In our study, we aimed to evaluate the stress, anxiety, learning anxiety, sense of school belonging, physical activity levels and musculoskeletal system effects of physiotherapy and rehabilitation students with the COVID-19 pandemic. Material and Method: The study included 450 university students (364 girls, 86 boys) on the basis of volunteering. Generalized Anxiety Disorder-7, Perceived Stress Scale, International Physical Activity Survey Short Form, Visual Analog Scale were applied to the students. Pain localization, positions/activities that increase pain during the day, students' learning anxiety and feelings of belonging to the school were questioned with open-ended questions. The data were evaluated using the Mann-Whitney U test and Spearman's correlation analysis and the significance level (p<0.05). Results: In our study, anxiety level was found to be mild and stress level was found to be high, especially in favor of female students (p=0.000, p=0.001). A statistically significant difference was obtained in the total duration of physical activity of male students compared to female students (p=0.009). The students responded that they experienced the most pain in the spine and that the position that increased the pain was sitting for a long time. A statistically significant difference in learning anxiety was found in female students compared to male students (p=0.004). Conclusions: This study shows that covid-19 quarantine causes higher stress and anxiety among college students, and a decrease in physical activity levels. It provides data that the high stress level felt by the students develop learning anxiety and that distance education affects the musculoskeletal system negatively.
COVID-19 Stress Physical activity Learning anxiety University students
Çalışmamızda COVID-19 pandemisi ile fizyoterapi ve rehabilitasyon öğrencilerinin stres, anksiyete, öğrenme kaygısı, okula aidiyet duygusu, fiziksel aktivite düzeyleri ve kas iskelet sistemi etkilenimlerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Materyal-Metod: Çalışmaya gönüllük esası ile 450 üniversite öğrencisi (364 kız, 86 erkek) dahil edildi. Öğrencilere çevrimiçi olarak Yaygın Anksiyete Bozukluğu-7, Algılanan Stres Ölçeği, Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi Kısa Form, Görsel Analog Skala uygulandı. Aynı zamanda ağrı lokalizasyonu, gün içinde ağrıyı arttıran pozisyonlar/aktiviteler, öğrencilerin öğrenme kaygısı ve okula aidiyet hissetme durumları açık uçlu sorular ile sorgulandı. Veriler SPSS 20.0 programında Mann-Whitney U testi ile Spearman’s korelasyon analizi kullanılarak ve anlamlılık düzeyi (p<0,05) üzerinden değerlendirildi. Bulgular: Çalışmamızda özellikle kız öğrenciler lehine kaygı düzeyi hafif, stres düzeyi yüksek bulunmuştur (p=0,000, p=0,001). Erkek öğrencilerin toplam fiziksel aktivite sürelerinde kız öğrencilere göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık elde edildi (p=0,009). Öğrenciler en çok ağrıyı omurgada yaşadıklarını ve ağrıyı artıran pozisyonun uzun süre oturmak olduğunu iletti. Kız öğrencilerde erkek öğrencilere göre öğrenme kaygısı açısından istatistiksel olarak anlamlı fark bulundu (p=0,004). Sonuç: Bu çalışma, COVID-19 karantinasının, üniversite öğrencileri arasında daha yüksek stres ve anksiyeteye ve fiziksel aktivite seviyesinde düşüşe sebep olduğunu göstermektedir. Aynı zamanda öğrencilerin hissettiği yüksek stres düzeyinin öğrenme kaygısı geliştirmesine ve uzaktan eğitimin kas iskelet sistemini olumsuz etkilediğine dair veriler sunmaktadır.
COVID-19 Fiziksel aktivite Öğrenme kaygısı Üniversite öğrencileri stres
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 11 Sayı: 4 |