Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Self-Philosophy Of Muhammad Iqbal

Yıl 2018, , 95 - 117, 28.10.2018
https://doi.org/10.18795/gumusmaviatlas.452309

Öz

In the thinking of Muhammad Iqbal, it is vital to know
his self-philosophy in order to make an account of God and the universe.
Because he make all their explanations through self-philosophy when God and the
universe are concerned. God and everything in the universe has an ego in his
self-philosophy.
It needs to explain the
nature, functions, capabilities and boundaries of ego in order to understand
what is running of the universe and to say something about it. In our work, the
nature of ego is defined as a system of actions in which a person has act of
conscious experience.
It's explained by
examples of poetry and plain writing from Iqbal that it can be brought to the
highest point that person can have, which ego has come to open in person
through experiences.
At the same time it has
been tried to explain the metaphysical aspect of ego in terms of freedom and
communication with God.

Kaynakça

  • AYDIN, Mehmet S. (2000). İslâm Felsefesi Yazıları, İstanbul: Ufuk Kitapları.ÇELİK, İsa (2004). Muhammed İkbâl’in Tasavvufî Düşüncesi, İstanbul: Kaknüs.GÜNDOĞDU, Hakan (2013). İkbâl’in Benlik Felsefesi ve Demokrasi, Hece Aylık Edebiyat Dergisi Muhammed İkbâl Sayısı (S. 193, ss. 164-176).İKBÂL, Muhammed (1971). Şarktan Haber (İkbâl’den Şiirler içinde), Çev. Ali Nihat Tarlan, İstanbul: İş Bankası. İKBÂL, Muhammed (1976). Yolcu, Çev. A. N. Tarlan, İstanbul: Eser Matbaası.İKBÂL, Muhammed (1983). Cebrail’in Kanadı Çev. Yusuf Salih Karaca, İstanbul: Furkan.İKBÂL, Muhammed (1984). İslâm’da Dini Düşüncenin Yeniden Doğuşu, Çev. N. A. Asrar, İstanbul: Birleşik.İKBÂL, Muhammed (2000). Câvitnâme, Çev. Annemarie Schimmel, Ankara: Kültür Bakanlığı.İKBÂL, Muhammed (2005). Esrar ve Rumuz Çev. Ali Nihat Tarlan, İstanbul: Sûfi Kitap.İKBÂL, Muhammed (2006). Yeni Gülşen-i Râz (Kulluk Kitabı içinde), Çev. Ali Nihat Tarlan, İstanbul: Sûfi Kitap.İKBÂL, Muhammed (2007a). Misafir, Çev. Ahmet Metin Şahin, İstanbul: Irmak.İKBÂL, Muhammed (2007b). Yansımalar, Çev. Halil Toker, İstanbul: Kaknüs.İKBÂL, Muhammed (2012). İslâmî Benliğin İçyüzü Çev. Ali Yüksel, Ankara: Hece.İKBÂL, Muhammed (2013a). Musa Vuruşu, Çev. Celal Soydan, Ankara: Hece.İKBÂL, Muhammed (2013b). Hicaz Armağanı, Çev. Celal Soydan, Ankara: Hece.İKBÂL, Muhammed (2014a). İslâm’da Dini Düşüncenin Yeniden Teşekkülü, Çev. Beste Yılmazoğlu, İstanbul: Araf.İKBÂL, Muhammed (2014b). Câvitnâme, Çev. Halil Toker, İstanbul: Kaknüs.İKBÂL, Muhammed (2014c). Benliğin Sırları, Çev. Beste Yılmazoğlu, İstanbul: Araf.İKBÂL, Muhammed (2015a). Şikâyet ve Cevabı, Çev. Halil Toker, İstanbul: Demavend.KARADENİZ, Abdurrahim (2013). Muhammed İkbâl’in Zaman-Mekân, Ölüm ve Ebedîlik Tasavvuru. Hece Aylık Edebiyat Dergisi Muhammed İkbâl Sayısı (S. 193, ss. 465-468).KILIÇ, Cevdet (2013). İkbâl’in Mücadelesi ve İslâm Dünyasına Etkileri. Hece Aylık Edebiyat Dergisi Muhammed İkbâl Sayısı (S. 193, ss. 177-204). NİETZSCHE, Friedrich Wilhelm (2012). Zerdüşt Böyle Buyurdu, Çev. Osman Derinsu, İstanbul: Varlık.PEKER, Hidayet (2013). Muhammed İkbâl’de Tanrı Evren İlişkisi. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (C: 22, S. 1, ss. 39-55).SCHİMMEL, Annemarie (2007). Peygamberâne Bir Şair ve Filozof Muhammed İkbâl, Çev. Senail Özkan, İstanbul: Ötüken Neşriyat.SERHENDÎ, Rabbân-î Ahmedî Fârûkî (2008). Mektûbât Tercemesi, Çev. Hüseyin Hilmi Işık, İstanbul: Hakîkat Kitabevi.

Muhammed İkbâl'in Benlik Felsefesi

Yıl 2018, , 95 - 117, 28.10.2018
https://doi.org/10.18795/gumusmaviatlas.452309

Öz



Muhammed
İkbâl’in düşüncesinde Tanrı ve evrene ilişkin bir açıklama yapabilmek için onun
benlik felsefesini bilmek hayati önem taşır. Çünkü o, Tanrı ve evren söz konusu
olduğunda tüm açıklamalarını ben felsefesi üzerinden yapar. Onun benlik
felsefesinde Tanrı ve evrendeki her şey bir bene sahiptir. Evrendeki
işleyişi anlamak ve varlığa ilişkin bir şeyler söylemek için benin mahiyeti,
işlevleri, salahiyetleri ve sınırlarının açıklanması gerekir. Çalışmamızda
benin mahiyeti, insanın şuurlu tecrübesinden hareketle sahip olduğu eylemler
sistemi olarak tanımlanmış olup benin insanda tecrübeler yoluyla açığa çıktığı,
insanı sahip olabileceği en yüksek noktaya götürebileceği İkbâl’den alınan şiir
ve düz yazı örnekleriyle açıklanmıştır. Aynı zamanda insana özgürlüğünü ve
Tanrı’yla iletişim imkânını vermek bakımından benin metafiziksel yönü
açıklanmaya çalışılmıştır.

Kaynakça

  • AYDIN, Mehmet S. (2000). İslâm Felsefesi Yazıları, İstanbul: Ufuk Kitapları.ÇELİK, İsa (2004). Muhammed İkbâl’in Tasavvufî Düşüncesi, İstanbul: Kaknüs.GÜNDOĞDU, Hakan (2013). İkbâl’in Benlik Felsefesi ve Demokrasi, Hece Aylık Edebiyat Dergisi Muhammed İkbâl Sayısı (S. 193, ss. 164-176).İKBÂL, Muhammed (1971). Şarktan Haber (İkbâl’den Şiirler içinde), Çev. Ali Nihat Tarlan, İstanbul: İş Bankası. İKBÂL, Muhammed (1976). Yolcu, Çev. A. N. Tarlan, İstanbul: Eser Matbaası.İKBÂL, Muhammed (1983). Cebrail’in Kanadı Çev. Yusuf Salih Karaca, İstanbul: Furkan.İKBÂL, Muhammed (1984). İslâm’da Dini Düşüncenin Yeniden Doğuşu, Çev. N. A. Asrar, İstanbul: Birleşik.İKBÂL, Muhammed (2000). Câvitnâme, Çev. Annemarie Schimmel, Ankara: Kültür Bakanlığı.İKBÂL, Muhammed (2005). Esrar ve Rumuz Çev. Ali Nihat Tarlan, İstanbul: Sûfi Kitap.İKBÂL, Muhammed (2006). Yeni Gülşen-i Râz (Kulluk Kitabı içinde), Çev. Ali Nihat Tarlan, İstanbul: Sûfi Kitap.İKBÂL, Muhammed (2007a). Misafir, Çev. Ahmet Metin Şahin, İstanbul: Irmak.İKBÂL, Muhammed (2007b). Yansımalar, Çev. Halil Toker, İstanbul: Kaknüs.İKBÂL, Muhammed (2012). İslâmî Benliğin İçyüzü Çev. Ali Yüksel, Ankara: Hece.İKBÂL, Muhammed (2013a). Musa Vuruşu, Çev. Celal Soydan, Ankara: Hece.İKBÂL, Muhammed (2013b). Hicaz Armağanı, Çev. Celal Soydan, Ankara: Hece.İKBÂL, Muhammed (2014a). İslâm’da Dini Düşüncenin Yeniden Teşekkülü, Çev. Beste Yılmazoğlu, İstanbul: Araf.İKBÂL, Muhammed (2014b). Câvitnâme, Çev. Halil Toker, İstanbul: Kaknüs.İKBÂL, Muhammed (2014c). Benliğin Sırları, Çev. Beste Yılmazoğlu, İstanbul: Araf.İKBÂL, Muhammed (2015a). Şikâyet ve Cevabı, Çev. Halil Toker, İstanbul: Demavend.KARADENİZ, Abdurrahim (2013). Muhammed İkbâl’in Zaman-Mekân, Ölüm ve Ebedîlik Tasavvuru. Hece Aylık Edebiyat Dergisi Muhammed İkbâl Sayısı (S. 193, ss. 465-468).KILIÇ, Cevdet (2013). İkbâl’in Mücadelesi ve İslâm Dünyasına Etkileri. Hece Aylık Edebiyat Dergisi Muhammed İkbâl Sayısı (S. 193, ss. 177-204). NİETZSCHE, Friedrich Wilhelm (2012). Zerdüşt Böyle Buyurdu, Çev. Osman Derinsu, İstanbul: Varlık.PEKER, Hidayet (2013). Muhammed İkbâl’de Tanrı Evren İlişkisi. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (C: 22, S. 1, ss. 39-55).SCHİMMEL, Annemarie (2007). Peygamberâne Bir Şair ve Filozof Muhammed İkbâl, Çev. Senail Özkan, İstanbul: Ötüken Neşriyat.SERHENDÎ, Rabbân-î Ahmedî Fârûkî (2008). Mektûbât Tercemesi, Çev. Hüseyin Hilmi Işık, İstanbul: Hakîkat Kitabevi.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Büşra Coşanay Bu kişi benim 0000-0002-2918-6131

Yayımlanma Tarihi 28 Ekim 2018
Gönderilme Tarihi 9 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Coşanay, B. (2018). Muhammed İkbâl’in Benlik Felsefesi. Mavi Atlas, 6(2), 95-117. https://doi.org/10.18795/gumusmaviatlas.452309

Tarandığımız Dizinler:

19020 19017 1901824810 19019

e-ISSN: 2148-5232