This is done as a descriptive study with the purpose to determine opinions and attitudes of students from Cumhuriyet University Health Science Faculty Midwifery Department about the premarital sexual experince. Study, 181 students (97,8%) participated. Data "Opinions and Attitudes on Premarital experience to the Evaluation Form" is collected by using the frequency distribution and chi-square test were used. According to research findings, average age of the students 20,5±1,7. Students only 6,1% so they had sufficient information on issues related to sexuality Scroll, 85,1% did not find the right Scroll the occurrence of sexual experiences before marriage, 44,2% of "get out of being a sexual taboo," the opinion was joined. Maternal education, place of residence and family status of the family perspective was no association between sexual experience before marriage. The students will threaten the health risks of sex when they are sexually active, learn and be protected from these risks in terms of integrated training programs to give emphasis on healthy sexual life.
Çalışma, Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Ebelik Bölümü öğrencilerinin evlilik öncesi cinsel deneyim konusundaki görüş ve tutumlarını belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Çalışmaya, 181 öğrenci (%97,8) katılmıştır. Veriler “Evlilik Öncesi Deneyime İlişkin Görüş ve Tutumları Değerlendirme Formu” ile toplanmış, frekans dağılımı ve Ki-Kare testi kullanılarak değerlendirilmiştir. Öğrencilerin yaş ortalamasının 20,5±1,7 olduğu, yalnızca % 6,1'inin cinsellikle ilgili konulardaki bilgilerini çok yeterli buldukları, % 85,1'inin evlilik öncesi cinsel deneyim yaşanmasını doğru bulmadığı, % 44,2'sinin “cinsellik tabu olmaktan çıkmalı” görüşüne katıldıkları saptanmıştır. Anne eğitimi, ailenin yaşadığı yer ve aile statüsü ile evlilik öncesi cinsel deneyime bakış açısı arasında ilişki bulunamamıştır. Öğrencilerin cinsel yönden aktif olduklarında cinsel sağlıklarını tehdit edecek riskleri öğrenebilmeleri ve bu risklerden korunabilmeleri açısından eğitim programlarına entegre sağlıklı cinsel yaşam konularına ağırlık verilmesi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 2 Sayı: 4 |