Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE FİZİKSEL AKTİVİTE SEVİYESİ İLE EKRAN BAĞIMLILIĞI ARASINDAKİ İLİŞKİ

Yıl 2025, Cilt: 10 Sayı: Özel Sayı, 28 - 28, 31.08.2025

Öz

Giriş: Günümüzde teknolojik gelişmelerin etkisiyle bireylerin ekranla geçirdiği süre artış göstermekte ve bu durum özellikle genç yetişkinlerin yaşam tarzlarını etkilemektedir. Üniversite öğrencileri arasında ekran süresindeki artışın fiziksel aktivite düzeyleri üzerindeki potansiyel etkileri, sağlık alanında önemli bir araştırma konusu haline gelmiştir. Ancak mevcut literatürde ekran bağımlılığı ile fiziksel aktivite arasındaki ilişkiyi inceleyen çalışmaların sayısı sınırlıdır.
Amaç: Çalışmamızın amacı, üniversite öğrencilerinde ekran bağımlılığı ile fiziksel aktivite düzeyleri arasındaki ilişkiyi değerlendirmektir.
Metod: Çalışmaya Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi'nde öğrenim gören 219 öğrenci (160 kadın, 59 erkek; yaş ortalaması 21,16±1,98) katılmıştır. Veriler, çevrim içi Google Form aracılığıyla ulaştırılan anket formu ile toplanmıştır. Anket formu, günlük ekran kullanım sürelerini, ekran bağımlılığı düzeyini sorgulayan soruları ve Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi (IPAQ) kısa formunu içermektedir. Elde edilen veriler SPSS yazılımı kullanılarak analiz edilmiştir.
Bulgular: Analizler sonucunda günlük ekran süresi ile ekran bağımlılığı puanı arasında pozitif yönlü ve orta düzeyde anlamlı ilişki bulunmuştur (r = 0,45; p <0,001). Günlük ekran süresi ile şiddetli fiziksel aktivite, orta düzey fiziksel aktivite ve toplam fiziksel aktivite puanları arasında anlamlı bir ilişki saptanmamıştır (p >0,05). Bununla birlikte, günlük ekran süresi ile yürüme arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir (r = -0,16; p =0,02). Ekran bağımlılığı puanı ile fiziksel aktivite düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır (p >0,05). Fiziksel aktivite düzeyleri arasında yapılan korelasyon analizlerinde istatistiksel olarak anlamlı pozitif ilişkiler elde edilmiştir (p <0,01).
Sonuç: Elde edilen bulgular, üniversite öğrencileri arasında ekran kullanım alışkanlıklarının fiziksel aktivite düzeyleri üzerinde etkili olabileceğini ve özellikle günlük yürüyüş gibi düşük yoğunluklu fiziksel aktivitelerin azalmasına neden olabileceğini göstermektedir. Üniversite öğrencilerinde sağlıklı yaşam alışkanlıklarının desteklenmesi, ekran süresinin dengelenmesi ve bilinçli teknoloji kullanımının teşvik edilmesi önerilmektedir.

Kaynakça

  • Sağlık Bilimleri Gençlik Projeleri Yarışması "Fikirlerden Projelere"de bildiri olarak sunulmuştur.

Yıl 2025, Cilt: 10 Sayı: Özel Sayı, 28 - 28, 31.08.2025

Öz

Kaynakça

  • Sağlık Bilimleri Gençlik Projeleri Yarışması "Fikirlerden Projelere"de bildiri olarak sunulmuştur.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Sağlık Bilimleri Gençlik Projeleri Yarışması "Fikirlerden Projelere" Bildirileri
Yazarlar

Mehrad Mohammadzadeh Bu kişi benim

Elif Esma Safran Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2025
Gönderilme Tarihi 13 Mayıs 2025
Kabul Tarihi 5 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: Özel Sayı

Kaynak Göster

APA Mohammadzadeh, M., & Safran, E. E. (2025). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE FİZİKSEL AKTİVİTE SEVİYESİ İLE EKRAN BAĞIMLILIĞI ARASINDAKİ İLİŞKİ. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(Özel Sayı), 28-28.
AMA Mohammadzadeh M, Safran EE. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE FİZİKSEL AKTİVİTE SEVİYESİ İLE EKRAN BAĞIMLILIĞI ARASINDAKİ İLİŞKİ. Gazi Sağlık Bil. Ağustos 2025;10(Özel Sayı):28-28.
Chicago Mohammadzadeh, Mehrad, ve Elif Esma Safran. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE FİZİKSEL AKTİVİTE SEVİYESİ İLE EKRAN BAĞIMLILIĞI ARASINDAKİ İLİŞKİ”. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi 10, sy. Özel Sayı (Ağustos 2025): 28-28.
EndNote Mohammadzadeh M, Safran EE (01 Ağustos 2025) ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE FİZİKSEL AKTİVİTE SEVİYESİ İLE EKRAN BAĞIMLILIĞI ARASINDAKİ İLİŞKİ. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi 10 Özel Sayı 28–28.
IEEE M. Mohammadzadeh ve E. E. Safran, “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE FİZİKSEL AKTİVİTE SEVİYESİ İLE EKRAN BAĞIMLILIĞI ARASINDAKİ İLİŞKİ”, Gazi Sağlık Bil, c. 10, sy. Özel Sayı, ss. 28–28, 2025.
ISNAD Mohammadzadeh, Mehrad - Safran, Elif Esma. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE FİZİKSEL AKTİVİTE SEVİYESİ İLE EKRAN BAĞIMLILIĞI ARASINDAKİ İLİŞKİ”. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi 10/Özel Sayı (Ağustos2025), 28-28.
JAMA Mohammadzadeh M, Safran EE. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE FİZİKSEL AKTİVİTE SEVİYESİ İLE EKRAN BAĞIMLILIĞI ARASINDAKİ İLİŞKİ. Gazi Sağlık Bil. 2025;10:28–28.
MLA Mohammadzadeh, Mehrad ve Elif Esma Safran. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE FİZİKSEL AKTİVİTE SEVİYESİ İLE EKRAN BAĞIMLILIĞI ARASINDAKİ İLİŞKİ”. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 10, sy. Özel Sayı, 2025, ss. 28-28.
Vancouver Mohammadzadeh M, Safran EE. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE FİZİKSEL AKTİVİTE SEVİYESİ İLE EKRAN BAĞIMLILIĞI ARASINDAKİ İLİŞKİ. Gazi Sağlık Bil. 2025;10(Özel Sayı):28-.