Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Occupational Expectations of Pediatric Nurses

Yıl 2022, , 1227 - 1237, 27.09.2022
https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1136434

Öz

The aim of this study was to determine the expectations of nurses working in the field of pediatrics from the nursing profession.The research is a qualitative research and was conducted with a phenomenological patterned method. It was study in the pediatric department of a public maternity and children's hospital between 15-30 September 2021. Determining a certain number of samples using the snowball sampling method. Data were collected through in-depth interviews with nurses who accepted to participate in the study. The study was terminated when similar comments were received in the 30th nurse during the in-depth interview. In the study, descriptive statistics were used in the analysis of socio-demographic characteristics, and "descriptive analysis" was used in the analysis of qualitative data. In the descriptive analysis of the data in the study, the 7-stage analysis method developed by Colaizzi for use in phenomenological research was used.The answers given by 30 nurses were analyzed by the researcher and 7 main themes were determined: dignity, specialization, economic recovery, safe environment, in-service training, professional organization and job description.The professional expectations of pediatric nurses were classified into 7 themes. Your expectations from the profession of pediatric nurses are generally the needs related to social status and the development of their profession.

Kaynakça

  • 1. Başbakanlık Mevzuatı Geliştirme ve Yayın Genel Müdürlüğü. (2022). Erişim: https://www.resmigazete.gov. tr/eskiler/2010/03/20100308-4.htm. Erişim tarihi: 19.05.2022
  • 2. Conk, Z. Başbakkal, Z. Yılmaz, H. ve Bolışık, B. (2013). “Pediatri Hemşireliği“. Ankara, Akademisyen Tıp Kitabevi.
  • 3. Kocaman, G. (2005). “Türkiye’de hemşirelik eğitim sorunları ve çözüm arayışları. 12 Mayıs 2005 Dünya Hemşireler Günü“. Özel Baskı, Ankara.
  • 4. Akdemir, N. Özdemir, L. ve Akyar, İ. (2011). “Türkiye’de Mezuniyet Sonrası Hemşirelik Eğitiminin Durumu“. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14 (1), 50-58.
  • 5. Altay, N. ve Çavuşoğlu, H. (2013). “Using Orem's Self-Care Model for Asthmatic Adolescents“. J Spec Pediatr Nurs, 18, 233-242. https://doi.org/10.1111/jspn.12032
  • 6. Karaöz, S. (2004). “Hemşirelerin Politik Gücü“. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 8, 1, 30-36.
  • 7. Wynd, C.A. (2003). “Current Factors Contri-Buting to Professionalism in Nursing“. Journal of Professional Nursing, 19, 5, 251-261.
  • 8. Örücü, E. ve Kanbur, A. (2008). “Örgütsel-Yönetsel Motivasyon Faktörlerinin Çalışanların Performans ve Verimliliğine Etkilerini İncelemeye Yönelik Ampirik Bir Çalışma: Hizmet ve Endüstri İşletmesi Örneği“. Yönetim ve Ekonomi, 15 (1), 85-97.
  • 9. Ünaldı, T.N, Eşkin Bacaksız, F. ve Tuna, R.(2014). “Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi“. İstanbul: Akademi Basın ve Yayıncılık.
  • 10. Özsoylu, S, Akyıldız, B. ve Dursun, A. (2017). “Bir Üniversite Hastanesinde Çalışan Hemşirelerin Tükenmişlik Düzeyi ve Etkileyen Faktörler“. J Pediatr Emerg Intensive Care Med, 4, 104-109.
  • 11. Türk Hemşireler Derneği. (2020). 2020 Uluslararası Hemşireler Yılı 12 Mayıs Dünya Hemşireler Günü Basın Açıklaması. https://www.thder.org.tr/uploads/files/12.05.2020.pdf Erişim Tarihi: 19.05.2022
  • 12. Merriam, S.B. (2018). “Nitel Araştırma Desen ve Uygulama için Bir Rehber. (Translation editor, Selahattin T.) “. Ankara: Nobel Publishing.
  • 13. Shosha, G.A. (2012). “Employment of Colaizzi's Strategy in Descriptive Phenomenology: A Reflection of A Researcher“. Eur Sci J, 8, 31-43.
  • 14. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). “Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri“. 10. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • 15. Combrinck, Y, Van Wyk, N.C. ve Mogale, RS. (2021). “Preserving Nurses' Professional Dignity: Six Evidence-Based Strategies“. Int Nurs Rev. Jul 22. doi: 10.1111/inr.12701. Epub Ahead of Print. PMID: 34292605.
  • 16. Kuzulugil, Ş. (2012). “Kamu Hastaneleri Çalışanlarında İş Tatminini Etkileyen Faktörlerin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma”. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 41 (1), 1.
  • 17. Bodur, S, İnfal, S. ve Bodur, S. (2011). “Hemşirelerin Önem Verdikleri Motivasyon Araçları. Florence Nightingale Journal of Nursing“. 19 (2), 77-82.
  • 18. Durmaz, M. ve Sabuncu, N. (2019). “Ameliyathane ve Cerrahi Klinik Hemşirelerinin Kişilik Özellikleri ve İş Doyumları“. Genel Sağlık Bilimleri Dergisi, 1 (1) , 40-52. https://dergipark.org.tr/en/pub/jgehes/issue/50042/65099
  • 19. Adıgüzel, O, Tanrıverdi, H. ve Özkan, D. (2011). “Mesleki Profesyonellik Ve Bir Meslek Mensubu Olarak Hemşireler Örneği“. Çanakkale Onsekiz Mart Univ J Adm Sci, 9, 238-250.
  • 20. Altıok, H. ve Üstün, B. (2014). Profesyonellik: Kavram Analizi. “Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi“. 7, 151-3.
  • 21. Baykara, Z. ve Şahinoğlu, S. (2013). “Hemşirelikte Özerklik Kavramının İncelenmesi“. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 16, 176-180.
  • 22. Göriş, S, Kılıç, Z, Ceyhan, Ö. ve Şentürk, A. (2014). “Hemşirelerin Profesyonel Değerleri ve Etkileyen Faktörler“. J Psychiatr Nurs, 5, 137-142.
  • 23. Nursing Solutions (NS). “2020 NSI National Health Care Retention .& RN Staffing Report“. 2020, URL: https://www.nsinursingsolutions.com/ Documents/ Library/ NSI_National_Health_Care_Retention_Report.pdf. 12 Kasım 2020
  • 24. Koçaşlı, S, Aktaş, D. ve Avcı, K. (2017). “Bir Eğitim Araştırma Hastanesinde Hemşirelerin Kurumdan Ayrılmayı İsteme Nedenlerinin İncelenmesi“. HEAD, 14 (2), 127-130.
  • 25. Nelson-Brantley, H.V, Park, S.H. ve Bergquist-Beringer, S. (2018). “Characteristics of the Nursing Practice Environment Associated With Lower Unit-Level RN Turnover“. J Nurs Adm, 48 (1), 31-37.
  • 26. Aytuğ Kanber, N. ve Gürlek, Ö. (2011). “Hemşirelerin Uygulanan Hizmet İçi Eğitim Programından Beklentileri ve Bu Program İle İlgili Düşünceleri“. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 14 (3), 52-58.
  • 27. Atay, S, Gider, D, Karadere, G. ve Şenyüz, P.(2009). “Hastanede Çalışan Hemşirelerin Hizmet İçi Eğitime Yönelik Görüşleri“. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6 (1), 84-93.
  • 28. Omrani, M. and Rahman, M.N. (2014). “ The Study of Comparison of The Effects of İn-Service Training, İn-Person And Virtual Methods to Empower Nurses Bandar Abbas Shahid Mohammadi Hospital“. Int Sci and Investig J, 3, 98-103.
  • 29. Sezer, T. A, Esenay, F. I. ve Korkmaz, G. (2017). “Çocuk Hemşirelerinin Mesleki İmajları: Profesyonel mi, Geleneksel mi?“. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 19 (3), 45-54.
  • 30. Hayta, G, Kıvrak, A. ve Baybek, H. (2009). “Hemşirelerin Mesleki Örgütlenme Konusundaki Düşüncelerinin Belirlenmesi“. 8. Ulusal ve Uluslararası Katılımlı Hemşirelik Öğrencileri Kongresi (Kongre Özet Kitabı). Ankara, 2009. s.71
  • 31. Rogers, B. (2003). “Occupational and Environmental Health Nursing Concepts And Practice“. 2. Ed. Pennsylvania. p, 691-696.
  • 32. Karakoç-Kaya, O, Şimşek, Z, Kabalcıoğlu, F. ve Dayı, FF. (2004). “Hemşirelerin Mesleki İmajlarını ve Mesleği Algılama Durumlarını Etkileyen Faktörler“. Hemşirelik Forumu Dergisi, 7 (1), 1-6.
  • 33. Demir-Dikmen, Y, Yönder, M, Yorgun, S. Yıldırım-Usta, Y, Umur, S. ve Aytekin, A. (2014) “Hemşirelerin Profesyonel Tutumları ile Bunu Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi“. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 17 (3), 158-164.

Pediatri Hemşirelerinin Mesleki Beklentileri

Yıl 2022, , 1227 - 1237, 27.09.2022
https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1136434

Öz

Bu araştırmanın amacı pediatri alanında çalışan hemşirelerin, hemşirelik mesleğinden beklentilerini tespit etmek amacıyla planlanmıştır.
Araştırma nitel araştırma olup fenomenolojik desenli yöntem ile yapılmıştır. Kamuya ait bir kadın doğum ve çocuk hastanesinin, çocuk bölümünde 15-25 Haziran 2022 tarihleri arasında yapılmıştır. Çalışmaya katılmayı kabul eden pediatri alanındaki hemşirelere derinlemesine görüşme yöntemi ile veriler toplanmıştır. Derinleme görüşme sırasında benzer yorumlar 30. hemşirede alınmaya başlandığında çalışma sonlandırılmıştır. Çalışmada sosyo demografik özelliklerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, nitel verilerin analizinde ise ‘’Betimsel analiz’’ yapılmıştır. Çalışmada verilerin betimsel analizinde, Colaizzi’nin fenomenolojik araştırmalarda kullanılmak üzere geliştirdiği 7 aşamalı analiz yöntemi kullanılmıştır. 30 pediatri hemşiresinin verdiği yanıtlar incelenerek: Saygınlık, branşlaşma, ekonomik iyileşme, güvenli ortam, hizmet içi eğitim, mesleki örgütlenme ve görev tanımı olmak üzerek 7 tane ana tema belirlendi.
Pediatri hemşirelerinin mesleki beklentileri 7 tema şeklinde sınıflandırıldı. Pediatri hemşirelerinin meslekten beklentilerinin öncelikli olarak sosyal statü ve mesleklerinin gelişimi ile ilgili ihtiyaçlar olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • 1. Başbakanlık Mevzuatı Geliştirme ve Yayın Genel Müdürlüğü. (2022). Erişim: https://www.resmigazete.gov. tr/eskiler/2010/03/20100308-4.htm. Erişim tarihi: 19.05.2022
  • 2. Conk, Z. Başbakkal, Z. Yılmaz, H. ve Bolışık, B. (2013). “Pediatri Hemşireliği“. Ankara, Akademisyen Tıp Kitabevi.
  • 3. Kocaman, G. (2005). “Türkiye’de hemşirelik eğitim sorunları ve çözüm arayışları. 12 Mayıs 2005 Dünya Hemşireler Günü“. Özel Baskı, Ankara.
  • 4. Akdemir, N. Özdemir, L. ve Akyar, İ. (2011). “Türkiye’de Mezuniyet Sonrası Hemşirelik Eğitiminin Durumu“. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14 (1), 50-58.
  • 5. Altay, N. ve Çavuşoğlu, H. (2013). “Using Orem's Self-Care Model for Asthmatic Adolescents“. J Spec Pediatr Nurs, 18, 233-242. https://doi.org/10.1111/jspn.12032
  • 6. Karaöz, S. (2004). “Hemşirelerin Politik Gücü“. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 8, 1, 30-36.
  • 7. Wynd, C.A. (2003). “Current Factors Contri-Buting to Professionalism in Nursing“. Journal of Professional Nursing, 19, 5, 251-261.
  • 8. Örücü, E. ve Kanbur, A. (2008). “Örgütsel-Yönetsel Motivasyon Faktörlerinin Çalışanların Performans ve Verimliliğine Etkilerini İncelemeye Yönelik Ampirik Bir Çalışma: Hizmet ve Endüstri İşletmesi Örneği“. Yönetim ve Ekonomi, 15 (1), 85-97.
  • 9. Ünaldı, T.N, Eşkin Bacaksız, F. ve Tuna, R.(2014). “Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi“. İstanbul: Akademi Basın ve Yayıncılık.
  • 10. Özsoylu, S, Akyıldız, B. ve Dursun, A. (2017). “Bir Üniversite Hastanesinde Çalışan Hemşirelerin Tükenmişlik Düzeyi ve Etkileyen Faktörler“. J Pediatr Emerg Intensive Care Med, 4, 104-109.
  • 11. Türk Hemşireler Derneği. (2020). 2020 Uluslararası Hemşireler Yılı 12 Mayıs Dünya Hemşireler Günü Basın Açıklaması. https://www.thder.org.tr/uploads/files/12.05.2020.pdf Erişim Tarihi: 19.05.2022
  • 12. Merriam, S.B. (2018). “Nitel Araştırma Desen ve Uygulama için Bir Rehber. (Translation editor, Selahattin T.) “. Ankara: Nobel Publishing.
  • 13. Shosha, G.A. (2012). “Employment of Colaizzi's Strategy in Descriptive Phenomenology: A Reflection of A Researcher“. Eur Sci J, 8, 31-43.
  • 14. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). “Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri“. 10. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • 15. Combrinck, Y, Van Wyk, N.C. ve Mogale, RS. (2021). “Preserving Nurses' Professional Dignity: Six Evidence-Based Strategies“. Int Nurs Rev. Jul 22. doi: 10.1111/inr.12701. Epub Ahead of Print. PMID: 34292605.
  • 16. Kuzulugil, Ş. (2012). “Kamu Hastaneleri Çalışanlarında İş Tatminini Etkileyen Faktörlerin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma”. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 41 (1), 1.
  • 17. Bodur, S, İnfal, S. ve Bodur, S. (2011). “Hemşirelerin Önem Verdikleri Motivasyon Araçları. Florence Nightingale Journal of Nursing“. 19 (2), 77-82.
  • 18. Durmaz, M. ve Sabuncu, N. (2019). “Ameliyathane ve Cerrahi Klinik Hemşirelerinin Kişilik Özellikleri ve İş Doyumları“. Genel Sağlık Bilimleri Dergisi, 1 (1) , 40-52. https://dergipark.org.tr/en/pub/jgehes/issue/50042/65099
  • 19. Adıgüzel, O, Tanrıverdi, H. ve Özkan, D. (2011). “Mesleki Profesyonellik Ve Bir Meslek Mensubu Olarak Hemşireler Örneği“. Çanakkale Onsekiz Mart Univ J Adm Sci, 9, 238-250.
  • 20. Altıok, H. ve Üstün, B. (2014). Profesyonellik: Kavram Analizi. “Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi“. 7, 151-3.
  • 21. Baykara, Z. ve Şahinoğlu, S. (2013). “Hemşirelikte Özerklik Kavramının İncelenmesi“. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 16, 176-180.
  • 22. Göriş, S, Kılıç, Z, Ceyhan, Ö. ve Şentürk, A. (2014). “Hemşirelerin Profesyonel Değerleri ve Etkileyen Faktörler“. J Psychiatr Nurs, 5, 137-142.
  • 23. Nursing Solutions (NS). “2020 NSI National Health Care Retention .& RN Staffing Report“. 2020, URL: https://www.nsinursingsolutions.com/ Documents/ Library/ NSI_National_Health_Care_Retention_Report.pdf. 12 Kasım 2020
  • 24. Koçaşlı, S, Aktaş, D. ve Avcı, K. (2017). “Bir Eğitim Araştırma Hastanesinde Hemşirelerin Kurumdan Ayrılmayı İsteme Nedenlerinin İncelenmesi“. HEAD, 14 (2), 127-130.
  • 25. Nelson-Brantley, H.V, Park, S.H. ve Bergquist-Beringer, S. (2018). “Characteristics of the Nursing Practice Environment Associated With Lower Unit-Level RN Turnover“. J Nurs Adm, 48 (1), 31-37.
  • 26. Aytuğ Kanber, N. ve Gürlek, Ö. (2011). “Hemşirelerin Uygulanan Hizmet İçi Eğitim Programından Beklentileri ve Bu Program İle İlgili Düşünceleri“. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 14 (3), 52-58.
  • 27. Atay, S, Gider, D, Karadere, G. ve Şenyüz, P.(2009). “Hastanede Çalışan Hemşirelerin Hizmet İçi Eğitime Yönelik Görüşleri“. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6 (1), 84-93.
  • 28. Omrani, M. and Rahman, M.N. (2014). “ The Study of Comparison of The Effects of İn-Service Training, İn-Person And Virtual Methods to Empower Nurses Bandar Abbas Shahid Mohammadi Hospital“. Int Sci and Investig J, 3, 98-103.
  • 29. Sezer, T. A, Esenay, F. I. ve Korkmaz, G. (2017). “Çocuk Hemşirelerinin Mesleki İmajları: Profesyonel mi, Geleneksel mi?“. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 19 (3), 45-54.
  • 30. Hayta, G, Kıvrak, A. ve Baybek, H. (2009). “Hemşirelerin Mesleki Örgütlenme Konusundaki Düşüncelerinin Belirlenmesi“. 8. Ulusal ve Uluslararası Katılımlı Hemşirelik Öğrencileri Kongresi (Kongre Özet Kitabı). Ankara, 2009. s.71
  • 31. Rogers, B. (2003). “Occupational and Environmental Health Nursing Concepts And Practice“. 2. Ed. Pennsylvania. p, 691-696.
  • 32. Karakoç-Kaya, O, Şimşek, Z, Kabalcıoğlu, F. ve Dayı, FF. (2004). “Hemşirelerin Mesleki İmajlarını ve Mesleği Algılama Durumlarını Etkileyen Faktörler“. Hemşirelik Forumu Dergisi, 7 (1), 1-6.
  • 33. Demir-Dikmen, Y, Yönder, M, Yorgun, S. Yıldırım-Usta, Y, Umur, S. ve Aytekin, A. (2014) “Hemşirelerin Profesyonel Tutumları ile Bunu Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi“. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 17 (3), 158-164.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Erhan Elmaoğlu 0000-0002-4830-1625

Hüseyin Eriş 0000-0002-1685-9819

Yayımlanma Tarihi 27 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Elmaoğlu, E., & Eriş, H. (2022). Pediatri Hemşirelerinin Mesleki Beklentileri. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(3), 1227-1237. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1136434
AMA Elmaoğlu E, Eriş H. Pediatri Hemşirelerinin Mesleki Beklentileri. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. Eylül 2022;11(3):1227-1237. doi:10.37989/gumussagbil.1136434
Chicago Elmaoğlu, Erhan, ve Hüseyin Eriş. “Pediatri Hemşirelerinin Mesleki Beklentileri”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 11, sy. 3 (Eylül 2022): 1227-37. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1136434.
EndNote Elmaoğlu E, Eriş H (01 Eylül 2022) Pediatri Hemşirelerinin Mesleki Beklentileri. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 11 3 1227–1237.
IEEE E. Elmaoğlu ve H. Eriş, “Pediatri Hemşirelerinin Mesleki Beklentileri”, Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 11, sy. 3, ss. 1227–1237, 2022, doi: 10.37989/gumussagbil.1136434.
ISNAD Elmaoğlu, Erhan - Eriş, Hüseyin. “Pediatri Hemşirelerinin Mesleki Beklentileri”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 11/3 (Eylül 2022), 1227-1237. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1136434.
JAMA Elmaoğlu E, Eriş H. Pediatri Hemşirelerinin Mesleki Beklentileri. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. 2022;11:1227–1237.
MLA Elmaoğlu, Erhan ve Hüseyin Eriş. “Pediatri Hemşirelerinin Mesleki Beklentileri”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 11, sy. 3, 2022, ss. 1227-3, doi:10.37989/gumussagbil.1136434.
Vancouver Elmaoğlu E, Eriş H. Pediatri Hemşirelerinin Mesleki Beklentileri. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. 2022;11(3):1227-3.