In the thinking of Muhammad Iqbal, it is vital to know
his self-philosophy in order to make an account of God and the universe.
Because he make all their explanations through self-philosophy when God and the
universe are concerned. God and everything in the universe has an ego in his
self-philosophy. It needs to explain the
nature, functions, capabilities and boundaries of ego in order to understand
what is running of the universe and to say something about it. In our work, the
nature of ego is defined as a system of actions in which a person has act of
conscious experience. It's explained by
examples of poetry and plain writing from Iqbal that it can be brought to the
highest point that person can have, which ego has come to open in person
through experiences. At the same time it has
been tried to explain the metaphysical aspect of ego in terms of freedom and
communication with God.
Muhammed
İkbâl’in düşüncesinde Tanrı ve evrene ilişkin bir açıklama yapabilmek için onun
benlik felsefesini bilmek hayati önem taşır. Çünkü o, Tanrı ve evren söz konusu
olduğunda tüm açıklamalarını ben felsefesi üzerinden yapar. Onun benlik
felsefesinde Tanrı ve evrendeki her şey bir bene sahiptir. Evrendeki
işleyişi anlamak ve varlığa ilişkin bir şeyler söylemek için benin mahiyeti,
işlevleri, salahiyetleri ve sınırlarının açıklanması gerekir. Çalışmamızda
benin mahiyeti, insanın şuurlu tecrübesinden hareketle sahip olduğu eylemler
sistemi olarak tanımlanmış olup benin insanda tecrübeler yoluyla açığa çıktığı,
insanı sahip olabileceği en yüksek noktaya götürebileceği İkbâl’den alınan şiir
ve düz yazı örnekleriyle açıklanmıştır. Aynı zamanda insana özgürlüğünü ve
Tanrı’yla iletişim imkânını vermek bakımından benin metafiziksel yönü
açıklanmaya çalışılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Ekim 2018 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |
Tarandığımız Dizinler:
e-ISSN: 2148-5232