Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

3D YAZICI İLE ÜRETİLEN FLEKSÖR TENDON KESİLERİNİN FONKSİYONA ETKİLERİNİN GÖSTERİLEBİLECEĞİ MODELLERİN ÖĞRENCİLERİN BİLGİ DÜZEYLERİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2025, Cilt: 10 Sayı: Özel Sayı, 26 - 26, 31.08.2025

Öz

Giriş: Anatomi eğitimi için kullanılan kadavraların temini ile ilgili dünya çapında farklı nedenlere bağlı sorunlar ortaya çıkmakta ve bu sebeple kadavra anatomizasyonu temeline dayalı eğitimden vazgeçilmektedir. Öğrencilerin sıkça kullandığı kaynaklarda yer alan iki boyutlu anatomik görsellerle öğrenmek, yapıların enini, boyunu ve derinliğini algılamayı zorlaştırmaktadır. Bu durum, öğrencilerin anatomik yapıların üç boyutlu şeklini kavramasını güçleştirir. Ayrıca, hem iki hem de üç boyutlu eğitim materyallerinde genellikle yalnızca sağlıklı dokular yer almakta, bu da öğrencilerin patolojik yapılar üzerinde deneyim kazanmalarını engellemektedir. Mevcut literatür incelendiğinde, üç boyutlu üretim teknolojilerinin görsel, kinestetik vb. öğrenme stilleriyle entegrasyonu yoluyla hastalık temelli bilgi edinimini hedefleyen kapsamlı ve yapılandırılmış eğitim modellerine rastlanmamaktadır.
Amaç: Bu çalışmanın amacı, 3D yazıcı kullanılarak patolojik doku ve yapıların modellerini üretmek, bu modellerle fleksör tendon kesilerini ve buna bağlı fonksiyon bozukluklarını simüle etmek ayrıca bu bölge anatomisinin öğrenciler tarafından daha iyi öğrenilmesini sağlamaktır. Aynı zamanda bu çalışma, görsel, kinestetik ve çoklu öğrenme stillerini bir araya getiren yenilikçi bir eğitim yöntemi geliştirmeyi hedeflemektedir.
Metod: Çalışmaya yaş ortalaması 20,65±1,20 olan toplam 72 birey dahil edildi. Bireyler yaş ve cinsiyetleri göz önünde bulundurularak tabakalı randomizasyon ile rastgele 3D yazıcı grubu (n=36) ve plastik model grubu (n=36) olarak ayrıldı. Modeller, Elegoo Saturn 8K (Elegoo Inc., HK, China) markalı yüksek çözünürlüklü reçineli yazıcı kullanılarak, yapısal tutarlılık, anatomik benzerlik ve ölçüsel doğruluk kriterlerine uygun şekilde üretildi. Tüm katılımcılara 30 dakika boyunca fleksör tendon kesileri teorik olarak anlatıldı. Sonrasında grup dağılımına göre katılımcılara 3D yazıcı veya plastik model ile 30 dakikalık pratik ders verildi. Bireylerin teorik ve pratik bilgi seviyeleri Bloom taksonomine göre hazırlanan toplam 25 soruluk çoktan seçmeli sınav ile ölçüldü.
Bulgular: Yaş ve cinsiyet dağılımında gruplar arasında fark olmadığı bulundu (p>0.05). Test skorlarına göre 3D yazıcı grubu pratik sorularda, plastik model grubuna göre daha yüksek puan aldı (p<0.05). Her iki grubun da teorik soru skorları açısından gruplar arasında istatistiksel anlamlı bir fark bulunmadı (p>0.05). Yaralanmaya bağlı gelişen fonksiyonel kaybı anlama kolaylığı 3D yazıcı grubunda plastik model grubuna kıyasla daha kolay bulundu (p<0.05).
Sonuç: Çalışmamızın sonucuna göre 3D maketlerin karmaşık anatomik yapıları ve patolojiyi öğrenme amacıyla kullanımının, öğrencilerin pratik becerilerini artırmada kolay ve düşük maliyetli bir yöntem olduğunu gösterilmiş ve plastik modellere göre öğrenciler tarafından daha anlaşılır olarak değerlendirilmiştir.

Kaynakça

  • Sağlık Bilimleri Gençlik Projeleri Yarışması "Fikirlerden Projelere"de bildiri olarak sunulmuştur.

Yıl 2025, Cilt: 10 Sayı: Özel Sayı, 26 - 26, 31.08.2025

Öz

Kaynakça

  • Sağlık Bilimleri Gençlik Projeleri Yarışması "Fikirlerden Projelere"de bildiri olarak sunulmuştur.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Sağlık Bilimleri Gençlik Projeleri Yarışması "Fikirlerden Projelere" Bildirileri
Yazarlar

Gülin Ebrar Erdem Bu kişi benim

İlayda Yılmazer Bu kişi benim

Şeyda Yıldız Bu kişi benim

Ramazan Kurul Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2025
Gönderilme Tarihi 13 Mayıs 2025
Kabul Tarihi 24 Temmuz 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: Özel Sayı

Kaynak Göster

APA Erdem, G. E., Yılmazer, İ., Yıldız, Ş., Kurul, R. (2025). 3D YAZICI İLE ÜRETİLEN FLEKSÖR TENDON KESİLERİNİN FONKSİYONA ETKİLERİNİN GÖSTERİLEBİLECEĞİ MODELLERİN ÖĞRENCİLERİN BİLGİ DÜZEYLERİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİ. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(Özel Sayı), 26-26.
AMA Erdem GE, Yılmazer İ, Yıldız Ş, Kurul R. 3D YAZICI İLE ÜRETİLEN FLEKSÖR TENDON KESİLERİNİN FONKSİYONA ETKİLERİNİN GÖSTERİLEBİLECEĞİ MODELLERİN ÖĞRENCİLERİN BİLGİ DÜZEYLERİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİ. Gazi Sağlık Bil. Ağustos 2025;10(Özel Sayı):26-26.
Chicago Erdem, Gülin Ebrar, İlayda Yılmazer, Şeyda Yıldız, ve Ramazan Kurul. “3D YAZICI İLE ÜRETİLEN FLEKSÖR TENDON KESİLERİNİN FONKSİYONA ETKİLERİNİN GÖSTERİLEBİLECEĞİ MODELLERİN ÖĞRENCİLERİN BİLGİ DÜZEYLERİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİ”. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi 10, sy. Özel Sayı (Ağustos 2025): 26-26.
EndNote Erdem GE, Yılmazer İ, Yıldız Ş, Kurul R (01 Ağustos 2025) 3D YAZICI İLE ÜRETİLEN FLEKSÖR TENDON KESİLERİNİN FONKSİYONA ETKİLERİNİN GÖSTERİLEBİLECEĞİ MODELLERİN ÖĞRENCİLERİN BİLGİ DÜZEYLERİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİ. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi 10 Özel Sayı 26–26.
IEEE G. E. Erdem, İ. Yılmazer, Ş. Yıldız, ve R. Kurul, “3D YAZICI İLE ÜRETİLEN FLEKSÖR TENDON KESİLERİNİN FONKSİYONA ETKİLERİNİN GÖSTERİLEBİLECEĞİ MODELLERİN ÖĞRENCİLERİN BİLGİ DÜZEYLERİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİ”, Gazi Sağlık Bil, c. 10, sy. Özel Sayı, ss. 26–26, 2025.
ISNAD Erdem, Gülin Ebrar vd. “3D YAZICI İLE ÜRETİLEN FLEKSÖR TENDON KESİLERİNİN FONKSİYONA ETKİLERİNİN GÖSTERİLEBİLECEĞİ MODELLERİN ÖĞRENCİLERİN BİLGİ DÜZEYLERİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİ”. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi 10/Özel Sayı (Ağustos2025), 26-26.
JAMA Erdem GE, Yılmazer İ, Yıldız Ş, Kurul R. 3D YAZICI İLE ÜRETİLEN FLEKSÖR TENDON KESİLERİNİN FONKSİYONA ETKİLERİNİN GÖSTERİLEBİLECEĞİ MODELLERİN ÖĞRENCİLERİN BİLGİ DÜZEYLERİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİ. Gazi Sağlık Bil. 2025;10:26–26.
MLA Erdem, Gülin Ebrar vd. “3D YAZICI İLE ÜRETİLEN FLEKSÖR TENDON KESİLERİNİN FONKSİYONA ETKİLERİNİN GÖSTERİLEBİLECEĞİ MODELLERİN ÖĞRENCİLERİN BİLGİ DÜZEYLERİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİ”. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 10, sy. Özel Sayı, 2025, ss. 26-26.
Vancouver Erdem GE, Yılmazer İ, Yıldız Ş, Kurul R. 3D YAZICI İLE ÜRETİLEN FLEKSÖR TENDON KESİLERİNİN FONKSİYONA ETKİLERİNİN GÖSTERİLEBİLECEĞİ MODELLERİN ÖĞRENCİLERİN BİLGİ DÜZEYLERİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİ. Gazi Sağlık Bil. 2025;10(Özel Sayı):26-.