Varoluşçuluk, bireyi ve bireyin biricikliğini temel alan bir felsefi akımdır. Bu bağlamda insanın varoluşu özden önce gelir ve yaşam içerisindeki seçimler ile her birey özünü meydana getirir. İnsan, kendi faaliyetlerinin toplamı olması sebebiyle kendinden sorumludur ve özgürlüğünü kısıtlayacak şeyleri ortadan kaldırmalıdır. Varoluşçuluğun benimsemiş olduğu bu fikirlerin eğitim alanına uygulanması ile varoluşçu eğitim felsefesi ortaya çıkmıştır. Varoluşçu eğitim felsefesi ile bireyin öznelliği ön plana alınmıştır. Her bireyin birbirinden farklı varoluşa sahip olmaları sebebiyle eğitim de bireye özgür bir ortam sağlayarak kendisinin çeşitli seçimlerde bulunmasını ve bu seçimlerinin sorumluluğunu almasını amaçlamaktadır. Varoluşçuluk, bireyin toplumda benimsenen genel ideale uygun bir biçimde eğitilmesine karşıdır. Bu tür bir yaklaşım bireylerin öznel becerilerini genel eğilimler içerisinde eriterek bireyin kendi kişiliğinin ve coşkusunun yok sayılmasına sebep olmaktadır. Dolayısıyla eğitim toplu grupsal faaliyetler yerine mümkün olduğunca bireyi bireyselleştirmeye yönelmelidir. Bireysel eğitim ise bilişsel gelişimin yanı sıra üst düzey duyuşsal gelişimi amaçlamaktadır. Yaratıcılığa oldukça önem veren bir yaklaşımla duyguların, sanatsal faaliyetlerin ve insan ilişkilerinin ön plana alındığı bir eğitim, kişinin birey olma sürecinde oldukça önemlidir. Buradaki eğitim anlayışının günümüz eğitim sisteminde düzenlenmesi oldukça zor olmasına rağmen, öğrencinin eğitsel faaliyetler içerisinde mümkün olduğunca yer almasının sağlanması gerekmektedir. Bu yönüyle varoluşçuluğun eğitime yansımasına katkı sağlanmış olunacaktır. Kısaca bu makalede varoluşçu felsefeden eğitsel yansımalar ortaya konulmaya çalışılmıştır.
Varoluşçuluk Varoluşçuluk ve Eğitim Varoluşçu Eğitim Eğitim Felsefesi Felsefe Eğitimi
Bu çalışmada etik beyana gerek olmamaktadır.
Yok
Yok
Existentialism is a philosophical movement based on the individual and the uniqueness of the individual. In this context, human existence comes before essence and each individual creates his/her essence through choices in life. Man is responsible for himself as the sum total of his own activities and must eliminate the things that restrict his/her freedom. With the application of these ideas adopted by existentialism to the field of education, the existentialist philosophy of education emerged. Existentialist educational philosophy emphasizes the subjectivity of the individual. Since each individual has a different existence, education aims to provide a free environment for the individual to make various choices and take responsibility for these choices. Existentialism is against the education of the individual in accordance with the general ideal adopted in society. Such an approach causes the individual’s own personality and enthusiasm to be ignored by dissolving their subjective skills into general tendencies. Therefore, education should be directed towards individualizing the individual as much as possible, rather than collective group activities. Individual education, on the other hand, aims at high-level affective development as well as cognitive development. With an approach that attaches great importance to creativity an education that prioritizes emotions, artistic activities and human relations is very important in the process of becoming an individual. Although it is very difficult to organize this understanding of education in today's education system, it is necessary to ensure that the student is involved in educational activities as much as possible. In this respect, a contribution will be made to the reflection of existentialism on education. In short, this article attempts to present educational reflections from existential philosophy.
Existentialism Existentialism and Education Existential Education Philosophy of Education Philosophy Education
No ethical declaration is required in this study.
None
None
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Eğitim Felsefesi, Felsefe Öğretimi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 27 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 1 Mayıs 2025 |
| Kabul Tarihi | 7 Temmuz 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 2 |
Tarandığımız Dizinler:
e-ISSN: 2148-5232