Bu araştırmada İlköğretim ve Ortaöğretim Kurumları Bursluluk Sınavında (İOKBS) yer alan ortaokul fen bilimleri soruları incelenmiştir. 2018-2023 yılları arasındaki (6 yıl) İOKBS fen bilimleri soruları araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Sorular incelenirken yenilenmiş Bloom taksonomisi (YBT) kriterlerine göre değerlendirmeler yapılmıştır. İOKBS’nin soru maddelerini YBT’ye göre değerlendirerek sınavın uygun, eksik ve yararlı yönlerinin ortaya konulması amaçlanmıştır. Bir olayı derinlemesine anlamayı, sorgulamayı temele alan nitel araştırma çalışmanın yöntemsel kısmını oluşturmaktadır. Veri toplamada ise nitel araştırma yönteminden olan ve yazılı kaynaklara zaman kaybetmeden ulaşma imkânı veren doküman analizi kullanılmıştır. Toplamda İOKBS’deki 600 adet fen bilimleri sorusu analiz edilmiştir. Sorular YBT’nin bilgi ve bilişsel alan boyutlarına göre kategorilere ayrılıp frekansları hesaplanmıştır. YBT’nin bilgi boyutuna göre 600 adet İOKBS sorusu değerlendirildiğinde 5. sınıflarda en çok soru kavramsaldan (71 soru), 6. sınıflarda olgusaldan (73 soru), 7. sınıflarda kavramsaldan (65 soru) ve 8. sınıflarda kavramsaldan (58 soru) tespit edilmiştir. Tüm sorular arasında YBT’nin bilgi boyutuna göre üst bilişsel bilgi basamağından soru tespit edilmemiştir. Yığılmanın olgusal ve kavramsal bilgide fazla olduğu görülmüştür. Sorular bilişsele göre değerlendirildiğinde ise 5. sınıflarda en çok soru anlamadan (54 soru), 6. sınıflarda hatırlamadan (68 soru), 7. sınıflarda anlama (55 soru) ve hatırlamadan (55 soru) ve 8. sınıflarda anlamadan (54 soru) tespit edilmiştir. Yaratma basamağından soru tespiti yapılmamıştır. Değerlendirmeye alınan soruların alt düzey becerileri ölçme oranının yüksek olduğu görülmüştür. Araştırmada İOKBS’deki fen bilimleri sorularının yaratıcılığı ön plana almayan, daha çok ezbere dayalı düşünme tarzını destekleyen bir yapıdan oluştuğu sonucuna varılmıştır. İOKBS’deki fen bilimleri test maddeleri üst düzey becerileri ortaya çıkaracak tarzda sorulardan oluşturulabilir.
Yenilenmiş Bloom Taksonomisi İlköğretim ve Ortaöğretim Kurumları Bursluluk Sınavı Alt Düzey Düşünme Becerisi Fen Bilimleri Millî Eğitim Bakanlığı
In this research, secondary school science questions in the Primary and Secondary Education Institutions Scholarship Examination (IOKBS) were examined. IOKBS science questions from 2018 to 2023 (6 years) constitute the sample of the research. While examining the questions, evaluations were made according to the renewed Bloom taxonomy (RBT) criteria. Qualitative research, which is based on understanding and questioning an event in depth, constitutes the research method of the study. Document analysis, which is a qualitative research method and allows access to written sources without wasting time, was used to collect data. In total, 600 science questions in IOKBS were analyzed. The questions were categorized according to knowledge and cognitive process dimensions of RBT, and their frequencies were calculated. When 600 IOKBS questions were evaluated according to the knowledge dimension of RBT, it was determined that most questions were conceptual (71 questions) in fifth grade, factual (73 questions) in sixth grade, conceptual (65 questions) in seventh grade and conceptual (58 questions) in eighth grade. No question containing metacognitive information could be identified. It has been observed that the accumulation is greater in factual and conceptual knowledge. When the questions were evaluated according to cognitive level, it was determined that the most questions in the fifth grade were from the comprehension level (54 questions), in the sixth grades from the remembering level (68 questions), in the seventh grades from the understanding (55 questions) and remembering levels (55 questions), and in the eighth grades from the comprehension level (54 questions). It has been determined that there is no question in the creation step. It was observed that the number of tests evaluated in the exam measured lower-level questions was higher than the number of measurements in higher-level questions. The study concluded that the science questions in IOKBS consist of a structure that does not prioritize creativity and supports a rote-based thinking style. Science test questions in IOKBS may focus on cognitive domain steps that will reveal higher-level thinking.
Renewed Bloom Taxonomy Primary and Secondary Education Institutions Scholarship Exam Lower Level Thinking Skills Science Ministry of National Education
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Fen Bilgisi Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Temmuz 2024 |
Gönderilme Tarihi | 17 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 2 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 2 |