The study was carried out to determine pre-service mathematics teachers' internet literacy self-efficacy levels (ILSEL). The research is important in that there are not many studies on internet literacy, which is a sub-study area of media literacy. Within the scope of the research, it was researched whether the ILSEL differed according to class, gender, and daily internet use. For this purpose, a 7-point Likert-type Internet Literacy Self-Efficacy Scale consisting of 16 items was applied to 151 (78 female, 73 male) pre-service teachers using the survey model, which is one of the quantitative research methods. According to the research, it has been seen that the teacher candidates have the highest ILSEL and the class level with the highest ILSEL is the 4th grade. It has been observed that the ILSEL did not differ according to gender, but daily internet use had a positive effect on ILSEL.
Pre-service mathematics teachers internet literacy internet literacy self-efficacy
Bu çalışma matematik öğretmen adaylarının internet okuryazarlığı özyeterlik düzeylerini (İOÖD) belirlemek amacı ile yürütülmüştür. Araştırma medya okuryazarlığının alt çalışma alanı olan internet okuryazarlığı üzerinde fazla çalışma olmaması açısından önem taşımaktadır. Araştırma kapsamında İOÖD’nin sınıf, cinsiyet ve günlük internet kullanımına göre farklılaşıp farklılaşmadığı araştırılmıştır. Bu amaçla araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılarak 151 (78 kadın, 73 erkek) öğretmen adayına 16 maddeden oluşan 7’li likert tipi İnternet Okuryazarlığı Özyeterlik Ölçeği uygulanmıştır. Araştırmaya göre öğretmen adaylarının İOÖD’lerinin yüksek ve en yüksek İOÖD’ye sahip sınıf seviyesinin 4. sınıf olduğu görülmüştür. İOÖD’nin cinsiyete göre faklılaşmadığı fakat günlük internet kullanımının İOÖD’yi pozitif yönde etkilediği görülmüştür.
Matematik öğretmen adayları internet okuryazarlığı internet okuryazarlığı özyeterliği
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Ağustos 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 1 |
Bu eser, Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.