006) was used in the study. In addition to this likert type scale consisting of 38 items, six open-ended questions were also used to determine teacher opinions on the applicability of multiple intelligence theory. Quantitative data were analyzed using Spss packet program, t test, one way variance analysis statistics were used, and qualitative data was analyzed by content analysis. As a result of the analyzes, the opinions of the combined classroom teachers on the applicability of the theory of multiple intelligences were positive. However, in the analysis of qualitative data, they pointed out that the deficiencies and limitations of the combined class schools should be overcome in order to better benefit from the practice of multiple intelligence theorists.

Kaynakça

  • Adanur, Z. (2011). Birleştirilmiş sınıflarda Yapılandırmacı Yaklaşımın Uygulanabilirliğinin Öğretmen Görüşleri açısından Değerlendirilmesi: Trabzon İli örneği, Yüksek Lisans Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Baş, G. (2014). İngilizce Dersinde Çoklu Zekâ Yaklaşımı Temelli Öğretimin Öğrenci Görüşleri Açısından Değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(1), 177 – 201.
  • Başaran, İ. E. (2008). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi, İstanbul: Ekinoks Yayınları.
  • Bozkurt, E. (2008). 6. Sınıf Matematik Öğretim Programında Çoklu Zekâ Kuramına Dayalı Öğrenme Yönteminin Uygulanabilirliğine İlişkin Öğretmen Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Bulut, İ. (2006). Yeni ilköğretim birinci kademe programlarının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi. Doktora Tezi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Canbay, S. (2006). İlköğretim Birinci Kademede Çoklu Zekâ Kuramı Uygulamalarına İlişkin Öğretmen Görüşleri (Yalova Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Çınar, İ. (2004). Birleştirilmiş Sınıflı İlköğretim Okullarında İlkokuma Yazma Öğretimine İlişkin Bir Araştırma. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,548, 77 – 89.
  • Demirel, Ö.,Başbay, A. ve Erdem, E. (2006). Eğitimde Çoklu Zekâ Kuram ve Uygulama. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Dikyol, D. Ç. (2012). Tarihöncesi Dönemde Eğitim. International Journal of SocialScience, 5(6), 160 – 173.
  • Dursun, F. (2006). Birleştirilmiş Sınıflarda Eğitim Sorunları ve Çözüm Önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi,2, 33 – 57.
  • Elma, C. (2013). Birleştirilmiş Sınıflı Okullarda Görev Yapan Öğretmenlerin Yönetim Ve Eğitim Sürecinde Karşılaştıkları Sorunlar. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(1), 75 – 87.
  • Erdem, A. R. (2015). Birleştirilmiş Sınıflarda Öğretim, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gardner, H. (2006). Multiple Intelligences: New Horizons in Theory and Practice, New York: Basic Books.
  • Gelebek, M. S. (2011). Birleştirilmiş Sınıf Öğretmenlerinin Yapılandırmacılık Temelli Yeni İlköğretim Programının Birleştirilmiş Sınıflarda Uygulanmasına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi (Kilis İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Karatekin, K. Sönmez, Ö.F. ve KUŞ, Z. (2010). Çoklu Zekâ Kuramına Göre Hazırlanmış Öğretim Etkinliklerinin Uygulanması İle İlgili Öğretmenlerin Düşünceleri Ve Karşılaşılan Sorunlar, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 14(2), 139-154.
  • Kayıran, B. G. ve İflazoğlu, A. (2007). Çoklu Zekâ Kuramı Destekli Kubaşık Öğrenme Yönteminin Türkçe Dersine İlişkin Tutuma ve Okuduğunu Anlama Başarısına Etkisi. Eurasian Journal of Educational Research, 29, 129 – 141.
  • Reichardt, C. S. ve Rallis, S. F. (1994). Qualitative and quantitative inquiries are not incompatible: A call for a new partnership. In C. S. Reichardt ve S. F. Rallis (Editörler). The qualitative-quantitative debate: New perspectives, 85–92. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Şahin, Ç., Şahin, C., Taşla, H., Çınar, İ., Biçer, K., Ünver, N., Genç, S. Z., Altan, T. (2012). Birleştirilmiş Sınıflarda Öğretim. Ankara: Pegem Akademi.
  • Taş, G. (2007). İlköğretim Birinci Kademe Sınıf Öğretmenlerinin Çoklu Zekâ Kuramının Öğretimde Uygulanmasına İlişkin Görüşleri ve Tutumları. Yüksek Lisans Tezi. Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde.
  • Tunç, H. S. (2013). Birleştirilmiş Sınıflarda Yapılandırmacı Öğrenme Ortamının Değerlendirilmesi (Kilis İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Yıldırım, K. ve Tarım, K. (2008). Çoklu Zekâ Kuramı Destekli Kubaşık Öğrenme Yönteminin İlköğretim Beşinci Sınıf Matematik Dersinde Akademik Başarı ve Hatırda Tutma Düzeyine Etkisi. İlköğretim Online 7(1), 174 – 187.
  • Yıldız, M. (2009). Birleştirilmiş Sınıf Uygulamalarının Dünyadaki Durumu Üzerine Genel Bir Değerlendirme. Milli Eğitim, 182, 167 – 177.
  • Yıldız, M. ve Köksal, K. (2009). Birleştirilmiş Sınıf Uygulamasına İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 1 – 14.
  • Yılmaz, G. (2002). İlköğretim 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Vatan Ve Millet Ünitesinde Çoklu Zekâ Kuramı’na Göre Geliştirilen Eğitim Durumunun Öğrencilerin Akademik Başarısına Etkisi Ve Öğrenci Görüşleri, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

Birleştirilmiş Sınıf Öğretmenlerinin Çoklu Zekâ Kuramının Uygulanabilirliğine İlişkin Görüşleri

Yıl 2017, Cilt: 2017 Sayı: 8, 248 - 263, 30.04.2017

Öz

Bu araştırmada, birleştirilmiş sınıflarda görev yapan öğretmenlerin çoklu zekâ kuramının uygulanabilirliğine ilişkin görüşleri ve bu görüşlerin çeşitli değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırmada nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin birlikte kullanıldığı karma araştırma yöntemi kullanılmış ve birleştirilmiş sınıflarda görev yapan öğretmenlerin çoklu zekâ kuramının uygulanabilirliğine ilişkin görüşleri belirlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2014-2015 öğretim yılında Tokat il genelindeki birleştirilmiş sınıflı ilkokullarda görev yapan 179 öğretmen arasından basit seçkisiz örnekleme yoluyla seçilen 80 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada Canbay (2006) tarafından geliştirilen ölçek uyarlanarak kullanılmıştır. Ayrıca 38 maddeden oluşan likert tipi bu ölçeğin yanı sıra çoklu zekâ kuramının uygulanabilirliğine ilişkin öğretmen görüşlerini belirlemeye yönelik altı açık uçlu soru da kullanılmıştır. Nicel veriler Spss paket programı kullanılarak analiz edilmiş, t testi, tek yönlü varyans analizi istatistikleri kullanılmış, nitel verilerde ise içerik analizi kullanılmıştır. Yapılan analizlerin sonucunda, birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin çoklu zekâ kuramının uygulanabilirliğine ilişkin görüşleri olumlu çıkmıştır. Ancak nitel verilerin analizinde, öğretmenlerin çoklu zekâ kuramı uygulamalarından daha iyi yararlanabilmek için birleştirilmiş sınıflı okulların eksiklik ve sınırlılıklarının giderilmesi gerektiğini belirtmişlerdir.

Kaynakça

  • Adanur, Z. (2011). Birleştirilmiş sınıflarda Yapılandırmacı Yaklaşımın Uygulanabilirliğinin Öğretmen Görüşleri açısından Değerlendirilmesi: Trabzon İli örneği, Yüksek Lisans Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Baş, G. (2014). İngilizce Dersinde Çoklu Zekâ Yaklaşımı Temelli Öğretimin Öğrenci Görüşleri Açısından Değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(1), 177 – 201.
  • Başaran, İ. E. (2008). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi, İstanbul: Ekinoks Yayınları.
  • Bozkurt, E. (2008). 6. Sınıf Matematik Öğretim Programında Çoklu Zekâ Kuramına Dayalı Öğrenme Yönteminin Uygulanabilirliğine İlişkin Öğretmen Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Bulut, İ. (2006). Yeni ilköğretim birinci kademe programlarının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi. Doktora Tezi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Canbay, S. (2006). İlköğretim Birinci Kademede Çoklu Zekâ Kuramı Uygulamalarına İlişkin Öğretmen Görüşleri (Yalova Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Çınar, İ. (2004). Birleştirilmiş Sınıflı İlköğretim Okullarında İlkokuma Yazma Öğretimine İlişkin Bir Araştırma. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,548, 77 – 89.
  • Demirel, Ö.,Başbay, A. ve Erdem, E. (2006). Eğitimde Çoklu Zekâ Kuram ve Uygulama. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Dikyol, D. Ç. (2012). Tarihöncesi Dönemde Eğitim. International Journal of SocialScience, 5(6), 160 – 173.
  • Dursun, F. (2006). Birleştirilmiş Sınıflarda Eğitim Sorunları ve Çözüm Önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi,2, 33 – 57.
  • Elma, C. (2013). Birleştirilmiş Sınıflı Okullarda Görev Yapan Öğretmenlerin Yönetim Ve Eğitim Sürecinde Karşılaştıkları Sorunlar. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(1), 75 – 87.
  • Erdem, A. R. (2015). Birleştirilmiş Sınıflarda Öğretim, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gardner, H. (2006). Multiple Intelligences: New Horizons in Theory and Practice, New York: Basic Books.
  • Gelebek, M. S. (2011). Birleştirilmiş Sınıf Öğretmenlerinin Yapılandırmacılık Temelli Yeni İlköğretim Programının Birleştirilmiş Sınıflarda Uygulanmasına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi (Kilis İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Karatekin, K. Sönmez, Ö.F. ve KUŞ, Z. (2010). Çoklu Zekâ Kuramına Göre Hazırlanmış Öğretim Etkinliklerinin Uygulanması İle İlgili Öğretmenlerin Düşünceleri Ve Karşılaşılan Sorunlar, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 14(2), 139-154.
  • Kayıran, B. G. ve İflazoğlu, A. (2007). Çoklu Zekâ Kuramı Destekli Kubaşık Öğrenme Yönteminin Türkçe Dersine İlişkin Tutuma ve Okuduğunu Anlama Başarısına Etkisi. Eurasian Journal of Educational Research, 29, 129 – 141.
  • Reichardt, C. S. ve Rallis, S. F. (1994). Qualitative and quantitative inquiries are not incompatible: A call for a new partnership. In C. S. Reichardt ve S. F. Rallis (Editörler). The qualitative-quantitative debate: New perspectives, 85–92. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Şahin, Ç., Şahin, C., Taşla, H., Çınar, İ., Biçer, K., Ünver, N., Genç, S. Z., Altan, T. (2012). Birleştirilmiş Sınıflarda Öğretim. Ankara: Pegem Akademi.
  • Taş, G. (2007). İlköğretim Birinci Kademe Sınıf Öğretmenlerinin Çoklu Zekâ Kuramının Öğretimde Uygulanmasına İlişkin Görüşleri ve Tutumları. Yüksek Lisans Tezi. Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde.
  • Tunç, H. S. (2013). Birleştirilmiş Sınıflarda Yapılandırmacı Öğrenme Ortamının Değerlendirilmesi (Kilis İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Yıldırım, K. ve Tarım, K. (2008). Çoklu Zekâ Kuramı Destekli Kubaşık Öğrenme Yönteminin İlköğretim Beşinci Sınıf Matematik Dersinde Akademik Başarı ve Hatırda Tutma Düzeyine Etkisi. İlköğretim Online 7(1), 174 – 187.
  • Yıldız, M. (2009). Birleştirilmiş Sınıf Uygulamalarının Dünyadaki Durumu Üzerine Genel Bir Değerlendirme. Milli Eğitim, 182, 167 – 177.
  • Yıldız, M. ve Köksal, K. (2009). Birleştirilmiş Sınıf Uygulamasına İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 1 – 14.
  • Yılmaz, G. (2002). İlköğretim 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Vatan Ve Millet Ünitesinde Çoklu Zekâ Kuramı’na Göre Geliştirilen Eğitim Durumunun Öğrencilerin Akademik Başarısına Etkisi Ve Öğrenci Görüşleri, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yasin Gökbulut

Ercan Dirik Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2017
Gönderilme Tarihi 30 Ocak 2017
Kabul Tarihi 24 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2017 Sayı: 8

Kaynak Göster

APA Gökbulut, Y., & Dirik, E. (2017). Birleştirilmiş Sınıf Öğretmenlerinin Çoklu Zekâ Kuramının Uygulanabilirliğine İlişkin Görüşleri. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2017(8), 248-263.