The main purpose of the study is to identify behavioral factors affecting the selection of bank investors' participation accounts. Data of the study is acquired from face to face survey method from 400 investors of participation banks in TRB1 region. In this study, three scales were used: scale of participation accounts attitude, scale of piety, and scale of subjective norms. With scale of participation accounts attitude, scale of piety, and scale of subjective norms, the relation between banks executing of product or service that are violating religious rules of Islam, bringing income that is competitive, and conditions of withdrawal in case of a banking crisis in a near future is analyzed by Mann Whitney U test. According to the results of the analysis, a meaningful relation has been found out between executing of product or service that are violating religious rules of Islam and scale of piety. Meaningful relation has been detected between conditions of withdrawal in case of a banking crisis in a near future and only subjective norms. Finally, a meaningful relation has been found out between participation banks bringing income that is competitive and scale of attitude and scale of piety. Furthermore, a model has been established discussing scale of attitude as dependent variable and scale of subjective norms, scale of piety, age, number of people that is obliged to take care, average salary and physical fund as independent variable. This model has been analyzed by multiple regression. According to the results of the analysis that has been made, it was detected that scale of piety and scale of participation accounts subjective norms are meaningfully affecting the scale of participation accounts attitude. However, no relation was found between age, number of people that is obliged to take care, average salary, and physical fund and the scale of participation accounts attitude.
Participation accounts Consumer behavior Participation banking Bank investor Islamic banking TRB1 Location
Çalışmanın temel amacı banka yatırımcılarının katılma hesaplarının seçimini etkileyen davranışsal faktörleri tespit etmektir. Araştırmanın verileri yüz yüze anket yöntemiyle TRB1 bölgesinde 400 kişilik katılım bankası yatırımcısından elde edilmiştir. Çalışmada katılma hesapları tutum ölçeği (TÖ), dindarlık ölçeği (DÖ) ve sübjektif normlar ölçeği (SNÖ) olmak üzere üç farklı ölçek kullanılmıştır. TÖ, SNÖ ve DÖ katılım bankalarının İslam dini kurallarına uymayan ürün veya hizmetleri uygulaması, rekabetçi olmayan getiriyi vermesi ve yakın gelecekteki bir bankacılık krizinin yaşanması durumunda yatırımcıların katılım bankalarından çekilme durumları arasındaki ilişki Mann Whitney U testiyle analiz edilmiştir. Analiz sonucunda katılım bankalarının İslam dini kurallarına uymayan ürün veya hizmetleri uygulaması durumuyla DÖ ve SNÖ arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Yakın gelecekte bankacılık krizinin yaşanması durumunda yatırımcıların katılım bankalarında çekilme durumları ile sadece SNÖ arasında anlamlı ilişki saptanmıştır. Son olarak katılım bankalarının rekabetçi olmayan getiri vermeleri durumu ile TÖ ve DÖ arasında anlamlı ilişki bulunmuştur. Ayrıca TÖ bağımlı değişken, SNÖ, DÖ, yaş, bakmakla yükümlü kişi sayısı, aylık ortalama gelir ve fiziksel sermaye bağımsız değişken olarak ele alınarak bir model kurulmuştur. Bu model çoklu regresyonla analiz edilmiştir. Yapılan analiz sonucunda DÖ ile SNÖ anlamlı olarak TÖ’yü pozitif olarak etkilediği tespit edilmiştir. Ancak Yaş, Bakmakla Yükümlü Olunan Kişi Sayısı, Aylık Ortalama Gelir ve Fiziksel Sermaye ile TÖ arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır.
Katılma Hesapları Tüketici Davranışı Katılım Bankacılığı Banka Yatırımcısı İslami Bankacılık TRB1 Bölgesi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ekonomi |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2020 |
Gönderilme Tarihi | 9 Temmuz 2020 |
Kabul Tarihi | 11 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |