Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Lisansüstü Öğrencilerin Bilimsel Araştırma Sürecine İlişkin Görüşleri

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: Özel Sayı - Prof. Dr. Hikmet Yıldırım CELKAN Özel Sayısı, 59 - 82, 25.04.2022

Öz

Bilimsel araştırma yapma yeterliğine sahip bireylerin varlığı ülkelerin bilim ve teknoloji gibi alanlarda söz sahibi olmaları bakımından oldukça önemlidir. Bu nedenle eğitim sistemlerinin hedefleri arasında bilimsel araştırma yapma yeterliğine sahip bireylerin yetiştirilmesi yer almaktadır. Yüksek öğretim ve lisansüstü eğitim kademeleri ise bu yeterliliğe sahip bireylerin yetiştirilmesini misyon edinen kurumlardandır. Bu bağlamda lisansüstü eğitime devam eden bireylerin bilimsel araştırma yeterlikleri ile ilgili yapılacak farklı çalışmaların önemli olduğu düşünülmektedir. Lisansüstü eğitime devam eden bireylerin bilimsel araştırma sürecine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi bu araştırmanın amacını oluşturmaktadır. Nitel araştırma desenine uygun olarak yürütülen araştırmanın veri toplama aracını ise yarı yapılandırılmış görüşme formu oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu 30 yüksek lisans ve doktora öğrencisi oluşturmaktadır. Elde edilen sonuçlardan bazıları ise şu şekildedir: lisansüstü araştırmanın problem durumunu belirlerken en fazla orijinal olması ve bilime katkı sağlaması”, araştırmanın yöntemini belirlerken “araştırmanın amacı ve problem durumu” unsurlarına dikkat ettikleri tespit edilmiştir. Bunun yanı sıra araştırma verilerinin analizi ve araştırmalarına uygun ölçme aracı geliştirme noktalarında katılımcıların kendilerini eksik hissettiklerini söylemek mümkündür.

Destekleyen Kurum

Herhangi bir kurum tarafından desteklenmemiştir.

Proje Numarası

Yok

Kaynakça

  • Aslan, C., ve Karagül, S. (2016). Türkçe eğitimi programında lisansüstü öğrenim gören öğrencilerin bilimsel araştırma yapmaya yönelik kaygı düzeyleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(38), 201-217.
  • Aydın, A., ve Uysal, Ş. (2014) Türkiye’de eğitim yönetimi teftişi planlaması ve ekonomisi alanındaki doktora tezlerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 177-201.
  • Bacanak, A., Değirmenci, S., Karamustafaoğlu, S., ve Karamustafaoğlu, O. (2011). E-dergilerde yayınlanan fen eğitimi makaleleri: Yöntem analizi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8(1), 119-132.
  • Ergun, M. ve Çilingir, F. (2013, 10-11 Mayıs). İlköğretim Bölümünde Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Örneği. VI. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu Bildiriler El Kitabı, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Ergün, M., Recepoğlu, E., Küçük, Z. A., ve Oğuz, K. (2014). Türkiye’deki üniversitelerde eğitim denetimi alanında yapılan lisansüstü tezlerin çeşitli değişkenlere göre incelemesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(1), 25-40.
  • Heck, R. H., ve Hallinger, P. (2005). The study of educational leadership and management. Educational Management Administration and Leadership, 33(2), 229-244.
  • Karadağ, E. (2009). Eğitim bilimleri alanında yapılmış doktora tezlerinin tematik açıdan incelemesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 75-87.
  • Karaman, S., ve Bakırcı, F. (2010). Türkiye’de lisansüstü eğitim: sorunlar ve çözüm önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2, 94-114.
  • Kart, A., ve Gelbal, S.(2014). Öğretmen adaylarının bilimsel araştırma öz yeterlik algılarının ikili karşılaştırmalı yargılar yöntemiyle belirlenmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 5(1) , 12-23.
  • Keskinkılıç, S.B., ve Ertürk, A. (2009). Eğitim bilimleri doktora öğrencilerinin istatistiksel bilgi yeterlilikleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 141-151. Küçükoğlu, A., ve Ozan, C. (2013). Sınıf öğretmenliği alanındaki lisansüstü tezlere yönelik bir içerik analizi. International Journal Of Eurasia Social Sciences, 4(12), 27-47.
  • Nartgün, Z. (2010). Sınıf içi durum belirleme tekniklerine dayalı öğretimin öğrencilerin araştırma teknikleri yeterlik düzeyleri üzerindeki etkisi. Eğitim ve Bilim, 35(157).
  • Nayır, F. (2011). Eğitim Bilimleri Alanında Lisansüstü Öğrenim Görmekte Olan Müfettiş, Okul Yöneticisi ve Öğretmenlerin Sorunları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 44(2), 199-222.
  • Özenç, M. ve Gül Özenç, E. (2013a) Sınıf öğretmenleri ile yapılan lisansüstü eğitim tezlerinin yöntem bölümü açısından incelenmesi, İzzet Baysal Üniversitesi, 13(1), 132-141.
  • Özenç, M. ve Gül Özenç, E. (2013b) Türkiye’de üstün yetenekli öğrencilerle ilgili yapılan lisansüstü eğitim tezlerinin çok boyutlu olarak incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 171, 13-28.
  • Özmen, Z. M. ve Güç, F. (2013). Doktora eğitimi ile ilgili yaşanan zorluklar ve baş etme stratejileri: Durum çalışması. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(3), 214-219.
  • Saracaloglu, A. S., Varol, R., ve Evin, İ. (2005). Lisansüstü eğitim öğrencilerinin bilimsel araştırma kaygıları, araştırma ve istatistiğe yönelik tutumları ile araştırma yeterlikleri arasındaki ilişki. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 187-199.
  • Sayan, Y., ve Aksu H. (2002). Akademik personel olmadan lisansüstü eğitim yapan bireylerin karşılaştıkları sorunlar üzerine nitel çalışma: Dokuz eylül üniversitesi – Balıkesir üniversitesi durum belirlemesi, Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 59-66.
  • Sözbilir, M., Güler, G., ve Çiltaş, A. (2012). Türkiye’de matematik eğitimi araştırmaları: Bir içerik analizi çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 565-580. Sözer, A. N., Tütüncü, Ö., Doğan, İ. Ö., Gencel, U., Gül, H., Tenikler, G., vd. (2002). Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü’nde lisansüstü eğitim kalitesinin arttırılmasına yönelik bir alan araştırması. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 41-65.
  • Suri, H. (2011). Purposeful sampling in qualitative research synthesis. Qualitative research journal. 11(2), 63-75.
  • Ünal, S. ve Ada, S. (2007), Eğitim Bilimine Giriş, Nobel Yayınları, Ankara.
  • Yaşar, Ş., ve Papatğa, E. (2015). İlkokul matematik derslerine yönelik yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2).113-124.
  • Yenilmez, K, ve Sölpük, N. (2014). Matematik dersi öğretim programı ile ilgili tezlerin incelenmesi (2004-2013). Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 33-42.
  • YÖK, (2016). Lisansüstü Eğitim Öğretim Yönetmeliği. Erişim tarihi: 12.05.2021

Graduate Students' Opınıons on the Scıentıfıc Research

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: Özel Sayı - Prof. Dr. Hikmet Yıldırım CELKAN Özel Sayısı, 59 - 82, 25.04.2022

Öz

The existence of individuals who have the competence to conduct scientific research is very important for countries to have a say in fields such as science and technology. For this reason, training of individuals who have the competence to conduct scientific research is among the goals of education systems. Higher education and graduate education levels are among the institutions that take the training of individuals with this qualification as a mission. In this context, it is thought that different studies on the scientific research competencies of individuals who continue their postgraduate education are important. The aim of this study is to determine the opinions of individuals who continue their graduate education on the scientific research process. The data collection tool of the research conducted in accordance with the qualitative research design is a semi-structured interview form. The study group of the research consists of 30 graduate and doctoral students. Some of the results obtained are as follows: It has been determined that they pay attention to the elements of "the aim of the research and the problem situation" while determining the method of the research. In addition, it is possible to say that the participants felt incomplete in the analysis of the research data and the development of measurement tools suitable for their research.

Proje Numarası

Yok

Kaynakça

  • Aslan, C., ve Karagül, S. (2016). Türkçe eğitimi programında lisansüstü öğrenim gören öğrencilerin bilimsel araştırma yapmaya yönelik kaygı düzeyleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(38), 201-217.
  • Aydın, A., ve Uysal, Ş. (2014) Türkiye’de eğitim yönetimi teftişi planlaması ve ekonomisi alanındaki doktora tezlerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 177-201.
  • Bacanak, A., Değirmenci, S., Karamustafaoğlu, S., ve Karamustafaoğlu, O. (2011). E-dergilerde yayınlanan fen eğitimi makaleleri: Yöntem analizi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8(1), 119-132.
  • Ergun, M. ve Çilingir, F. (2013, 10-11 Mayıs). İlköğretim Bölümünde Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Örneği. VI. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu Bildiriler El Kitabı, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Ergün, M., Recepoğlu, E., Küçük, Z. A., ve Oğuz, K. (2014). Türkiye’deki üniversitelerde eğitim denetimi alanında yapılan lisansüstü tezlerin çeşitli değişkenlere göre incelemesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(1), 25-40.
  • Heck, R. H., ve Hallinger, P. (2005). The study of educational leadership and management. Educational Management Administration and Leadership, 33(2), 229-244.
  • Karadağ, E. (2009). Eğitim bilimleri alanında yapılmış doktora tezlerinin tematik açıdan incelemesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 75-87.
  • Karaman, S., ve Bakırcı, F. (2010). Türkiye’de lisansüstü eğitim: sorunlar ve çözüm önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2, 94-114.
  • Kart, A., ve Gelbal, S.(2014). Öğretmen adaylarının bilimsel araştırma öz yeterlik algılarının ikili karşılaştırmalı yargılar yöntemiyle belirlenmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 5(1) , 12-23.
  • Keskinkılıç, S.B., ve Ertürk, A. (2009). Eğitim bilimleri doktora öğrencilerinin istatistiksel bilgi yeterlilikleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 141-151. Küçükoğlu, A., ve Ozan, C. (2013). Sınıf öğretmenliği alanındaki lisansüstü tezlere yönelik bir içerik analizi. International Journal Of Eurasia Social Sciences, 4(12), 27-47.
  • Nartgün, Z. (2010). Sınıf içi durum belirleme tekniklerine dayalı öğretimin öğrencilerin araştırma teknikleri yeterlik düzeyleri üzerindeki etkisi. Eğitim ve Bilim, 35(157).
  • Nayır, F. (2011). Eğitim Bilimleri Alanında Lisansüstü Öğrenim Görmekte Olan Müfettiş, Okul Yöneticisi ve Öğretmenlerin Sorunları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 44(2), 199-222.
  • Özenç, M. ve Gül Özenç, E. (2013a) Sınıf öğretmenleri ile yapılan lisansüstü eğitim tezlerinin yöntem bölümü açısından incelenmesi, İzzet Baysal Üniversitesi, 13(1), 132-141.
  • Özenç, M. ve Gül Özenç, E. (2013b) Türkiye’de üstün yetenekli öğrencilerle ilgili yapılan lisansüstü eğitim tezlerinin çok boyutlu olarak incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 171, 13-28.
  • Özmen, Z. M. ve Güç, F. (2013). Doktora eğitimi ile ilgili yaşanan zorluklar ve baş etme stratejileri: Durum çalışması. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(3), 214-219.
  • Saracaloglu, A. S., Varol, R., ve Evin, İ. (2005). Lisansüstü eğitim öğrencilerinin bilimsel araştırma kaygıları, araştırma ve istatistiğe yönelik tutumları ile araştırma yeterlikleri arasındaki ilişki. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 187-199.
  • Sayan, Y., ve Aksu H. (2002). Akademik personel olmadan lisansüstü eğitim yapan bireylerin karşılaştıkları sorunlar üzerine nitel çalışma: Dokuz eylül üniversitesi – Balıkesir üniversitesi durum belirlemesi, Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 59-66.
  • Sözbilir, M., Güler, G., ve Çiltaş, A. (2012). Türkiye’de matematik eğitimi araştırmaları: Bir içerik analizi çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 565-580. Sözer, A. N., Tütüncü, Ö., Doğan, İ. Ö., Gencel, U., Gül, H., Tenikler, G., vd. (2002). Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü’nde lisansüstü eğitim kalitesinin arttırılmasına yönelik bir alan araştırması. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 41-65.
  • Suri, H. (2011). Purposeful sampling in qualitative research synthesis. Qualitative research journal. 11(2), 63-75.
  • Ünal, S. ve Ada, S. (2007), Eğitim Bilimine Giriş, Nobel Yayınları, Ankara.
  • Yaşar, Ş., ve Papatğa, E. (2015). İlkokul matematik derslerine yönelik yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2).113-124.
  • Yenilmez, K, ve Sölpük, N. (2014). Matematik dersi öğretim programı ile ilgili tezlerin incelenmesi (2004-2013). Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 33-42.
  • YÖK, (2016). Lisansüstü Eğitim Öğretim Yönetmeliği. Erişim tarihi: 12.05.2021
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Prof. Dr. Hikmet Yıldırım CELKAN Özel Sayısı
Yazarlar

Sümeyra Zeynep Et 0000-0002-0176-4788

Mehmet Nuri Gömleksiz 0000-0002-8268-0163

Proje Numarası Yok
Erken Görünüm Tarihi 2 Temmuz 2022
Yayımlanma Tarihi 25 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: Özel Sayı - Prof. Dr. Hikmet Yıldırım CELKAN Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Et, S. Z., & Gömleksiz, M. N. (2022). Lisansüstü Öğrencilerin Bilimsel Araştırma Sürecine İlişkin Görüşleri. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(Özel Sayı), 59-82.