BibTex RIS Kaynak Göster

None

Yıl 2012, Cilt: 1 Sayı: 3, 189 - 201, 01.07.2012

Öz

Critical thinking is a form of thinking based on an intentional and autonomous decision-making as a result of interpreting, analyzing, evaluating, and drawing sensible conclusions. Academic staff of a university constituted the study population of this present study. Instead of sampling method, all of the academic staff who agreed to participate were included in the study. The California Critical Thinking Tendency Scale was used as the data collection tool. Of the subjects, the average age was 31.45, the average working year was 6.57, the mean score of critical thinking was 257.298. Although a negative relationship was detected between the age and professional experience and critical thinking tendency score, this finding was interpreted as statistically insignificant (p> 0.05).Despite the higher scores of females compared to males, and of singles compared to married ones, the differences between the groups were not statistically significant (p> 0.05). Regarding academic title, faculty members achieved the highest score (257.725), while regarding educational degree, doctoral graduates did (261 970). However, no significant differences could be found between the groups in terms of academic titles and graduation status. According to the data of this study, critical thinking scores of the academic staff were at medium levels; and different variables such as age, gender, marital status, educational status, professional experience, and academic title were determined to possess no effect on the critical thinking skills.

Akademik Personelde Eleştirel Düşünme Eğiliminin İncelenmesi

Yıl 2012, Cilt: 1 Sayı: 3, 189 - 201, 01.07.2012

Öz

Eleştirel düşünme; yorumlama, analiz, değerlendirme ve anlamlandırma sonucu amaçlı ve otonom bir şekilde karar vermeye dayanan bir düşünme şeklidir. Üniversite eğitiminde; analitik düşüncenin öğretilmesi, mümkün olduğunca problem çözme ve doğru eğilimler için düşünmenin kullanılmasına fırsat vererek öğrencilerin bilişsel ve zihinsel alışkanlıklarının geliştirilmesi gerekmektedir. Dolayısıyla bu noktada eğitimcilerin eleştirel düşünme becerileri de büyük önem taşımaktadır. Araştırmanın evrenini bir üniversitede çalışan akademik personel oluşturmaktadır. Çalışmada örnekleme yöntemine başvurulmayıp çalışmaya katılmayı kabul eden akademik personelin tamamı çalışma kapsamına alınmıştır. Veri toplama aracı olarak California Eleştirel Düşünme Eğilim Ölçeği kullanılmıştır.Örneklemin yaş ortalaması 31,45, ortalama çalışma yılı 6,57, eleştirel düşünme eğilim puan ortalaması ise 257,298 olarak belirlenmiştir.Yaş ve meslekteki deneyim süresi ile eleştirel düşünme eğilim puanı arasında negatif yönde ilişki olmasına karşın bu bulgu istatistiksel olarak anlamsızdır (p>0,05).Kadınların eleştirel düşünme eğilim puan ortalamaları 258,568, erkeklerin puan ortalamaları ise 256,618'dir. Medeni durum bakımından bekâr bireylerin puan ortalamalarının 257,298, evli bireylerin ise 256,618 puan ortalamasına sahip oldukları görülmektedir. Kadınlar erkeklerden, bekâr bireyler ise evli bireylerden yüksek eleştirel düşünme puan ortalamalarına sahip olmalarına karşın gruplar arasındaki fark istatistiksel olarak anlamsızdır (p>0,05). Unvan açısından en yüksek puana öğretim üyesi (257,725), eğitim durumu açısından doktora mezunu (261,970) grubundaki bireyler sahipken, unvan ve mezuniyet durumu açısından gruplar arasında anlamlı fark bulunmamaktadır. Bu çalışmanın bulgularına göre; akademik personelin eleştirel düşünme eğilim puan ortalamalarının orta düzeyde olduğu; yaş, mesleki deneyim süresi, cinsiyet, medeni durum, unvan ve eğitim durumu gibi değişkenlerin eleştirel düşünme becerisi üzerinde etkisinin olmadığı belirlenmiştir.

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yalçın Kanbay Bu kişi benim

Elif Işık Bu kişi benim

Özgür Aslan Bu kişi benim

Handan Özdemir Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 1 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Kanbay, Y., Işık, E., Aslan, Ö., Özdemir, H. (2012). Akademik Personelde Eleştirel Düşünme Eğiliminin İncelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(3), 189-201.
AMA Kanbay Y, Işık E, Aslan Ö, Özdemir H. Akademik Personelde Eleştirel Düşünme Eğiliminin İncelenmesi. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. Temmuz 2012;1(3):189-201.
Chicago Kanbay, Yalçın, Elif Işık, Özgür Aslan, ve Handan Özdemir. “Akademik Personelde Eleştirel Düşünme Eğiliminin İncelenmesi”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 1, sy. 3 (Temmuz 2012): 189-201.
EndNote Kanbay Y, Işık E, Aslan Ö, Özdemir H (01 Temmuz 2012) Akademik Personelde Eleştirel Düşünme Eğiliminin İncelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 1 3 189–201.
IEEE Y. Kanbay, E. Işık, Ö. Aslan, ve H. Özdemir, “Akademik Personelde Eleştirel Düşünme Eğiliminin İncelenmesi”, Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 1, sy. 3, ss. 189–201, 2012.
ISNAD Kanbay, Yalçın vd. “Akademik Personelde Eleştirel Düşünme Eğiliminin İncelenmesi”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 1/3 (Temmuz 2012), 189-201.
JAMA Kanbay Y, Işık E, Aslan Ö, Özdemir H. Akademik Personelde Eleştirel Düşünme Eğiliminin İncelenmesi. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. 2012;1:189–201.
MLA Kanbay, Yalçın vd. “Akademik Personelde Eleştirel Düşünme Eğiliminin İncelenmesi”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 1, sy. 3, 2012, ss. 189-01.
Vancouver Kanbay Y, Işık E, Aslan Ö, Özdemir H. Akademik Personelde Eleştirel Düşünme Eğiliminin İncelenmesi. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. 2012;1(3):189-201.