Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN LİSANSÜSTÜ EĞİTİME YÖNELİK FARKINDALIKLARININ LİSANSÜSTÜ EĞİTİME YÖNELİK NİYETLERİNE ETKİSİ

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 2, 15 - 23, 30.08.2024
https://doi.org/10.52881/gsbdergi.1374814

Öz

Giriş: Lisansüstü eğitim, bireylerin kariyer hedeflerini gerçekleştirdiği, bilimsel araştırma deneyimi kazandığı ve araştırmacı ve bilim insanı yetiştirmeyi amaçlayan bir öğretim sürecidir.
Amaç: Bu çalışmanın amacı, hemşirelik öğrencilerinin lisansüstü eğitime yönelik farkındalıklarının lisansüstü eğitime yönelik niyetlerini nasıl etkilediğini incelemektir.
Yöntem: Araştırma, bir devlet üniversitesinde okuyan 151 son sınıf hemşirelik öğrencisinden oluşan bir örneklem üzerinde Kasım 2022 tarihinde yapılmıştır. Veri toplama araçları olarak Tanıtıcı Bilgi Formu, Lisansüstü Eğitim Farkındalığı Ölçeği ve Lisansüstü Eğitim Niyeti Ölçeği kullanılmıştır. Analizler SPSS 25.0 istatistiksel paket programı kullanılarak yapılmıştır.
Bulgular: Çalışmanın sonuçları, hemşirelik öğrencilerinin lisansüstü eğitim programları ve dereceler hakkında yeterli farkındalığa sahip olduklarını göstermiştir. Lisansüstü eğitim farkındalığı düzeyi yüksek olan öğrencilerin lisansüstü eğitime yönelik niyetlerinin de daha yüksek olduğu bulunmuştur. Bununla birlikte, mezuniyet sonrası istihdam olanakları, kariyer ile ilgili faaliyetler ve iş yaşamındaki çalışma koşulları da öğrencilerin lisansüstü eğitime yönelik farkındalıklarını ve niyetlerini etkileyebilmektedir.
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin lisansüstü eğitime yönelik farkındalıklarının artırılması ve lisansüstü eğitimin avantajlarına vurgu yapılması, lisansüstü eğitime yönelik niyetlerin artmasını sağlayabilir. Bu çalışma, hemşirelik öğrencilerinin lisansüstü eğitime yönelik farkındalıklarının ve niyetlerinin anlaşılmasına ve lisansüstü eğitim programlarına ilgiyi artırmaya yönelik stratejilerin geliştirilmesine katkıda bulunabilir.

Etik Beyan

Helsinki Deklerasyonu prensiplerine uygun olarak yapılan bu araştırma için araştırmacılar tarafından bir üniversitenin Tıp Fakültesi Bilimsel Araştırmalar Etik Kurulu’ndan 6.05.2021 tarihinde 2021/102 nolu karar ile etik kurul onayı alınmıştır. Ölçekler için İlter’den yazılı izin alınmıştır. Ayrıca araştırmanın yapıldığı Sağlık Bilimleri Fakültesi’nden kurum izni ve öğrencilerden bilgilendirilmiş gönüllü olur formu alınmıştır. Makalenin tüm aşamalarında araştırma ve yayın etiğine uyulmuştur.

Kaynakça

  • 1. Cragg CE, Andrusyszyn M. Outcomes of master's education in nursing. International Journal of Nursing Education. 2004; 1(1): 1-18. 2. Artess J, Hooley T. Towards a new narrative of postgraduate career. In: Padro R, Erwee M, Harmes P.A editor. Postgraduate Education in Higher Education, published by Springer, Singapore 2017 p:1-19.
  • 3. Kocaman G. Türkiye'de lisansüstü hemşirelik eğitiminin durumu. 1.baskı, İçinde Uluslararası Katılımlı 12. Ulusal Hemşirelik Kongresi Bildiri Kitabı. Cumhuriyet Üniversitesi Kültür Merkezi, Sivas 2009.
  • 4. Ergöl Ş. Türkiye'de yükseköğretimde hemşirelik eğitimi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 2011; (3): 152-155.
  • 5. Ng L. Eley R. Tuckett, A. Exploring factors affecting registered nurses' pursuit of postgraduate education in Australia. Nursing & Health Sciences. 2016; 18(4): 435-441.
  • 6. Benavides-Torres RA. The Importance of Graduate Education for Nursing Care. Aquichan. 2023; 23(1): 1-4.
  • 7. YÖK. Yükseköğretim Kurulu 2022. Erişim: https://yokatlas.yok.gov.tr/lisans-bolum.php?b=10248
  • 8. YÖK, Yükseköğretim Kurulu. Hemşirelik lisans eğitimi çalıştayı 2017. https://www.yok.gov.tr/Documents/ Yayinlar/Yayinlarimiz/Hemsirelik_Lisans_Egitimi_Calistayi_Sonuc_Raporu.pdf
  • 9. Aksayan S, Çimete G. Nursing education and practice in Turkey. Journal of Nursing Scholarship; Second Quarter. 2000; 32(2); 211-212.
  • 10. Öztunç G. Hemşireliğin doğası. Editörler: Atabek Aşti T, Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilimi ve Sanatı, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul 2016 s:25-36.
  • 11. Hunter, A. B., Laursen, S. L., & Seymour, E. (2007). Becoming a scientist: The role of undergraduate research in students' cognitive, personal, and professional development. Science education, 91(1), 36-74.
  • 12. İlter İ. Akademik başarı, lisansüstü eğitim farkındalığı ve lisansüstü eğitim niyeti arasındaki ilişkiler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2020; 53(1): 117-156.
  • 13. Jepsen DM, Varhegyi MM. Awareness, knowledge and intentions for postgraduate study. Journal of Higher Education Policy and Management. 2011; 33(6): 605-617.
  • 14. Bandura, E. (2011). Developing cultural self-awareness and knowledge to enhance intercultural competence of foreign language students. Developing intercultural competence through English: Focus on Ukrainian and Polish cultures, 45-57.
  • 15. Bolat N, Odacı H. High school final year students’ career decision-making self-efficacy, attachment styles and gender role orientations. Current Psychology. 2017; 36(2): 252-259.
  • 16. Ünsal A. Lisansüstü eğitimlere ilişkin yapılan eğitimin hemşirelik öğrencilerinin bilgi düzeyleri üzerine etkisi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi. 2010; 5(15): 45-57.
  • 17. Sümbüloğlu K, Sümbüloğlu V. Biyoistatistik, 8. Baskı, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara 1998.
  • 18. Satır G, Murat M. Hemşirelik öğrencilerinin lisansüstü eğitime yönelik tutumlarının belirlenmesi: Vakıf üniversitesi örneği. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2021; 37(1): 59-67.
  • 19. Bülbül T. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesinde görev yapan öğretim üyelerinin lisansüstü öğretime öğrenci seçme sürecine ilişkin görüşleri. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES). 2003; 36(1): 167-174.
  • 20. Karaman S, Bakırcı F. Türkiye’de lisansüstü eğitim: Sorunlar ve çözüm önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi. 2010; 5(2): 94-114.
  • 21. Kara E. Challenges in EFL speaking classes in Turkish context. European Journal of Language and Literature. 2017; 3(2): 66-7.

THE EFFECT OF NURSING STUDENTS' AWARENESS TOWARDS POSTGRADUATE EDUCATION ON THEIR INTENTION TOWARDS POSTGRADUATE EDUCATION

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 2, 15 - 23, 30.08.2024
https://doi.org/10.52881/gsbdergi.1374814

Öz

Introduction: Postgraduate education is an educational process in which individuals realise their career goals, gain scientific research experience and aim to train researchers and scientists.
Aim: The aim of this study was to examine how nursing students' awareness of postgraduate education affects their intentions towards postgraduate education.
Method: The study was conducted on a sample of 151 final year nursing students studying at a state university. Descriptive Information Form, Graduate Education Awareness Scale and Graduate Education Intention Scale were used as data collection tools. Analyses were performed using SPSS 25.0 statistical package programme.
Results: The results of the study showed that nursing students had sufficient awareness about postgraduate education programmes and degrees. It was found that students with a higher level of awareness of postgraduate education also had higher intentions towards postgraduate education. However, employment opportunities after graduation, career-related activities and working conditions in business life may also affect students' awareness and intentions towards graduate education.
Conclusion: Increasing nursing students' awareness of postgraduate education and emphasising the advantages of postgraduate education may increase their intentions towards postgraduate education. This study may contribute to the understanding of nursing students' awareness and intentions towards graduate education and to the development of strategies to increase interest in graduate education programmes.

Kaynakça

  • 1. Cragg CE, Andrusyszyn M. Outcomes of master's education in nursing. International Journal of Nursing Education. 2004; 1(1): 1-18. 2. Artess J, Hooley T. Towards a new narrative of postgraduate career. In: Padro R, Erwee M, Harmes P.A editor. Postgraduate Education in Higher Education, published by Springer, Singapore 2017 p:1-19.
  • 3. Kocaman G. Türkiye'de lisansüstü hemşirelik eğitiminin durumu. 1.baskı, İçinde Uluslararası Katılımlı 12. Ulusal Hemşirelik Kongresi Bildiri Kitabı. Cumhuriyet Üniversitesi Kültür Merkezi, Sivas 2009.
  • 4. Ergöl Ş. Türkiye'de yükseköğretimde hemşirelik eğitimi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 2011; (3): 152-155.
  • 5. Ng L. Eley R. Tuckett, A. Exploring factors affecting registered nurses' pursuit of postgraduate education in Australia. Nursing & Health Sciences. 2016; 18(4): 435-441.
  • 6. Benavides-Torres RA. The Importance of Graduate Education for Nursing Care. Aquichan. 2023; 23(1): 1-4.
  • 7. YÖK. Yükseköğretim Kurulu 2022. Erişim: https://yokatlas.yok.gov.tr/lisans-bolum.php?b=10248
  • 8. YÖK, Yükseköğretim Kurulu. Hemşirelik lisans eğitimi çalıştayı 2017. https://www.yok.gov.tr/Documents/ Yayinlar/Yayinlarimiz/Hemsirelik_Lisans_Egitimi_Calistayi_Sonuc_Raporu.pdf
  • 9. Aksayan S, Çimete G. Nursing education and practice in Turkey. Journal of Nursing Scholarship; Second Quarter. 2000; 32(2); 211-212.
  • 10. Öztunç G. Hemşireliğin doğası. Editörler: Atabek Aşti T, Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilimi ve Sanatı, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul 2016 s:25-36.
  • 11. Hunter, A. B., Laursen, S. L., & Seymour, E. (2007). Becoming a scientist: The role of undergraduate research in students' cognitive, personal, and professional development. Science education, 91(1), 36-74.
  • 12. İlter İ. Akademik başarı, lisansüstü eğitim farkındalığı ve lisansüstü eğitim niyeti arasındaki ilişkiler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2020; 53(1): 117-156.
  • 13. Jepsen DM, Varhegyi MM. Awareness, knowledge and intentions for postgraduate study. Journal of Higher Education Policy and Management. 2011; 33(6): 605-617.
  • 14. Bandura, E. (2011). Developing cultural self-awareness and knowledge to enhance intercultural competence of foreign language students. Developing intercultural competence through English: Focus on Ukrainian and Polish cultures, 45-57.
  • 15. Bolat N, Odacı H. High school final year students’ career decision-making self-efficacy, attachment styles and gender role orientations. Current Psychology. 2017; 36(2): 252-259.
  • 16. Ünsal A. Lisansüstü eğitimlere ilişkin yapılan eğitimin hemşirelik öğrencilerinin bilgi düzeyleri üzerine etkisi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi. 2010; 5(15): 45-57.
  • 17. Sümbüloğlu K, Sümbüloğlu V. Biyoistatistik, 8. Baskı, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara 1998.
  • 18. Satır G, Murat M. Hemşirelik öğrencilerinin lisansüstü eğitime yönelik tutumlarının belirlenmesi: Vakıf üniversitesi örneği. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2021; 37(1): 59-67.
  • 19. Bülbül T. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesinde görev yapan öğretim üyelerinin lisansüstü öğretime öğrenci seçme sürecine ilişkin görüşleri. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES). 2003; 36(1): 167-174.
  • 20. Karaman S, Bakırcı F. Türkiye’de lisansüstü eğitim: Sorunlar ve çözüm önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi. 2010; 5(2): 94-114.
  • 21. Kara E. Challenges in EFL speaking classes in Turkish context. European Journal of Language and Literature. 2017; 3(2): 66-7.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gamze Saatçi 0000-0002-3612-2961

Ayla Ünsal 0000-0003-3319-1600

Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2024
Gönderilme Tarihi 12 Ekim 2023
Kabul Tarihi 5 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Saatçi, G., & Ünsal, A. (2024). HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN LİSANSÜSTÜ EĞİTİME YÖNELİK FARKINDALIKLARININ LİSANSÜSTÜ EĞİTİME YÖNELİK NİYETLERİNE ETKİSİ. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(2), 15-23. https://doi.org/10.52881/gsbdergi.1374814
AMA Saatçi G, Ünsal A. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN LİSANSÜSTÜ EĞİTİME YÖNELİK FARKINDALIKLARININ LİSANSÜSTÜ EĞİTİME YÖNELİK NİYETLERİNE ETKİSİ. Gazi sağlık bilim. derg. Ağustos 2024;9(2):15-23. doi:10.52881/gsbdergi.1374814
Chicago Saatçi, Gamze, ve Ayla Ünsal. “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN LİSANSÜSTÜ EĞİTİME YÖNELİK FARKINDALIKLARININ LİSANSÜSTÜ EĞİTİME YÖNELİK NİYETLERİNE ETKİSİ”. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi 9, sy. 2 (Ağustos 2024): 15-23. https://doi.org/10.52881/gsbdergi.1374814.
EndNote Saatçi G, Ünsal A (01 Ağustos 2024) HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN LİSANSÜSTÜ EĞİTİME YÖNELİK FARKINDALIKLARININ LİSANSÜSTÜ EĞİTİME YÖNELİK NİYETLERİNE ETKİSİ. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi 9 2 15–23.
IEEE G. Saatçi ve A. Ünsal, “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN LİSANSÜSTÜ EĞİTİME YÖNELİK FARKINDALIKLARININ LİSANSÜSTÜ EĞİTİME YÖNELİK NİYETLERİNE ETKİSİ”, Gazi sağlık bilim. derg, c. 9, sy. 2, ss. 15–23, 2024, doi: 10.52881/gsbdergi.1374814.
ISNAD Saatçi, Gamze - Ünsal, Ayla. “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN LİSANSÜSTÜ EĞİTİME YÖNELİK FARKINDALIKLARININ LİSANSÜSTÜ EĞİTİME YÖNELİK NİYETLERİNE ETKİSİ”. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi 9/2 (Ağustos 2024), 15-23. https://doi.org/10.52881/gsbdergi.1374814.
JAMA Saatçi G, Ünsal A. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN LİSANSÜSTÜ EĞİTİME YÖNELİK FARKINDALIKLARININ LİSANSÜSTÜ EĞİTİME YÖNELİK NİYETLERİNE ETKİSİ. Gazi sağlık bilim. derg. 2024;9:15–23.
MLA Saatçi, Gamze ve Ayla Ünsal. “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN LİSANSÜSTÜ EĞİTİME YÖNELİK FARKINDALIKLARININ LİSANSÜSTÜ EĞİTİME YÖNELİK NİYETLERİNE ETKİSİ”. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 9, sy. 2, 2024, ss. 15-23, doi:10.52881/gsbdergi.1374814.
Vancouver Saatçi G, Ünsal A. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN LİSANSÜSTÜ EĞİTİME YÖNELİK FARKINDALIKLARININ LİSANSÜSTÜ EĞİTİME YÖNELİK NİYETLERİNE ETKİSİ. Gazi sağlık bilim. derg. 2024;9(2):15-23.