Günümüzde eğitim bilimleri ve
teknolojilerinin gelişmesine paralel olarak kendini yenileyen biyoloji eğitimi
üzerine çok sayıda çalışma yapılmaktadır. Yapılan bu çalışmaların bir kısmı
bilimsel dergilerde yayınlanan makaleler olmakla birlikte bir kısmı ise lisansüstü
tezler şeklindedir. Araştırma yapan insanların ilk olarak “literatürde önceki
çalışmaların neler olduğu”, “hangi konu ve problemler üzerinde yapılacak
çalışmalara ihtiyaç duyulacağı” ve “bu ihtiyaçların giderilmesinde izlenecek
yolların neler olduğu ve nasıl giderileceği” gibi sorulara cevap aramaları
gerekmektedir. Diğer fen alanlarında
olduğu gibi biyoloji eğitimi alanında yapılan çalışmalar da, alandaki güncel
eğilimlerin ortaya çıkarılmasını, hangi konuların doygunluğa ulaştığının ya da
ne tür yeni araştırmalara ihtiyaç duyulduğunun belirlenmesini ve böylece
eğitimin kalitesinin yükseltilmesini amaçlamaktadır. Bu çalışmanın amacı, YÖK
Ulusal tez merkezi tarama resmi sitesinden yayınlanan biyoloji eğitimi alanında
yapılan tezlerin betimsel analizini yaparak, ülkemiz için bu alanlarda yapılan
çalışmaların eğilimlerini ve öncelikli araştırma konularını belirlemektir. Bu
amaç doğrultusunda, biyoloji eğitimi anahtar kelime taraması ile elde edilen
659 tez incelenmiştir. Bu çalışmada, veriler analiz edilirken; çalışmaların
yıllara göre dağılımına, tez çeşitlerine, araştırma konusuna, tamamlatılan
üniversitelere ve enstitülere göre kategorize edilmiş, listeler haline
getirilmiş ve ilgili tablolarda araştırmanın amaçları doğrultusunda yüzde ve
frekansları alınmış ve yorumlanmıştır. Böylece bu çalışmanın, araştırmacılara
bu alandaki güncel durumlar ve eğilimlerin neler olduğu konusunda yardımcı
olması beklenmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2019 |
Gönderilme Tarihi | 2 Ekim 2018 |
Kabul Tarihi | 17 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2019 Sayı: 12 |