BibTex RIS Kaynak Göster

YAPISAL EŞİTLİK MODELLEMESİ İLE ÖĞRETİM ELEMANLARININ ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ

Yıl 2016, Cilt: 2 Sayı: 4, 27 - 44, 01.12.2016

Öz

Kaliteli eğitim hizmeti verebilmek için, eğitim hizmeti verenlerin alanlarında uzman olmalarıyla birlikte, öğrenciyle olumlu diyalog kurulabilmesi ve dersin muhteviyatının öğrenciye benimsetilmesi ve sevdirilmesi vb. kabiliyetlerinin olması da önemlidir. Bu sebeple, bu çalışmada üniversite öğrencilerinin akademik başarılarını etkileyen öğretim üyelerinin mesleki yeterlilik ve uygulamaları ele alınmış ve verilen eğitimin nasıl olması gerektiğini belirleyebilecek bir ölçek geliştirilmiştir. Ölçeği geliştirebilmek için, yapısal eşitlik modellemesi kullanılmıştır. Bu çalışmada kullanılan veriler, Cumhuriyet Üniversitesi İİBF öğrencilerine yüz yüze anket yöntemi uygulanarak elde edilmiştir. Öğrencilere 34 sorudan oluşan bir anket uygulanmıştır. Verilere açıklayıcı faktör analizi uygulanarak dört faktör elde edilmiş, elde edilen modele verilerin mükemmel uyum gösterdiği bulunmuştur. Elde edilen bu 4 faktörlü modele doğrulayıcı faktör analizi uygulanarak modelin geçerliliği teyit edilmiştir. Sonuç olarak elde edilen bu ölçeğin eğitimin kalitesini ölçmek için kullanılabileceğine karar verilmiştir

Kaynakça

  • Akgül, A.; Çevik, O. (2003), İstatistiksel Analiz Teknikleri: Emek Ofset, Ankara.
  • Altunışık R., Coşkun R., Bayraktaroğlu S., Yıldırım E. (2005), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: Sakarya Kitabevi, Sakarya.
  • Aytaç M., Öngen B. (2012), “Doğrulayıcı Faktör Analizi İle Yeni Çev- resel Paradigma Ölçeğinin Yapı Geçerliliğinin İncelenmesi”, İs- tatistikçiler Dergisi 5.
  • Bayram N. (2013), Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş: Ezgi Kitabevi Yayınları, Ankara.
  • Bollen, K.A. (1989), Structural Equations with Latent Variables: Wiley Interscience Publication, J. Wiley & Sons: New York.
  • Çuhadaroğlu F. (1989), “Üniversite Gençliğinde Kimlik Bocalamaları”, Üniversite Gençliğinde Uyum Sorunları Sempozyumu Bilimsel Çalışmaları, Ankara: Bilkent Üniversitesi Psikolojik Danışma ve Araştırma Merkezi.
  • Derin N., Demirel E.T., (2013), “Scale Development Study Aimed At Patient Satisfaction Which Is The Quality Indicator In Medical Services”, The Journal Of Academic Social Science Studies (JSSS), International Journal Of Social Science, 6 (2).
  • Dow, K.E, Jackson C., Wong J., Leitch R.A. (2008), “A Comparison Of Structural Equation Modeling Approaches: The Case Of User Acceptance Of Information Systems”, Journal Of Computer In- formation Systems, Summer.
  • Hair J. F., Anderson R. E., Tahtam R. L., Black W. C. (1998), Multiva- riate Data Analysis: Prentice Hall International Inc., New Jer- sey.
  • Hox J.J., Bechger T.M. (1995), “An Introduction to Structural Equation Modeling”, Family Science Review, 11.
  • İlhan M., Çetin B. (2014), “LISREL ve AMOS Programları Kullanıla- rak Gerçekleştirilen Yapısal Eşitlik Modeli (YEM) Analizlerine İlişkin Sonuçların Karşılaştırılması”, Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 5 (2).
  • Karagöz S., (1991), Faktör Analizi Tekniği Kullanarak üniversite Öğ- rencilerinin gazete tercihinde Etkin Faktörlerin Belirlenmesi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Karagöz Y. (2015), SPSS 22 Uygulamalı Biyoistatistik: Nobel Yayıne- vi, Ankara.
  • Kline P. (1994), An Easy Guide To Factor Analysis: Routledge, Lon- don.
  • Memduhoğlu H. B., Tanhan F. (2013), “Üniversite Öğrencilerinin Aka- demik Başarılarını Etkileyen Örgütsel Faktörler Ölçeğinin Ge- çerlik ve Güvenirlik Çalışması”, YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (1).
  • Meydan Ş. (2015), Yapısal Eşitlik Modellemesi AMOS Uygulamaları: Seçkin Yayınevi, Ankara.
  • Nakip, M. (2003), Pazarlama Araştırmaları Teknikler ve (SPSS Destek- li) Uygulamalar: Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Özdamar K. (2002), Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi: Kaan Kitabevi, Eskişehir.
  • Özdamar, K. (2010), PASW ile Biyoistatistik: Kaan Kitabevi, Eskişehir.
  • Rençber B. A. (2009), “Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarıları- nı Etkileyen Faktörler”, Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3 (1).
  • Schermelleh Engel, K. and Moosbrugger H. (2003), “Evaluating The Fit of Structural Equation Models: Tests of Significance and Descriptive Goodness-of-Fit Measures”, Methods of Psycholo- gical Research Online, 8.
  • Schumacker R. E. (2006), “Conducting Specification Searches With Amos”, Structural Equation Modeling, 13 (1).
  • Sekeran, U. (2000). Research Methods for Business: A Skill Building Approach: 4th Edition, John Wiley, New York.
  • Sharma S, (1996), Applied Multivariate Techniques: Jhonn Wiley & Sons İnc.; 116, New York. (Lewis-Beck Vd. 1994:112-113)
  • Soydan B vd. (2012), “Başarı Algısı İle Akademik Başarı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, www.selcukluram.gov.tr.
  • Şeker M. (2013), İlköğretim 6,7 Ve 8. Sınıflarda Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Dersinde Öğrenci Başarısını Etkileyen Faktörler: Tosya Örneği, Hitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe Ve Din Bilimleri Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • Şencan H. (2005), Güvenilirlik ve Geçerlilik: Seçkin Yayınevi, Ankara.
  • Tavşancıl E. (2002), Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi: Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • Vedsted P, Sokolowskı I, Heje HN. (2008), “Data Quality And Confir- matory Factor Analysis Of The Danish EUROPEP Questionna- ire On Patient Evaluation Of General Practice”, Scand J Prim Health Care 26(1), 174-180.

BUILDING SCALE OF EFFECT OF ACADEMICIANS TO THE SUCCESS OF STUDENTS WITH STRUCTURAL EQUATION MODELING

Yıl 2016, Cilt: 2 Sayı: 4, 27 - 44, 01.12.2016

Öz

In order to give quality education to the university students , it is important that academicians should have such abilities too as being expert on their fields, having good relations to their students, being sure whether they understand lecture and like it. For that reason, in this study, the proffessional competence and conduct of academicians affecting academic success in education of university students, are discussed and a scale is built to determine how education should be. To build the scale, structural equation modeling is used. The data used in this study are acquired by face-to-face survey methods conducted to students of faculty of economics and administrative sciences of cumhuriyet university. 34-question survey is conducted to the students. Four factors are acquied by conducting explanatory analysis, and confirmatory factor analysis is conducted to the found factors. According to the acquired analysis’ findings, it is determined that the accuracy between data and the built scale model is well enough

Kaynakça

  • Akgül, A.; Çevik, O. (2003), İstatistiksel Analiz Teknikleri: Emek Ofset, Ankara.
  • Altunışık R., Coşkun R., Bayraktaroğlu S., Yıldırım E. (2005), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: Sakarya Kitabevi, Sakarya.
  • Aytaç M., Öngen B. (2012), “Doğrulayıcı Faktör Analizi İle Yeni Çev- resel Paradigma Ölçeğinin Yapı Geçerliliğinin İncelenmesi”, İs- tatistikçiler Dergisi 5.
  • Bayram N. (2013), Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş: Ezgi Kitabevi Yayınları, Ankara.
  • Bollen, K.A. (1989), Structural Equations with Latent Variables: Wiley Interscience Publication, J. Wiley & Sons: New York.
  • Çuhadaroğlu F. (1989), “Üniversite Gençliğinde Kimlik Bocalamaları”, Üniversite Gençliğinde Uyum Sorunları Sempozyumu Bilimsel Çalışmaları, Ankara: Bilkent Üniversitesi Psikolojik Danışma ve Araştırma Merkezi.
  • Derin N., Demirel E.T., (2013), “Scale Development Study Aimed At Patient Satisfaction Which Is The Quality Indicator In Medical Services”, The Journal Of Academic Social Science Studies (JSSS), International Journal Of Social Science, 6 (2).
  • Dow, K.E, Jackson C., Wong J., Leitch R.A. (2008), “A Comparison Of Structural Equation Modeling Approaches: The Case Of User Acceptance Of Information Systems”, Journal Of Computer In- formation Systems, Summer.
  • Hair J. F., Anderson R. E., Tahtam R. L., Black W. C. (1998), Multiva- riate Data Analysis: Prentice Hall International Inc., New Jer- sey.
  • Hox J.J., Bechger T.M. (1995), “An Introduction to Structural Equation Modeling”, Family Science Review, 11.
  • İlhan M., Çetin B. (2014), “LISREL ve AMOS Programları Kullanıla- rak Gerçekleştirilen Yapısal Eşitlik Modeli (YEM) Analizlerine İlişkin Sonuçların Karşılaştırılması”, Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 5 (2).
  • Karagöz S., (1991), Faktör Analizi Tekniği Kullanarak üniversite Öğ- rencilerinin gazete tercihinde Etkin Faktörlerin Belirlenmesi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Karagöz Y. (2015), SPSS 22 Uygulamalı Biyoistatistik: Nobel Yayıne- vi, Ankara.
  • Kline P. (1994), An Easy Guide To Factor Analysis: Routledge, Lon- don.
  • Memduhoğlu H. B., Tanhan F. (2013), “Üniversite Öğrencilerinin Aka- demik Başarılarını Etkileyen Örgütsel Faktörler Ölçeğinin Ge- çerlik ve Güvenirlik Çalışması”, YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (1).
  • Meydan Ş. (2015), Yapısal Eşitlik Modellemesi AMOS Uygulamaları: Seçkin Yayınevi, Ankara.
  • Nakip, M. (2003), Pazarlama Araştırmaları Teknikler ve (SPSS Destek- li) Uygulamalar: Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Özdamar K. (2002), Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi: Kaan Kitabevi, Eskişehir.
  • Özdamar, K. (2010), PASW ile Biyoistatistik: Kaan Kitabevi, Eskişehir.
  • Rençber B. A. (2009), “Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarıları- nı Etkileyen Faktörler”, Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3 (1).
  • Schermelleh Engel, K. and Moosbrugger H. (2003), “Evaluating The Fit of Structural Equation Models: Tests of Significance and Descriptive Goodness-of-Fit Measures”, Methods of Psycholo- gical Research Online, 8.
  • Schumacker R. E. (2006), “Conducting Specification Searches With Amos”, Structural Equation Modeling, 13 (1).
  • Sekeran, U. (2000). Research Methods for Business: A Skill Building Approach: 4th Edition, John Wiley, New York.
  • Sharma S, (1996), Applied Multivariate Techniques: Jhonn Wiley & Sons İnc.; 116, New York. (Lewis-Beck Vd. 1994:112-113)
  • Soydan B vd. (2012), “Başarı Algısı İle Akademik Başarı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, www.selcukluram.gov.tr.
  • Şeker M. (2013), İlköğretim 6,7 Ve 8. Sınıflarda Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Dersinde Öğrenci Başarısını Etkileyen Faktörler: Tosya Örneği, Hitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe Ve Din Bilimleri Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • Şencan H. (2005), Güvenilirlik ve Geçerlilik: Seçkin Yayınevi, Ankara.
  • Tavşancıl E. (2002), Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi: Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • Vedsted P, Sokolowskı I, Heje HN. (2008), “Data Quality And Confir- matory Factor Analysis Of The Danish EUROPEP Questionna- ire On Patient Evaluation Of General Practice”, Scand J Prim Health Care 26(1), 174-180.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Yalçın Karagöz Bu kişi benim

Hüdaverdi Bircan Bu kişi benim

Abdulkadir Beğen Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 2 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Karagöz, Y., Bircan, H., & Beğen, A. (2016). YAPISAL EŞİTLİK MODELLEMESİ İLE ÖĞRETİM ELEMANLARININ ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ. Giresun Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 2(4), 27-44.

Giresun Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi