Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yoğun Bakımda Yatan Hasta Yakınlarının Memnuniyetinin Araştırılması

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 4, 27 - 37, 28.12.2018

Öz

Bu çalışma da amaç, Seydişehir Devlet Hastanesi (SDH) 1. Basamak Yoğun
Bakım Ünitesinden hizmet alan hastaların yakınlarının
memnuniyet durumlarını ve
memnuniyeti etkileyen unsurları
belirlemektir. Çalışmaya yoğun bakım
ünitesinde yatan hataların yakınları dâhil edildi. Veriler 7 alt bölüm ve
toplam 30 sorudan oluşan
Yatan
Hastaların Yakınlarının Memnuniyetinin Değerlendirilmesi Ölçeği” (YHYMDÖ) ile
toplandı. Ölçeğin
Cronbach alfa katsayısı 0,85 olarak
bulundu.
Toplanan veriler SPSS 16 istatistik programında (Statistical Package for
Social Science) frekans, standart sapma, ortalama ve yüzdelik analizleri yanı
sıra,
kategorik değişkenlerin karşılaştırmalarında Ki-kare ve Anova testleri
kullanıldı.  p<0.05 düzeyi anlamlı
olarak kabul edildi.
Hasta
yakınlarının yoğun bakımlardan genel memnuniyet oranı % 77,1 olarak belirlendi.
Memnuniyetin en yüksek alt
bölümü %
83,57±1,02 ile “ Hastanın Bakım ve Tedavisi” bölümü,
en düşük alt bölümü ise %
63,41±7,69 “Yoğun Bakım Ünitesi Bekleme Ortamı ve Lojistik Destek “
bölümü olarak belirlendi. Hasta yakını memnuniyet puanlarının cinsiyet,
daha önce yoğun bakımda yatan
yakınının olup olmama, hasta ile birlikte yaşayıp yaşamama, hastanenin
bulunduğu şehirde ikamet edip etmeme,
 yakınlık derecesi, hasta ile görüşme sıklığı ve eğitim düzeylerinin grupları arasında
istatistiksel olarak anlamlı farklılığın olmadığı tespit edildi (p˃0,05).
SDH yoğun bakım ünitesinden tedavi gören hastaların
yakınlarının alınan hizmetten memnun olma durumlarını belirlemeye yönelik olan
bu çalışmada, hasta yakınlarının genel memnuniyet düzeyini olumlu etkilen
unsurların sağlık profesyonellerinin bilgi, beceri, tutum ve hasta yakınlarına
gösterdikleri ilgi durumlarının olduğu, bunun yanı sıra bekleme alanlarının
fiziksel koşullarının olumsuzluğu ise en olumsuz unsur olarak belirlenmiştir.
Sonuç olarak,  hasta yakınlarının genel
olarak alınan hizmetten üst düzeyde memnun oldukları sonucuna varılmıştır. SDH
yoğun bakım ünitesi bekleme alanının konforlu ve hasta yakınlarının
ihtiyaçlarını karşılayabilecek hale getirilmelisi memnuniyet oranın daha da
yükseltilmesini sağlayacaktır.

Kaynakça

  • 1.Kıdak, L.B,Aksaraylı M,(2008). “Yatan Hasta Memnuniyetinin Değerlendirilmesi ve İzlenmesi: Eğitim Ve Araştırma Hastanesi Uygulaması”, Dokuz Eylül Üniversitesi(DEÜ) Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(SBED), Cilt: 10, S.3,s.81-122.
  • 2.Taşlıyan M, Gök S,(2012). Kamu ve Özel Hastanelerde Hasta Memnuniyeti: Kahramanmaraş’ta Bir Alan Çalışması. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(1), 69-94.
  • 3.Tel H, Tel H,(2009). Transfer anksiyetesi; yoğun bakım hastası ve ailesinin ortak duygusal deneyimi. Yoğun Bakım Hemşireliği Dergisi,13(1): 24-29.
  • 4.Tunçay GY, Uçar H,(2010).Hastaların yoğun bakım ünitesinin fiziksel ortam özelliklerine ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi,33-46.
  • 5.Dodek PM, Wong H, Heyland DK, Cook DJ, Rocker GM, Kutsogiannis DJ, et al. (2012).Therelationshipbetweenorganzationalcultureandfamilysatisfaction in criticalcare. CritCare Med,40:1506-12.
  • 6.Erdal Ç, Tunalı Y, Dilmen Ö.K, Akçıl F.E, Yentür E, Bahar M, (2013). “Yoğun Bakım Ünitesinde Yatan Hastaların Yakınlarının Memnuniyetinin Değerlendirilmesi”, Türk Yoğun Bakım Derneği Dergisi ,11: 64-71
  • 7.Gözüm S, Aksayan S, (2003). Kültürlerarası ölçek uyarlaması için rehber II: Psikometrik özellikler ve kültürlerarası karşılaştırma, Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 5(1),3-14
  • 8.Aksayan S, Emiroğlu N, (2002). Araştırma Tasarımı, Hemşirelikte araştırma ilke süreç ve yöntemleri. İçinde İ.Erefe (Ed.) (1.Baskı, sy. 78). İstanbul: Odak Ofset.
  • 9.Şencan H, (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenirlik ve geçerlilik. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • 10.Şahin E, Yiğit S (2016), Yoğun Bakım Ünitesinde Tedavi Gören Hastaların Yakınlarının Memnuniyetinin Değerlendirilmesi: İskenderun Devlet Hastanesi Örneği, VI. Uluslararası Sağlıkta Performans Ve Kalite Kongresi Kongre Bilimsel Kitabı 787-788
  • 11.Tengilimoğlu D.(1997). Ankara’da Bir üniversite hastanesinde hasta memnuniyetinin ölçülmesi. İçinde: Çoruh M, editör. Sağlık hizmetlerinde toplam kalite yönetimi ve performans ölçümü. Ankara: Haberal Eğitim Vakfı; p.103-11.
  • 12.Demir H, Karavuş M, Özver H, Gürbüz Y, Akdaş A.(200). Üniversite hastanesi poliservislerine başvuran hastaların tatmin düzeyleri. 3. Ulusal sağlık ve hastane yönetimi sempozyumu (uluslararası katılımlı) bildiriler kitabı, Ankara, 28-29 Eylül, 346-57.
  • 13.Çolak M, Kısa A, Bayram A, Ermiş P.(2000). Askeri hastanelerde hasta memnuniyeti: bir saha çalışması. 3. Ulusal sağlık ve hastane yönetimi sempozyumu (uluslararası katılımlı) bildiriler kitabı, Ankara, 28-29 Eylül, 367-78.
  • 14.Önsüz M.F, Topuzoğlu A, Cöbek U.C, Ertürk S, Yılmaz F, Birol S, (2008). “İstanbul’da Bir Tıp Fakültesi Hastanesinde Yatan Hastaların Memnuniyet Düzeyi”, Marmara MedicalJournal, 21(1);033-049
  • 15.Aytuğ AM, Mollahaliloğlu S, Ünsal G, Uğurlu M, Coşkun Ö. (2000).Hospitals’ Utilizationandsatisfactionresearch. International publichealthcongress “health 21 in action” abstractsbook, İstanbul-Turkey, October, 8-12, 68.
  • 16.Aytar G, Yeşildal N.(2004). Düzce Tıp Fakültesi Hastanesi yataklı servislerinde hasta memnuniyetinin değerlendirilmesi. IX. Ulusal halk sağlığı kongresi bildiri özet kitabı, Ankara, 3-6 Kasım,384
  • 17.Akıncı SB, Salman N, Kanbak M, Aypar Ü.(2004). Yoğun bakımda aile memnuniyetinin değerlendirilmesi. Türk AnestRean Der Dergisi, 32:130-8.
  • 18.Erden İA, Pamuk AG, Akıncı SB, Turgut HC, Sarıcaoğlu F, Aypar Ü.(2010). Yoğun bakım ünitesinde aile memnuniyetinin değerlendirilmesi. Türk Yoğun Bakım Der Dergisi,8:18-25.
Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 4, 27 - 37, 28.12.2018

Öz

Kaynakça

  • 1.Kıdak, L.B,Aksaraylı M,(2008). “Yatan Hasta Memnuniyetinin Değerlendirilmesi ve İzlenmesi: Eğitim Ve Araştırma Hastanesi Uygulaması”, Dokuz Eylül Üniversitesi(DEÜ) Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(SBED), Cilt: 10, S.3,s.81-122.
  • 2.Taşlıyan M, Gök S,(2012). Kamu ve Özel Hastanelerde Hasta Memnuniyeti: Kahramanmaraş’ta Bir Alan Çalışması. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(1), 69-94.
  • 3.Tel H, Tel H,(2009). Transfer anksiyetesi; yoğun bakım hastası ve ailesinin ortak duygusal deneyimi. Yoğun Bakım Hemşireliği Dergisi,13(1): 24-29.
  • 4.Tunçay GY, Uçar H,(2010).Hastaların yoğun bakım ünitesinin fiziksel ortam özelliklerine ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi,33-46.
  • 5.Dodek PM, Wong H, Heyland DK, Cook DJ, Rocker GM, Kutsogiannis DJ, et al. (2012).Therelationshipbetweenorganzationalcultureandfamilysatisfaction in criticalcare. CritCare Med,40:1506-12.
  • 6.Erdal Ç, Tunalı Y, Dilmen Ö.K, Akçıl F.E, Yentür E, Bahar M, (2013). “Yoğun Bakım Ünitesinde Yatan Hastaların Yakınlarının Memnuniyetinin Değerlendirilmesi”, Türk Yoğun Bakım Derneği Dergisi ,11: 64-71
  • 7.Gözüm S, Aksayan S, (2003). Kültürlerarası ölçek uyarlaması için rehber II: Psikometrik özellikler ve kültürlerarası karşılaştırma, Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 5(1),3-14
  • 8.Aksayan S, Emiroğlu N, (2002). Araştırma Tasarımı, Hemşirelikte araştırma ilke süreç ve yöntemleri. İçinde İ.Erefe (Ed.) (1.Baskı, sy. 78). İstanbul: Odak Ofset.
  • 9.Şencan H, (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenirlik ve geçerlilik. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • 10.Şahin E, Yiğit S (2016), Yoğun Bakım Ünitesinde Tedavi Gören Hastaların Yakınlarının Memnuniyetinin Değerlendirilmesi: İskenderun Devlet Hastanesi Örneği, VI. Uluslararası Sağlıkta Performans Ve Kalite Kongresi Kongre Bilimsel Kitabı 787-788
  • 11.Tengilimoğlu D.(1997). Ankara’da Bir üniversite hastanesinde hasta memnuniyetinin ölçülmesi. İçinde: Çoruh M, editör. Sağlık hizmetlerinde toplam kalite yönetimi ve performans ölçümü. Ankara: Haberal Eğitim Vakfı; p.103-11.
  • 12.Demir H, Karavuş M, Özver H, Gürbüz Y, Akdaş A.(200). Üniversite hastanesi poliservislerine başvuran hastaların tatmin düzeyleri. 3. Ulusal sağlık ve hastane yönetimi sempozyumu (uluslararası katılımlı) bildiriler kitabı, Ankara, 28-29 Eylül, 346-57.
  • 13.Çolak M, Kısa A, Bayram A, Ermiş P.(2000). Askeri hastanelerde hasta memnuniyeti: bir saha çalışması. 3. Ulusal sağlık ve hastane yönetimi sempozyumu (uluslararası katılımlı) bildiriler kitabı, Ankara, 28-29 Eylül, 367-78.
  • 14.Önsüz M.F, Topuzoğlu A, Cöbek U.C, Ertürk S, Yılmaz F, Birol S, (2008). “İstanbul’da Bir Tıp Fakültesi Hastanesinde Yatan Hastaların Memnuniyet Düzeyi”, Marmara MedicalJournal, 21(1);033-049
  • 15.Aytuğ AM, Mollahaliloğlu S, Ünsal G, Uğurlu M, Coşkun Ö. (2000).Hospitals’ Utilizationandsatisfactionresearch. International publichealthcongress “health 21 in action” abstractsbook, İstanbul-Turkey, October, 8-12, 68.
  • 16.Aytar G, Yeşildal N.(2004). Düzce Tıp Fakültesi Hastanesi yataklı servislerinde hasta memnuniyetinin değerlendirilmesi. IX. Ulusal halk sağlığı kongresi bildiri özet kitabı, Ankara, 3-6 Kasım,384
  • 17.Akıncı SB, Salman N, Kanbak M, Aypar Ü.(2004). Yoğun bakımda aile memnuniyetinin değerlendirilmesi. Türk AnestRean Der Dergisi, 32:130-8.
  • 18.Erden İA, Pamuk AG, Akıncı SB, Turgut HC, Sarıcaoğlu F, Aypar Ü.(2010). Yoğun bakım ünitesinde aile memnuniyetinin değerlendirilmesi. Türk Yoğun Bakım Der Dergisi,8:18-25.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Emrullah İncesu 0000-0002-7780-8791

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA İncesu, E. (2018). Yoğun Bakımda Yatan Hasta Yakınlarının Memnuniyetinin Araştırılması. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(4), 27-37.
AMA İncesu E. Yoğun Bakımda Yatan Hasta Yakınlarının Memnuniyetinin Araştırılması. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. Aralık 2018;7(4):27-37.
Chicago İncesu, Emrullah. “Yoğun Bakımda Yatan Hasta Yakınlarının Memnuniyetinin Araştırılması”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 7, sy. 4 (Aralık 2018): 27-37.
EndNote İncesu E (01 Aralık 2018) Yoğun Bakımda Yatan Hasta Yakınlarının Memnuniyetinin Araştırılması. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 7 4 27–37.
IEEE E. İncesu, “Yoğun Bakımda Yatan Hasta Yakınlarının Memnuniyetinin Araştırılması”, Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 7, sy. 4, ss. 27–37, 2018.
ISNAD İncesu, Emrullah. “Yoğun Bakımda Yatan Hasta Yakınlarının Memnuniyetinin Araştırılması”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 7/4 (Aralık 2018), 27-37.
JAMA İncesu E. Yoğun Bakımda Yatan Hasta Yakınlarının Memnuniyetinin Araştırılması. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018;7:27–37.
MLA İncesu, Emrullah. “Yoğun Bakımda Yatan Hasta Yakınlarının Memnuniyetinin Araştırılması”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 7, sy. 4, 2018, ss. 27-37.
Vancouver İncesu E. Yoğun Bakımda Yatan Hasta Yakınlarının Memnuniyetinin Araştırılması. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018;7(4):27-3.