Considering that the education infrastructure and beneficiaries are damaged by disasters and service continuity is not ensured, an effective disaster management scheme is needed for resilient education infrastructure.In this context, it is aimed to evaluate the perspectives of school administrators on disaster preparedness, roles and responsibilities. Within the scope of the study, face-to-face interviews were conducted using semi-structured interview forms with 26 participants working as school administrators in 10 different schools in the center of Gümüşhane province, which were determined by criterion sampling method. The data were collected in the 2019-2020 academic year fall-spring term. As a result of the analysis, the participants who stated that they do not have a role in disaster and emergency situations, revealed a very broad approach when they stated the roles they should have. It is recommended that experts who have completed their training in disaster management are included in the organizational structure, creating professional units, identifying hazards, preparing risk and crisis plans, supporting all phases of disaster management with legislation for units, and clarifying roles for disasters and emergencies. Education infrastructure resistance should be addressed by revealing all its dimensions and examining them in depth.
Eğitim altyapısının ve yararlanıcılarının afetlerden zarar görmesi ve hizmet devamlılığının sağlanamaması dikkate alındığında dirençli eğitim altyapısı için etkin afet yönetim şemasına ihtiyaç duyulmaktadır. Bu bağlamda okul yöneticilerinin afetlere yönelik hazırlık çalışmalarına, rol ve sorumluluklarına bakış açılarının değerlendirmek amaçlanmaktadır. Çalışma kapsamında ölçüt örnekleme metodu ile belirlenmiş Gümüşhane ilinin merkezinde bulunan 10 farklı okulda okul yöneticisi olarak görev yapmakta olan 26 katılımcı ile yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılarak yüz yüze görüşme gerçekleştirilmiştir. Veriler 2019-2020 eğitim-öğretim güz-bahar döneminde toplanmıştır. Yapılan analizler sonucunda afet ve acil durumlarda rollerinin bulunmadığı belirten katılımcılar olması gereken rolleri belirttiklerinde ise çok geniş bir yaklaşım ortaya çıkarmışlardır. Katılımcı görüşlerinden planlamanın güncel olduğu ve paydaş ortaklıklarının yapıldığı görülmektedir. Afet yönetimi alanında eğitimini tamamlamış uzmanların teşkilat yapısına dâhil edilerek profesyonel birimler oluşturulması, tehlikelerin belirlenmesi, risk ve kriz planlarının hazırlanması, birimler için afet yönetiminin tüm evrelerinin mevzuat ile desteklenmesi ve afet ve acil durumlar için rollerin netleştirilmelidir. Eğitim altyapı direnci tüm boyutları ortaya konulup derinlemesine irdelenerek ele alınmalıdır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Eylül 2021 |
Gönderilme Tarihi | 29 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 12 Sayı: 3 |