Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmenlerin Kronik Hastalığı Olan Öğrencilere İlişkin Görüşleri

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 3, 35 - 40, 30.09.2017

Öz

Bu çalışma ilk, orta ve lise düzeyindeki okullarda görev yapan öğretmenlerin kronik hastalıklar ve öğrencilerinin kronik hastalığı hakkında görüşlerini ortaya koymak amacıyla tanımlayıcı bir araştırma olarak yapılmıştır. Araştırma örneklemini ise araştırmaya katılmayı kabul eden 55 öğretmen oluşturmuştur. Veriler araştırmacılar tarafından literatüre dayalı olarak oluşturulan 21 soruluk “Öğretmenlerin Kronik Hastalığı Olan Öğrencilere İlişkin Görüşleri” anket formu ile Mart – Mayıs 2015 tarihleri arasında araştırmacılar tarafından toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde SPSS 20 paket programı kullanılmış, verilerin analizinde sayı ve yüzdeliklerden yararlanılmıştır. Öğretmenlerin %89’unun kronik hastalığı süreğen geçmeyen hastalık olarak tanımladığı, %61,9’unun kronik hastalığı olan öğrenciyi bildiği, %29’unun kronik hastalığı olan öğrenciyi ebeveynden öğrendiği, %83,6’sının kronik hastalığı olan öğrencilerde sorumluluğunun olduğunu, %76,4’ünün kronik hastalıkla ilgili acil bir durum geliştiğinde müdahale edemediğini, %80’inin kronik hastalıklar ve acil durumlarda müdahale ile ilgili bir eğitime ihtiyaç duyduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin %94,5’i okullarda okul sağlığı hemşiresine ihtiyaç olduğunu belirtmişlerdir. Bu araştırmada ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin çoğunluğunun okul ortamında öğrencilerin kronik hastalığı ile ilgili bir sorun geliştiğinde müdahale edemediğini ve bu durumlarda müdahale edebilmek için eğitime ihtiyaç duydukları saptanmıştır. Bu sonuçlar doğrultusunda, okullarda okul sağlığı hemşiresi olmaması nedeniyle okulda gelişen acil durum ve hastalık durumunda doğru müdahalenin yapılabilmesi için öğretmenlere çocukluk çağı kronik hastalıkları ile ilgili eğitimlerin verilmesinin gerekliliği önem arz etmektedir.

Kaynakça

  • Mukherjee, S., Lightfoot, J., Sloper, P.(2000). “The inclusion of pupils with a chronic health condition in mainstream school: what does it mean for teachers?”. Educational Research, 42(1), 59-72. Doi: 10.1080/001318800363917.
  • Lightfoot, J., Mukherjee, S., Sloper, P. (2001). “Supporting pupils with special health needs in mainstream schools: policy and practice”. Children and Society,15, 57–69.
  • Shiu, S. (2001). Issues in the education of students with chronic illness”. International Journal of Disability, Development and Education, 48, 269–281.
  • Shaw, S.R., McCabe, P.C. (2008). “Hospital-to-school transition for children with chronic illness: meeting the new challenges of an evolving health care system”. Psychology in the Schools, 45, 74–87.
  • Bannon, MJ., Wilding, C., Jones, PW. (1992). “Teacher’s perceptions of epilepsy”. Arch Dis Child, 67,1467–71.
  • Gleeson, C. (2006). “Young people with health problems: their views on how schools can help”. Education and Health, 24, 24–25.
  • Knight-Madden, J.M., Lewis, N., Tyson, E., Reid, M.E. Moosang, M. (2011). “The possible impact of teachers and school nurses on the lives of children living with sickle cell disease”. Journal of School Health ,81, 219–222.
  • Im, Y.J., Kim, D.H. (2012). Factors associated with the resilience of school-aged children with atopic dermatitis. Journal of Clinical Nursing, 21, 80–88.
  • Nabors, LA., Iobst, EA. (2008). “Teacher Knowledge Of And Confıdence In Meeting The Needs Of Children With Chronic Medical Conditions: Pediatric Psychology’s Contribution To Education”. Psychology In The Schools, 45(3), 217-226.
  • Clay, D.L., Cortina, S., Harper, D.C., Cocco, K.M., Drotar, D. (2004). “Schoolteachers' Experiences With Childhood Chronic Illness”. Children's Health Care, 33:3, 227-239.
  • Yaman, S., Arıkan, D., Çelebioğlu, A., Özyazıcıoğlu, N., Güdücü, F. (2001). “Öğretmenlerin Epilepsiye İlişkin Bilgileri ve Davranışları”. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 4(1):18-24.
  • Lee, H., Lee, SK., Chung, C.K., Yun, SN, Choi-Kwon S. (2010). “Familiarity with, knowledge of, and attitudes toward epilepsy among teachers in Korean elementary schools”. Epilepsy Behav, 17(2):183- 7.
  • Yıldız, H. İlköğretim Öğretmenlerinin Epilepsi ve Astım Konusundaki Algıları ve Kısa Süreli Bilgilendirmenin Epilepsi Algısına Etkisi. Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik ABD Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği. [Yüksek Lisans Tezi] Konya: 2003.
  • Aydın, K., Yıldız H.(2007). “Teachers’ perceptions in central Turkey concerning epilepsy and asthma and the short-term effect of a brief education on the perception of epilepsy”. Epilepsy Behav,10(2):286-90.
  • Aktaş, N.Ö., Esin, M.N. (2005). “Öğretmenlerin epilepsi, diyabet ve astımı olan çocukların acil durumlarına yönelik yaklaşımları”. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 13(55), 127-138.
  • Sivri, B., Özpulat, F. (2013). “İlköğretimde Görevli Öğretmenlerin Epilepsiye İlişkin Bilgi, Tutum ve Davranışları”. Epilepsi,19(2):71-78.
  • Lucas, T., Anderson, M.A., Hill, P.D.(2012). “What Level of Knowledge Do Elementary School Teachers Possess Concerning the Care of Children With Asthma? A Pilot Study”. Journal of Pediatric Nursing,27, 523–527.
  • Bruzzese, J.M., Unikel, L.H., Evans, D., Bornstein, L., Surrence, K., & Mellins, R. B. (2010). “Asthma knowledge and asthma management behavior in urban elementary school teachers”. Journal of Asthma, 47,185–191.
  • Getch, Y.Q., Neuharth-Pritchett, S. (2009). “Teacher characteristics and knowledge of asthma”. Public Health Nursing, 26, 124–133.
  • Ercan H, Ozen A, Karatepe H, Berber M, Cengizlier R.(2012). “Primary school teachers’ knowledge about and attitudes toward anaphylaxis”. Pediatr Allergy Immunol: 23: 428–432.
  • American Academy of Pediatrics.(2008). “The role of the school nurse in providing school health services”. Pediatrics, 121: 1052-56.
  • National Association of School Nurses. (2011). Role of the school nurse (revised 2011).URL:http://www.nasn.org/PolicyAdvocacy/PositionPapersandReports/NASNPositionStatementsFullView/tabid/462/ ArticleId/87/Role-of-the-School-Nurse-Revised-2011. January 14, 2016.
  • Olson, A.L., Seidler, A.B., Goodman, D., Gaelic, S., Nordgren, S. (2004). “School professionals' perceptions about the impact of chronic illness in the classroom”. Arch Pediatr Adolesc Med. 158(1):53-8.
  • Leier, J.L., Cureton, V.Y., & Canham, D.L. (2003). “Special day class teachers’ perceptions of the role of the school nurse”. Journal of School Nursing, 19, 294–300.
  • Üçer, H., Sucaklı, M.H., Çelik , M., Keten, H.S. (2016). İlkokul öğretmenlerinin epilepsi konusunda bilgi, tutum ve davranışları. Cukurova Medical Journal, 41(3):491-497.
  • Brook, U., Galili, A.(2001). Knowledge and attidutes of high school teachers towards pupils suffering from chronic disease. Patient Education and Counselling, 43, 37-42.
  • Alkhamra, H., Tannous, A., Hadidi, M., Alkhateeb, J. (2012). “Knowledge and attitudes toward epilepsy among school teachers and counselors in Jordan”. Epilepsy & Behavior,24,430–434.
  • Mecarelli, O., Capovilla, G., Romeo, A., Rubboli, G., Tinuper, P., Beghi, E. (2011). “Knowledge and attitudes toward epilepsy among primary and secondary schoolteachers in Italy”. Epilepsy & Behavior,22, 285–292.
  • Ayaz, S.(2014). “İlköğretim Öğretmenlerinin Okul Sağlığı Hemşireliğine İlişkin Görüşleri”. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 42–52.
Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 3, 35 - 40, 30.09.2017

Öz

Kaynakça

  • Mukherjee, S., Lightfoot, J., Sloper, P.(2000). “The inclusion of pupils with a chronic health condition in mainstream school: what does it mean for teachers?”. Educational Research, 42(1), 59-72. Doi: 10.1080/001318800363917.
  • Lightfoot, J., Mukherjee, S., Sloper, P. (2001). “Supporting pupils with special health needs in mainstream schools: policy and practice”. Children and Society,15, 57–69.
  • Shiu, S. (2001). Issues in the education of students with chronic illness”. International Journal of Disability, Development and Education, 48, 269–281.
  • Shaw, S.R., McCabe, P.C. (2008). “Hospital-to-school transition for children with chronic illness: meeting the new challenges of an evolving health care system”. Psychology in the Schools, 45, 74–87.
  • Bannon, MJ., Wilding, C., Jones, PW. (1992). “Teacher’s perceptions of epilepsy”. Arch Dis Child, 67,1467–71.
  • Gleeson, C. (2006). “Young people with health problems: their views on how schools can help”. Education and Health, 24, 24–25.
  • Knight-Madden, J.M., Lewis, N., Tyson, E., Reid, M.E. Moosang, M. (2011). “The possible impact of teachers and school nurses on the lives of children living with sickle cell disease”. Journal of School Health ,81, 219–222.
  • Im, Y.J., Kim, D.H. (2012). Factors associated with the resilience of school-aged children with atopic dermatitis. Journal of Clinical Nursing, 21, 80–88.
  • Nabors, LA., Iobst, EA. (2008). “Teacher Knowledge Of And Confıdence In Meeting The Needs Of Children With Chronic Medical Conditions: Pediatric Psychology’s Contribution To Education”. Psychology In The Schools, 45(3), 217-226.
  • Clay, D.L., Cortina, S., Harper, D.C., Cocco, K.M., Drotar, D. (2004). “Schoolteachers' Experiences With Childhood Chronic Illness”. Children's Health Care, 33:3, 227-239.
  • Yaman, S., Arıkan, D., Çelebioğlu, A., Özyazıcıoğlu, N., Güdücü, F. (2001). “Öğretmenlerin Epilepsiye İlişkin Bilgileri ve Davranışları”. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 4(1):18-24.
  • Lee, H., Lee, SK., Chung, C.K., Yun, SN, Choi-Kwon S. (2010). “Familiarity with, knowledge of, and attitudes toward epilepsy among teachers in Korean elementary schools”. Epilepsy Behav, 17(2):183- 7.
  • Yıldız, H. İlköğretim Öğretmenlerinin Epilepsi ve Astım Konusundaki Algıları ve Kısa Süreli Bilgilendirmenin Epilepsi Algısına Etkisi. Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik ABD Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği. [Yüksek Lisans Tezi] Konya: 2003.
  • Aydın, K., Yıldız H.(2007). “Teachers’ perceptions in central Turkey concerning epilepsy and asthma and the short-term effect of a brief education on the perception of epilepsy”. Epilepsy Behav,10(2):286-90.
  • Aktaş, N.Ö., Esin, M.N. (2005). “Öğretmenlerin epilepsi, diyabet ve astımı olan çocukların acil durumlarına yönelik yaklaşımları”. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 13(55), 127-138.
  • Sivri, B., Özpulat, F. (2013). “İlköğretimde Görevli Öğretmenlerin Epilepsiye İlişkin Bilgi, Tutum ve Davranışları”. Epilepsi,19(2):71-78.
  • Lucas, T., Anderson, M.A., Hill, P.D.(2012). “What Level of Knowledge Do Elementary School Teachers Possess Concerning the Care of Children With Asthma? A Pilot Study”. Journal of Pediatric Nursing,27, 523–527.
  • Bruzzese, J.M., Unikel, L.H., Evans, D., Bornstein, L., Surrence, K., & Mellins, R. B. (2010). “Asthma knowledge and asthma management behavior in urban elementary school teachers”. Journal of Asthma, 47,185–191.
  • Getch, Y.Q., Neuharth-Pritchett, S. (2009). “Teacher characteristics and knowledge of asthma”. Public Health Nursing, 26, 124–133.
  • Ercan H, Ozen A, Karatepe H, Berber M, Cengizlier R.(2012). “Primary school teachers’ knowledge about and attitudes toward anaphylaxis”. Pediatr Allergy Immunol: 23: 428–432.
  • American Academy of Pediatrics.(2008). “The role of the school nurse in providing school health services”. Pediatrics, 121: 1052-56.
  • National Association of School Nurses. (2011). Role of the school nurse (revised 2011).URL:http://www.nasn.org/PolicyAdvocacy/PositionPapersandReports/NASNPositionStatementsFullView/tabid/462/ ArticleId/87/Role-of-the-School-Nurse-Revised-2011. January 14, 2016.
  • Olson, A.L., Seidler, A.B., Goodman, D., Gaelic, S., Nordgren, S. (2004). “School professionals' perceptions about the impact of chronic illness in the classroom”. Arch Pediatr Adolesc Med. 158(1):53-8.
  • Leier, J.L., Cureton, V.Y., & Canham, D.L. (2003). “Special day class teachers’ perceptions of the role of the school nurse”. Journal of School Nursing, 19, 294–300.
  • Üçer, H., Sucaklı, M.H., Çelik , M., Keten, H.S. (2016). İlkokul öğretmenlerinin epilepsi konusunda bilgi, tutum ve davranışları. Cukurova Medical Journal, 41(3):491-497.
  • Brook, U., Galili, A.(2001). Knowledge and attidutes of high school teachers towards pupils suffering from chronic disease. Patient Education and Counselling, 43, 37-42.
  • Alkhamra, H., Tannous, A., Hadidi, M., Alkhateeb, J. (2012). “Knowledge and attitudes toward epilepsy among school teachers and counselors in Jordan”. Epilepsy & Behavior,24,430–434.
  • Mecarelli, O., Capovilla, G., Romeo, A., Rubboli, G., Tinuper, P., Beghi, E. (2011). “Knowledge and attitudes toward epilepsy among primary and secondary schoolteachers in Italy”. Epilepsy & Behavior,22, 285–292.
  • Ayaz, S.(2014). “İlköğretim Öğretmenlerinin Okul Sağlığı Hemşireliğine İlişkin Görüşleri”. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 42–52.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nilay Ercan Şahin

Funda Aslan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Ercan Şahin, N., & Aslan, F. (2017). Öğretmenlerin Kronik Hastalığı Olan Öğrencilere İlişkin Görüşleri. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(3), 35-40.
AMA Ercan Şahin N, Aslan F. Öğretmenlerin Kronik Hastalığı Olan Öğrencilere İlişkin Görüşleri. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. Eylül 2017;6(3):35-40.
Chicago Ercan Şahin, Nilay, ve Funda Aslan. “Öğretmenlerin Kronik Hastalığı Olan Öğrencilere İlişkin Görüşleri”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 6, sy. 3 (Eylül 2017): 35-40.
EndNote Ercan Şahin N, Aslan F (01 Eylül 2017) Öğretmenlerin Kronik Hastalığı Olan Öğrencilere İlişkin Görüşleri. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 6 3 35–40.
IEEE N. Ercan Şahin ve F. Aslan, “Öğretmenlerin Kronik Hastalığı Olan Öğrencilere İlişkin Görüşleri”, Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 6, sy. 3, ss. 35–40, 2017.
ISNAD Ercan Şahin, Nilay - Aslan, Funda. “Öğretmenlerin Kronik Hastalığı Olan Öğrencilere İlişkin Görüşleri”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 6/3 (Eylül 2017), 35-40.
JAMA Ercan Şahin N, Aslan F. Öğretmenlerin Kronik Hastalığı Olan Öğrencilere İlişkin Görüşleri. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2017;6:35–40.
MLA Ercan Şahin, Nilay ve Funda Aslan. “Öğretmenlerin Kronik Hastalığı Olan Öğrencilere İlişkin Görüşleri”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 6, sy. 3, 2017, ss. 35-40.
Vancouver Ercan Şahin N, Aslan F. Öğretmenlerin Kronik Hastalığı Olan Öğrencilere İlişkin Görüşleri. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2017;6(3):35-40.