UZAKTAN EĞİTİM ÖĞRENCİLERİNİN EŞ ZAMANLI SANAL SINIF ORTAMLARINI KULLANIM NİYETLERİ İLE UZAKTAN EĞİTİME İLİŞKİN TUTUMLARININ İNCELENMESİ
Yıl 2020,
Cilt: 2020 Sayı: 15, 114 - 133, 29.10.2020
Recep Çakır
,
Fatma Arslan
Öz
Bu çalışmanın amacı, Amasya üniversitesinde öğrenim gören ve uzaktan eğitim kapsamında eğitim alan öğrencilerin eş zamanlı sanal sınıf ortamlarını kullanım niyetleri ile uzaktan eğitime ilişkin tutumlarını incelemektir. Bu doğrultuda öğrencilerin kişisel bilgilerini öğrenmek için 8 maddelik “Kişisel Bilgi Formu” ile 21 maddeden oluşan “Uzaktan Eğitime Yönelik Tutum Ölçeği” ile 24 maddelik “Eş zamanlı Sanal Sınıf Kabul Ölçeği” kullanılmıştır. Çalışmanın katılımcıları Amasya üniversitesi Uzaktan Eğitim ve Araştırma Müdürlüğü kapsamında eğitim alan uzaktan eğitim öğrencileri oluşturmuştur. 183 bayan ve 103 erkek toplam 286 öğrenci çalışmaya katılmıştır. Çalışmada betimsel tarama yöntemi kullanılmış ve toplanan veriler istatistik paket programı ile t testi ve anova testi yapılarak analiz edilmiştir. Çalışmanın bulgularına göre uzaktan eğitim öğrencilerinin eş zamanlı sanal sınıf ortamlarını kullanım niyetleri ile uzaktan eğitime ilişkin tutumlarının ortalama düzeyinde yüksek olduğu bulunmuştur. Bununla birlikte; cinsiyet, yaş, mezun olunan lise türü ile uzaktan eğitimi kabul düzeyleri ile tutum düzeyleri arasında istatistiki olarak anlamlı farklılık bulunmamıştır. Ayrıca, öğrencilerin eş zamanlı sanal sınıf kullanım düzeylerine bakıldığında kayıtlı oldukları program sonuçlarına göre sağlık önlisans programı öğrencilerinin kullanım niyetleri düzeylerinin diğerlerine göre anlamlı bir şekilde daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Çevrimiçi dersler sırasında yaşanan sorunların neler olduğu belirlenerek bununla ilgili gerekli tedbirlerin alınması önerilmektedir.
Kaynakça
- Adıyaman, Z. (2002). Uzaktan eğitim yoluyla yabancı dil öğretimi. The Turkish Online Journal of Educational Technology 1(1);91-97.
- Ağır, F. (2007). Özel okullarda ve devlet okullarında çalışan ilköğretim öğretmenlerinin uzaktan eğitime karşı tutumlarının belirlenmesi. Yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
- Akçay, S. (2014). Eş zamanlı sanal sınıf ortamının grafik tasarım dersinde kullanımına yönelik bir uygulama ve öğrenci algıları (Gazi Üniversitesi Örneği), Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
- Akkoyunlu, B. & Soylu, Y. M. (2008). A study of student's perceptions in a blended learning environment based on different learning styles. Educational Technology & Society, 11(1), 183193.
- Allmendinger, K. (2010). Social presence in synchronous virtual learning situations: The role of nonverbal signals displayed by avatars. Educational Psychology Review, 22(1), 41-56.
- Arslan, F & Korkmaz, Ö. (2019). İlahiyat lisans tamamlama uzaktan eğitim öğrencilerinin etkileşim kaygıları ve uzaktan eğitime dönük tutumlar. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi (1),1; 12-25.
- Barış, MF. (2015). Üniversite öğrencilerinin uzaktan öğretime yönelik tutumlarının incelenmesi: Namık Kemal Üniversitesi örneği, Sakarya University Journal of Education, 5 (2);36-46.
- Başarıcı, R. (2012). İnternet tabanlı uzaktan eğitim programlarında öğrenme stratejileri kullanımı, Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü
- Bates, A. T. (2005). Technology, e-learning and distance education. London: Routledge.
- Bayraktar, Ş. (2019) Bilgi uzmanlarının bilgi teknolojisi kullanımının teknoloji kabul modeli ile incelenmesi, Yüksek lisans tezi, Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
- Bayram, M., Peker, A.T., Aka, S.T. & Vural, M. (2019). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim dersine karşı tutumlarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 330-345.
- Bilgiç, H. G., Doğan, D. & Seferoğlu, S. S. (2011). Türkiye'de yükseköğretimde çevrimiçi öğretimin durumu: İhtiyaçlar, sorunlar ve çözüm önerileri. Yükseköğretim Dergisi, 1(2), 80-87.
- Brinkley-Etzkorn K., E. (2019). The effects of training on ınstructor beliefs about and attitudes toward online teaching, American Journal of Distance Education, DOI: 10.1080/08923647.2020.1692553
- Bower,B & Kamata, A L. (2000). Factor sinfluencing students a tisfaction with online courses. Academic Exchange Quarterly 4(3), 52-56.
- Bulutlu, Ö. (2018). Uzaktan eğitim programlarında üniversite öğrencilerinin eş zamanlı sanal sınıf ortamlarını kullanım niyetlerinin incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Can, Ş. (2008). Fen eğitiminde web tabanlı öğretim. Yüksek Lisans Tezi. Celal Bayar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstiütü.
- Çakır R., Kara M., & Kukul V. (2019). Adaptation of the online self-regulation questionnaire (OSRQ) in three types of interaction into Turkish: A validity and reliability Study. Egitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 9(2), 332-348.
- Çengel, M. (2014).Uzaktan eğitimde öğrenci başarı ve memnuniyetini etkileyen faktörlerin incelenmesi: sakarya üniversitesi örneği. Doktora Tezi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Davis, F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, 13(3), 319–339.
- Demir, E. (2014). Uzaktan eğitime genel bir bakış, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 39,203-211
- Enfiyeci, T. (2019). Çevrimiçi ortamlarda lisansüstü uzaktan eğitim öğrencilerinin topluluk hissi, motivasyon ve akademik başarısı arasındaki ilişki Ahmet Yesevi Üniversitesi örneği. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara
- Enfiyeci, T. & Büyükalan, F. S. (2019). Uzaktan eğitim yüksek lisans öğrencilerinin topluluk hissinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi, Türk Bilim Araştırma Vakfı 12(1); 20-32
- Fritz J. D., Treat R., Hueston W. J., Dodson L & Long R. M. (2019). Medical student video use and summative exam performance during the first-year pre-clinical coursework and ımplications in distance education. American Journal of Distance Education, (33),4; 276-288.
- Gül, İ. & Arabacı, İ. (2018). Uzaktan eğitimle öğrenim gören eğitim yönetimi yüksek lisans öğrencilerinin programa ilişkin görüşleri, Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 8(1) ;79-88,
- Gündüz A., Aydemir M. & Karaman S. (2018). Eş-Zamanlı sanal sınıf ortamındaki uzaktan eğitim öğrencilerinin sosyal bulunuşluk düzeylerinin demografik değişkenler açısından incelenmesi.Sakarya University Journal of Education, 8(2), 83-95.
- Hershkovitz, A.,& Berger, A. (2019). Teachers’ perceptions of teacher-student relation ship in distance education Tel Aviv University
- Hughes, J. E.,McLeod, S., Brown, R., Maeda, Y. & Jiyoung, C. (2007). Academic achievement and perceptions of the learning environment in virtual and traditional
secondary mathematics classrooms. The American Journal of Distance Education (21);4, 199-214,
- Pamuk, NS. (2019). Endüstri 4.0 sürecinin teknoloji kabul modeli ve teknolojik yatkınlık endeksi çerçevesinde davranışsal açıdan incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Ilgaz, H. (2014). Uzaktan eğitim öğrencilerinin eşzamanlı öğrenme uygulamalarında karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 13(26), 187-201.
- İşman, A. (2011). Uzaktan Eğitim 4. baskı Ankara Pegem Akademi.
- Kang, M and Shin, W.S.(2015). An empirical in investigation of student acceptance of synchronous elearning in an online university. Journal of Educational Computing Research, 52(4), 475-495.
- Karacı, A. (2016). Uzaktan eğitim öğrencilerinin bilgisayar programlamaya yönelik tutumlarının incelenmesi International Congresses on Education
- Kırali, FN. & Alcı B. (2016). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim algısına ilişkin görüşleri, İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi 30, 55-83
- Kırmacı, Ö. & Acar, S. (2018). Kampüs öğrencilerinin eşzamanlı uzaktan eğitimde karşılaştıkları sorunlar, eğitimde kuram ve uygulama Journal of Theory and Practice 14(3), 276-291
- Kirik, A. (2016). Uzaktan eğitimin tarihsel gelişimi ve Türkiye’deki durumu, Marmara İletişim Dergisi, (27), 73-94
- Ko, C. J. (2012). A case study of language learners’ social presence in synchronous CMC. ReCALL, 24(1), 66-84.
- Koustriava E. & Papadopoulos K. (2014). Attitudes of individuals with visual impairments towards distance education. Univ Access Inf Soc 13;439–447
- Metin, A. E., Karaman, A., Aksoy, Ş.Y. (2017). Öğrencilerin uzaktan eğitim sistemine bakış açısı ve uzaktan eğitim ingilizce dersinin verimliliğinin değerlendirilmesi: Banaz
Meslek Yüksekokulu, Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 7 (2); 640-652
- Ojo, O. D. & Olakulehin, F. K. (2006). Attitudes and perceptions of students to open and distance learning in Nigeria. International Review of Research in Open and Distance Learning 7, 1.
- Özüçelik, E. (2019). Uzaktan eğitim sistemlerinin kullanımı uludağ üniversitesi örneği.Yüksek Lisans Tezi.Bursa Uludağ Üniversitesi, Bursa,
- Ülkü, S. (2018). İlkokullarda görev yapan öğretmenlerin uzaktan eğitime yönelik tutumları. Yüksek lisans tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü,
- Wang, S. K., & Hsu, H. Y. (2008). Use of the we binar tool (Elluminate) to support training: The effects of webinar-learning implementati on from student- trainers’ perspective. Journal of Interactive Online Learning, 7(3), 175-194.
- Yalın, H. İ. (2007). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. (19.baskı). Ankara: Nobel Yay.
- Yamamoto, T. G., Demiray, U. ve Kesim, M. (Ed.). (2010). Türkiye’de e-öğrenme: Gelişmeler ve uygulamalar. Ankara: Eflatun Yayınevi.
- Yavuz, R. (2016). Eğitim fakültesi 1. sınıf öğrencilerinin uzaktan eğitime ilişkin tutumları ileingilizce dersine ilişkin tutumları arasındaki ilişki, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi
- Yenilmez, K.,Balbağ, M. Z. & Turgut M. (2017). Öğretmen adaylarının uzaktan eğitime yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 91-107.
- Yıldız, S.(2016). Pedogojik formasyon eğitimi alan öğrencilerin uzaktan eğitime yönelik tutumları. AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (16),1; 301-329.