Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğrencilerinin Covid-19 ve Covid-19 Pandemi Dönemindeki Okul Kavramına Yönelik Algılarının Belirlenmesi

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: Özel Sayı - Prof. Dr. Hikmet Yıldırım CELKAN Özel Sayısı, 18 - 40, 25.04.2022

Öz

Bu çalışmada, ortaokul öğrencilerinin Covid-19 algılarının ve Covid-19 pandemi döneminde okul algılarının zihinlerinde nasıl canlandırdıklarını metaforlar aracılığıyla belirlenmesi hedeflenmektedir. Araştırmada nitel araştırma modellerinden Fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 eğitim öğretim yılının birinci döneminde Türkiye’nin farklı illerindeki devlet okullarında uzaktan eğitim gören 100 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama aşamasında sosyal izolasyon nedeniyle katılımcılara google formlar aracılığıyla anket yollanmış, veri toplama sürecinde WhatsApp uygulaması kullanılmıştır. Veri analizinde içerik analizinden faydalanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, Covid-19 kavramıyla ilgili öğrenciler 51 geçerli metafor üretmişlerdir. Çoğunlukla gribe benzetmişlerdir. Oluşturulan metaforlara göre ”hastalık ve yayılım” ,”olumsuz etki”, ”öldürücülük”, ”umut”, “bilinmezlik” kategorileri oluşturulmuştur. Covid-19 pandemi döneminde okul kavramıyla ilgili olarak 48 geçerli metafor üretilmiş, çoğunlukla büyük tehlike, ev gibi metaforlar kullanılmıştır. Oluşturulan metaforlara göre ”tedbir”, ”uzaktan eğitim”, ”belirsizlik”, ”olumsuz etki”, ”duygu durumu” kategorileri oluşturulmuştur. Araştırmanın sonuçlarına göre öğrencilerin genellikle olumsuz ifade kullandıkları görülmüştür. Bu algıları yok edebilmek için sınıf, okul rehber öğretmenlerinden, velilerden yardım alınması önerilebilir.

Kaynakça

  • Akın, M.A. ve Minaz, M.B. (2018). Metaphoric perceptions of secondary school students related to central examination. International Journal of Progressive Education (IJPE), 14(6), 152-167.
  • Arslan, A. ve Zengin, R. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının küresel ısınma kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 3(44), 453-466.
  • Arslan, K. Ve Arı, A. (2020). Ortaokul öğrencilerinin Covid-19’a yönelik metaforik algıları. Turkish Studies, 15(6), 503-524.
  • Ateş, Ö. (2016). Öğrencilerin öğretmen ve okul metaforları. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 78-93.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (17. Baskı). Ankara: Pegem Yayınları
  • Creswell, J. W. (1998).Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Creswell, J. W. (2015). Araştırma deseni (Çev Edt Demir, S. B.). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Cüceloğlu, D. (2020). Covid-19 geleceği nasıl etkileyecek?. Çocuk ve Medeniyet Dergisi, 5(9), 181-182.
  • Ekici, G. (2016). Öğretmen adaylarının ‘bilgisayar’ kavramına ilişkin metaforik algıları. University of Gaziantep Journal of Social Sciences, 15(3), 755-781.
  • Elmas, S. ve Demir, E. (2018). 5. sınıf öğrencilerinin okul olgusuna yönelik metaforik algıları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 51(3), 45-70.
  • Erişti, S. D. (2014). Uluslararası Erasmus programı çerçevesinde Türkiye’ye gelen sanat ve tasarım öğrencilerinin Türk kültürü algıları. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 4(2), 82-107.
  • Güneş, A. ve Fırat, M. (2016). Açık ve uzaktan öğrenmede metafor analizi araştırmaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2(3),115-129.
  • Güler, Ç. (2011). Latince tıp terimleri sözlüğü, Ankara: Palme.
  • Karataş, Z. (2020). COVID-19 pandemisi sürecinin LGS ve YKS sınavına hazırlık sürecinde olan çocuk ve ergenlerin psikolojilerine yansımalarının incelenmesi. B. (Ed.), Gençdoğan Pandemi Dönemine Çocuk ve Ergen Psikolojisi içinde (s. 54-74). Ankara: Türkiye Klinikleri.
  • Kılıçaslan, H. (2020). Covid-19:Küresel pandeminin ekonomik ve mali etkileri, Ankara: Gazi.
  • Kırmızıgül, H. (2020). Covid-19 salgını ve beraberinde getirdiği eğitim süreci. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 283-289.
  • Mayring, P. (2011). Nitel sosyal araştırmaya giriş (1.Baskı) (Çev. A. Gümüş ve M. S. Durgun). Ankara: Bilge Su Yayınları.
  • Merriam, S. B. (1998).Qualitative research and case study applications in education. Revised and Expanded from" Case Study Research in Education.". Jossey-Bass Publishers, 350 Sansome St, San Francisco, CA 94104.
  • Merriam,S.B.(2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. San Francisco, CA: Sage Publications, Inc.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (2016). Nitel veri analizi (Çev. Ed. Akbaba Altun, S. veErsoy, A.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Öksüz, Y. ve Çevik Kansu, C. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının okuldışı etkinlik kavramına yükledikleri metaforları. The Journal of Academic Social Science Studies, 8(29), 53-65.
  • Örs, İsmail. (2020). COVID-19 ve deri. Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(3), 26-29.
  • Özalp, B. ve Kürklü, N. (2020). Obezite ve Covid-19. Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 211-214.
  • Özdemir, M. (2012). Lise öğrencilerinin metaforik okul algılarının çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. Eğitim ve Bilim,37(163), 96-109. Öztürk , E., Kuru, G. ve Yıldız, C. (2020). Covid-19 pandemi günlerinde anneler ne düşünür çocuklar ne ister? Anne ve çocukların pandemi algısı, Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 204-220
  • Patton, Q. M. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (Çev. Bütün, M.ve Demir, S.B) Ankara: Pegem Akademi.
  • Saatçi, G. ve Aksu, M. (2020). Lisans düzeyinde eğitim alan yabancı uyruklu öğrencilerin koranavirüs algılarını metafor yoluyla tespit etmeye yönelik bir araştırma. Journal of Awareness, 5(4), 617-630.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7 (2), 281-326.
  • Sözer, Y. ve Aydın, M. (2020). Nitel veri toplama teknikleri ve nitel veri analiz süreci. B. Oral ve A. Çoban (Ed.), Kavramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri içinde (s. 249-281). Ankara: Pegem Akademi.
  • Taş, H (2019). İlkokul öğrencilerinin din kültürü ve ahlak bilgisi dersi ile din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenine ilişkin metaforları. Cumhuriyet İlahiyat Dergisi, 23(1), 29-51.
  • Tuncay, N. ve Öznacar, M. (2014). Sanal düşler ve özel gerçekler özel eğitim gerektiren bireyler ve uzaktan eğitim. Ankara: Anı.
  • Usta, S. ve Gökcan, H. (2020). Çocukların ve annelerinin gözünden Covid-19. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(2), 187-206
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Yıldırım, K. (2010), Nitel araştırmalarda niteliği artırma. İlköğretim Online, 9(1), 79-92.

Determination of Secondary School Students' Perceptions of the Concept of Covid-19 and School in the Covid-19 Pandemic Period

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: Özel Sayı - Prof. Dr. Hikmet Yıldırım CELKAN Özel Sayısı, 18 - 40, 25.04.2022

Öz

The aim of the study is to determine the Covid-19 perceptions of secondary school students and how they visualize their school perceptions during the Covid-19 pandemic period through metaphors. Phenomenology pattern was used in the research. The study group of the research consists of 100 secondary school students studying distance education in public schools in different provinces of Turkey in the first semester of the 2020-2021 academic year. The questionnaires was sent to the participants via google forms to collect the data due to social isolation. Content analysis was used in data analysis. The findings of the research, students produced 51 valid metaphors related to the concept of Covid-19. According to the metaphors created, the categories of "disease and spread", "negative effect", "lethal", "hope", "uncertainty" were created. During the Covid-19 pandemic period, 48 valid metaphors were produced regarding the concept of school. According to the metaphors created, the categories of "precaution", "distance education", "uncertainty", "negative effect", "emotional state" were created

Kaynakça

  • Akın, M.A. ve Minaz, M.B. (2018). Metaphoric perceptions of secondary school students related to central examination. International Journal of Progressive Education (IJPE), 14(6), 152-167.
  • Arslan, A. ve Zengin, R. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının küresel ısınma kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 3(44), 453-466.
  • Arslan, K. Ve Arı, A. (2020). Ortaokul öğrencilerinin Covid-19’a yönelik metaforik algıları. Turkish Studies, 15(6), 503-524.
  • Ateş, Ö. (2016). Öğrencilerin öğretmen ve okul metaforları. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 78-93.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (17. Baskı). Ankara: Pegem Yayınları
  • Creswell, J. W. (1998).Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Creswell, J. W. (2015). Araştırma deseni (Çev Edt Demir, S. B.). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Cüceloğlu, D. (2020). Covid-19 geleceği nasıl etkileyecek?. Çocuk ve Medeniyet Dergisi, 5(9), 181-182.
  • Ekici, G. (2016). Öğretmen adaylarının ‘bilgisayar’ kavramına ilişkin metaforik algıları. University of Gaziantep Journal of Social Sciences, 15(3), 755-781.
  • Elmas, S. ve Demir, E. (2018). 5. sınıf öğrencilerinin okul olgusuna yönelik metaforik algıları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 51(3), 45-70.
  • Erişti, S. D. (2014). Uluslararası Erasmus programı çerçevesinde Türkiye’ye gelen sanat ve tasarım öğrencilerinin Türk kültürü algıları. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 4(2), 82-107.
  • Güneş, A. ve Fırat, M. (2016). Açık ve uzaktan öğrenmede metafor analizi araştırmaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2(3),115-129.
  • Güler, Ç. (2011). Latince tıp terimleri sözlüğü, Ankara: Palme.
  • Karataş, Z. (2020). COVID-19 pandemisi sürecinin LGS ve YKS sınavına hazırlık sürecinde olan çocuk ve ergenlerin psikolojilerine yansımalarının incelenmesi. B. (Ed.), Gençdoğan Pandemi Dönemine Çocuk ve Ergen Psikolojisi içinde (s. 54-74). Ankara: Türkiye Klinikleri.
  • Kılıçaslan, H. (2020). Covid-19:Küresel pandeminin ekonomik ve mali etkileri, Ankara: Gazi.
  • Kırmızıgül, H. (2020). Covid-19 salgını ve beraberinde getirdiği eğitim süreci. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 283-289.
  • Mayring, P. (2011). Nitel sosyal araştırmaya giriş (1.Baskı) (Çev. A. Gümüş ve M. S. Durgun). Ankara: Bilge Su Yayınları.
  • Merriam, S. B. (1998).Qualitative research and case study applications in education. Revised and Expanded from" Case Study Research in Education.". Jossey-Bass Publishers, 350 Sansome St, San Francisco, CA 94104.
  • Merriam,S.B.(2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. San Francisco, CA: Sage Publications, Inc.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (2016). Nitel veri analizi (Çev. Ed. Akbaba Altun, S. veErsoy, A.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Öksüz, Y. ve Çevik Kansu, C. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının okuldışı etkinlik kavramına yükledikleri metaforları. The Journal of Academic Social Science Studies, 8(29), 53-65.
  • Örs, İsmail. (2020). COVID-19 ve deri. Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(3), 26-29.
  • Özalp, B. ve Kürklü, N. (2020). Obezite ve Covid-19. Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 211-214.
  • Özdemir, M. (2012). Lise öğrencilerinin metaforik okul algılarının çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. Eğitim ve Bilim,37(163), 96-109. Öztürk , E., Kuru, G. ve Yıldız, C. (2020). Covid-19 pandemi günlerinde anneler ne düşünür çocuklar ne ister? Anne ve çocukların pandemi algısı, Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 204-220
  • Patton, Q. M. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (Çev. Bütün, M.ve Demir, S.B) Ankara: Pegem Akademi.
  • Saatçi, G. ve Aksu, M. (2020). Lisans düzeyinde eğitim alan yabancı uyruklu öğrencilerin koranavirüs algılarını metafor yoluyla tespit etmeye yönelik bir araştırma. Journal of Awareness, 5(4), 617-630.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7 (2), 281-326.
  • Sözer, Y. ve Aydın, M. (2020). Nitel veri toplama teknikleri ve nitel veri analiz süreci. B. Oral ve A. Çoban (Ed.), Kavramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri içinde (s. 249-281). Ankara: Pegem Akademi.
  • Taş, H (2019). İlkokul öğrencilerinin din kültürü ve ahlak bilgisi dersi ile din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenine ilişkin metaforları. Cumhuriyet İlahiyat Dergisi, 23(1), 29-51.
  • Tuncay, N. ve Öznacar, M. (2014). Sanal düşler ve özel gerçekler özel eğitim gerektiren bireyler ve uzaktan eğitim. Ankara: Anı.
  • Usta, S. ve Gökcan, H. (2020). Çocukların ve annelerinin gözünden Covid-19. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(2), 187-206
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Yıldırım, K. (2010), Nitel araştırmalarda niteliği artırma. İlköğretim Online, 9(1), 79-92.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Prof. Dr. Hikmet Yıldırım CELKAN Özel Sayısı
Yazarlar

Ömer Faruk Vural 0000-0002-1520-3762

Mehmet Başaran 0000-0003-1871-520X

Çiğdem Özkan 0000-0001-9456-7398

Neslihan Orhan 0000-0002-2700-6977

Zühal Ortoğlu 0000-0002-9270-5280

Erken Görünüm Tarihi 2 Temmuz 2022
Yayımlanma Tarihi 25 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: Özel Sayı - Prof. Dr. Hikmet Yıldırım CELKAN Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Vural, Ö. F., Başaran, M., Özkan, Ç., Orhan, N., vd. (2022). Ortaokul Öğrencilerinin Covid-19 ve Covid-19 Pandemi Dönemindeki Okul Kavramına Yönelik Algılarının Belirlenmesi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(Özel Sayı), 18-40.