Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Otel İşletmelerinin Sosyal Medya Kullanımları: İstanbul Özelinde Bir Araştırma

Yıl 2025, Cilt: 16 Sayı: 3, 1159 - 1170, 29.09.2025

Öz

Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de şehir otellerinin en fazla bulunduğu şehirlerden birisi olan İstanbul’da yer alan beş yıldızlı otel işletmelerinin Instagram kullanım durum ve paylaşımlarının incelenmesidir. Araştırmanın evrenini İstanbul’da bulunan beş yıldızlı 162 otel işletmesi oluşturmaktadır. 28 işletmenin Instagram hesabının bulunmaması nedeniyle 134 işletme araştırmaya dahil edilmiştir. Araştırma kapsamında Instagram hesabı bulunan 134 otel işletmesinin Instagram hesabı nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi tekniği kullanılarak incelenmiştir. Araştırma neticesinde otel işletmelerinin yeterli ölçüde paylaşım yapmadıkları, paylaşımlarını ağırlıklı olarak sunmuş oldukları ürün ve hizmetler üzerinde yoğunlaştırdıkları, sosyal medya da etkileşim için önem arz eden takipçi sayısı açısından yeterli düzeyde takipçi sayısına sahip olmadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte Instagram hesaplarında web sayfası bağlantısına yer verildiği fakat telefon ve e-mail bilgisine yeterince yer verilmediği belirlenmiştir. Araştırma sonucunda konu ile ilgilenen araştırmacılara ve otel işletmesi yönetimlerinin sosyal medyayı daha aktif ve verimli kullanabilmelerine yönelik çeşitli öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Al-Abdallah, G. M., Dandis, A. O., & Al Haj Eid, M. B. (2024). The impact of Instagram utilization on brand management: an empirical study on the restaurants sector in Beirut. Journal of Foodservice Business Research, 27(3), 287-319. https://doi.org/10.1080/15378020.2022.2083910.
  • Asanbekova, M., & Maksudunov, A. (2018). The marketing power of ınstagram: a content analysis of top hotel enterprises in Kyrgyzstan. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(2), 141-152.
  • Balova, S., Orlova, I., Konovalova, E., Repina, M., & Shichkin, I. (2022). Social Media Marketing (SMM) impact on hotel business development: Private mini hotel experience. Anais Brasileiros De Estudos Turísticos, (12), 1-8. https://doi.org/10.5281/zenodo.7154757.
  • Bayram, M., Bayram, Ü., & Arıcı, S. (2016). Otel işletmeleri İnstagram paylaşımlarının sosyal medya pazarlaması kapsamında içerik analizi yöntemi ile değerlendirilmesi, İşletme Araştırmaları Dergisi, 8(2), 427-442.
  • Çelik, K., ve Bora, C. (2021). Otel işletmelerinin instagram paylaşımlarının içerik analizi yöntemiyle incelenmesi. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 9(4), 2813-2836. https://doi.org/10.21325/jotags.2021.921.
  • Çolakoğlu, N. K., ve Ulema, Ş. (2021). En iyiler sosyal medyayı nasıl kullanıyor: Instagram örneği, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2), 877-891. https://doi.org/10.26677/TR1010.2021.743.
  • Denizci Guillet, B., Kucukusta, D., & Liu, L. (2016). An examination of social media marketing in China: how do the top 133 hotel brands perform on the top four Chinese social media sites?. Journal of Travel & Tourism Marketing, 33(6), 783-805. https://doi.org/10.1080/10548408.2015.1064337
  • Deveboynu, A., & Kanca, B. (2021). Güneydoğu Anadolu Bölgesi’ndeki otel işletmelerinin sosyal medya kullanım düzeylerinin incelenmesi. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(4), 2542-2557. https://doi.org/10.26677/TR1010.2021.885.
  • Ercan, F. (2020). Resort otel işletmeleri web sitelerinin dijital pazarlama performanslarının analizi: Alanya’daki beş yıldızlı otel işletmeleri üzerine bir araştırma, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(4), 2542-2557. https://doi.org/10.26677/TR1010.2020.447.
  • Garg, A., & Kumar, J. (2021). Social media marketing influence on Boutique Hotel customers’ purchase intention in Malaysia. Tourism & Management Studies, 17(3), 51-62. https://doi.org/10.18089/tms.2021.170304.
  • Datareportal (2024). https://datareportal.com/reports/digital-2024-turkey sayfasından erişilmiştir.
  • Hue, N. T. K., Loc, N. T., & Hong, N. T. (2022). Applying social media in the hotel sector: satisfaction with the Facebook pages of hotels and intention of future visit. Intellectual Economics, 16(1).
  • İmre, N. (2020). An evaluation of using social media in tourism sector. Journal of Turkish Tourism Research, 4(2), 1655-1670. https://doi.org/10.26677/TR1010.2020.418
  • Kim, W. G., Lim, H., & Brymer, R. A. (2015). The effectiveness of managing social media on hotel performance. International Journal of Hospitality Management, (44), 165-171. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2014.10.014
  • Majeed, M., Asare, C., Fatawu, A., & Abubakari, A. (2022). An analysis of the effects of customer satisfaction and engagement on social media on repurchase intention in the hospitality industry. Cogent Business & Management, 9(1), 1-19. https://doi.org/10.1080/23311975.2022.2028331.
  • Mil, B. (2007). Nitel araştırma: Neden, nasıl, niçin? A. Yüksel, B. Mil & Y. Bilim (Ed.), Araştırmalarda Gömülü Teori oluşturma içinde (45-58). Ankara: Detay.
  • Phelan, K.V., Chen, H-T. & Haney, M. (2013). Like and check‐in: how hotels utilize Facebook as an effective marketing tool. Journal of Hospitality and Tourism Tech¬nology, 4(2), 134-154. https://doi.org/10.1108/JHTT-Jul-2012-0020.
  • Salleh, S., Hashima, N. H., & Murphy, J. (2015). Instagram marketing: a content analysis of top Malaysian restaurant brands, E-Review of Tourism Research, (6), 1-5.
  • Setiawan, B. (2021). Building the corporate image of Grand Dafam Rohan Syariah Hotel through the use of Instagram. The Indonesian Journal of Communication Studies, 14(2), 120-127. https://doi.org/10.31315/ijcs.v14i2.5480.
  • Tajvidi, R., & Karami, A. (2021). The effect of social media on firm performance. Computers in Human Behavior, (115), 1-10. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.09.026.
  • Taş, M., Akkaşoğlu, S., & Akyol, C. (2018). Turizm işletmelerinde bilgi teknolojileri kullanımı kapsamında seyahat acentesi web sitelerinin incelenmesi. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (66), 207-221.
  • Vinerean, S., Cetina, I., Dumitrescu, L., & Tichindelean, M. (2013). The effects of social media marketing on online consumer behavior. International Journal of Business and Management, 8(14), 66-79. https://doi.org/10.5539/ijbm.v8n14p66.
  • Vishwakarma, V. K., Kapur, S., & Tripathi, R. (2021). Analysing the impact of social media marketing on guests hotel selection. PUSA Journal of Hospitality and Applied Sciences, 7(1), 37-49.
  • Yardı, Z., & Aksoz, E. O. (2019). The impact of Instagram influencers on tourists hotel perceptions: a study on a five star hotel in Istanbul. 4 th Internatıoanl Tourism Congress CityTourism, 374-380.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zeng, B., & Gerritsen, R. (2014). What do we know about social media in tourism? A review. Tourism Management Perspectives, (10), 27-36. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2014.01.001.

Social Media Use By Hotel Companies; A Research Specific to İstanbul

Yıl 2025, Cilt: 16 Sayı: 3, 1159 - 1170, 29.09.2025

Öz

This study aims to examine the Instagram usage and posts of five-star hotel companies in Istanbul, one of the cities in Turkey with the highest number of city hotels. The study population consists of 162 five-star hotels in Istanbul. Since 28 companies did not have an Instagram account, 134 companies were included in the study. The research analyzed the Instagram accounts of 134 hotel companies with Instagram accounts, using the content analysis technique from qualitative research methods. As a result of the study, it was concluded that hotel companies do not share enough, they focus their shares mainly on the products and services they offer. They do not have a sufficient number of followers, which is important for social media interaction. In addition, it was found that Instagram accounts include a link to the website. However, phone and e-mail details are not sufficiently included. As a result of the research, various suggestions were presented for researchers interested in the subject and hotel management to use social media more actively and efficiently.

Kaynakça

  • Al-Abdallah, G. M., Dandis, A. O., & Al Haj Eid, M. B. (2024). The impact of Instagram utilization on brand management: an empirical study on the restaurants sector in Beirut. Journal of Foodservice Business Research, 27(3), 287-319. https://doi.org/10.1080/15378020.2022.2083910.
  • Asanbekova, M., & Maksudunov, A. (2018). The marketing power of ınstagram: a content analysis of top hotel enterprises in Kyrgyzstan. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(2), 141-152.
  • Balova, S., Orlova, I., Konovalova, E., Repina, M., & Shichkin, I. (2022). Social Media Marketing (SMM) impact on hotel business development: Private mini hotel experience. Anais Brasileiros De Estudos Turísticos, (12), 1-8. https://doi.org/10.5281/zenodo.7154757.
  • Bayram, M., Bayram, Ü., & Arıcı, S. (2016). Otel işletmeleri İnstagram paylaşımlarının sosyal medya pazarlaması kapsamında içerik analizi yöntemi ile değerlendirilmesi, İşletme Araştırmaları Dergisi, 8(2), 427-442.
  • Çelik, K., ve Bora, C. (2021). Otel işletmelerinin instagram paylaşımlarının içerik analizi yöntemiyle incelenmesi. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 9(4), 2813-2836. https://doi.org/10.21325/jotags.2021.921.
  • Çolakoğlu, N. K., ve Ulema, Ş. (2021). En iyiler sosyal medyayı nasıl kullanıyor: Instagram örneği, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2), 877-891. https://doi.org/10.26677/TR1010.2021.743.
  • Denizci Guillet, B., Kucukusta, D., & Liu, L. (2016). An examination of social media marketing in China: how do the top 133 hotel brands perform on the top four Chinese social media sites?. Journal of Travel & Tourism Marketing, 33(6), 783-805. https://doi.org/10.1080/10548408.2015.1064337
  • Deveboynu, A., & Kanca, B. (2021). Güneydoğu Anadolu Bölgesi’ndeki otel işletmelerinin sosyal medya kullanım düzeylerinin incelenmesi. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(4), 2542-2557. https://doi.org/10.26677/TR1010.2021.885.
  • Ercan, F. (2020). Resort otel işletmeleri web sitelerinin dijital pazarlama performanslarının analizi: Alanya’daki beş yıldızlı otel işletmeleri üzerine bir araştırma, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(4), 2542-2557. https://doi.org/10.26677/TR1010.2020.447.
  • Garg, A., & Kumar, J. (2021). Social media marketing influence on Boutique Hotel customers’ purchase intention in Malaysia. Tourism & Management Studies, 17(3), 51-62. https://doi.org/10.18089/tms.2021.170304.
  • Datareportal (2024). https://datareportal.com/reports/digital-2024-turkey sayfasından erişilmiştir.
  • Hue, N. T. K., Loc, N. T., & Hong, N. T. (2022). Applying social media in the hotel sector: satisfaction with the Facebook pages of hotels and intention of future visit. Intellectual Economics, 16(1).
  • İmre, N. (2020). An evaluation of using social media in tourism sector. Journal of Turkish Tourism Research, 4(2), 1655-1670. https://doi.org/10.26677/TR1010.2020.418
  • Kim, W. G., Lim, H., & Brymer, R. A. (2015). The effectiveness of managing social media on hotel performance. International Journal of Hospitality Management, (44), 165-171. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2014.10.014
  • Majeed, M., Asare, C., Fatawu, A., & Abubakari, A. (2022). An analysis of the effects of customer satisfaction and engagement on social media on repurchase intention in the hospitality industry. Cogent Business & Management, 9(1), 1-19. https://doi.org/10.1080/23311975.2022.2028331.
  • Mil, B. (2007). Nitel araştırma: Neden, nasıl, niçin? A. Yüksel, B. Mil & Y. Bilim (Ed.), Araştırmalarda Gömülü Teori oluşturma içinde (45-58). Ankara: Detay.
  • Phelan, K.V., Chen, H-T. & Haney, M. (2013). Like and check‐in: how hotels utilize Facebook as an effective marketing tool. Journal of Hospitality and Tourism Tech¬nology, 4(2), 134-154. https://doi.org/10.1108/JHTT-Jul-2012-0020.
  • Salleh, S., Hashima, N. H., & Murphy, J. (2015). Instagram marketing: a content analysis of top Malaysian restaurant brands, E-Review of Tourism Research, (6), 1-5.
  • Setiawan, B. (2021). Building the corporate image of Grand Dafam Rohan Syariah Hotel through the use of Instagram. The Indonesian Journal of Communication Studies, 14(2), 120-127. https://doi.org/10.31315/ijcs.v14i2.5480.
  • Tajvidi, R., & Karami, A. (2021). The effect of social media on firm performance. Computers in Human Behavior, (115), 1-10. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.09.026.
  • Taş, M., Akkaşoğlu, S., & Akyol, C. (2018). Turizm işletmelerinde bilgi teknolojileri kullanımı kapsamında seyahat acentesi web sitelerinin incelenmesi. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (66), 207-221.
  • Vinerean, S., Cetina, I., Dumitrescu, L., & Tichindelean, M. (2013). The effects of social media marketing on online consumer behavior. International Journal of Business and Management, 8(14), 66-79. https://doi.org/10.5539/ijbm.v8n14p66.
  • Vishwakarma, V. K., Kapur, S., & Tripathi, R. (2021). Analysing the impact of social media marketing on guests hotel selection. PUSA Journal of Hospitality and Applied Sciences, 7(1), 37-49.
  • Yardı, Z., & Aksoz, E. O. (2019). The impact of Instagram influencers on tourists hotel perceptions: a study on a five star hotel in Istanbul. 4 th Internatıoanl Tourism Congress CityTourism, 374-380.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zeng, B., & Gerritsen, R. (2014). What do we know about social media in tourism? A review. Tourism Management Perspectives, (10), 27-36. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2014.01.001.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Rekreasyon, Tatil ve Turizm Coğrafyası, Turizm Politikası
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Süleyman Akkaşoğlu 0000-0003-0613-9743

Yayımlanma Tarihi 29 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 10 Şubat 2025
Kabul Tarihi 23 Eylül 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 16 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Akkaşoğlu, S. (2025). Otel İşletmelerinin Sosyal Medya Kullanımları: İstanbul Özelinde Bir Araştırma. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(3), 1159-1170.