Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DIŞ BAŞARISIZLIK KALİTE MALİYETLERİ VE TOYOTA ARAÇLARININ GERİ ÇAĞIRILMASI ÖRNEĞİ

Yıl 2013, Cilt: 2 Sayı: 4, 58 - 67, 15.02.2014

Öz

Kalite, işletmenin tüm yönlerini etkiler ve etkileyici maliyet sonuçlarına sahiptir. En açık etkisi, düşük kalitenin hoşnutsuz müşteriler oluşturduğunda görülür ve sonunda işin kaybına götürür. Dış başarısızlık maliyetleri, müşteri tarafında oluşan kalite sorunları ile ilgilidir. Bu maliyetler, müşteri güveni ve sadakatini geri kazanmak zor olduğu için özellikle tahripkâr olabilir. Bu çalışmanın amacı kalite yazınında yer alan dış başarısızlık kalite maliyetlerini, gerçek bir olay yardımıyla incelemek ve somutlaştırmaktır. Toyota, 28 Ocak 2010 tarihinden itibaren yaklaşık 2,3 milyon aracı kalite yazınında dış başarısızlık maliyeti anlamına gelen gaz pedalı problemi nedeniyle geri çağırdığını duyurdu. Bu geri çağırma olayı, araştırma konusu olarak seçilmiştir. Toyota, dünya ölçeğinde bir işletme ve 1960’lı yıllardan beri kalite kültürüne sahip olması nedeniyle diğer araç üreticileri arasından seçilmiştir. Çalışma metodu olarak örnek olay incelenmesi metodu kullanılmıştır. İşletmenin satış kayıplarına uğradığı, tazminat ödediği (1,1 milyar dolar), garanti kapsamında değiştirilecek parçaların maliyetinin yaklaşık 1,4 milyar euro olarak tahmin edildiği, ürün fiyatlarında indirime ve ürün garanti sürelerinde uzatıma gidildiği gibi bulgular çalışmanın öne çıkan sonuçlarındandır.

Kaynakça

  • Alıcı, Şafak (2007), Kalite Maliyetleri ve Kalite Maliyetlerinin PAF Modeli Çerçevesinde Test Edilmesine
  • Yönelik Uygulama, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adana. Anonim (2010a), “Auch Honda Kämpft mit Pannen: Airbag-Probleme Lösen Mehr Rückrufe Aus/Auto
  • Experte Glaubt Weiter an Japanische Qualität”, Frankfurter Rundschau, Frankfurt M. Anonim (2010b), “Gas-Rechnung”, Automotor Sport, 5, 131-133. Anonim
  • /auto/aktuell/informationen-zum-rueckruf-was-deutsche-toyota-besitzer-wissen-muessen-a-675921-4.html,
  • Erişim Tarihi: Donnerstag, 18. Februar 2010. Betroffen?, Spiegel Online, http://www.spiegel.de
  • Anonim (2010d), Toyota Erwägt Längere Garantien, Frankfurter Rundschau, 16. Februar 2010, Seite:14, Frankfurt M.
  • Anonim (2010e), “Toyota-Rückruf: Weniger Verkäufe in den USA”, Mix am Mittwoch: Wochenzeitung für
  • Frankfurt, Mittwoch 10. Februar 2010, Frankfurt M.
  • Anonim (2010f), Toyota Bremst die Production, Frankfurter Rundschau, Wirtschaft, Samstag/Sonntag
  • / März, Seite: 22, , Frankfurt M. Anonim (2010g), Technik Probleme Rueckrufe Kosten Toyota Mehr als Eine Milliarde Euro, Spiegel Online, http://www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen/technik-probleme-rueckrufe-kosten-toyota-mehr-als-eine- milliarde-euro-a-675874.html, Erişilme Tarihi:04.02.2010.
  • Anonim (2012a), Toyota Muss 1.1 Milliarden Dollar an US-Kunden Zahlen, Spiegel Online Wirtschaft,
  • [Erişim Adresi: http://www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen/toyota-muss-us-kunden-nach-rueckrufaktion- 1-1-milliarden-dollar-zahlen-a-874728.html, Erişim Tarihi: 27.12.2012].
  • Anonim (2012b), Toyota Motor Corporation Annual Report-2012.
  • Bhat, K. Shridhara (2010), Total Quality Management, Mumbai: Global Media.
  • Demircioğlu, Elif N. ve Nihat Küçüksavaş (2009), “Kalite Maliyetleri”, Çukurova Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(13), 32-67.
  • Dönmez, Adnan ve Burcu Demirel Utku (2009), “Küçük ve Orta Ölçekli İşletmelerde Kalite Maliyetleri
  • Üzerine Bir Araştırma: Antalya Örneği”, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, Yıl: 2009, Sayı:18, 30-50.
  • El-Halik, Basem S. ve Adnan Shaout (2010), Software Design for Six Sigma: A Roadmap for Excellence, Wiley, Hoboken.
  • Engel, A. (2010), Willey Series in Systems Engineering and Management: Verification, Validation and Testing of Engineered Systems, New York: Wiley.
  • Fritz, Martin (2010a), Global Player mit Inselblick, Frankfurter Rundschau, online.de/wirtschaft/toyota-muss-sich-rechtfertigen-global-player-mit-inselblick,1472780,3159858.html,
  • Erişim Tarihi: Samstag / Sontag 20-21Februar 2010. http://www.fr
  • Fritz, Martin (2010b), “Nachhilfe in Kaizen: Qualität von Toyota Leidet Unter Schnellem Wachstum und
  • Überheblichkeit”, Frankfurter Rundschau, Seite:14, Frankfurt M. Fujimoto, T.(1999), Evolution of a Manufacturing System at Toyota, Cary, NC: Oxford University Press.
  • Kleis, Mark (2010), Toyota Holds First Meeting of Newly Formed Special Committee for Global Quality,
  • Leftlanenews, [Erişim Adresi: http://www.leftlanenews.com/toyota-holds-first-meeting-of-newly-formed- special-committee-for-global-quality.html, Erişilme Tarihi: 30.03.2010].
  • Koç, Tufan ve Oğuz Demirhan (2007), “Önleme ve Değerlendirme Maliyetleri ile Uygunsuzluk Maliyeti
  • Arasındaki İlişkinin Analizi”, İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, Yıl: 6, Sayı: 11, 87-97. Öztürk, Ahmet (2009), Kalite Yönetimi ve Planlaması, Bursa: Ekin Basım Yayın Dağıtım.
  • Skowronowski, Chiristine (2010a), Rückrufe Schaden Allen Herstellern: Bundesamt Mahnt Autofahrer zu
  • Wachsamkeit, Frankfurter Rundschau, [Erişim Adresi: http://www.fr-online.de/wirtschaft/rueckrufe-schaden- allen-herstellern-bundesamt-mahnt-zu-wachsamkeit,1472780,2761184.html, Erişim Tarihi: 04.02. 2010].
  • Skowronowski, Chiristine (2010b), Toyota Bremst Sich aus, [Erişim Adresi: http://www.fr-online.de
  • /wirtschaft/bremsen-probleme-toyota-bremst-sich-aus,1472780,2758416.html,
  • Erişim Tarihi: Samstag/Sonntag, 06.02.2010]. Frankfurter Rundschau,
  • Top, Yener (1996), Orta ve Büyük Ölçekli Orman Ürünleri Sanayinde Toplam Kalite Yönetimi Açısından
  • Mevcut ve Potansiyel Durum Analizi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Trabzon. Topçu, Nuraydın (2005), “Faaliyete Dayalı Maliyetleme Yöntemine Göre Kalite Maliyetlerinin Ölçülmesi
  • Tekstil Sektöründe Bir Uygulama”, Atatürk Üniversitesi, İ.İ.B.F. Dergisi, 2(6), 343-355. WİKİPEDİA (2013), Toyota, [Erişim Adresi: http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota, Erişim Tarihi: 2013].
  • Yıldırım, Hakan ve Bülent Saylık (2009), “Kalitesizlik Maliyetleri Üzerine Bir İnceleme”, Marmara
  • Üniversitesi, İ.İ.B.F. Dergisi, 1(26), 239-267. Zalubowski, David (2010), “Toyota's Pain is İts Rivals' Gain”, Associated Press, [Erişim Adresi: http://www. 002010]. Erişim Tarihi:

EXTERNAL FAILURE COSTS AND A SAMPLE OF THE RECALL OF TOYOTA-VEHİCLES

Yıl 2013, Cilt: 2 Sayı: 4, 58 - 67, 15.02.2014

Öz

Quality affects all aspects of an organization and has dramatic cost implications. The most obvious consequence occurs when poor quality creates dissatisfied customers and eventually leads to loss of business. External failure costs are associated with quality problems that occur at the costumer site. These costs can be particularly damaging since costumer faith and loyalty are difficult to regain. The aim of this study is to examine and objectify the external failure costs which take place in the quality literature theoretically by means of a case occurred in real life. As of January 28, 2010, Toyota had announced the recall of approximately 2,3 million vehicles for the accelerator pedal problem which means an external failure cost. This recall was selected as a research subject. Toyota was choosen among other vehicle producers as it has been a world wide company and had a quality culture since 1961. The researh was carried out by using case study method. The results indicate that Toyota has lost money because of its decreasing market share and paid 1,1 billion dollars of compensation to customers besides an estimated amount of 1,4 billion dollars for the cost of replacement parts, and the price of vehicles were decreased and their warranties were extended

Kaynakça

  • Alıcı, Şafak (2007), Kalite Maliyetleri ve Kalite Maliyetlerinin PAF Modeli Çerçevesinde Test Edilmesine
  • Yönelik Uygulama, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adana. Anonim (2010a), “Auch Honda Kämpft mit Pannen: Airbag-Probleme Lösen Mehr Rückrufe Aus/Auto
  • Experte Glaubt Weiter an Japanische Qualität”, Frankfurter Rundschau, Frankfurt M. Anonim (2010b), “Gas-Rechnung”, Automotor Sport, 5, 131-133. Anonim
  • /auto/aktuell/informationen-zum-rueckruf-was-deutsche-toyota-besitzer-wissen-muessen-a-675921-4.html,
  • Erişim Tarihi: Donnerstag, 18. Februar 2010. Betroffen?, Spiegel Online, http://www.spiegel.de
  • Anonim (2010d), Toyota Erwägt Längere Garantien, Frankfurter Rundschau, 16. Februar 2010, Seite:14, Frankfurt M.
  • Anonim (2010e), “Toyota-Rückruf: Weniger Verkäufe in den USA”, Mix am Mittwoch: Wochenzeitung für
  • Frankfurt, Mittwoch 10. Februar 2010, Frankfurt M.
  • Anonim (2010f), Toyota Bremst die Production, Frankfurter Rundschau, Wirtschaft, Samstag/Sonntag
  • / März, Seite: 22, , Frankfurt M. Anonim (2010g), Technik Probleme Rueckrufe Kosten Toyota Mehr als Eine Milliarde Euro, Spiegel Online, http://www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen/technik-probleme-rueckrufe-kosten-toyota-mehr-als-eine- milliarde-euro-a-675874.html, Erişilme Tarihi:04.02.2010.
  • Anonim (2012a), Toyota Muss 1.1 Milliarden Dollar an US-Kunden Zahlen, Spiegel Online Wirtschaft,
  • [Erişim Adresi: http://www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen/toyota-muss-us-kunden-nach-rueckrufaktion- 1-1-milliarden-dollar-zahlen-a-874728.html, Erişim Tarihi: 27.12.2012].
  • Anonim (2012b), Toyota Motor Corporation Annual Report-2012.
  • Bhat, K. Shridhara (2010), Total Quality Management, Mumbai: Global Media.
  • Demircioğlu, Elif N. ve Nihat Küçüksavaş (2009), “Kalite Maliyetleri”, Çukurova Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(13), 32-67.
  • Dönmez, Adnan ve Burcu Demirel Utku (2009), “Küçük ve Orta Ölçekli İşletmelerde Kalite Maliyetleri
  • Üzerine Bir Araştırma: Antalya Örneği”, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, Yıl: 2009, Sayı:18, 30-50.
  • El-Halik, Basem S. ve Adnan Shaout (2010), Software Design for Six Sigma: A Roadmap for Excellence, Wiley, Hoboken.
  • Engel, A. (2010), Willey Series in Systems Engineering and Management: Verification, Validation and Testing of Engineered Systems, New York: Wiley.
  • Fritz, Martin (2010a), Global Player mit Inselblick, Frankfurter Rundschau, online.de/wirtschaft/toyota-muss-sich-rechtfertigen-global-player-mit-inselblick,1472780,3159858.html,
  • Erişim Tarihi: Samstag / Sontag 20-21Februar 2010. http://www.fr
  • Fritz, Martin (2010b), “Nachhilfe in Kaizen: Qualität von Toyota Leidet Unter Schnellem Wachstum und
  • Überheblichkeit”, Frankfurter Rundschau, Seite:14, Frankfurt M. Fujimoto, T.(1999), Evolution of a Manufacturing System at Toyota, Cary, NC: Oxford University Press.
  • Kleis, Mark (2010), Toyota Holds First Meeting of Newly Formed Special Committee for Global Quality,
  • Leftlanenews, [Erişim Adresi: http://www.leftlanenews.com/toyota-holds-first-meeting-of-newly-formed- special-committee-for-global-quality.html, Erişilme Tarihi: 30.03.2010].
  • Koç, Tufan ve Oğuz Demirhan (2007), “Önleme ve Değerlendirme Maliyetleri ile Uygunsuzluk Maliyeti
  • Arasındaki İlişkinin Analizi”, İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, Yıl: 6, Sayı: 11, 87-97. Öztürk, Ahmet (2009), Kalite Yönetimi ve Planlaması, Bursa: Ekin Basım Yayın Dağıtım.
  • Skowronowski, Chiristine (2010a), Rückrufe Schaden Allen Herstellern: Bundesamt Mahnt Autofahrer zu
  • Wachsamkeit, Frankfurter Rundschau, [Erişim Adresi: http://www.fr-online.de/wirtschaft/rueckrufe-schaden- allen-herstellern-bundesamt-mahnt-zu-wachsamkeit,1472780,2761184.html, Erişim Tarihi: 04.02. 2010].
  • Skowronowski, Chiristine (2010b), Toyota Bremst Sich aus, [Erişim Adresi: http://www.fr-online.de
  • /wirtschaft/bremsen-probleme-toyota-bremst-sich-aus,1472780,2758416.html,
  • Erişim Tarihi: Samstag/Sonntag, 06.02.2010]. Frankfurter Rundschau,
  • Top, Yener (1996), Orta ve Büyük Ölçekli Orman Ürünleri Sanayinde Toplam Kalite Yönetimi Açısından
  • Mevcut ve Potansiyel Durum Analizi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Trabzon. Topçu, Nuraydın (2005), “Faaliyete Dayalı Maliyetleme Yöntemine Göre Kalite Maliyetlerinin Ölçülmesi
  • Tekstil Sektöründe Bir Uygulama”, Atatürk Üniversitesi, İ.İ.B.F. Dergisi, 2(6), 343-355. WİKİPEDİA (2013), Toyota, [Erişim Adresi: http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota, Erişim Tarihi: 2013].
  • Yıldırım, Hakan ve Bülent Saylık (2009), “Kalitesizlik Maliyetleri Üzerine Bir İnceleme”, Marmara
  • Üniversitesi, İ.İ.B.F. Dergisi, 1(26), 239-267. Zalubowski, David (2010), “Toyota's Pain is İts Rivals' Gain”, Associated Press, [Erişim Adresi: http://www. 002010]. Erişim Tarihi:
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yener Top

Selahattin Karabinar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Şubat 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 2 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Top, Y., & Karabinar, S. (2014). DIŞ BAŞARISIZLIK KALİTE MALİYETLERİ VE TOYOTA ARAÇLARININ GERİ ÇAĞIRILMASI ÖRNEĞİ. Global Journal of Economics and Business Studies, 2(4), 58-67.