Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

School Administrators’ Views on the Educational Problems of Refugee Students

Yıl 2022, Cilt: 2022 Sayı: 18, 93 - 113, 30.04.2022
https://doi.org/10.46778/goputeb.1027707

Öz

Migration mobility is an issue that concerns the whole World. The attitude of the receiving countries and their citizens towards asylum seekers and refugees is very important. There are various rights that immigrants should have as long as they live in the country they migrated to. Individuals who come to the country as asylum seekers, refugees, or immigrants should also benefit from education, which is one of these rights. This research aimed to reveal the problems experienced by the refugee students in terms of the opinions of the school administrators and to propose solutions. In this study, interviews were conducted with the school principal and vice-principals. It can be suggested to future researchers to determine teachers' views on the problems of refugee students and to add new dimensions to the subject by meeting with refugee students and their families. It is also important to design studies with larger samples and to take more comprehensive steps towards solving the problems experienced by refugee students. As a result of this research, it has been determined that school administrators try to solve the problems of refugee students by providing language courses, socio-cultural activities and school activities, integration seminars and integration classes, parent visits, guidance and psychological counseling services, support education and economic support. In addition, this study revealed that school administrators have made suggestions for refugee students to solve their problems, such as language education, solving problems of adaptation and introducing culture, placing them in classes according to Turkish proficiency, providing education in their mother languages, guiding them to study in different schools, providing economic support, and increasing communication with the families.

Kaynakça

  • Aksoy, Z. (2012). Uluslararası göç ve kültürlerarası iletişim. Journal of International Social Research, 5(20), 292-303.
  • Altunay, E. ve Dede, M. (2019). Göçmen öğrencilerin eğitim süreci açısından okullar arası işbirliğine ilişkin okul yöneticilerinin görüşleri. Ege Eğitim Dergisi, 20(1), 127-144.
  • Aydın, S. (2020). Zorunlu eğitim çağındaki mülteci öğrencilerin eğitime uyum sürecinde türkiye ve kanada uygulamaları. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 2(II), 1-18.
  • Arnot, M., Pinson, H. ve Candappa, M. (2009). Compassion, caring and justice: teachers’ strategies to maintain moral integrity in the face of national hostility to the “non-citizen”. Educational Review, 61(3), 249-264.
  • Balcı, A. (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma, Yöntem, Teknik ve İlkeler. (13. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Best, W. J. ve Kahn, J. V. (1986). Research in Education. New Jersey: Prentice Hall.
  • Bourgonje, P. (2010). Education for refugee and asylum seeking children in OECD countries: Case studies from Australia, Spain, Sweden and the United Kingdom. Brussels: Education International.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2016). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (22. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Castles, S. (2003). Towards a sociology of forced migration and social transformation. Sociology, 31(1), 13–34.
  • Creswell, J. W. (2017). Eğitim Araştırmaları: Nicel ve Nitel Araştırmanın Planlanması, Yürütülmesi ve Değerlendirilmesi. (H. Ekşi, Çev. Editör). (4. Baskı). İstanbul: Eğitim Danışmanlığı ve Araştırma Merkezi.
  • Duruel, M. (2016). Suriyeli sığınmacıların eğitim sorunu. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 30(5), 1399-1414.
  • Erdem, C. (2017). Sınıfında mülteci öğrenci bulunan sınıf öğretmenlerinin yaşadıkları öğretimsel sorunlar ve çözüme dair önerileri. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 26-42.
  • Eren, Z. (2019). Yönetici ve öğretmen görüşlerine göre göçmen çocukların eğitim sorunları ve çözüm önerileri. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 213-234.
  • European Commission against Racism and Intolerance. (2016). Irkçılık ve Hoşgörüsüzlüğe Karşı Avrupa Komisyonu (ECRI) Türkiye Raporu (Beşinci İzleme Dönemi).
  • Ferris, E. ve Winthrop, R. (2010). Education And Displacement: Assessing Conditions For Refugees And Internally Displaced Persons Affected By Conflict, UNESCO.
  • Gencer, T. E. (2017). Göç ve eğitim ilişkisi üzerine bir değerlendirme: suriyeli çocukların eğitim gereksinimi ve okullaşma süreçlerinde karşılaştıkları güçlükler. Journal Of International Social Research, 10(54), 838-851.
  • Göç İdaresi Genel Müdürlüğü (GİGM). (2016). Erişim Tarihi: 28.12.2020. Erişim Adresi: //www.goc.gov.tr/ikamet-izinleri
  • Göç İdaresi Genel Müdürlüğü (GİGM). (2019). Kitlesel Akınlar. Erişim Tarihi: 28.12.2020. Erişim Adresi: https://www.goc.gov.tr/kitlesel-akinlar
  • Hagen‐ Zanker, J. (2008). Why do people migrate? A review of the theoretical literature. maastrcht graduate school of governance working paper.
  • Hancock, B. (2002). An İntroduction to Qualitative Research. Erişim Tarihi: 09.12.2020 ErişimAdresi:http://faculty.cbu.ca/pmacintyre/course_pages/mba603/mba603_files/introqualitativeresearch.pdf
  • Harunoğulları, M. (2016). Suriyeli Sığınmacı Çocuk İşçiler ve Sorunları: Kilis Örneği. Göç Dergisi (GD), 3(1), 29-63.
  • Hek, R. (2005). The experiences and needs of refugee and asylum seeking children in the UK: A literature review. National Evaluation of the Children’s Fundb University of Birmingham.
  • İltica ve Göç Mevzuatı (2005). Erişim Tarihi: 28.12.2020. Erişim Adresi: https://www.goc.gov.tr/kurumlar/goc.gov.tr/Yayinlar/Kitaplar/iltica_goc_mevzuati.pdf
  • İnsan Hakları İzleme Örgütü (2015). Geleceğimi Hayal Etmeye Çalıştığımda Hiçbir Şey Göremiyorum: Türkiye'deki Suriyeli Mülteci Çocukların Eğitime Erişiminin Önündeki Engeller – Kayıp Nesil Olmalarını Önlemek.
  • İmamoğlu, H. V. ve Çalışkan, E. (2017). Yabancı uyruklu öğrencilerin devlet okullarında ilkokul eğitimine dair öğretmen görüşleri: Sinop ili örneği. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 529-546.
  • İşigüzel, B. ve Baldık, Y. (2019). Göçmen Toplulukların Eğitim Sistemine Katılımı Sürecinde Uygulanan Eğitim ve Dil Politikalarının İncelenmesi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 9(2), 487-503
  • Karaca, S. ve Doğan, U. (2014). Suriyeli Göçmenlerin Sorunları Çalıştayı Sonuç Raporu. Mersin Üniversitesi Bölgesel İzleme Uygulama Araştırma Merkezi
  • Kandemir, A. ve Aydın, B. (2020). Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Eğitimi İle İlgili Yönetici ve Öğretmen Görüşleri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2), 497-521.
  • Kardeş, S. ve Akman, B. (2018). Suriyeli Mültecilerin Eğitimine Yönelik Öğretmen Görüşleri Teachers' Views On The Education Of Syrian Refugees. Elementary Education Online, 17(3), 1224-1237.
  • Kartal, B. ve Başçı, E. (2014). Türkiye’ye yönelik mülteci ve sığınmacı hareketleri. CBÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 275-299.
  • Levent, F. ve Çayak, S. (2017). Türkiye'de Suriyeli öğrencilerin eğitimine yönelik okul yöneticilerinin görüşleri. Hasan Ali Yücel Egitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 21.
  • Mili Eğitim Temel Kanunu. (1973). T.C. Resmi Gazete, 1739.
  • Maxwell, J. (1992). Understanding and Validity in Qualitative Research. Harvard educational review, 62(3), 279-301.
  • Miller, J. (2009). Teaching refugee learners with interrupted education in science: vocabulary, literacy and pedagogy. International Journal of Science Education. 31(4), 571-592.
  • OHCHR (Office of the United Nations High Commissioner for Human Rights). (2012). World programme for human rights education.
  • Ortadoğu Stratejik Araştırmalar Merkezi (ORSAM) ve Türkiye Ekonomik ve Sosyal Etüdler Vakfı (TESEV). (2015). Suriyeli Sığınmacıların Türkiye’ye Etkileri.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel Veri Analizi: Sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalişma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343.
  • Phinney, J. S.,Horenczyk, G., Ljebkind, K. ve Vedder, P. (2001). Ethnicidentity, immigration, andwell-being: An interactionalperspective. Journal of SocialIssues, 57(3), 493–510.
  • Pinson, H. ve Arnot, M. (2010). Local conceptualisations of the education of asylum-seeking and refugee students: From hostile to holistic models. International Journal of Inclusive Education, 14(3), 247-267.
  • Rah, Y., Choi, S. ve Nguyen, T. S. T. (2009). Building bridges between refugee parents and schools. International Journal of Leadership in Education, 12(4), 347-365.
  • Roxas, K. (2010). Who really wants “the tired, the poor, and the huddled masses” anyway? Teachers’ use of cultural scripts with refugee students in public schools. Multicultural Perspectives, 12(2), 65-73.
  • Rossi, A. (2008). The impact of migration on children in developing countries. Youth migration conference. 24-26 Nisan 2008. Bellagio: İtalya
  • Sarıer, Y. (2020). Türkiye’de Mülteci Öğrencilerin eğitimi üzerine bir meta-sentez çalışması: sorunlar ve çözüm önerileri. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 3(1), 80-111.
  • Segal, U. A., Mayadas, N. S., ve Elliott, D. (2006). A framework for immigration. Journal of Immigrant & Refugee Studies, 4(1), 3-24.
  • Seydi, A. R. (2013). Türkiye’deki Suriyeli akademisyen ve eğitimcilerin görüşlerine göre Suriye’deki çatışmaların Suriyelilerin eğitim sürecine yansımaları. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30(1), 217-241.
  • Seydi, A. R. (2014). Türkiye’nin Suriyeli sığınmacıların eğitim sorununun çözümüne yönelik izlediği politikalar. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31(2), 267-305.
  • Sezgin, A. A. ve Yolcu, T. (2016). Göç ile gelen uluslararası öğrencilerin sosyal uyum ve toplumsal kabul süreci. Humanitas-Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 4(7), 417-436.
  • Stemler, S. (2001). An Overview of Content Analysis. Practical Assessment, Research & Evaluation, 7(17).
  • Şeker, B. D. ve Aslan, Z. (2015). Refugee Children İn The Educational Process: An Social Psychological Assessment. Journal of Theoretical Educational Science/Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 8(1), 86-105.
  • Şimşir, Z. ve Dilmaç, B. (2018). Yabancı uyruklu öğrencilerin eğitim gördüğü okullarda öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri. Elementary Education Online, 17(3), 1116-1134.
  • Tanrıkulu, F. (2017). Türkiye’de yaşayan Suriyeli çocukların eğitim sorunu ve çözüm önerileri. Liberal Düşünce Dergisi, 22(86), 127-144.
  • Taylor, S. ve Sidhu, K. (2012). Supporting refugee students in schools: What constitute sinclusive education? International Journal of Inclusive Education, 16(1), 39-56.
  • Türkiye Cumhuriyeti Anayasası. (1982). T.C. Resmi Gazete, 2709.
  • T.C. Millî Eğitim Bakanlığı (2019 – 2023). Millî Eğitim Bakanlığı 2019 – 2023 Stratejik Planı.
  • Tunç, A. Ş. (2015). Mülteci davranışı ve toplumsal etkileri: Türkiye’deki Suriyelilere ilişkin bir değerlendirme. Tesam Akademi Dergisi, 2(2), 29-63.
  • Tural, N. (1999). Eğitim yatırımlarının getirileri ve eğitimde kaynak dağılımı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 32(1), 113-127.
  • UNICEF (2017). 2016 Suriyeli Çocuklar İçin Neden En Kötü Yıl Oldu? Erişim Tarihi: 28.12.2020. Erişim Adresi: https://www.unicef.org/turkey/raporlar
  • Uluslararası Göç Örgütü (IOM). (2009). Uluslararası Göç Hukuku Göç Terimler Sözlüğü. Yayın No: 18, Cenevre.
  • Uzun, E. M. ve Bütün, E. (2016). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki suriyeli sığınmacı çocukların karşılaştıkları sorunlar hakkında öğretmen görüşleri. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1(1), 72-83.
  • Yavuz, Ö. ve Mızrak, S. (2016). Acil durumlarda okul çağındaki çocukların eğitimi: türkiye’deki suriyeli mülteciler örneği. Göç Dergisi, 3(2), 175-199.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Okul Yöneticilerine göre Sığınmacı Öğrencilerin Eğitim Sorunları

Yıl 2022, Cilt: 2022 Sayı: 18, 93 - 113, 30.04.2022
https://doi.org/10.46778/goputeb.1027707

Öz

Göç hareketliliği tüm dünyayı ilgilendiren ve endişe oluşturan bir konudur. Göç alan ülkelerin ve ülke vatandaşlarının sığınmacı ve mülteci bireylere karşı tutumu çok önemlidir. Göç eden bireylerin göç ettikleri ülkede yaşadığı sürece yararlanması gereken çeşitli haklar vardır. Bu haklardan biri olan eğitimden sığınmacı, mülteci veya göçmen olarak ülkeye gelen bireylerin de yararlanabilmesi önemlidir. Bu araştırmada sığınmacı öğrencilerin yaşadıkları sorunların okul yöneticilerinin görüşleri açısından ortaya koyulması ve çözüm önerilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu çalışmada okul müdür ve müdür yardımcıları ile görüşmeler yapılmıştır. İleriki araştırmacılara sığınmacı öğrencilerin sorunlarına yönelik öğretmen görüşlerinin belirlenmesi, sığınmacı öğrenciler ve aileleri ile görüşerek konuya yeni boyutlar katmaları önerilebilir. Daha geniş örneklemlerde yapılacak araştırmalar ile sığınmacı öğrencilerin yaşadıkları sorunların çözümlenmesine yönelik olarak daha kapsamlı adımlar atılması yönünde araştırmaların tasarlanması da önemli görülmektedir. Bu araştırma sonucunda okul yöneticilerinin dil kursları, sosyokültürel faaliyetler ve okul etkinlikleri, uyum semineri ve uyum sınıfları, veli ziyaretleri, rehberlik ve psikolojik danışmanlık hizmeti, destek eğitimi ve ekonomik destek sağlayarak sığınmacı öğrencilerin sorunlarını çözmeye çalıştıkları belirlenmiştir. Ayrıca okul yöneticilerinin sığınmacı öğrencilerin sorunları çözümlemek için dil eğitimi, uyum sorunu giderme ve kültürü tanıtma, Türkçe yeterliliğine göre sınıflara yerleştirilmesi, kendi dillerinde eğitim ve farklı okullarda öğrenim görmeleri, ekonomik destek sağlanması ve ailelerle iletişimin artırılması yönünde öneriler getirdiği ortaya koyulmuştur.

Kaynakça

  • Aksoy, Z. (2012). Uluslararası göç ve kültürlerarası iletişim. Journal of International Social Research, 5(20), 292-303.
  • Altunay, E. ve Dede, M. (2019). Göçmen öğrencilerin eğitim süreci açısından okullar arası işbirliğine ilişkin okul yöneticilerinin görüşleri. Ege Eğitim Dergisi, 20(1), 127-144.
  • Aydın, S. (2020). Zorunlu eğitim çağındaki mülteci öğrencilerin eğitime uyum sürecinde türkiye ve kanada uygulamaları. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 2(II), 1-18.
  • Arnot, M., Pinson, H. ve Candappa, M. (2009). Compassion, caring and justice: teachers’ strategies to maintain moral integrity in the face of national hostility to the “non-citizen”. Educational Review, 61(3), 249-264.
  • Balcı, A. (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma, Yöntem, Teknik ve İlkeler. (13. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Best, W. J. ve Kahn, J. V. (1986). Research in Education. New Jersey: Prentice Hall.
  • Bourgonje, P. (2010). Education for refugee and asylum seeking children in OECD countries: Case studies from Australia, Spain, Sweden and the United Kingdom. Brussels: Education International.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2016). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (22. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Castles, S. (2003). Towards a sociology of forced migration and social transformation. Sociology, 31(1), 13–34.
  • Creswell, J. W. (2017). Eğitim Araştırmaları: Nicel ve Nitel Araştırmanın Planlanması, Yürütülmesi ve Değerlendirilmesi. (H. Ekşi, Çev. Editör). (4. Baskı). İstanbul: Eğitim Danışmanlığı ve Araştırma Merkezi.
  • Duruel, M. (2016). Suriyeli sığınmacıların eğitim sorunu. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 30(5), 1399-1414.
  • Erdem, C. (2017). Sınıfında mülteci öğrenci bulunan sınıf öğretmenlerinin yaşadıkları öğretimsel sorunlar ve çözüme dair önerileri. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 26-42.
  • Eren, Z. (2019). Yönetici ve öğretmen görüşlerine göre göçmen çocukların eğitim sorunları ve çözüm önerileri. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 213-234.
  • European Commission against Racism and Intolerance. (2016). Irkçılık ve Hoşgörüsüzlüğe Karşı Avrupa Komisyonu (ECRI) Türkiye Raporu (Beşinci İzleme Dönemi).
  • Ferris, E. ve Winthrop, R. (2010). Education And Displacement: Assessing Conditions For Refugees And Internally Displaced Persons Affected By Conflict, UNESCO.
  • Gencer, T. E. (2017). Göç ve eğitim ilişkisi üzerine bir değerlendirme: suriyeli çocukların eğitim gereksinimi ve okullaşma süreçlerinde karşılaştıkları güçlükler. Journal Of International Social Research, 10(54), 838-851.
  • Göç İdaresi Genel Müdürlüğü (GİGM). (2016). Erişim Tarihi: 28.12.2020. Erişim Adresi: //www.goc.gov.tr/ikamet-izinleri
  • Göç İdaresi Genel Müdürlüğü (GİGM). (2019). Kitlesel Akınlar. Erişim Tarihi: 28.12.2020. Erişim Adresi: https://www.goc.gov.tr/kitlesel-akinlar
  • Hagen‐ Zanker, J. (2008). Why do people migrate? A review of the theoretical literature. maastrcht graduate school of governance working paper.
  • Hancock, B. (2002). An İntroduction to Qualitative Research. Erişim Tarihi: 09.12.2020 ErişimAdresi:http://faculty.cbu.ca/pmacintyre/course_pages/mba603/mba603_files/introqualitativeresearch.pdf
  • Harunoğulları, M. (2016). Suriyeli Sığınmacı Çocuk İşçiler ve Sorunları: Kilis Örneği. Göç Dergisi (GD), 3(1), 29-63.
  • Hek, R. (2005). The experiences and needs of refugee and asylum seeking children in the UK: A literature review. National Evaluation of the Children’s Fundb University of Birmingham.
  • İltica ve Göç Mevzuatı (2005). Erişim Tarihi: 28.12.2020. Erişim Adresi: https://www.goc.gov.tr/kurumlar/goc.gov.tr/Yayinlar/Kitaplar/iltica_goc_mevzuati.pdf
  • İnsan Hakları İzleme Örgütü (2015). Geleceğimi Hayal Etmeye Çalıştığımda Hiçbir Şey Göremiyorum: Türkiye'deki Suriyeli Mülteci Çocukların Eğitime Erişiminin Önündeki Engeller – Kayıp Nesil Olmalarını Önlemek.
  • İmamoğlu, H. V. ve Çalışkan, E. (2017). Yabancı uyruklu öğrencilerin devlet okullarında ilkokul eğitimine dair öğretmen görüşleri: Sinop ili örneği. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 529-546.
  • İşigüzel, B. ve Baldık, Y. (2019). Göçmen Toplulukların Eğitim Sistemine Katılımı Sürecinde Uygulanan Eğitim ve Dil Politikalarının İncelenmesi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 9(2), 487-503
  • Karaca, S. ve Doğan, U. (2014). Suriyeli Göçmenlerin Sorunları Çalıştayı Sonuç Raporu. Mersin Üniversitesi Bölgesel İzleme Uygulama Araştırma Merkezi
  • Kandemir, A. ve Aydın, B. (2020). Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Eğitimi İle İlgili Yönetici ve Öğretmen Görüşleri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2), 497-521.
  • Kardeş, S. ve Akman, B. (2018). Suriyeli Mültecilerin Eğitimine Yönelik Öğretmen Görüşleri Teachers' Views On The Education Of Syrian Refugees. Elementary Education Online, 17(3), 1224-1237.
  • Kartal, B. ve Başçı, E. (2014). Türkiye’ye yönelik mülteci ve sığınmacı hareketleri. CBÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 275-299.
  • Levent, F. ve Çayak, S. (2017). Türkiye'de Suriyeli öğrencilerin eğitimine yönelik okul yöneticilerinin görüşleri. Hasan Ali Yücel Egitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 21.
  • Mili Eğitim Temel Kanunu. (1973). T.C. Resmi Gazete, 1739.
  • Maxwell, J. (1992). Understanding and Validity in Qualitative Research. Harvard educational review, 62(3), 279-301.
  • Miller, J. (2009). Teaching refugee learners with interrupted education in science: vocabulary, literacy and pedagogy. International Journal of Science Education. 31(4), 571-592.
  • OHCHR (Office of the United Nations High Commissioner for Human Rights). (2012). World programme for human rights education.
  • Ortadoğu Stratejik Araştırmalar Merkezi (ORSAM) ve Türkiye Ekonomik ve Sosyal Etüdler Vakfı (TESEV). (2015). Suriyeli Sığınmacıların Türkiye’ye Etkileri.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel Veri Analizi: Sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalişma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343.
  • Phinney, J. S.,Horenczyk, G., Ljebkind, K. ve Vedder, P. (2001). Ethnicidentity, immigration, andwell-being: An interactionalperspective. Journal of SocialIssues, 57(3), 493–510.
  • Pinson, H. ve Arnot, M. (2010). Local conceptualisations of the education of asylum-seeking and refugee students: From hostile to holistic models. International Journal of Inclusive Education, 14(3), 247-267.
  • Rah, Y., Choi, S. ve Nguyen, T. S. T. (2009). Building bridges between refugee parents and schools. International Journal of Leadership in Education, 12(4), 347-365.
  • Roxas, K. (2010). Who really wants “the tired, the poor, and the huddled masses” anyway? Teachers’ use of cultural scripts with refugee students in public schools. Multicultural Perspectives, 12(2), 65-73.
  • Rossi, A. (2008). The impact of migration on children in developing countries. Youth migration conference. 24-26 Nisan 2008. Bellagio: İtalya
  • Sarıer, Y. (2020). Türkiye’de Mülteci Öğrencilerin eğitimi üzerine bir meta-sentez çalışması: sorunlar ve çözüm önerileri. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 3(1), 80-111.
  • Segal, U. A., Mayadas, N. S., ve Elliott, D. (2006). A framework for immigration. Journal of Immigrant & Refugee Studies, 4(1), 3-24.
  • Seydi, A. R. (2013). Türkiye’deki Suriyeli akademisyen ve eğitimcilerin görüşlerine göre Suriye’deki çatışmaların Suriyelilerin eğitim sürecine yansımaları. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30(1), 217-241.
  • Seydi, A. R. (2014). Türkiye’nin Suriyeli sığınmacıların eğitim sorununun çözümüne yönelik izlediği politikalar. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31(2), 267-305.
  • Sezgin, A. A. ve Yolcu, T. (2016). Göç ile gelen uluslararası öğrencilerin sosyal uyum ve toplumsal kabul süreci. Humanitas-Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 4(7), 417-436.
  • Stemler, S. (2001). An Overview of Content Analysis. Practical Assessment, Research & Evaluation, 7(17).
  • Şeker, B. D. ve Aslan, Z. (2015). Refugee Children İn The Educational Process: An Social Psychological Assessment. Journal of Theoretical Educational Science/Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 8(1), 86-105.
  • Şimşir, Z. ve Dilmaç, B. (2018). Yabancı uyruklu öğrencilerin eğitim gördüğü okullarda öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri. Elementary Education Online, 17(3), 1116-1134.
  • Tanrıkulu, F. (2017). Türkiye’de yaşayan Suriyeli çocukların eğitim sorunu ve çözüm önerileri. Liberal Düşünce Dergisi, 22(86), 127-144.
  • Taylor, S. ve Sidhu, K. (2012). Supporting refugee students in schools: What constitute sinclusive education? International Journal of Inclusive Education, 16(1), 39-56.
  • Türkiye Cumhuriyeti Anayasası. (1982). T.C. Resmi Gazete, 2709.
  • T.C. Millî Eğitim Bakanlığı (2019 – 2023). Millî Eğitim Bakanlığı 2019 – 2023 Stratejik Planı.
  • Tunç, A. Ş. (2015). Mülteci davranışı ve toplumsal etkileri: Türkiye’deki Suriyelilere ilişkin bir değerlendirme. Tesam Akademi Dergisi, 2(2), 29-63.
  • Tural, N. (1999). Eğitim yatırımlarının getirileri ve eğitimde kaynak dağılımı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 32(1), 113-127.
  • UNICEF (2017). 2016 Suriyeli Çocuklar İçin Neden En Kötü Yıl Oldu? Erişim Tarihi: 28.12.2020. Erişim Adresi: https://www.unicef.org/turkey/raporlar
  • Uluslararası Göç Örgütü (IOM). (2009). Uluslararası Göç Hukuku Göç Terimler Sözlüğü. Yayın No: 18, Cenevre.
  • Uzun, E. M. ve Bütün, E. (2016). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki suriyeli sığınmacı çocukların karşılaştıkları sorunlar hakkında öğretmen görüşleri. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1(1), 72-83.
  • Yavuz, Ö. ve Mızrak, S. (2016). Acil durumlarda okul çağındaki çocukların eğitimi: türkiye’deki suriyeli mülteciler örneği. Göç Dergisi, 3(2), 175-199.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 61 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İremnur Çolak 0000-0002-3840-1876

Emel Tüzel İşeri 0000-0001-5638-0450

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2022
Gönderilme Tarihi 23 Kasım 2021
Kabul Tarihi 21 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 2022 Sayı: 18

Kaynak Göster

APA Çolak, İ., & Tüzel İşeri, E. (2022). Okul Yöneticilerine göre Sığınmacı Öğrencilerin Eğitim Sorunları. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2022(18), 93-113. https://doi.org/10.46778/goputeb.1027707