The purpose of the study is to
determine the effects of active learning model applied in the 7th grade Turkish
Language course on students' critical thinking tendencies. This study is an
experimental study that investigates the effects of 7th grade Turkish lessons
planned on active learning models on students' critical thinking dispositions
The study group of the research
consists of 59 students who were in the seventh grade during the academic year
of 2016-2017 in Erzurum Province. Of these students, 29 students constituted
the experimental group and 30 students constituted the control group. Individual
interviews were conducted with each of the 29 students to in the experimental
group with the help of the semi-structured interview form. The research process
lasted for a total of 10 weeks, 2 hours per week. Content analysis and
descriptive analysis method were used in the analysis of the interviews with
teachers and students via semi-structured interview form. When individual
interviews with students and teachers were analyzed, it was determined that
students and practice teachers stated that Turkish lessons, which were used by
using active learning model, had a positive effect on critical thinking
tendencies in various aspects
Active Learning Critical Thinking Tendency Turkish Language Teaching.
Araştırmanın amacı aktif öğrenme
modeline göre işlenen Türkçe derslerinin eleştirel düşünme eğilimleri
üzerindeki etkisini belirlemektir. Bu araştırma aktif öğrenme modelleriyle
planlanan 7. sınıf Türkçe derslerinin öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimleri
üzerindeki etkileri araştıran deneysel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma
grubunu Erzurum da 2016-2017 eğitim öğretim yılında yedinci sınıfa devam eden
59 öğrenci oluşturmaktadır. Bu öğrencilerden 29 öğrenci deney grubunu; 30
öğrenci de kontrol grubunu oluşturmaktır. Deney grubundan 29 öğrencinin her
biri ile yarı yapılandırılmış görüşme formu yardımıyla bireysel görüşmeler
yapılmıştır. Aynı süreç uygulama öğretmenine yönelik olarak hazırlanan görüşme
formu kullanılarak tekrarlanmıştır. Araştırma süreci haftada 2 ders saati olmak
üzere toplam 10 hafta sürmüştür. Öğretmen ve öğrencilerle yarı yapılandırılmış
görüşme formu aracılığıyla yapılan görüşmelerin analizinde içerik analizi ve
betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Öğrenci ve öğretmenlerle yapılan
bireysel görüşmeler analiz edildiğinde öğrencilerin ve uygulama öğretmeninin
aktif öğrenme modeli kullanılarak işledikleri Türkçe derslerinin eleştirel
düşünme eğilimlerini çeşitli açılardan olumlu yönde etkilediğini ifade ettikleri
belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 20 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 10 Sayı: 3 |