Giriş: Türkiye, aktif fay hatları üzerinde yer aldığı için yüksek deprem riski taşıyan bir ülkedir. Bu nedenle toplumda deprem farkındalığının artırılması hayati önem taşır. Deprem sonrası beslenme hizmetleri ise özellikle afet bölgelerinde sağlığın korunması ve toplumsal dayanıklılığın sürdürülmesi açısından kritik rol oynar.
Amaç: Çalışmamızı amacı, Ankara ilinde bulunan pilot bir lisede eğitim alan öğrencilerin depremde beslenme ve beslenme hizmetleri hakkındaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi ve saptanacak eksikliklere yönelik uygulanacak eğitimle lise öğrencilerinde konuyla ilgili farkındalığın artırılmasıdır.
Metod: Çalışma, Ankara ilinde seçilen bir lisede 9-11. sınıflarda öğrenim gören 189 (91 K, 98 E) öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırmanın yürütülebilmesi için, İl Milli Eğitim Müdürlüğü ve okul yönetiminden gerekli izinler alınmıştır. Öğrencilerin sosyodemografik bilgileri, depremle ilgili genel bilgileri, ulusal afet, müdahale ve beslenme hizmetleri organizasyonu ile ilgili bilgileri ve depremde uygulanan beslenme hizmetlerine yönelik bilgi düzeyleri araştırmacılar tarafından hazırlanan anket formu kullanılarak sorgulanmıştır. Uygulanan anketin her bir alt bölümünde öğrencilerin alabileceği minimum puan 20 iken maksimum puan 100 olarak belirlenmiştir. Öğrencilere anketin uygulanması sonrası tespit edilen eksikliklere yönelik olarak planlanan 90 dakika süren eğitim araştırmacılar tarafından verilmiştir. Elde edilen veriler SPSS 22.0 programıyla değerlendirilmiştir. Çalışmaya katılan öğrencilerin yaş ortalamaları 15.1±0.81 yıldır. Öğrencilerin %71.4’ü daha önce internetten depremle ilgili araştırma yaptığını belirtmiştir. Öğrenciler Deprem Genel Bilgisi bölümünden ortalama 70.9±8.4 puan almıştır (minimum=47.8±8.4, maksimum 97.7±8.4). Ulusal Afet Müdahale ve Beslenme Hizmetleri Organizasyonuna dair bilgilerin ölçüldüğü bölümden alınan ortalama puan 60,3±15.0 (minimum=22.9±15.0, maksimum=90.0±15.0) iken, Beslenme Hizmetlerine dair olan bölümden alınan ortalama puan 60.8±13.4’tür (minimum=20.0±13.4, maksimum=97.1±13.4).
Sonuç: Çalışmamızın sonucuna göre öğrencilerin genel deprem bilgisi ve özellikle depremde beslenme hizmetlerine yönelik bilgi düzeylerinin yetersiz olduğu belirlenmiştir. Ülke genelinde lise öğrencilerine yönelik depremde beslenme ve beslenme hizmetleri konulu eğitimlerin yaygınlaştırılması önemlidir. Bu eğitimlerin, deprem farkındalığı ve bilincinin artırılması ve doğal afet durumlarında sağlıklı beslenme alışkanlıklarının oluşturulması açısından önemli bir rol oynayacağı düşünülmektedir.
Deprem farkındalığı depremde beslenme hizmetleri lise öğrencisi eğitim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Sağlık Bilimleri Gençlik Projeleri Yarışması "Fikirlerden Projelere" Bildirileri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 5 Haziran 2025 |
Kabul Tarihi | 24 Temmuz 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: Özel Sayı |