Tarihin izlerini günümüze taşıyan; kültürel değerleri güncel bilgilerimiz ile harmanlamamızı sağlayan müzeler, sosyal bilgiler öğretmenleri için öğrencilerine, aktarabilecekleri sonsuz tarihi mirası gözler önüne sermesi bakımından önemli bir kaynak görev i görmektedir. Müze gezileri ile öğrencilerin birlikte, örgün eğitim esnasında sınıfta aldıkları eğitimi daha da pekiştirerek, öğrenmeyi kalıcı hale getirebilmeleri ve kültürel etkinlikler ile eğlenerek öğrenmeleri sağlanır. Bu bağlamda, müze ziyaretleri sosyal bilgiler eğitimi açısından oldukça kıymetlidir. Bu çalışmanın amacı 2000-2021 yılları arasında sosyal bilgiler öğretiminde müze etkinlikleri ve gezilerini inceleyen lisansüstü tezlerin incelenmesidir. Bu araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden tarama modeline uygun olarak tasarlanmıştır. Araştırmada veriler doküman analizi yöntemi ile elde edilmiş ve betimsel analiz tekniği ile analiz edilmiştir. Tezler, yayınlandıkları yıllar ve üniversiteler, araştırma konuları, araştırma yöntemleri, hedef grupları ve kullanılan müze türlerine göre incelenmiştir. Çalışmaların en çok 2015-2019 yılları arasında yapıldığını, en çok tez yayınlanan üniversitenin Afyon Kocatepe Üniversite olduğunu, en fazla çalışılan konunun ise sosyal bilgiler dersinde sanal müze kullanımı olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, tezler araştırmanın hedef grubuna göre incelendiğinde çoğunlukla öğrenci gruplarıyla çalışıldığı görülmüştür. Kullanılan araştırma yöntemlerinde ise en fazla nicel araştırma yönteminin tercih edildiği bulgusuna ulaşılmıştır. Çalışma sonuçlarına ek olarak müze kullanımına ilişkin bazı önerilerde bulunulmuştur.
Carrying traces from history to the present; Museums, which enable us to blend cultural values with our current knowledge, reveal the endless historical that social studies teachers can pass on to their students and new generations. It is ensured that students can make learning permanent by reinforcing the education they receive in the classroom during formal education, together with museum tours, and learning while having fun with cultural activities. In this context, the aim of the study is to examine the postgraduate theses examining museum activities and trips in social studies teaching between 2000-2021. This research is descriptive research using qualitative research method and the data were analyzed by document analysis method. Theses were examined according to the years and universities, research topics, research methods, target groups and museum types used. The findings indicated that the majority of the studies in this context were conducted between 2015 and 2019, that Afyon Kocatepe University had the most thesis published, and that the most studied issue was the usage of virtual museums in the social studies course. Furthermore, when the theses were reviewed according to the research's target group, it was discovered that the student groups were primarily explored. Among the research approaches performed, quantitative research was found to be the most commonly used approach. The quantitative research approach was determined to be the most popular among the research methodologies employed. In addition to the study's findings, certain recommendations for the usage of museums were presented.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2022 |
Gönderilme Tarihi | 16 Eylül 2022 |
Kabul Tarihi | 26 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 2022 Sayı: 19 |