Learning
science history contributes to student development in many aspects. It improves
scientific thinking and inquiry learning skills and helps students gain a
critical perspective. For this reason, it was aimed in this study to determine
knowledge level of high school students regarding science history. The screening
model was used in the study and the sample consisted of 9th grade (N= 30) and
10th grade (N= 57) students of an Anatolian high school in the province of
Gumushane. A survey consisting of four open-ended questions which was developed
by the researcher upon examining 9th grade outcomes and receiving opinions of
experts was used for data collection. The data was evaluated using the
descriptive analysis method. It was found as a result of the study that the
students had inadequate and incomplete knowledge about contributions of early
civilizations and scientists to science, development of scientific knowledge
throughout time, and scientific stories.
The students usually showed that they had superficial and commonplace
knowledge. The fact that students had inadequate knowledge even though helping
students learn about science history is among the outcomes of the educational
program might be associated with insufficient emphasis on science history in
textbooks and by teachers. In accordance with these results, it is believed
that activities related to science history in different disciplines may help
students understand science history.
Çalışmada lise
öğrencilerinin bilim tarihi hakkındaki bilgi düzeylerinin tespit edilmesi
amaçlanmıştır. Tarama modelinin kullanıldığı çalışmanın örneklemini Gümüşhane
ilinde bir Anadolu lisesinde öğrenim gören 9. Sınıf (N= 30) ve 10. Sınıf (N=
57) öğrencileri oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında dört soruluk açık uçlu
bir anket kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi doğrultusunda
değerlendirilmiştir. Çalışma sonucunda öğrencilerin ilk uygarlıkların ve bilim
insanlarının bilime katkısı, bilimsel bilgilerin zaman içerisindeki gelişimi ve
bilimsel hikâyeler konusunda yetersiz ve eksik bilgilerinin olduğu ortaya
çıkmıştır. Kazanımlarda bilim tarihine yönelik
bilgilerin bulunmasına karşın öğrencilerin yeterli bilgilerinin olmaması bilim
tarihine ders kitapları ve öğretmenler tarafından yeterince vurgu yapılamasına
bağlanabilir. Bu sonuçlar doğrultusunda farklı disiplinlerle ilişkilendirilen
bilim tarihi uygulamalarının öğrencilerin bilim tarihini anlamasına yardımcı
olabileceği düşünülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2018 |
Gönderilme Tarihi | 27 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |
Tarandığımız Dizinler:
e-ISSN: 2148-5232