BibTex RIS Kaynak Göster

AN ALTERNATİVE METHOD İN SOCİAL STUDİES EDUCATİON: CARTOON

Yıl 2014, Cilt: 2014 Sayı: 2, 151 - 163, 17.06.2014

Öz

In this study, 6th grade social studies in the curriculum "life on Earth" in the teaching of the subject of "poles of the unit when changing climate" the use of students ' academic success of cartoon effect. The research is a study of an experimental pretest-posttest control group according to the model. Research the Mugla province a primary school 6th covers 65 students studying in class. Topic in the control group, the experimental group lecture method, if that method is not supported with the cartoon. The obtained data were analyzed using SPSS software package. According to the results of the analysis; experimental and control groups in favor of a significant difference between experiment group achievement points.

Kaynakça

  • Akengin, H. ve İbrahimoğlu, Z. (2010). Sosyal Bilgiler Dersinde Karikatür Kullanımının Öğrencilerin Akademik Başarısına ve Derse İlişkin Görüşlerine Etkisi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2010, 29 (2), 1-19.
  • Akkaya, A. (2011). Karikatürlerle Dil Bilgisi Öğretimi, Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Alaba, S. O. (2007). The Use of Educational Cartoons and Comics in Enhancing Creativity in Primary School Pupils in Ile-ife, Osun State, Nigeria, 3(10): 913-920
  • Ateş, S. (2006). İlköğretim Dördüncü Sınıf Metinlerindeki Görsellerin Okuduğunu Anlama ve Özetlemeye Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Avşar, S. (2007). Tarih Öğretiminde Karikatür İmgesi, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ayyıldız, N. (2010). Coğrafya Öğretiminde Karikatür Materyali Kullanımının Öğrenci Başarısına Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimleri İçin Veri Analizi El Kitabı, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cengizhan, S. (2011). Modüler Öğretim Tasarımıyla Entegre Edilmiş Kavram Karikatürleri Hakkında Öğretmen Adaylarının Görüşleri, Eğitim ve Bilim Dergisi 2011, Cilt 36, Sayı 160.
  • Cho, S. ve Reıch G. A. (2013). New Immigrants, New Challenges: High School Social Studies Teachers and English Language Learner Instruction, The Social Studies, 99:6, 2352
  • Demir, Y. (2008). Kavram yanılgılarının belirlenmesinde kavram karikatürlerinin kullanılması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. Erzurum.
  • Durualp, E. (2006). İlköğretimde Sosyal Bilgiler Öğretiminde Karikatür Kullanımı, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ersoy, A. F. ve Türkkan, B. (2010). İlköğretim Öğrencilerinin Çizdikleri Karikatürlere Yansıttıkları Sosyal ve Çevresel Sorunların İncelenmesi, Eğitim ve Bilim Dergisi 2010, Cilt 35, Sayı 156.
  • Haugaard, K. (1973). Comic books: Conduits to culture? Reading Teacher, 27, 54-55.
  • İnel, D. ve Balım, A. G. (2011). Kavram Karikatürleri Destekli Probleme Dayalı Öğrenme Yönteminin İlköğretim 6.Sınıf Öğrencilerinin Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyonlarına Etkisi, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 4/1, 169-188.
  • Karakuş, U.,Palaz, T., Kılcan, B., Çepni, O. (2012). Sosyal Bilgiler Müfredatında Yer Alan Çevre Sorunları Konularının Öğretiminde Karikatür Kullanımının Öğrencilerin Akademik Başarısına Etkisi, Gefad/ Gujgef 32 (2): 363-376 (2012).
  • Keogh, B. & Naylor, S. (2004). Concept Cartoons in Science Education. Millgate House Publishing, 206, Cheshire.
  • Kılınç, K. (2006). Tarih Öğretiminde Karikatür Materyali Kullanımının Öğrenci Başarısına Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Morrison,T. G., Bryan, G. ve Chilcoat, G. W. (2002). Using Student Generated Comic Books in the Classroom, International Reading Association, Vol 45, No 8, pp. 758-767
  • Oruç, Ş. (2006). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Mizah, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özalp, I. (2006). Karikatür Tekniğinin Fen ve Çevre Eğitiminde Kullanılabilirliği Üzerine Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Manisa.
  • Özer, A. (1985). Karikatürün Reklamlarda Kullanımı, Yüksek Lisans Tezi, A.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Özşahin, E. (2009). Karikatürlerle Coğrafya Öğretimi, Marmara Coğrafya Dergisi Sayı: 20, Temmuz - 2009, s. 101-122.
  • Palaz, T. (2010). İlköğretim 8. Sınıf Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersinde Karikatür Kullanmanın Öğrenci Başarısına ve Derse Karşı Tutumuna Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Sakin, S. (2011). Siyasi Karikatürlerde Emperyalizm Milletler Cemiyeti ve Türkiye, İstanbul, IQ Kültür Sanat Yayıncılık.
  • Saraçoğlu, S. ve Gölgeli, D. (2011). Fen ve Teknoloji Dersi “Işık ve Ses” Ünitesinin Öğretiminde Kavram Karikatürlerinin Kullanımının Öğrencilerin Akademik Başarısına Etkisi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Sayı: 31 Yıl:2011/2 (113-124 s.).
  • Uğurel, I. ve Moralı, S. (2006). Karikatürler ve Matematik Öğretiminde Kullanımı, Milli Eğitim Üç Aylık Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, 170, 32-47.
  • Ulusoy, K. ve Gülüm, K. (2009). Sosyal Bilgiler Dersinde Tarih ve Coğrafya Konuları İşlenirken Öğretmenlerin Materyal Kullanma Durumları, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt 10, Sayı 2, Ağustos 2009 Sayfa 85-99.
  • Üner, İ. (2009). İlköğretim Okullarında Karikatürle Öğrenmenin Öğrencilerin Başarı ve Tutum Düzeylerine Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Üstün, Ö. (2007). Ortaöğretim Üçüncü Sınıfta Türk Dili ve Edebiyatı Dersinde Karikatür Kullanımının Yazılı Anlatım Öğretimine Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
  • Vogler,K. (2013). Using Political Cartoons to Improve Your Verbal Qestioning, The Social Studies, 95:1, s.11-15. http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GT .514eef8cd09531.13998189.
  • Wax, E. (2002, May 17). Back to the drawing board; Once-banned comic books now a teaching tool. The Washington Post, pp. B.01.
  • Winarski, D. (1997). “Susan Jeffers: Art of A Thousand Words.” Teaching K-8 27, 4, s.36–

SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE ALTERNATİF BİR YÖNTEM: KARİKATÜR

Yıl 2014, Cilt: 2014 Sayı: 2, 151 - 163, 17.06.2014

Öz

Bu çalışmada, 6. sınıf Sosyal Bilgiler öğretim programında yer alan “Yeryüzünde Yaşam” ünitesinin “Kutuplardan Çöllere Değişen İklim” konusunun öğretiminde karikatür kullanımının öğrencilerin akademik başarısına etkisi incelenmiştir. Araştırma 2012-2013 Eğitim Öğretim Yılı güz döneminde Muğla İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı Muğla İl merkezinde bir ortaokulda yapılmıştır. Araştırmaya okulunun 6. sınıfında öğrenim gören 65 öğrenci katılmıştır. Araştırma Ön test-Son test kontrol gruplu modele uygun deneysel bir çalışma olarak tasarlanmıştır. Konu kontrol grubunda düz anlatım yöntemiyle, deney grubunda karikatür ile etkinlik temelli işlenmiştir. Araştırmada elde edilen veriler SPSS paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre; deney ve kontrol gruplarının başarı puanları arasında deney grubunun lehine anlamlı bir fark olduğu bulunmuştur.

Kaynakça

  • Akengin, H. ve İbrahimoğlu, Z. (2010). Sosyal Bilgiler Dersinde Karikatür Kullanımının Öğrencilerin Akademik Başarısına ve Derse İlişkin Görüşlerine Etkisi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2010, 29 (2), 1-19.
  • Akkaya, A. (2011). Karikatürlerle Dil Bilgisi Öğretimi, Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Alaba, S. O. (2007). The Use of Educational Cartoons and Comics in Enhancing Creativity in Primary School Pupils in Ile-ife, Osun State, Nigeria, 3(10): 913-920
  • Ateş, S. (2006). İlköğretim Dördüncü Sınıf Metinlerindeki Görsellerin Okuduğunu Anlama ve Özetlemeye Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Avşar, S. (2007). Tarih Öğretiminde Karikatür İmgesi, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ayyıldız, N. (2010). Coğrafya Öğretiminde Karikatür Materyali Kullanımının Öğrenci Başarısına Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimleri İçin Veri Analizi El Kitabı, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cengizhan, S. (2011). Modüler Öğretim Tasarımıyla Entegre Edilmiş Kavram Karikatürleri Hakkında Öğretmen Adaylarının Görüşleri, Eğitim ve Bilim Dergisi 2011, Cilt 36, Sayı 160.
  • Cho, S. ve Reıch G. A. (2013). New Immigrants, New Challenges: High School Social Studies Teachers and English Language Learner Instruction, The Social Studies, 99:6, 2352
  • Demir, Y. (2008). Kavram yanılgılarının belirlenmesinde kavram karikatürlerinin kullanılması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. Erzurum.
  • Durualp, E. (2006). İlköğretimde Sosyal Bilgiler Öğretiminde Karikatür Kullanımı, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ersoy, A. F. ve Türkkan, B. (2010). İlköğretim Öğrencilerinin Çizdikleri Karikatürlere Yansıttıkları Sosyal ve Çevresel Sorunların İncelenmesi, Eğitim ve Bilim Dergisi 2010, Cilt 35, Sayı 156.
  • Haugaard, K. (1973). Comic books: Conduits to culture? Reading Teacher, 27, 54-55.
  • İnel, D. ve Balım, A. G. (2011). Kavram Karikatürleri Destekli Probleme Dayalı Öğrenme Yönteminin İlköğretim 6.Sınıf Öğrencilerinin Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyonlarına Etkisi, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 4/1, 169-188.
  • Karakuş, U.,Palaz, T., Kılcan, B., Çepni, O. (2012). Sosyal Bilgiler Müfredatında Yer Alan Çevre Sorunları Konularının Öğretiminde Karikatür Kullanımının Öğrencilerin Akademik Başarısına Etkisi, Gefad/ Gujgef 32 (2): 363-376 (2012).
  • Keogh, B. & Naylor, S. (2004). Concept Cartoons in Science Education. Millgate House Publishing, 206, Cheshire.
  • Kılınç, K. (2006). Tarih Öğretiminde Karikatür Materyali Kullanımının Öğrenci Başarısına Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Morrison,T. G., Bryan, G. ve Chilcoat, G. W. (2002). Using Student Generated Comic Books in the Classroom, International Reading Association, Vol 45, No 8, pp. 758-767
  • Oruç, Ş. (2006). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Mizah, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özalp, I. (2006). Karikatür Tekniğinin Fen ve Çevre Eğitiminde Kullanılabilirliği Üzerine Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Manisa.
  • Özer, A. (1985). Karikatürün Reklamlarda Kullanımı, Yüksek Lisans Tezi, A.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Özşahin, E. (2009). Karikatürlerle Coğrafya Öğretimi, Marmara Coğrafya Dergisi Sayı: 20, Temmuz - 2009, s. 101-122.
  • Palaz, T. (2010). İlköğretim 8. Sınıf Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersinde Karikatür Kullanmanın Öğrenci Başarısına ve Derse Karşı Tutumuna Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Sakin, S. (2011). Siyasi Karikatürlerde Emperyalizm Milletler Cemiyeti ve Türkiye, İstanbul, IQ Kültür Sanat Yayıncılık.
  • Saraçoğlu, S. ve Gölgeli, D. (2011). Fen ve Teknoloji Dersi “Işık ve Ses” Ünitesinin Öğretiminde Kavram Karikatürlerinin Kullanımının Öğrencilerin Akademik Başarısına Etkisi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Sayı: 31 Yıl:2011/2 (113-124 s.).
  • Uğurel, I. ve Moralı, S. (2006). Karikatürler ve Matematik Öğretiminde Kullanımı, Milli Eğitim Üç Aylık Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, 170, 32-47.
  • Ulusoy, K. ve Gülüm, K. (2009). Sosyal Bilgiler Dersinde Tarih ve Coğrafya Konuları İşlenirken Öğretmenlerin Materyal Kullanma Durumları, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt 10, Sayı 2, Ağustos 2009 Sayfa 85-99.
  • Üner, İ. (2009). İlköğretim Okullarında Karikatürle Öğrenmenin Öğrencilerin Başarı ve Tutum Düzeylerine Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Üstün, Ö. (2007). Ortaöğretim Üçüncü Sınıfta Türk Dili ve Edebiyatı Dersinde Karikatür Kullanımının Yazılı Anlatım Öğretimine Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
  • Vogler,K. (2013). Using Political Cartoons to Improve Your Verbal Qestioning, The Social Studies, 95:1, s.11-15. http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GT .514eef8cd09531.13998189.
  • Wax, E. (2002, May 17). Back to the drawing board; Once-banned comic books now a teaching tool. The Washington Post, pp. B.01.
  • Winarski, D. (1997). “Susan Jeffers: Art of A Thousand Words.” Teaching K-8 27, 4, s.36–
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sabri Sidekli Bu kişi benim

Sabri Sidekli Bu kişi benim

Harun Er Bu kişi benim

Refika Yavaşer Bu kişi benim

Erhan Aydın Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 17 Haziran 2014
Gönderilme Tarihi 17 Haziran 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 2014 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sidekli, S., Sidekli, S., Er, H., Yavaşer, R., vd. (2014). SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE ALTERNATİF BİR YÖNTEM: KARİKATÜR. International Journal of Turkish Education Sciences, 2014(2), 151-163.