Araştırma Makalesi
PDF EndNote BibTex Kaynak Göster

Hemşirelik Lisans Öğrencilerinde Akademik Öz Yeterlilik Ölçeği’nin Türkçe Versiyonunun Geçerlik ve Güvenirliğinin İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt 11, Sayı 2, 434 - 443, 30.06.2022
https://doi.org/10.37989/gumussagbil.906075

Öz

Bu araştırmada Hemşirelik Lisans Öğrencilerinde Akademik Öz Yeterlilik Ölçeği için Türkçe geçerlik güvenirlik çalışmasını yapmak ve ölçeği Türk kültürüne uyarlamak amaçlanmıştır. Araştırma tanımlayıcı-kesitsel ve metadolojik tipte bir çalışmadır. Araştırma bir devlet üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesinde eğitim gören 489 hemşirelik bölümü öğrencisi ile 15 Şubat- 20 Mart 2021 tarihleri arasında yapılmıştır. Hemşirelik Lisans Öğrencilerinde Akademik Öz Yeterlilik Ölçeği 14 madde dört alt boyuttan oluşmaktadır. Ölçek beşli likert tipindedir. Ölçeğin toplam Cronbach alfa güvenirlik katsayısı ,72 olarak belirlenmiştir. Ölçek maddelerinin madde-toplam puan korelasyon katsayılarının ,26-,66 arasında olduğu bulunmuştur. Ölçeğin yapı geçerliği için yapılan açıklayıcı faktör analizi ile ölçeğin orijinal ölçeğe benzer dört faktörlü bir yapısı olduğu belirlenmiştir. Doğrulayıcı faktör analizi ile bu yapı doğrulanmıştır. Analizler sonucunda Hemşirelik Lisans Öğrencilerinde Akademik Öz Yeterlilik Ölçeği' nin Türk kültüründe kullanılmasının geçerli ve güvenilir olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • 1. Abele, C, Penprase, B. and Ternes, R.A. (2013). “Closer Look at Academic Probation and Attrition: What Courses are Predictive of Nursing Student Success?”. Nurse Education Today, 33 (3), 258-261.
  • 2. McLaughlin, K, Muldoon, O.T. and Moutray, M. (2010). “Gender, Gender Roles and Completion of Nursing Education: A Longitudinal Study”. Nurse Education Today, 30 (4), 303-307.
  • 3. Lancia, L, Petrucci, C, Giorgi, F, Dante, A. and Cifone, M.G. (2013). “Academic Success or Failure in Nursing Students: Results of a Retrospective Observational Study”. Nurse Education Today, 33 (12), 1501-1505.
  • 4. Salamonson, Y, Andrew, S, Clauson, J, Cleary, M, Jackson, D. and Jacobs, S. (2011). “Linguistic Diversity as Sociodemographic Predictor of Nursing Program Progression and Completion”. Contemporary Nurse, 38 (1-2), 84-93.
  • 5. Bulfone, G, Predan, S, Zanini, A, Farneti, F, Quattrin, R. and Brusaferro, S. (2011). “Predictors of Nursing Student Success in an Italian School of Nursing”. Igiene e Sanità Pubblica, 67 (2), 137-147.
  • 6. Wegner, L, Flisher, A.J, Chikobvu, P, Lombard, C. and King, G. (2008). “Leisure Boredom and High School Dropout in Cape Town, South Africa”. Journal of Adolescence, 31 (3), 421-431. https ://doi.org/10.1016/j. adole scence.2007.09.004.
  • 7. Pryjmachuk, S, Easton, K. and Littlewood, A. (2009). “Nurse Education: Factors Associated with Attrition”. Journal of Advanced Nursing, 65 (1), 149-160.
  • 8. Waters, A. (2006). “High Nursing Attrition Rates Cost UK £57 Million a Year”. Nursing Standard, 20 (23), 6.
  • 9. Ministery of the Italian University and Research (MIUR). (2013). “Decree Self‐assessment Initial and Periodic Accreditation of the Locations and Courses of Study and Periodic Assessment, Rome, Italy, January 30, 2013”. Retreived from http://attim inist eriali.miur.it/anno-2013/ genna io/dm-30012 013.aspx
  • 10. Honicke, T. and Broadbent, J. (2016). “The Relation of Academic Self-Efficacy to University Student Academic Performance: A Systematic Review”. Educational Research Review, 170, 63-84.
  • 11. Richardson, M, Abraham, C. and Bond, R. (2012). “Psychological Correlates of University Students' Academic Performance: A Systematic Review and Meta-analysis”. Psychological Bulletin, 138 (20), 353-387.
  • 12. Bulfone, G, Vellone, E, Maurici, M, Macale, L. and Alvaro, R. (2020). “Academic Self‐efficacy in Bachelor‐Level Nursing Students: Development and Validation of a New Instrument”. Journal of Advanced Nursing, 76 (1), 398-408.
  • 13. Harvey, V. and McMurray, N. (1994). “Self-efficacy: A Means of Identifying Problems in Nursing Education and Career Progress”. International Journal of Nursing Studies, 31 (5), 471-485.
  • 14. Guo, Y.F, Zhang, X, Plummer, V, Lam, L, Cross, W. and Zhang, J.P. (2017). “Positive Psychotherapy for Depression and Self-efficacy in Undergraduate Nursing Students: A Randomized, Controlled Trial”. International Journal of Mental Health Nursing, 26 (4), 375-383. https://doi.org/10.1111/inm.12255
  • 15. McConville, J, McAleer, R. and Hahne, A. (2017). “Mindfulness Training for Health Profession Students-The Effect of Mindfulness Training on Psychological Well-Being, Learning and Clinical Performance of Health Professional Students: A Systematic Review of Randomized and Non-randomized Controlled Trials”. Explore, 13 (1), 26-45.
  • 16. Hataway, C. (2016). Influence of Academic Self-Efficacy on the Early Academic Success of Underrepresented Minority Nursing Students Enrolled in the First Semester of a Baccalaureate Nursing Program. Doctoral Dissertation. Nova Southeastern University. Retrieved from NSUWorks, College of Nursing. https://nsuworks.nova.edu/hpd_con_stuetd/30
  • 17. Karagöz, Y. (2016). “SPSS 23 ve AMOS 23 Uygulamalı İstatistiksel Analizler”. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • 18. Şencan, H. (2005). “Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenilirlik ve Geçerlilik”. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • 19. Polit, D.F. and Beck, C.T. (2006). “The Content Validity Index: Are You Sure You Know What’s Being Reported? Critique and Recommendations”. Research in Nursing & Health, 29 (5), 489-497. doi: 10.1002/nur.20147
  • 20. Kartal, M. ve Bardakçı, S. (2018). “SPSS ve AMOS Uygulamalı Örneklerle Güvenirlik ve Geçerlik Analizleri”. Ankara: Akademisyen Kitabevi.
  • 21. Özdamar, K. (2016). “Ölçek ve Test Geliştirme Yapısal Eşitlik Modellemesi”. Ankara: Nisan Kitabevi Yayıncılık.
  • 22. Seçer, I. (2018). “Psikolojik Test Geliştirme ve Uyarlama Süreci; Spss ve Lisrel Uygulamaları”. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • 23. Tavşancıl, E. (2010). “Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi”. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • 24. Çokluk, Ö, Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, S. (2018). “Sosyal Bilimler için Çok Değişkenli İstatistik. SPSS ve LISREL Uygulamaları”. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • 25. Kalaycı, S. (2010). “SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri”. Ankara: Asil Yayıncılık.
  • 26. Şimşek, Ö.F. (2010). “Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş Temel İlkeler ve LISREL Uygulamaları”. İstanbul: Ekinoks.
  • 27. Çam, M.O. ve Baysan-Arabacı, L. (2010). “Tutum Ölçeği Hazırlamada Nitel ve Nicel Adımlar”. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 12 (2), 59-71.
  • 28. Nunnally, J.C. and Bernstein, I.H. (2010). “Psychometric Theory”. (3rd ed.). New York: McGraw-Hill.
  • 29. Rattray, J. and Jones, M.C. (2007). “Essential Elements of Questionnaire Design and Development”. Journal of Clinical Nursing, 16, 234-243. doi: 10.1111/j.1365-2702.2006

Validity and Reliability of the Turkish Version of the Academic Self-Efficacy Scale in Nursing Undergraduate Students

Yıl 2022, Cilt 11, Sayı 2, 434 - 443, 30.06.2022
https://doi.org/10.37989/gumussagbil.906075

Öz

In this study, it was aimed to conduct a Turkish validity and reliability study for the Academic Self-Efficacy Scale in Nursing Undergraduate Students and to adapt the scale to Turkish culture. The study is a descriptive, cross-sectional and methodological type research. The study was conducted with 489 nursing students studying at a State University Faculty of Health Sciences, Nursing Department, between February 15 th and March 20 th, 2021. The Academic Self-Efficacy Scale in Nursing Undergraduate Students consists of four sub-scales and 14 items. The scale is a 5-point Likert type scale. The total Cronbach’s alpha reliability coefficient of the scale was calculated as .72. The item-total correlation coefficients of items on the scale was in the range of .26-.66. With the explanatory factor analysis for the construct validity of the scale, the four-factor analysis of the scale similar to the original scale. This structure was confirmed by the confirmatory factor analysis. As a result of the analysis, the Academic Self-Efficacy Scale in Nursing Undergraduate Students was found to be valid and reliable for use in Turkish culture.

Kaynakça

  • 1. Abele, C, Penprase, B. and Ternes, R.A. (2013). “Closer Look at Academic Probation and Attrition: What Courses are Predictive of Nursing Student Success?”. Nurse Education Today, 33 (3), 258-261.
  • 2. McLaughlin, K, Muldoon, O.T. and Moutray, M. (2010). “Gender, Gender Roles and Completion of Nursing Education: A Longitudinal Study”. Nurse Education Today, 30 (4), 303-307.
  • 3. Lancia, L, Petrucci, C, Giorgi, F, Dante, A. and Cifone, M.G. (2013). “Academic Success or Failure in Nursing Students: Results of a Retrospective Observational Study”. Nurse Education Today, 33 (12), 1501-1505.
  • 4. Salamonson, Y, Andrew, S, Clauson, J, Cleary, M, Jackson, D. and Jacobs, S. (2011). “Linguistic Diversity as Sociodemographic Predictor of Nursing Program Progression and Completion”. Contemporary Nurse, 38 (1-2), 84-93.
  • 5. Bulfone, G, Predan, S, Zanini, A, Farneti, F, Quattrin, R. and Brusaferro, S. (2011). “Predictors of Nursing Student Success in an Italian School of Nursing”. Igiene e Sanità Pubblica, 67 (2), 137-147.
  • 6. Wegner, L, Flisher, A.J, Chikobvu, P, Lombard, C. and King, G. (2008). “Leisure Boredom and High School Dropout in Cape Town, South Africa”. Journal of Adolescence, 31 (3), 421-431. https ://doi.org/10.1016/j. adole scence.2007.09.004.
  • 7. Pryjmachuk, S, Easton, K. and Littlewood, A. (2009). “Nurse Education: Factors Associated with Attrition”. Journal of Advanced Nursing, 65 (1), 149-160.
  • 8. Waters, A. (2006). “High Nursing Attrition Rates Cost UK £57 Million a Year”. Nursing Standard, 20 (23), 6.
  • 9. Ministery of the Italian University and Research (MIUR). (2013). “Decree Self‐assessment Initial and Periodic Accreditation of the Locations and Courses of Study and Periodic Assessment, Rome, Italy, January 30, 2013”. Retreived from http://attim inist eriali.miur.it/anno-2013/ genna io/dm-30012 013.aspx
  • 10. Honicke, T. and Broadbent, J. (2016). “The Relation of Academic Self-Efficacy to University Student Academic Performance: A Systematic Review”. Educational Research Review, 170, 63-84.
  • 11. Richardson, M, Abraham, C. and Bond, R. (2012). “Psychological Correlates of University Students' Academic Performance: A Systematic Review and Meta-analysis”. Psychological Bulletin, 138 (20), 353-387.
  • 12. Bulfone, G, Vellone, E, Maurici, M, Macale, L. and Alvaro, R. (2020). “Academic Self‐efficacy in Bachelor‐Level Nursing Students: Development and Validation of a New Instrument”. Journal of Advanced Nursing, 76 (1), 398-408.
  • 13. Harvey, V. and McMurray, N. (1994). “Self-efficacy: A Means of Identifying Problems in Nursing Education and Career Progress”. International Journal of Nursing Studies, 31 (5), 471-485.
  • 14. Guo, Y.F, Zhang, X, Plummer, V, Lam, L, Cross, W. and Zhang, J.P. (2017). “Positive Psychotherapy for Depression and Self-efficacy in Undergraduate Nursing Students: A Randomized, Controlled Trial”. International Journal of Mental Health Nursing, 26 (4), 375-383. https://doi.org/10.1111/inm.12255
  • 15. McConville, J, McAleer, R. and Hahne, A. (2017). “Mindfulness Training for Health Profession Students-The Effect of Mindfulness Training on Psychological Well-Being, Learning and Clinical Performance of Health Professional Students: A Systematic Review of Randomized and Non-randomized Controlled Trials”. Explore, 13 (1), 26-45.
  • 16. Hataway, C. (2016). Influence of Academic Self-Efficacy on the Early Academic Success of Underrepresented Minority Nursing Students Enrolled in the First Semester of a Baccalaureate Nursing Program. Doctoral Dissertation. Nova Southeastern University. Retrieved from NSUWorks, College of Nursing. https://nsuworks.nova.edu/hpd_con_stuetd/30
  • 17. Karagöz, Y. (2016). “SPSS 23 ve AMOS 23 Uygulamalı İstatistiksel Analizler”. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • 18. Şencan, H. (2005). “Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenilirlik ve Geçerlilik”. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • 19. Polit, D.F. and Beck, C.T. (2006). “The Content Validity Index: Are You Sure You Know What’s Being Reported? Critique and Recommendations”. Research in Nursing & Health, 29 (5), 489-497. doi: 10.1002/nur.20147
  • 20. Kartal, M. ve Bardakçı, S. (2018). “SPSS ve AMOS Uygulamalı Örneklerle Güvenirlik ve Geçerlik Analizleri”. Ankara: Akademisyen Kitabevi.
  • 21. Özdamar, K. (2016). “Ölçek ve Test Geliştirme Yapısal Eşitlik Modellemesi”. Ankara: Nisan Kitabevi Yayıncılık.
  • 22. Seçer, I. (2018). “Psikolojik Test Geliştirme ve Uyarlama Süreci; Spss ve Lisrel Uygulamaları”. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • 23. Tavşancıl, E. (2010). “Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi”. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • 24. Çokluk, Ö, Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, S. (2018). “Sosyal Bilimler için Çok Değişkenli İstatistik. SPSS ve LISREL Uygulamaları”. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • 25. Kalaycı, S. (2010). “SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri”. Ankara: Asil Yayıncılık.
  • 26. Şimşek, Ö.F. (2010). “Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş Temel İlkeler ve LISREL Uygulamaları”. İstanbul: Ekinoks.
  • 27. Çam, M.O. ve Baysan-Arabacı, L. (2010). “Tutum Ölçeği Hazırlamada Nitel ve Nicel Adımlar”. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 12 (2), 59-71.
  • 28. Nunnally, J.C. and Bernstein, I.H. (2010). “Psychometric Theory”. (3rd ed.). New York: McGraw-Hill.
  • 29. Rattray, J. and Jones, M.C. (2007). “Essential Elements of Questionnaire Design and Development”. Journal of Clinical Nursing, 16, 234-243. doi: 10.1111/j.1365-2702.2006

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Bilimleri ve Hizmetleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Elif .ULUDAĞ>
PAMUKKALE ÜNİVERSİTESİ, SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
0000-0001-7060-7746
Türkiye


Sinem GÖRAL TÜRKCÜ> (Sorumlu Yazar)
PAMUKKALE ÜNİVERSİTESİ, SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
0000-0003-1574-0186
Türkiye


Pınar SERCEKUS>
PAMUKKALE ÜNİVERSİTESİ, SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
0000-0002-9326-3453
Türkiye


Sevgi ÖZKAN>
PAMUKKALE ÜNİVERSİTESİ, SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
0000-0001-8385-210X
Türkiye

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Yayınlandığı Sayı Yıl 2022, Cilt 11, Sayı 2

Kaynak Göster

Bibtex @araştırma makalesi { gumussagbil906075, journal = {Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi}, eissn = {2146-9954}, address = {}, publisher = {Gümüşhane Üniversitesi}, year = {2022}, volume = {11}, number = {2}, pages = {434 - 443}, doi = {10.37989/gumussagbil.906075}, title = {Hemşirelik Lisans Öğrencilerinde Akademik Öz Yeterlilik Ölçeği’nin Türkçe Versiyonunun Geçerlik ve Güvenirliğinin İncelenmesi}, key = {cite}, author = {.uludağ, Elif and Göral Türkcü, Sinem and Sercekus, Pınar and Özkan, Sevgi} }
APA .uludağ, E. , Göral Türkcü, S. , Sercekus, P. & Özkan, S. (2022). Hemşirelik Lisans Öğrencilerinde Akademik Öz Yeterlilik Ölçeği’nin Türkçe Versiyonunun Geçerlik ve Güvenirliğinin İncelenmesi . Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi , 11 (2) , 434-443 . DOI: 10.37989/gumussagbil.906075
MLA .uludağ, E. , Göral Türkcü, S. , Sercekus, P. , Özkan, S. "Hemşirelik Lisans Öğrencilerinde Akademik Öz Yeterlilik Ölçeği’nin Türkçe Versiyonunun Geçerlik ve Güvenirliğinin İncelenmesi" . Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 11 (2022 ): 434-443 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/gumussagbil/issue/70821/906075>
Chicago .uludağ, E. , Göral Türkcü, S. , Sercekus, P. , Özkan, S. "Hemşirelik Lisans Öğrencilerinde Akademik Öz Yeterlilik Ölçeği’nin Türkçe Versiyonunun Geçerlik ve Güvenirliğinin İncelenmesi". Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 11 (2022 ): 434-443
RIS TY - JOUR T1 - Hemşirelik Lisans Öğrencilerinde Akademik Öz Yeterlilik Ölçeği’nin Türkçe Versiyonunun Geçerlik ve Güvenirliğinin İncelenmesi AU - Elif .uludağ , Sinem Göral Türkcü , Pınar Sercekus , Sevgi Özkan Y1 - 2022 PY - 2022 N1 - doi: 10.37989/gumussagbil.906075 DO - 10.37989/gumussagbil.906075 T2 - Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 434 EP - 443 VL - 11 IS - 2 SN - -2146-9954 M3 - doi: 10.37989/gumussagbil.906075 UR - https://doi.org/10.37989/gumussagbil.906075 Y2 - 2021 ER -
EndNote %0 Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi Hemşirelik Lisans Öğrencilerinde Akademik Öz Yeterlilik Ölçeği’nin Türkçe Versiyonunun Geçerlik ve Güvenirliğinin İncelenmesi %A Elif .uludağ , Sinem Göral Türkcü , Pınar Sercekus , Sevgi Özkan %T Hemşirelik Lisans Öğrencilerinde Akademik Öz Yeterlilik Ölçeği’nin Türkçe Versiyonunun Geçerlik ve Güvenirliğinin İncelenmesi %D 2022 %J Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi %P -2146-9954 %V 11 %N 2 %R doi: 10.37989/gumussagbil.906075 %U 10.37989/gumussagbil.906075
ISNAD .uludağ, Elif , Göral Türkcü, Sinem , Sercekus, Pınar , Özkan, Sevgi . "Hemşirelik Lisans Öğrencilerinde Akademik Öz Yeterlilik Ölçeği’nin Türkçe Versiyonunun Geçerlik ve Güvenirliğinin İncelenmesi". Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 11 / 2 (Haziran 2022): 434-443 . https://doi.org/10.37989/gumussagbil.906075
AMA .uludağ E. , Göral Türkcü S. , Sercekus P. , Özkan S. Hemşirelik Lisans Öğrencilerinde Akademik Öz Yeterlilik Ölçeği’nin Türkçe Versiyonunun Geçerlik ve Güvenirliğinin İncelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2022; 11(2): 434-443.
Vancouver .uludağ E. , Göral Türkcü S. , Sercekus P. , Özkan S. Hemşirelik Lisans Öğrencilerinde Akademik Öz Yeterlilik Ölçeği’nin Türkçe Versiyonunun Geçerlik ve Güvenirliğinin İncelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2022; 11(2): 434-443.
IEEE E. .uludağ , S. Göral Türkcü , P. Sercekus ve S. Özkan , "Hemşirelik Lisans Öğrencilerinde Akademik Öz Yeterlilik Ölçeği’nin Türkçe Versiyonunun Geçerlik ve Güvenirliğinin İncelenmesi", Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 11, sayı. 2, ss. 434-443, Haz. 2022, doi:10.37989/gumussagbil.906075