Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examining the Exam-Oriented Study Habits of High School Seniors during the Epidemic by Using Different Variables

Yıl 2022, Cilt: 2022 Sayı: 19, 272 - 287, 30.10.2022
https://doi.org/10.46778/goputeb.1079997

Öz

This research aims to investigate whether the study habits of the high school senior during the epidemic period have changed compared to the pre-epidemic period. The research sample consists of 110 students from five different schools studying in the central district of Tokat. Content analysis from qualitative research and descriptive method from quantitative research were used in the research. Research data were collected via Google Form. A questionnaire developed by the researcher and an open-ended question were used in the study. The quantitative part of the data obtained from the research was analyzed by SPSS26, and the qualitative part was analyzed by content analysis. In the content analysis phase, a total of 63 students' answers were analyzed. According to the results of the analysis of qualitative data, the epidemic process did not negatively affect the work of 46% of the students towards their goals, while this process negatively affected 29%. In 25% of the students, this process had positive effects on the lessons. According to the qualitative research findings, there is no significant change in the goals of the students during the epidemic compared to the pre-epidemic period. Likewise, there was no significant change (p>.05) in the study areas and study plans for the exam. However, a significant difference was detected in the study support resources of the students (p<.05) during the epidemic compared to the pre-epidemic period. Likewise, a significant increase was found in the study duration of the senior students (p< .05) during the epidemic compared to the pre-epidemic period. 70% of the students participate in distance education and 65% of them use the phone as a means of participation.

Kaynakça

  • Akarçay, G. Ö., Demirezen, S. ve Akhan, N. E. (2013). İlköğretim öğrencilerinin ders çalışma üzerine algıları. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 5(8), 169- 183.
  • Anadolu Ajansı, (2020) Salgına karşı dünya hangi önlemleri aldı, Türkiye neler yaptı? https://www.aa.com.tr/tr/dunya/salgina-karsi-dunya-hangi-onlemleri-aldi-turkiye-neler-yapti/1811298 adresinden alınmıştır.
  • Bacanlı, H. ve Sahinkaya, O. (2011). The adaptation study of academic motivation scale into Turkish. Elsevier- Procedia Social and Behavioral Sciences, 12(1), 562–567.
  • Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E. ve Şahin, E. (2020). Koronavirüs (Covıd-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 368-397.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (17. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çelik, N. ve Türkan, A. (2022). Temel kavramlar. COVİD-19 Pandemi sürecinin eğitim ve eğitim programlarına yansımaları. Ankara: Iksad Publications.
  • Çetin, H. (2022). Pandemi sürecinde teknolojinin eğitime entegrasyonu. N. Çeliköz ve A. Türkan (Ed.) içinde, COVİD-19 Pandemi sürecinin eğitim ve eğitim programlarına yansımaları (s. 248). Ankara: Iksad Publications.
  • Ercan, E. S., Arman, A. R., Emiroğlu, N. İ., Öztop, D. B. ve Yalçın, Ö. (2020). Covit-19 (korona) virüs salgını sırasında aile, çocuk ve ergenlere yönelik psikososyal ve ruhsal destek rehberi. Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Erişti, S. D. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. A. A. Kurt (Ed.), Bilimsel araştırma yöntemleri içinde (s. 1-17). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Espinoza, D. ve Jesus, Z. (2017). I’m here for a reason: Motivational factors of first-generation latino males to attend college. Yayımlanmamış doktora tezi. The University of Tennessee, Knoxville-USA.
  • García, E. ve Weiss, E. (2020). COVID-19 and student performance, equity, and U.S. education policy. Washington. Economic Policy Institute.
  • Girgiç, A. A., Alıcı, N. K., Arıcan, H. A., Ersümer, E., Özaksoy, M., Özbay, G. K. ve diğerleri. (2020). Salgın (Covid-19 sonrası okula uyum kılavuz ve etkinlikler. Ankara: MEB.
  • Güzeller, C. O., Eser, M. T. ve Aksu, G. (2016). Üniversite öğrencilerinin mezun oldukları lise türünün, matematik başarısı ve eleştirel düşünme eğilimi üzerindeki etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 223-236.
  • Kalkan, A., Bakioğlu, F. ve Toprak, Y. (2020). Akademik özgüven ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Milli Eğitim, 49(225), 319-342.
  • Karadağ, E. ve Yücel, C. (2020). Yeni tip koronavirüs pandemisi döneminde üniversitelerde uzaktan eğitim: Lisans öğrencileri kapsamında bir değerlendirme çalışması. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 181–192.
  • Lawal, A. M., Idemudia, E. S. ve Adewale, O. P. (2017). Academic self-confidence effects on test anxiety among Nigerian university students. Journal of Psychology in Africa, 27(6), 507-510.
  • MEB. (2020). COVİD-19 Salgın hastalık sürecinde psikososyal destek çalışmaları. Ankara: MEB, Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
  • Memiş, A. D. (2007). Ders çalışmaya ilişkin öğrenci görüşleri (İlköğretim 5. sınıf örneği). Milli Eğitim, 35(173), 112-124.
  • Miranda, D. M., Athanasio, B. S., Oliveira, A. C. ve Simoes-e-Silva, A. C. (2020). How is COVID-19 pandemic impacting mental health of children and adolescents? Elsevıer International Journal of Disaster Risk Reduction, 51, 1-8.
  • Öztürk, D. (2019). Dokuzuncu sınıf öğrencilerinin öğrenme stilleri ile matematik dersi akademik başarıları ve ders çalışma alışkanları arasındaki ilişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Pokhrel, S. ve Chhetri, R. (2021). A literature review on ımpact of COVID-19 pandemic on teaching and learning. Higher Education for the Future, 8(1), 133-141.
  • Sağlam, M., Ünal, D. P. ve Kalkan, A. (2020). Covid-19 sürecinde lise öğrencilerinin online derslere erişim durumlarının incelenmesi. R. Işık (Ed.), 4. International 19 May Innovative Scientific Approaches Congress Proceedings Book içinde (s. 333-343). Samsun: İksad Global Publishing.
  • Samji, H., Wu, J., Ladak, A., Vossen, C., Stewart, E., Dove, N. ve Snell, G. (2022). Review: mental health impacts of the COVID-19 pandemic on children and youth– a systematic review. Child and Adolescent Mental Health, 27(2), 173–189.
  • Sintema, E. J. (2020). Effect of COVID-19 on the performance of grade 12 students: Implications for STEM education. ournal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(7), 1-6.
  • Slavın, R. E. (2013). Educational psychology. (Çev. Yüksel, G.), Ankara: Nobel Akademi.
  • Sönmez, H. (2018). Anadolu Üniversitesi açıköğretim sistemindeki öğrencilerin ders çalışma. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 4(2), 171-188.
  • Tekin, M. ve Yeşilyurt, Ö. (2017, Eylül). A study on increasing the productivity of course through poka-yoke and fishbone diagrams. International Symposium for Production Research’de sunuldu, Vienna..
  • Tükel, R. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde ruh sağlığı. Ankara: Türk Tabipler Birliği
  • UN. (2022). United Nations working to mitigate COVID-19 impact on children. https://www.un.org/en/un-coronavirus-communications-team/united-nations-working-mitigate-covid-19-impact-children adresinden alınmıştır.
  • UNESCO. (2021). One year into COVID: Prioritizing education recovery to avoid a generational catastrophe. https://en.unesco.org/news/one-year-covid-prioritizing-education-recovery-avoid-generational-catastrophe adresinden alınmıştır.
  • Xue, E., Li, J., Li, T. ve Shang, W. (2020). China’s education response to COVID-19: A perspective of policy analysis. Educational Philosophy and Theory, 53(9), 1-13.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2011). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yeşilyaprak, B. (2003). Eğitimde rehberlik hizmetleri (6. baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, İ. (2000). Akademik başarının yordayıcısı olarak yalnızlık, sınav kaygısı ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(18), 167-176.
  • Yiğit, B. ve Kaçire, İ. (2015). Ortaokul öğrencilerinin ders çalışma alışkanlıklarının incelenmesine yönelik bir araştırma. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(31), 309-319.
  • Yurdakul, S. (2020). Covid-19 günlerinde sınava hazırlanan gençler. https://www.hurriyet.com.tr/aile/yazarlar/sabri-yurdakul/covid-19-gunlerinde-sinava-hazirlanan-gencler-41515588 adresinden alınmıştır.
  • Yurt, E. ve Bozer, E. N. (2015). Akademik motivasyon ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 14(3), 669-685.

Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Salgın Döneminde Sınava Yönelik Ders Çalışma Alışkanlıklarının Çeşitli Değişkenlerle İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 2022 Sayı: 19, 272 - 287, 30.10.2022
https://doi.org/10.46778/goputeb.1079997

Öz

Bu araştırma, lise son sınıf öğrencilerinin salgın döneminde ders çalışma alışkanlıklarının salgın öncesine göre bir değişim olup olmadığını araştırmaya yöneliktir. Araştırma örneklemini Tokat İli merkez ilçesinde öğrenim gören beş değişik liseden 110 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada nitel araştırmalardan içerik analizi ve nicel araştırmalardan betimsel yöntem kullanılmıştır. Araştırma verileri Google Form üzerinden toplanmıştır. Çalışmada araştırmacı tarafından geliştirilen anket ve açık uçlu bir soru kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin nicel kısmı SPSS26 aracığı ile analiz edilmiş, nitel kısmı ise içerik analizi ile analiz edilmiştir. İçerik analizi aşamasında toplam 63 öğrencinin cevabı analiz edilmiştir. Nitel verilerin analizi sonucuna göre salgın süreci öğrencilerin %46’sının hedeflerine yönelik çalışmasını olumsuz etkilemezken, %29’unu bu süreç olumsuz etkilemiştir. Öğrencilerin %25’inde bu sürecin kendilerinde derslere karşı olumlu etkileri olmuştur. Nitel araştırma bulgularına göre ise salgın öncesine göre salgın sürecinde öğrencilerin hedeflerinde kayda değer bir değişim yoktur. Aynı şekilde sınava yönelik çalışma alanlarında ve çalışma planlarında anlamlı düzeyde (p>.05) bir değişim olmamıştır. Ancak öğrencilerin ders çalışma destek kaynaklarında (p<.05) salgın sürecinde salgın öncesine göre anlamlı düzeyde bir farklılaşma tespit edilmiştir. Aynı şekilde son sınıf öğrencilerin ders çalışma sürelerinde (p< .05) salgın sürecinde salgın öncesine göre anlamlı bir artış bulunmuştur. Öğrencilerin %70’i uzaktan eğitimlere katılmakta ve %65’inin katılım aracı telefondur.

Kaynakça

  • Akarçay, G. Ö., Demirezen, S. ve Akhan, N. E. (2013). İlköğretim öğrencilerinin ders çalışma üzerine algıları. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 5(8), 169- 183.
  • Anadolu Ajansı, (2020) Salgına karşı dünya hangi önlemleri aldı, Türkiye neler yaptı? https://www.aa.com.tr/tr/dunya/salgina-karsi-dunya-hangi-onlemleri-aldi-turkiye-neler-yapti/1811298 adresinden alınmıştır.
  • Bacanlı, H. ve Sahinkaya, O. (2011). The adaptation study of academic motivation scale into Turkish. Elsevier- Procedia Social and Behavioral Sciences, 12(1), 562–567.
  • Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E. ve Şahin, E. (2020). Koronavirüs (Covıd-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 368-397.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (17. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çelik, N. ve Türkan, A. (2022). Temel kavramlar. COVİD-19 Pandemi sürecinin eğitim ve eğitim programlarına yansımaları. Ankara: Iksad Publications.
  • Çetin, H. (2022). Pandemi sürecinde teknolojinin eğitime entegrasyonu. N. Çeliköz ve A. Türkan (Ed.) içinde, COVİD-19 Pandemi sürecinin eğitim ve eğitim programlarına yansımaları (s. 248). Ankara: Iksad Publications.
  • Ercan, E. S., Arman, A. R., Emiroğlu, N. İ., Öztop, D. B. ve Yalçın, Ö. (2020). Covit-19 (korona) virüs salgını sırasında aile, çocuk ve ergenlere yönelik psikososyal ve ruhsal destek rehberi. Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Erişti, S. D. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. A. A. Kurt (Ed.), Bilimsel araştırma yöntemleri içinde (s. 1-17). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Espinoza, D. ve Jesus, Z. (2017). I’m here for a reason: Motivational factors of first-generation latino males to attend college. Yayımlanmamış doktora tezi. The University of Tennessee, Knoxville-USA.
  • García, E. ve Weiss, E. (2020). COVID-19 and student performance, equity, and U.S. education policy. Washington. Economic Policy Institute.
  • Girgiç, A. A., Alıcı, N. K., Arıcan, H. A., Ersümer, E., Özaksoy, M., Özbay, G. K. ve diğerleri. (2020). Salgın (Covid-19 sonrası okula uyum kılavuz ve etkinlikler. Ankara: MEB.
  • Güzeller, C. O., Eser, M. T. ve Aksu, G. (2016). Üniversite öğrencilerinin mezun oldukları lise türünün, matematik başarısı ve eleştirel düşünme eğilimi üzerindeki etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 223-236.
  • Kalkan, A., Bakioğlu, F. ve Toprak, Y. (2020). Akademik özgüven ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Milli Eğitim, 49(225), 319-342.
  • Karadağ, E. ve Yücel, C. (2020). Yeni tip koronavirüs pandemisi döneminde üniversitelerde uzaktan eğitim: Lisans öğrencileri kapsamında bir değerlendirme çalışması. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 181–192.
  • Lawal, A. M., Idemudia, E. S. ve Adewale, O. P. (2017). Academic self-confidence effects on test anxiety among Nigerian university students. Journal of Psychology in Africa, 27(6), 507-510.
  • MEB. (2020). COVİD-19 Salgın hastalık sürecinde psikososyal destek çalışmaları. Ankara: MEB, Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
  • Memiş, A. D. (2007). Ders çalışmaya ilişkin öğrenci görüşleri (İlköğretim 5. sınıf örneği). Milli Eğitim, 35(173), 112-124.
  • Miranda, D. M., Athanasio, B. S., Oliveira, A. C. ve Simoes-e-Silva, A. C. (2020). How is COVID-19 pandemic impacting mental health of children and adolescents? Elsevıer International Journal of Disaster Risk Reduction, 51, 1-8.
  • Öztürk, D. (2019). Dokuzuncu sınıf öğrencilerinin öğrenme stilleri ile matematik dersi akademik başarıları ve ders çalışma alışkanları arasındaki ilişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Pokhrel, S. ve Chhetri, R. (2021). A literature review on ımpact of COVID-19 pandemic on teaching and learning. Higher Education for the Future, 8(1), 133-141.
  • Sağlam, M., Ünal, D. P. ve Kalkan, A. (2020). Covid-19 sürecinde lise öğrencilerinin online derslere erişim durumlarının incelenmesi. R. Işık (Ed.), 4. International 19 May Innovative Scientific Approaches Congress Proceedings Book içinde (s. 333-343). Samsun: İksad Global Publishing.
  • Samji, H., Wu, J., Ladak, A., Vossen, C., Stewart, E., Dove, N. ve Snell, G. (2022). Review: mental health impacts of the COVID-19 pandemic on children and youth– a systematic review. Child and Adolescent Mental Health, 27(2), 173–189.
  • Sintema, E. J. (2020). Effect of COVID-19 on the performance of grade 12 students: Implications for STEM education. ournal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(7), 1-6.
  • Slavın, R. E. (2013). Educational psychology. (Çev. Yüksel, G.), Ankara: Nobel Akademi.
  • Sönmez, H. (2018). Anadolu Üniversitesi açıköğretim sistemindeki öğrencilerin ders çalışma. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 4(2), 171-188.
  • Tekin, M. ve Yeşilyurt, Ö. (2017, Eylül). A study on increasing the productivity of course through poka-yoke and fishbone diagrams. International Symposium for Production Research’de sunuldu, Vienna..
  • Tükel, R. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde ruh sağlığı. Ankara: Türk Tabipler Birliği
  • UN. (2022). United Nations working to mitigate COVID-19 impact on children. https://www.un.org/en/un-coronavirus-communications-team/united-nations-working-mitigate-covid-19-impact-children adresinden alınmıştır.
  • UNESCO. (2021). One year into COVID: Prioritizing education recovery to avoid a generational catastrophe. https://en.unesco.org/news/one-year-covid-prioritizing-education-recovery-avoid-generational-catastrophe adresinden alınmıştır.
  • Xue, E., Li, J., Li, T. ve Shang, W. (2020). China’s education response to COVID-19: A perspective of policy analysis. Educational Philosophy and Theory, 53(9), 1-13.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2011). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yeşilyaprak, B. (2003). Eğitimde rehberlik hizmetleri (6. baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, İ. (2000). Akademik başarının yordayıcısı olarak yalnızlık, sınav kaygısı ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(18), 167-176.
  • Yiğit, B. ve Kaçire, İ. (2015). Ortaokul öğrencilerinin ders çalışma alışkanlıklarının incelenmesine yönelik bir araştırma. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(31), 309-319.
  • Yurdakul, S. (2020). Covid-19 günlerinde sınava hazırlanan gençler. https://www.hurriyet.com.tr/aile/yazarlar/sabri-yurdakul/covid-19-gunlerinde-sinava-hazirlanan-gencler-41515588 adresinden alınmıştır.
  • Yurt, E. ve Bozer, E. N. (2015). Akademik motivasyon ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 14(3), 669-685.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Abdullah Kalkan 0000-0003-4967-2839

Mehmet Sağlam 0000-0002-7166-7393

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2022
Gönderilme Tarihi 27 Şubat 2022
Kabul Tarihi 26 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 2022 Sayı: 19

Kaynak Göster

APA Kalkan, A., & Sağlam, M. (2022). Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Salgın Döneminde Sınava Yönelik Ders Çalışma Alışkanlıklarının Çeşitli Değişkenlerle İncelenmesi. International Journal of Turkish Education Sciences, 2022(19), 272-287. https://doi.org/10.46778/goputeb.1079997