Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

2018 Fen Bilimleri Öğretim Programının Fen Bilimleri için Uyarlanmış Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 2, 78 - 90, 31.12.2019

Öz


















Bu araştırmada, Fen Bilimleri için Uyarlamış Bloom Taksonomisine
göre 2018 Fen Bilimleri Öğretim Programını incelemek amaçlanmıştır
. Bu amaçla çalışmada, doküman incelemesine dayalı
betimsel analiz kullanılmıştır.
2018
Fen Bilimleri Öğretim Programı öğrenme alanları, kazanım sayıları, ders
saatleri ve sınıf düzeyleri açısından incelenmiştir
. Bulgularda,
öğrenme alanlarının Fen Bilimleri için Uyarlanmış Bloom Taksonomisi bakımından
ağırlıklı olarak, Kavrama ve Bilimsel Süreç Becerileri boyutuna yöneldiği
bulgusuna ulaşılmıştır. Genel olarak, Fen Bilimleri için Uyarlanmış Bloom
Taksonomisi boyutlarında sınıf seviyesi artıkça tutarlı bir artış ya da azalış
olduğu olduğu söylenebilir. Ayrıca, yıllara göre kazanım sayılarında düşüş
olduğu saptanmış fakat bu durumun bir kazanım ifadesinde birden fazla kazanım
verilmesinden kaynaklandığı belirlenmiştir. Araştırma sonucunda, belirlenen
kazanım sayısı önceki öğretim programdaki kazanım sayısının ortalama iki katı;
ders başına düşen kazanım sayısının ortalama iki ders saatine bir kazanım
olduğu bulgusuna ulaşılmıştır.





Kaynakça

  • Altınok, M. A. ve Tunç, T. (2013). Bilimsel Süreç Becerileri Bağlamında Geçmiş Türk Fen Programlarının Karşılaştırmalı İncelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10/4, 22-55.Arı, A., & Gökler, Z. S. (2012). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Kazanımları ve SBS Sorularının Yeni Bloom Taksonomisi’ne Göre Değerlendirilmesi, 10. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde 27-30 Haziran 2012.Aybek, B. ve Aslan, S. (2015). Sınıf Öğretmenlerinin İlkokul 3. Sınıf Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programına Yönelik Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8/41, 883-894. Başdağ, G. (2006). 2000 Yılı Fen Bilgisi Dersi ve 2004 Yılı Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programlarının Bilimsel Süreç Becerileri Yönünden Karşılaştırılması. (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi. Bloom, B., S. (1956). Taxonomy of Educational Objectives (The Classification of Educational Goals) Handbook 1. Cognitive Domain. New York. Bruner, J. S. (1966) Toward a Theory of Instruction, Cambridge, Mass.: Belkapp Press. 176 Cangüven, H. D., Öz, O., Binzet, G. ve Avcı, G. (2017). Milli Eğitim Bakanlığı 2017 Fen Bilimleri Taslak Programının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesi,. International Journal of Eurasian Education and Culture, 2, 62-80. Dindar, H. ve Yangın, (2007a). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programına Geçiş Sürecinde Öğretmenlerin Bakış Açılarının Değerlendirilmesi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 15/1, 185-198. Doğan, Y. (2010). Fen ve Teknoloji Dersi Programının Uygulanması Sürecinde Karşılaşılan Sorunlar, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 86-106.Grobman, H. (1970). Developmental Curriculum Projects: Decision Points and Processes. New York.Gücüm, B., ve Kaptan, F., (1992). Dünden Bugüne İlköğretim Fen Bilgisi Programları ve Öğretim. H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 249-258. Karatay, R., Timur, S. ve Timur, B. (2013). 2005 ve 2013 Yılı Fen Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırılması, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(15), 233-264.Kaptan, F. (1999). Fen Bilgisi Öğretimi, 3. Baskı, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul.Kaptan, F. (1998). Fen Bilgisi Öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık. Keskinkılıç Yumuşak, G. (2013). Fen Dersinde Zihin Haritalarının Kullanımının Öğrenci Başarısına Etkisi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(3), 1-5. Krathwohl, D. R. (1964). The Taxonomy of Educational Objectives – Its Use in Curriculum Building, Defining Educational Objectives (Ed: C. Lindval). University of Pittsburgh Press, Pennsylvania.MEB. (2005a). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (4 ve 5. Sınıflar) Öğretim Programı. (07.05.2018) http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspxMEB. (2005b). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. (07.05.2018) http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspxMEB. (2013). İlköğretim Kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. (07.05.2018) http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspxMEB. (2018). Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. (07.05.2018) http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspxÖzata Yücel, E. (2010). 2005 İlköğretim Fen ve Teknoloji Programının Hedefler ve İçerik Açısından Farklı Ülkelerin Programlarıyla Karşılaştırılması, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23/1, 293–310.Saban, Y., Aydoğdu, B. ve Elmas, R. (2014). 2005 ve 2013 Fen Bilgisi Öğretim Programlarının 4. ve 5. Sınıf Düzeylerinin Bilimsel Süreç Becerileri Açısından Karşılaştırılması, ICEMST 2014, Konya 16-18 Mayıs 2014.Sıcak, A. (2014). Fen ve Teknoloji Öğretim Programı Sarmallığının İncelenmesi: 2005 Fen ve Teknoloji Öğretim Programı Örneği, Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 2/2, 182-192. Şahin, S., Öz Aydın S. & Yurdakul, B. (2016). Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı Yedinci Sınıf İnsan ve Çevre Ünitesindeki Etkinliklerin Bilimsel Süreç Becerileri Açısından Değerlendirilmesi, Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(1), 32-59. Şenyüz, G. (2008). 2000 Yılı Fen Bilgisi ve 2005 Yılı Fen ve teknoloji Dersi Öğretim Programlarında Yer Alan Bilimsel Süreç Becerileri Kazanımlarının Tespiti ve Karşılaştırılması. (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi. Şişman, M. (2006). Eğitim Bilimine Giriş. 3. Baskı, Pegem, Ankara.Tekbıyık, A., Akdeniz, A. R. (2008). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programını Kabullenmeye ve Uygulamaya Yönelik Öğretmenlerin Görüşleri, Necatibey Eğitim Fakültesi Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(2), 23-37. Karatay R., Timur S., Timur B. (2013). 2005 ve 2013 Yılı Fen Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırılması, Adıyaman Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2013/15, 233-264.Toraman, S. ve Alcı, B. (2013). Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Yenilenen Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programına İlişkin Görüşleri, EKEV Akademi Dergisi, 56, 11-22. Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (10. Baskı). Ankara: SeçkinYayıncılık. Zorluoğlu, S. L., Şahintürk, A. & Bağrıyanık, K. E. (2017). 2013 Yılı Fen Bilimleri Öğretim Programı Kazanımlarının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre Analizi ve Değerlendirilmesi, Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 1–15.
Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 2, 78 - 90, 31.12.2019

Öz

Kaynakça

  • Altınok, M. A. ve Tunç, T. (2013). Bilimsel Süreç Becerileri Bağlamında Geçmiş Türk Fen Programlarının Karşılaştırmalı İncelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10/4, 22-55.Arı, A., & Gökler, Z. S. (2012). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Kazanımları ve SBS Sorularının Yeni Bloom Taksonomisi’ne Göre Değerlendirilmesi, 10. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde 27-30 Haziran 2012.Aybek, B. ve Aslan, S. (2015). Sınıf Öğretmenlerinin İlkokul 3. Sınıf Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programına Yönelik Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8/41, 883-894. Başdağ, G. (2006). 2000 Yılı Fen Bilgisi Dersi ve 2004 Yılı Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programlarının Bilimsel Süreç Becerileri Yönünden Karşılaştırılması. (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi. Bloom, B., S. (1956). Taxonomy of Educational Objectives (The Classification of Educational Goals) Handbook 1. Cognitive Domain. New York. Bruner, J. S. (1966) Toward a Theory of Instruction, Cambridge, Mass.: Belkapp Press. 176 Cangüven, H. D., Öz, O., Binzet, G. ve Avcı, G. (2017). Milli Eğitim Bakanlığı 2017 Fen Bilimleri Taslak Programının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesi,. International Journal of Eurasian Education and Culture, 2, 62-80. Dindar, H. ve Yangın, (2007a). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programına Geçiş Sürecinde Öğretmenlerin Bakış Açılarının Değerlendirilmesi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 15/1, 185-198. Doğan, Y. (2010). Fen ve Teknoloji Dersi Programının Uygulanması Sürecinde Karşılaşılan Sorunlar, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 86-106.Grobman, H. (1970). Developmental Curriculum Projects: Decision Points and Processes. New York.Gücüm, B., ve Kaptan, F., (1992). Dünden Bugüne İlköğretim Fen Bilgisi Programları ve Öğretim. H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 249-258. Karatay, R., Timur, S. ve Timur, B. (2013). 2005 ve 2013 Yılı Fen Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırılması, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(15), 233-264.Kaptan, F. (1999). Fen Bilgisi Öğretimi, 3. Baskı, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul.Kaptan, F. (1998). Fen Bilgisi Öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık. Keskinkılıç Yumuşak, G. (2013). Fen Dersinde Zihin Haritalarının Kullanımının Öğrenci Başarısına Etkisi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(3), 1-5. Krathwohl, D. R. (1964). The Taxonomy of Educational Objectives – Its Use in Curriculum Building, Defining Educational Objectives (Ed: C. Lindval). University of Pittsburgh Press, Pennsylvania.MEB. (2005a). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (4 ve 5. Sınıflar) Öğretim Programı. (07.05.2018) http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspxMEB. (2005b). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. (07.05.2018) http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspxMEB. (2013). İlköğretim Kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. (07.05.2018) http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspxMEB. (2018). Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. (07.05.2018) http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspxÖzata Yücel, E. (2010). 2005 İlköğretim Fen ve Teknoloji Programının Hedefler ve İçerik Açısından Farklı Ülkelerin Programlarıyla Karşılaştırılması, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23/1, 293–310.Saban, Y., Aydoğdu, B. ve Elmas, R. (2014). 2005 ve 2013 Fen Bilgisi Öğretim Programlarının 4. ve 5. Sınıf Düzeylerinin Bilimsel Süreç Becerileri Açısından Karşılaştırılması, ICEMST 2014, Konya 16-18 Mayıs 2014.Sıcak, A. (2014). Fen ve Teknoloji Öğretim Programı Sarmallığının İncelenmesi: 2005 Fen ve Teknoloji Öğretim Programı Örneği, Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 2/2, 182-192. Şahin, S., Öz Aydın S. & Yurdakul, B. (2016). Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı Yedinci Sınıf İnsan ve Çevre Ünitesindeki Etkinliklerin Bilimsel Süreç Becerileri Açısından Değerlendirilmesi, Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(1), 32-59. Şenyüz, G. (2008). 2000 Yılı Fen Bilgisi ve 2005 Yılı Fen ve teknoloji Dersi Öğretim Programlarında Yer Alan Bilimsel Süreç Becerileri Kazanımlarının Tespiti ve Karşılaştırılması. (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi. Şişman, M. (2006). Eğitim Bilimine Giriş. 3. Baskı, Pegem, Ankara.Tekbıyık, A., Akdeniz, A. R. (2008). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programını Kabullenmeye ve Uygulamaya Yönelik Öğretmenlerin Görüşleri, Necatibey Eğitim Fakültesi Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(2), 23-37. Karatay R., Timur S., Timur B. (2013). 2005 ve 2013 Yılı Fen Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırılması, Adıyaman Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2013/15, 233-264.Toraman, S. ve Alcı, B. (2013). Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Yenilenen Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programına İlişkin Görüşleri, EKEV Akademi Dergisi, 56, 11-22. Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (10. Baskı). Ankara: SeçkinYayıncılık. Zorluoğlu, S. L., Şahintürk, A. & Bağrıyanık, K. E. (2017). 2013 Yılı Fen Bilimleri Öğretim Programı Kazanımlarının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre Analizi ve Değerlendirilmesi, Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 1–15.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Cansu Özcan 0000-0003-1377-4948

Fitnat Kaptan 0000-0002-8498-729X

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özcan, C., & Kaptan, F. (2019). 2018 Fen Bilimleri Öğretim Programının Fen Bilimleri için Uyarlanmış Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 78-90.