Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YEŞİL PAZARLAMA UYGULAMALARININ OTEL MÜŞTERİLERİNİN MEMNUNİYETİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR UYGULAMA

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 3, 515 - 536, 25.12.2021
https://doi.org/10.46849/guiibd.1013586

Öz

Bu çalışmanın amacı, yeşil pazarlama uygulamalarının müşteri memnuniyeti üzerindeki etkisini belirlemektir. Otelcilik sektöründe uygulanan yeşil veya çevre dostu uygulamalar tüm dünyada gelişme göstermektedir. Otel müşterileri çevre sorunları konusunda daha bilinçli hale gelmekte ve yalnızca ihtiyaçlarını karşılayan değil, aynı zamanda çevre dostu ürün ve hizmetleri de talep etmektedirler. Bu bağlamda, Trabzon ilinde yer alan Yeşil Yıldız sertifikasına sahip otelde kalan 390 müşteriye anket uygulanarak veriler toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik anazi, tanımlayıcı analiz, faktör analizi ve çoklu doğrusal regresyon analizleri kullanılmıştır. Çalışmada enerji tasarrufu, hava kalitesi yönetimi, su tasarrufu ve geri dönüşüm ve atık yönetimi uygulamalarının müşterilerin memnuniyeti üzerinde önemli ölçüde etkili olduğu sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Ali, Y., Mustafa, M., Al-Mashaqbah, S., Mashal, K. ve Mohsen, M. (2008), “Potential of Energy Savings In The Hotel Sector In Jordan”, Energy Conversion and Management, 49 (11), 3391-3397.
  • Atay, L. ve Dilek, S. E. (2013), “Konaklama İşletmelerinde Yeşil Pazarlama Uygulamaları: Ibis Otel Örneği”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18 (1), 203-219.
  • Atay, L. ve Dilek, S. E. (2012), “Antalya’daki Beş Yıldızlı Otellerin Yeşil Otelcilik Uygulamaları Üzerine Bir Araştırma”, İşletme Fakültesi Dergisi, 13 (2), 61-90.
  • Becker, E. (2009), “The Proximity Hotel: A Case Study on Guest Satisfaction of Sustainable Luxury Environments”, Doctoral Dissertation.
  • Berk, O. N. ve Celep, E. (2020), “Konaklama İşletmelerinde Yeşil Pazarlama Faaliyetlerinin Tüketicilerin Satın Alma Davranışlarına Etkisi, Konya İli Örneği”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 44, 267-285.
  • Bohdanowicz, P. (2006), “Environmental Awareness and Initiatives In The Swedish and Polish Hotel Industries-Survey Results”, International Journal of Hospitality Management, 25 (4), 662-682.
  • Can, Abdullah (2017), SPSS İle Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi, 5. Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
  • Ceylan, Y. (2017), Yeşil Yıldızlı Konaklama İşletmelerinde Kalan Turistlerin Algılarına Yönelik Bir Araştırma: Muğla İli Örneği, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Chikita, M. (2012), Analysing The Impact on Consumer Satisfaction, Behaviour and Attitudes By Using Eco-Friendly Practices and Products In Surfers Paradise/Gold Coast City Hotels, Bachelor Dissertation.
  • Clemes, M., Gan, C. ve Ren, M. (2011), “Synthesizing The Effects of Service Quality, Value and Customer Satisfaction on Behavioural Intentions In The Motel Industry: An Empirical Analysis, Journal of Hospitality&Tourism Research, 35 (4), 530-568.
  • Çavuşoğlu, S. ve Durmaz, Y. (2019), “Yeşil Davranışlara Karşı Tutumun Ziyaret Niyetine Etkisinde Yeşil İmajın Düzenleyicilik Rolü: Yeşil Oteller Örneği”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 29 (2), 303-315.
  • Erdoğan, N. ve Barış, E. (2007), “Environmental Protection Programs and Conservation Practices of Hotels In Ankara, Turkey”, Tourism Management, 28, 604-614.
  • Güven, Ö. Z. (2018), “Paket Tur Kapsamında Sunulan Hizmetlerin Kalitesinin Davranışsal Niyet Üzerine Etkileri: Yurt Dışı Paket Tur Satın Alan Yerli Turistler Üzerinde Bir Araştırma”, MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7 (2), 657-674.
  • Ham, S. ve Choi, Y. K. (2012), Effect of Cause-Related Marketing For Green Practices In The Hotel Industry, Journal of Global Scholars of Marketing Science, 22 (3), 249-259.
  • Han, H., Hsu, L.-T. Jane, Lee, J.-S. ve Sheu, C. (2011), “Are Lodging Customers Ready To Go Green? An Examining of Attitudes, Demographics and Eco-Friendly Intentions”, International Journal of Hospitality Management, 30, 345-355.
  • Hsieh, Y.-C. (2012), “Hotel Companies' Environmental Policies and Practices: A Content Analysis of Their Web Pages”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 24 (1), 97-121.
  • Kalaycı, Ş. (Ed.) (2006), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, 2. Baskı, Ankara: Asil Yayın Dağıtım. Leblebici, L. (2008), Yeşil Pazarlama ve Kayseri’deki İşletmeler Üzerine Bir Uygulama, Basılmamış Doktora Tezi.
  • Mallen-Ntiador, T. N. E. (2017), Green Marketing Practices and Customer Satisfaction In Selected Hotels In Ghana, Master of Philosophy (Marketing Option) Degree.
  • Manaktola, K. ve Jauhari, V. (2007), “Exploring Consumer Attitude and Behavior Towards Green Practices In The Lodging Industry In India”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 19, 364-377.
  • Memiş, S. (2019), “Konaklama İşletmelerinde Yeşil Yönetim Uygulamalarının ENTROPİ Yöntemi ile Ağırlıklandırılması: Giresun ili Örneği”, İşletme Araştırmaları Dergisi, 11 (1), 653-665.
  • Mensah, I. (2014), “Different Shades of Green: Environmental Management In Hotels In Accra”, International Journal of Tourism Research, 16 (5), 450-461.
  • Millar, M. ve Baloğlu, S. (2011), “Hotel Guests’ Preferences For Green Guest Room Attributes”, Cornell Hospitality Quarterly, 52 (3), 302-311.
  • Molina-Azorin, J. F., Claver-Cortes, E., Pereira-Moliner, J. ve Tari, J. J. (2009), “Environmental Practices and Firm Performance: An Empirical Analysis In The Spanish Hotel Industry”, Journal of Cleaner Production, 17, 516-524.
  • Oğuz, R. ve Büyüker İşler, D. (2020), “Tüketicilerin Çevre Dostu Tutumlarinin Yeşil Otel Tercihleri Üzerindeki Etkisi: Antalya İlinde Bir Uygulama”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 32, 156-178.
  • Perera, H. L. N. ve Pushpanathan, A. (2015), “Green Marketing Practices and Customer Satisfaction: A Study of Hotels Industry In Wennappuwa Divisional Secretariat”, Tourism, Leisure and Global Change, 2 (1), 13-29.
  • Pizam, A. (2009), “Green Hotels: A Fad, Ploy or Fact of Life?”, International Journal of Hospitality Management, 28, 1 . Prud’homme, B. ve Raymond, L. (2013), “Sustainable Development Practices In The Hospitality Industry: An Empirical Study of Their Impact on Customer Satisfaction and Intentions”, International Journal of Hospitality Management, 34, 116-126.
  • Robinot, E. ve Giannelloni, J.-L. (2010), “Do Hotels “Green” Attributes Contribute To Customer Satisfaction?”, Journal of Services Marketing, 24 (2), 157-169.
  • Satar, İ. (2016), Türkiye’de Sürdürülebilir Turizm Açısından Sertifikasyon: Yeşil Yıldız ve Yeşil Anahtar Uygulamaları, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı, (t.y.), “Çevreye Duyarlılık Kampanyası (Yeşil Yıldız)”, https://yigm.ktb.gov.tr/TR-11596/cevreye-duyarlilik-kampanyasi-yesil-yildiz.html, (Erişim Tarihi: 28.09.2020).
  • T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı (t.y.), http://www.ktbyatirimisletmeler.gov.tr/TR,9579/turizm-tesisleri.html, (Erişim Tarihi: 15.09.2020).
  • Teng, C.-C., Horng, J.-S., Hu, M.-L., Chien, L.-H. ve Shen, Y.-C. (2012), “Developing Energy Conservation and Carbon Reduction Indicators For The Hotel Industry In Taiwan”, International Journal of Hospitality Management, 31 (1), 199-208.
  • Trabzon İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü İle Yapılan 21.09.2020 Tarihli Görüşme.
  • Turhan, S. (2010), Turizm İşletmelerinde Yeşil Pazarlama Marmaris Örneği, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Üstünay, M. (2008), İşletmelerin Sosyal Sorumlulukları Çerçevesinde Yeşil Pazarlama Uygulamaları ve Kimya Sektörüne Yönelik Bir İnceleme, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • “Marks&Spencer Yeşil Pazarlama”, (t.y.), http://www.zehirsizev.com/ ev/camasir/marks-spencer-giysileri-zehirsiz-olacak/#sthash.jTRB8z0d.dpuf, (Erişim Tarihi: 22.01.2020).
  • “Türkiye'nin İlk Hibrid Otobüsü”, (t.y.), http://yesilpazarlama.blogspot.com.tr/, (Erişim Tarihi: 11.12.2019).
  • “Yeşil Pazarlama Altın Çağında”, (t.y.), http://www.dunya.com/yesil-pazarlama-altin-caginda-174363h.htm, (Erişim Tarihi: 17.05.2020).
  • “Yeşil Şirket Olma Yarışı”, (t.y.), http://www.capital.com.tr/yesil-sirket-olmayarisi-haberler/ 19581.aspx, (Erişim Tarihi: 10.05.2020).

AN APPLICATION TO DETERMINE THE EFFECT OF GREEN MARKETING PRACTICES ON HOTEL CUSTOMERS’ SATISFACTION

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 3, 515 - 536, 25.12.2021
https://doi.org/10.46849/guiibd.1013586

Öz

The aim of the study is to determine the effect of green marketing practices on customer satisfaction. Green or environmentally friendly practices applied in the hospitality sector are developing all over the world. Hotel customers are becoming more aware of environmental issues and demand products and services that not only meet their needs but are also environmentally friendly. In this context, data were collected by applying a questionnaire to 390 guests staying in the hotel with Green Star certificate in Trabzon province. Analyzes of the obtained data were made with the SPSS statistics program. Content analysis, descriptive analysis, factor analysis and multiple linear regression analysis were used in the analysis of the data. The study concluded that energy saving, air quality management, water saving and recycling and waste management have a significant effect on customer satisfaction.

Kaynakça

  • Ali, Y., Mustafa, M., Al-Mashaqbah, S., Mashal, K. ve Mohsen, M. (2008), “Potential of Energy Savings In The Hotel Sector In Jordan”, Energy Conversion and Management, 49 (11), 3391-3397.
  • Atay, L. ve Dilek, S. E. (2013), “Konaklama İşletmelerinde Yeşil Pazarlama Uygulamaları: Ibis Otel Örneği”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18 (1), 203-219.
  • Atay, L. ve Dilek, S. E. (2012), “Antalya’daki Beş Yıldızlı Otellerin Yeşil Otelcilik Uygulamaları Üzerine Bir Araştırma”, İşletme Fakültesi Dergisi, 13 (2), 61-90.
  • Becker, E. (2009), “The Proximity Hotel: A Case Study on Guest Satisfaction of Sustainable Luxury Environments”, Doctoral Dissertation.
  • Berk, O. N. ve Celep, E. (2020), “Konaklama İşletmelerinde Yeşil Pazarlama Faaliyetlerinin Tüketicilerin Satın Alma Davranışlarına Etkisi, Konya İli Örneği”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 44, 267-285.
  • Bohdanowicz, P. (2006), “Environmental Awareness and Initiatives In The Swedish and Polish Hotel Industries-Survey Results”, International Journal of Hospitality Management, 25 (4), 662-682.
  • Can, Abdullah (2017), SPSS İle Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi, 5. Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
  • Ceylan, Y. (2017), Yeşil Yıldızlı Konaklama İşletmelerinde Kalan Turistlerin Algılarına Yönelik Bir Araştırma: Muğla İli Örneği, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Chikita, M. (2012), Analysing The Impact on Consumer Satisfaction, Behaviour and Attitudes By Using Eco-Friendly Practices and Products In Surfers Paradise/Gold Coast City Hotels, Bachelor Dissertation.
  • Clemes, M., Gan, C. ve Ren, M. (2011), “Synthesizing The Effects of Service Quality, Value and Customer Satisfaction on Behavioural Intentions In The Motel Industry: An Empirical Analysis, Journal of Hospitality&Tourism Research, 35 (4), 530-568.
  • Çavuşoğlu, S. ve Durmaz, Y. (2019), “Yeşil Davranışlara Karşı Tutumun Ziyaret Niyetine Etkisinde Yeşil İmajın Düzenleyicilik Rolü: Yeşil Oteller Örneği”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 29 (2), 303-315.
  • Erdoğan, N. ve Barış, E. (2007), “Environmental Protection Programs and Conservation Practices of Hotels In Ankara, Turkey”, Tourism Management, 28, 604-614.
  • Güven, Ö. Z. (2018), “Paket Tur Kapsamında Sunulan Hizmetlerin Kalitesinin Davranışsal Niyet Üzerine Etkileri: Yurt Dışı Paket Tur Satın Alan Yerli Turistler Üzerinde Bir Araştırma”, MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7 (2), 657-674.
  • Ham, S. ve Choi, Y. K. (2012), Effect of Cause-Related Marketing For Green Practices In The Hotel Industry, Journal of Global Scholars of Marketing Science, 22 (3), 249-259.
  • Han, H., Hsu, L.-T. Jane, Lee, J.-S. ve Sheu, C. (2011), “Are Lodging Customers Ready To Go Green? An Examining of Attitudes, Demographics and Eco-Friendly Intentions”, International Journal of Hospitality Management, 30, 345-355.
  • Hsieh, Y.-C. (2012), “Hotel Companies' Environmental Policies and Practices: A Content Analysis of Their Web Pages”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 24 (1), 97-121.
  • Kalaycı, Ş. (Ed.) (2006), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, 2. Baskı, Ankara: Asil Yayın Dağıtım. Leblebici, L. (2008), Yeşil Pazarlama ve Kayseri’deki İşletmeler Üzerine Bir Uygulama, Basılmamış Doktora Tezi.
  • Mallen-Ntiador, T. N. E. (2017), Green Marketing Practices and Customer Satisfaction In Selected Hotels In Ghana, Master of Philosophy (Marketing Option) Degree.
  • Manaktola, K. ve Jauhari, V. (2007), “Exploring Consumer Attitude and Behavior Towards Green Practices In The Lodging Industry In India”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 19, 364-377.
  • Memiş, S. (2019), “Konaklama İşletmelerinde Yeşil Yönetim Uygulamalarının ENTROPİ Yöntemi ile Ağırlıklandırılması: Giresun ili Örneği”, İşletme Araştırmaları Dergisi, 11 (1), 653-665.
  • Mensah, I. (2014), “Different Shades of Green: Environmental Management In Hotels In Accra”, International Journal of Tourism Research, 16 (5), 450-461.
  • Millar, M. ve Baloğlu, S. (2011), “Hotel Guests’ Preferences For Green Guest Room Attributes”, Cornell Hospitality Quarterly, 52 (3), 302-311.
  • Molina-Azorin, J. F., Claver-Cortes, E., Pereira-Moliner, J. ve Tari, J. J. (2009), “Environmental Practices and Firm Performance: An Empirical Analysis In The Spanish Hotel Industry”, Journal of Cleaner Production, 17, 516-524.
  • Oğuz, R. ve Büyüker İşler, D. (2020), “Tüketicilerin Çevre Dostu Tutumlarinin Yeşil Otel Tercihleri Üzerindeki Etkisi: Antalya İlinde Bir Uygulama”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 32, 156-178.
  • Perera, H. L. N. ve Pushpanathan, A. (2015), “Green Marketing Practices and Customer Satisfaction: A Study of Hotels Industry In Wennappuwa Divisional Secretariat”, Tourism, Leisure and Global Change, 2 (1), 13-29.
  • Pizam, A. (2009), “Green Hotels: A Fad, Ploy or Fact of Life?”, International Journal of Hospitality Management, 28, 1 . Prud’homme, B. ve Raymond, L. (2013), “Sustainable Development Practices In The Hospitality Industry: An Empirical Study of Their Impact on Customer Satisfaction and Intentions”, International Journal of Hospitality Management, 34, 116-126.
  • Robinot, E. ve Giannelloni, J.-L. (2010), “Do Hotels “Green” Attributes Contribute To Customer Satisfaction?”, Journal of Services Marketing, 24 (2), 157-169.
  • Satar, İ. (2016), Türkiye’de Sürdürülebilir Turizm Açısından Sertifikasyon: Yeşil Yıldız ve Yeşil Anahtar Uygulamaları, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı, (t.y.), “Çevreye Duyarlılık Kampanyası (Yeşil Yıldız)”, https://yigm.ktb.gov.tr/TR-11596/cevreye-duyarlilik-kampanyasi-yesil-yildiz.html, (Erişim Tarihi: 28.09.2020).
  • T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı (t.y.), http://www.ktbyatirimisletmeler.gov.tr/TR,9579/turizm-tesisleri.html, (Erişim Tarihi: 15.09.2020).
  • Teng, C.-C., Horng, J.-S., Hu, M.-L., Chien, L.-H. ve Shen, Y.-C. (2012), “Developing Energy Conservation and Carbon Reduction Indicators For The Hotel Industry In Taiwan”, International Journal of Hospitality Management, 31 (1), 199-208.
  • Trabzon İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü İle Yapılan 21.09.2020 Tarihli Görüşme.
  • Turhan, S. (2010), Turizm İşletmelerinde Yeşil Pazarlama Marmaris Örneği, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Üstünay, M. (2008), İşletmelerin Sosyal Sorumlulukları Çerçevesinde Yeşil Pazarlama Uygulamaları ve Kimya Sektörüne Yönelik Bir İnceleme, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • “Marks&Spencer Yeşil Pazarlama”, (t.y.), http://www.zehirsizev.com/ ev/camasir/marks-spencer-giysileri-zehirsiz-olacak/#sthash.jTRB8z0d.dpuf, (Erişim Tarihi: 22.01.2020).
  • “Türkiye'nin İlk Hibrid Otobüsü”, (t.y.), http://yesilpazarlama.blogspot.com.tr/, (Erişim Tarihi: 11.12.2019).
  • “Yeşil Pazarlama Altın Çağında”, (t.y.), http://www.dunya.com/yesil-pazarlama-altin-caginda-174363h.htm, (Erişim Tarihi: 17.05.2020).
  • “Yeşil Şirket Olma Yarışı”, (t.y.), http://www.capital.com.tr/yesil-sirket-olmayarisi-haberler/ 19581.aspx, (Erişim Tarihi: 10.05.2020).
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Research Article
Yazarlar

Roda Bilal Ismael Bu kişi benim 0000-0002-0141-8367

Hatice Dilara Keskin 0000-0003-4838-726X

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 22 Ekim 2021
Kabul Tarihi 24 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Ismael, R. B., & Keskin, H. D. (2021). YEŞİL PAZARLAMA UYGULAMALARININ OTEL MÜŞTERİLERİNİN MEMNUNİYETİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR UYGULAMA. Giresun Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 7(3), 515-536. https://doi.org/10.46849/guiibd.1013586

Giresun Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi