Bu çalışmada, Güney Marmara
bölgesinde bulunan Balıkesir şehir merkezine ait uzun yıllık hava
kirleticilerinin yerel meteorolojik koşullar etkisinde değişimleri, trendleri
ve epizotları incelenmiştir. Son beş yılı kapsayan dönemde, saatlik ölçülen PM10
ve SO2 seviyeleri ve saatlik sıcaklık (t), rüzgar hızı (ws), nem
(rh) ve basınç (p) verileri analiz edilmiştir. Uzun yıllık ortalamalar göz
önüne alındığında, şehir merkezinde ölçülen PM10
konsantrasyonlarının ortalama değeri 47.33 µg/m3 ve SO2
konsantrasyonlarının ortalaması ise 7.75 µg/m3 olarak tespit
edilmiştir. Pearson ve Kendall’s Tau korelasyon analizi sonuçlarına göre, PM10
seviyelerinin değişimlerinde rüzgar hızı (ws) ve sıcaklık (t) parametrelerinin
ters yönlü etkili olduğu, SO2 seviyelerinin değişimlerinde en etkili
parametrenin yine ters yönde sıcaklık (t) parametresi olduğu belirlenmiştir.
Hava kirleticilerinin meteorolojik parametrelerin değişimlerine göre tahmin
edilebilmesi için bir regresyon modeli oluşturmuştur. Tüm meteorolojik
parametrelerin modele dahil edilmesi halinde, PM10 seviyelerindeki
değişimin ancak %16 oranında, benzer şekilde SO2 seviye tahminleri
ancak %24 oranında açıklanabilmektedir. Theil-Sen trend analiz sonuçlarına
göre, uzun yıllık dönemde PM10 ve SO2 seviyelerinin artış
eğilimi gösterdiği tespit edilmiştir. Kirlilik takvimlerine göre, PM10
ve SO2 seviyeleri için epizot günleri belirlenmiştir. Epizot gününe
ait olağandışı durumların araştırılması sonucunda, il merkezinde en yüksek PM10
konsantrasyonun ölçüldüğü epizot gününde Kuzey Afrika’dan kıtasal toz
taşınımından gelen çöl tozlarının etkili olduğu sonucuna varılmıştır. SO2
epizot günü için, Bulgaristan’ın ülkemiz sınırına yakın olan güney doğu
bölgesinde bulunan termik santrallerden yapılan salınımların bölgesel kirletici
taşınımlarında etkili olduğu ve ayrıca lokal olarak Balıkesir şehir merkezinde
özellikle Aralık aylarında görülen şiddetli enverziyon oluşumlarının etkili olabileceği
düşünülmektedir.
Balıkesir Kendall’s Tau Pearson PM10 SO2 Theil-Sen Trend analizi
In this
study, changes, trends and episodes of long-term air
pollutants under local meteorological conditions were examined at Balikesir’s
downtown in South Marmara region. In the
last five years period, hourly measured PM10 and SO2
levels and hourly temperature (t), wind speed (ws), humidity (rh) and pressure
(p) data were analyzed. Considering the long-term averages, the mean value of
PM10 concentrations measured in the downtown was 47.33 µg/m3 and the
mean of the SO2 concentrations was 7.75 µg/m3. According to the results of Pearson and Kendall Tau’s correlation
analysis, wind speed (ws) and temperature (t) parameters were found to be
inversely effective in the changes of PM10 levels, while the most
effective parameter was the inverse temperature (t) parameter in the changes of
SO2 levels. A regression model was used to estimate air pollutants based
on the changes of the overall meteorological parameters.
If all meteorological parameters are included in the model, only 16% of the PM10
levels can just be explained, and the SO2 level estimates can only
be explained by 24%. According to
Theil-Sen trend analysis, PM10 and SO2 levels were in an increasing
trend. According to pollution calendars, the episode days for
PM10 and SO2 levels were determined for the study. As a
result of investigating the unusual conditions of the episode day, it was
concluded that desert dusts coming from the continental dust transport from
North Africa were effective on the day of the episode where the highest PM10
concentration was measured in the downtown area. For SO2 episode day, it was determined that
the releases from the coal-powered energy plants in the south-eastern region
near Bulgaria's border with our country might be effective in the transport of
regional SO2 pollutants.In addition, it was thought that the
formation of temperature inversions seen in Balıkesir’s downtown especially in the
months of December could be effective for the highest SO2 levels.
Balıkesir Kendall’s Tau Pearson PM10 SO2 Theil-Sen Trend analysis
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 13 Mayıs 2019 |
Kabul Tarihi | 4 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |