One sector hit particularly hard due to the global COVID-19 epidemic, which got started in the year 2020, was education, so educational approaches that respond to the needs of the new era have gained importance. In this research, which was conducted to contribute to research in this direction, the current paper intended to figure out how to use Flipped Classrooms implementations propelled with Web 2.0 teaching tools in distance education in “People and Environment” topic in 5th grades regarding student performance, environmental literacy, attitude towards Web 2.0 assets. From the quantitative research methods, a quasi-experimental design with a pretest-posttest control group was chosen for the study. The study included 36 5th-grade students studying at a public school in Istanbul. Research data were collected online using the Environmental Knowledge Test, Environmental Literacy Scale, and Attitude Scale Towards Web 2.0 assets. As a result of the study, it was observed that the academic achievement and environmental literacy rates of the experimental group increased, and their attitudes toward Web 2.0 tools changed positively. Expectations hold that these outcomes shall constitute meaningful beneficence to existing material regarding both the distance education process and educational solutions in the digitalized world and the creation of environmental awareness in children.
COVID-19 Flipped Classroom Web 2.0 Tools Environmental Literacy
Bu araştırmada, öğretmenlerin yaşadıkları etik ikilemler üzerinde algıladıkları örgütsel adaletin rolünün incelenmesi amaçlanmıştır. İlişkisel tarama modelinde gerçekleştirilen bu araştırmanın örneklemi ortaokul ve liselerde görev yapan 379 (215 kadın, 164 erkek) öğretmenden oluşmaktadır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin yaşadıkları etik ikilemlerin cinsiyet, yaş, kurum türü, öğrenim düzeyi değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermediği belirlenmiştir. Ancak branş değişkenine göre davranışsal etik ikilem boyutunda, yapısal etik ikilem boyutunda ve okullarda etik ikilem toplam puanında; istihdam şekline göre ise yapısal etik ikilem boyutunda anlamlı farklılık olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, araştırma öğretmenlerin yaşadıkları etik ikilem düzeyleri ile örgütsel adalet algıları arasında negatif yönde, düşük düzeyde ve anlamlı bir ilişkinin bulunduğunu ortaya koymuştur. Örgütsel adaletin etik ikilemdeki toplam değişimin %8’ini açıkladığı belirlenmiştir. Bununla birlikte, Dağıtımsal Adalet Algısının öğretmenlerin Okullarda Etik İkilem Ölçeği Toplam’ından aldıkları puanları anlamlı şekilde açıkladığı; İşlemsel Adalet ve Etkileşimsel Adalet Algısının ise öğretmenlerin Okullarda Etik İkilem Ölçeği Toplam’ından aldıkları puanları anlamlı şekilde açıklamadığı bulunmuştur.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Teknolojisi ve Bilgi İşlem |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Mart 2024 |
Gönderilme Tarihi | 9 Mayıs 2023 |
Kabul Tarihi | 24 Ocak 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 1 |