Bu çalışmanın amacı, ortaokul 5.sınıf öğrencilerinin sosyal kaygı düzeylerini azaltmada oyun temelli grupla psikolojik danışma programının etkililiğini incelemektir. Araştırma, zayıf deneysel desenlerden tek gruplu ön test-son test modeline dayanmaktadır. Bağımsız değişken olarak Teke (2019)’nin hazırlamış olduğu oyun terapisiyle bütünleştirilmiş grupla psikolojik danışma programı kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 eğitim öğretim yılı içerisinde Kırklareli ilinin Lüleburgaz ilçesinde bulunan bir ortaokulda beşinci sınıfta okuyan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın başında 33 öğrenciye “Çocuklar için Sosyal Anksiyete Ölçeği” uygulanmıştır ve sosyal kaygı düzeyi en yüksek olan 4 kız ve 5 erkek olmak üzere toplam 9 öğrenci deney grubuna alınmıştır. Bu gruba 8 oturumluk oyun temelli grupla psikolojik danışma programı uygulanmıştır. Oturumların sonunda uygulanan son test sonrasında öğrencilerin ön test- son test puanları SPSS-21 paket programı aracılığıyla Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi ile analiz edilmiştir ve analiz sonucunda deney grubunun ön test-son test puanları arasında manidar bir farklılık (z= -2,314; p<0,05) bulunmuştur. Sonuç olarak Teke (2019) tarafından geliştirilen programın bu çalışmada ortaokul beşinci sınıf öğrencileri üzerinde grupla psikolojik danışma oturumlarında uygulandığında etkili olduğu tespit edilmiştir.
Sosyal kaygı Oyun temelli Oyun terapisi Ortaokul öğrencileri Grupla psikolojik danışma
The aim of this study is to examine the effectiveness of the play-based group counseling program in reducing the social anxiety levels of 5th grade secondary school students. The research is based on a single group pretest-posttest model, which is one of the weak experimental designs. As an independent variable, a group counseling program integrated with play therapy prepared by Teke (2019) was used. The study group of the research consists of students studying in the fifth grade in a secondary school in Lüleburgaz district of Kırklareli province of 2021-2022 academic year. At the beginning of the study, the “Social Anxiety Scale for Children” was applied to 33 students and a total of 9 students, 4 girls and 5 boys, with the highest social anxiety level were included in the experimental group. An 8-session play-based group counseling program was applied to this group. After the posttest applied at the end of the sessions, the pretest-posttest scores of the students were analyzed with the Wilcoxon Signed Rank Test using the SPSS-21 package program. As a result of the analysis, a significant difference (z= -2.314; p<0.05) was found between the pretest-posttest scores of the experimental group. As a result, the program developed by Teke (2019) was found to be effective when applied in group counseling sessions on secondary school fifth grade students in this study.
Social anxiety play-based play therapy middle school students group counseling
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Psikoloji |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 20 Mayıs 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 27 Temmuz 2024 |
| Gönderilme Tarihi | 18 Ekim 2022 |
| Kabul Tarihi | 25 Temmuz 2024 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 9 |
Gelişim ve Psikoloji Dergisi (GPD) (Journal of Development and Psychology (JODAP)) yılda iki kez yayınlanan uluslararası hakemli ve akademik bir dergidir. e-ISSN 2717-7858