Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü Öğrencilerinde Sosyal Medya Kullanımı ile Akademik Başarı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 3, 1367 - 1376, 26.09.2024
https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1505296

Öz

Bu çalışmadaki amacımız Fizyoterapi ve Rehabilitasyon bölümü öğrencilerinin sosyal medya kullanımını etkileyen alışkanlıkları, motivasyonları ve bunların öğrencilerin akademik başarılarına olan etkisini belirlemektir. Araştırmanın evrenini 321 Fizyoterapi ve Rehabilitasyon öğrencisi oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu ve üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanım alışkanlıkları ve motivasyonları ölçeği kullanılmıştır. Bu çalışma yaş ortalaması 20,44±2,57 yıl olan 256 (%79,8) kadın, 65 (%20,2) erkek toplam 321 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Sosyal medya kullanım alışkanlıkları ve motivasyonlarının cinsiyete, sınıf düzeyine ve sosyal medya kullanım sıklığına göre değişmediği tespit edilmiştir (p>0,05). Sosyal medya kullanım alışkanlıkları ve motivasyonları ölçeği toplam puanı (r=-0,126, p= 0,046) ve sosyal etkileşim ve sosyal medya motivasyon alt ölçeği (r=-0,158, p= 0,017) ile genel not ortalaması arasında negatif yönlü düşük düzeyde ilişki olduğu belirlenmiştir. Çalışmamızın sonuçlarına göre sosyal medya kullanımı akademik başarıyı olumsuz yönde etkilemektedir. Sosyal medya kullanım alışkanlıkları ve motivasyonları, cinsiyete, sınıf düzeyine ve kullanım sıklığına göre değişmemektedir. Sosyal medya kullanım süreleri göz önüne alındığında, sosyal medyanın akademik başarıyı etkilediği ve bu konuda gerekli önlemlerin alınması gerektiği düşünülmektedir. Ayrıca sosyal medyanın “ne kadar” kullanıldığı kadar, “niçin” ve “ne amaçla” kullanıldığının da sorgulanması gerekmektedir.

Etik Beyan

Çalışmanın etik kurul izni Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Etik Kurulundan alınmıştır (07.04.2023, Sayı: 65/11).

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • 1. Boyd, DM. and Ellison, NB. (2007). Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13 (1):210–30.
  • 2. Kircaburun, K, Alhabash, S, Tosuntaş ŞB. and Griffiths MD. (2020). Uses and Gratifications of Problematic Social Media Use Among University Students: a Simultaneous Examination of the Big Five of Personality Traits, Social Media Platforms, and Social Media Use Motives. Int J Ment Health Addict, 8 (3):525–47.
  • 3. Katz, E, Blumler, JG. and Gurevitch, M. (1973). Uses and Gratifications Research. Vol. 37, Source. The Public Opinion Quarterly, 37, 509-523.
  • 4. Rubin, AM. (1993). Audience activity and media use. Communications Monographs, 60 (1):98–105.
  • 5. Kurtuluş, S, Özkan, E. ve Öztürk S. (2015). How Do Social Media Users in Turkey Differ in Terms of Their Use Habits and Preferences? International Journal of Business and Information, 10 (3), 337-364
  • 6. Lei, J. and Zhao, Y. (2007). Technology uses and student achievement: A longitudinal study. Comput Educ, 49 (2):284–96.
  • 7. Whiting, A. and Williams, D. (2013). Why people use social media: a uses and gratifications approach. Qualitative market research: an international journal, 16 (4): 362-369.
  • 8. Bal, E. and Bicen, H. (2017). The purpose of students’ social media use and determining their perspectives on education. Procedia Comput Sci, 120:177–81.
  • 9. Bialy, S. and El Jalali, A. (2023). Go Where the Students Are: A Comparison of the Use of Social Networking Sites Between Medical Students and Medical Educators, 1 (2), e4908.
  • 10. Barton, BA, Adams, KS, Browne, BL. and Arrastia-Chisholm, MC. (2021). The effects of social media usage on attention, motivation, and academic performance. Active Learning in Higher Education, 22 (1):11–22.
  • 11. Tafesse, W. (2022). Social networking sites use and college students’ academic performance: testing for an inverted U-shaped relationship using automated mobile app usage data. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 19 (1), 16
  • 12. Van Deursen, AJ. and Agm Van Dijk, J. (2014). The digital divide shifts to differences in usage, 16.3: 507-526.
  • 13. Balcı, Ş. ve Ayhan, B. (2007). Üniversite öğrencilerinin internet kullanım ve doyumları üzerine bir saha araştırması. Selçuk İletişim, 5.1: 174-197.
  • 14. İçirgin, Ö. (2018). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanım alışkanlıkları ve motivasyonları (Yüksel Lisans Tezi). Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya, Türkiye.
  • 15. Küçükkaya, B, Özdemir, B. ve Süt HK. (2022). Hemşirelik öğrencilerinde sosyal medya kullanımı ile akademik başarı ve akademik öz yeterlik arasındaki ilişki. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 9 (1): 31-41.
  • 16. Himmetoğlu A. ve Ayhan A. (2021). Sosyal Medya Kullanım Motivasyonu, Boş Zaman Doyumu ve Yaşam Doyumu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Akdeniz Üniversitesi Örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 8 (2):1141–74.
  • 17. Chandrasena, PPCM. and Ilankoon IMPS. (2022). The impact of social media on academic performance and interpersonal relations among health sciences undergraduates. Journal of education and health promotion, 11, 1: 117.
  • 18. Shafiq, M. and Parveen K. (2023). Social media usage: Analyzing its effect on academic performance and engagement of higher education students. Int J Educ Dev, 98, 102738
  • 19. Parlak Sert, H. ve Başkale, H. (2023). Students’ increased time spent on social media, and their level of coronavirus anxiety during the pandemic, predict increased social media addiction. Health Info Libr J, 40 (3):262–74.
  • 20. AlFaris, E, Irfan, F, Ponnamperuma, G, Jamal, A, Van der Vleuten, C. and Al Maflehi, N, (2018). The pattern of social media use and its association with academic performance among medical students. Med Teach, 40 (sup1): 77–82.
  • 21. Radmard, S, Soysal, Y, Kutluca, AY. ve Türk, Z. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanım Amaçlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 3 (2):171–98.
  • 22. Hameed, I, Haq, MA, Khan, N. and Zainab B. (2022). Social media usage and academic performance from a cognitive loading perspective. On the Horizon, 24;30 (1):12–27. 23. Wakefield, J. and Frawley, JK. (2020). How does students’ general academic achievement moderate the implications of social networking on specific levels of learning performance? Comput Educ, 144: 103694.

Examining the Relationship Between Social Media Use and Academic Achievement in Physiotherapy and Rehabilitation Department Students

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 3, 1367 - 1376, 26.09.2024
https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1505296

Öz

The aim of this study is to determine the habits and motivations of physiotherapy and rehabilitation students affecting the use of social media and their effects on students' academic achievement. The population of the study consisted of 321 physiotherapy and rehabilitation students. Personal information forms and the scale of social media usage habits and motivations of university students were used as data collection tools. This study was carried out with a total of 321 students, 256 (79.8%) female and 65 (20.2%) male, with an average age of 20.44±2.57 years. It was determined that social media usage habits and motivations did not vary according to gender, grade level, and frequency of social media use (p>0.05). There was a low negative correlation between the total score of the social media usage habits and motivations scale (r=-0.126, p= 0.046) and the social interaction and social media motivation subscale (r=-0.158,p= 0.017) and the grade point average. According to the results of our study, social media use negatively affects academic achievement. Social media usage habits and motivations did not vary according to gender, grade level and frequency of use. Considering the duration of social media use, it is thought that social media affects academic achievement and necessary measures should be taken in this regard. In addition, it is necessary to question not only "how much" social media is used but also "how" and "for what purpose" it is used.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • 1. Boyd, DM. and Ellison, NB. (2007). Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13 (1):210–30.
  • 2. Kircaburun, K, Alhabash, S, Tosuntaş ŞB. and Griffiths MD. (2020). Uses and Gratifications of Problematic Social Media Use Among University Students: a Simultaneous Examination of the Big Five of Personality Traits, Social Media Platforms, and Social Media Use Motives. Int J Ment Health Addict, 8 (3):525–47.
  • 3. Katz, E, Blumler, JG. and Gurevitch, M. (1973). Uses and Gratifications Research. Vol. 37, Source. The Public Opinion Quarterly, 37, 509-523.
  • 4. Rubin, AM. (1993). Audience activity and media use. Communications Monographs, 60 (1):98–105.
  • 5. Kurtuluş, S, Özkan, E. ve Öztürk S. (2015). How Do Social Media Users in Turkey Differ in Terms of Their Use Habits and Preferences? International Journal of Business and Information, 10 (3), 337-364
  • 6. Lei, J. and Zhao, Y. (2007). Technology uses and student achievement: A longitudinal study. Comput Educ, 49 (2):284–96.
  • 7. Whiting, A. and Williams, D. (2013). Why people use social media: a uses and gratifications approach. Qualitative market research: an international journal, 16 (4): 362-369.
  • 8. Bal, E. and Bicen, H. (2017). The purpose of students’ social media use and determining their perspectives on education. Procedia Comput Sci, 120:177–81.
  • 9. Bialy, S. and El Jalali, A. (2023). Go Where the Students Are: A Comparison of the Use of Social Networking Sites Between Medical Students and Medical Educators, 1 (2), e4908.
  • 10. Barton, BA, Adams, KS, Browne, BL. and Arrastia-Chisholm, MC. (2021). The effects of social media usage on attention, motivation, and academic performance. Active Learning in Higher Education, 22 (1):11–22.
  • 11. Tafesse, W. (2022). Social networking sites use and college students’ academic performance: testing for an inverted U-shaped relationship using automated mobile app usage data. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 19 (1), 16
  • 12. Van Deursen, AJ. and Agm Van Dijk, J. (2014). The digital divide shifts to differences in usage, 16.3: 507-526.
  • 13. Balcı, Ş. ve Ayhan, B. (2007). Üniversite öğrencilerinin internet kullanım ve doyumları üzerine bir saha araştırması. Selçuk İletişim, 5.1: 174-197.
  • 14. İçirgin, Ö. (2018). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanım alışkanlıkları ve motivasyonları (Yüksel Lisans Tezi). Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya, Türkiye.
  • 15. Küçükkaya, B, Özdemir, B. ve Süt HK. (2022). Hemşirelik öğrencilerinde sosyal medya kullanımı ile akademik başarı ve akademik öz yeterlik arasındaki ilişki. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 9 (1): 31-41.
  • 16. Himmetoğlu A. ve Ayhan A. (2021). Sosyal Medya Kullanım Motivasyonu, Boş Zaman Doyumu ve Yaşam Doyumu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Akdeniz Üniversitesi Örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 8 (2):1141–74.
  • 17. Chandrasena, PPCM. and Ilankoon IMPS. (2022). The impact of social media on academic performance and interpersonal relations among health sciences undergraduates. Journal of education and health promotion, 11, 1: 117.
  • 18. Shafiq, M. and Parveen K. (2023). Social media usage: Analyzing its effect on academic performance and engagement of higher education students. Int J Educ Dev, 98, 102738
  • 19. Parlak Sert, H. ve Başkale, H. (2023). Students’ increased time spent on social media, and their level of coronavirus anxiety during the pandemic, predict increased social media addiction. Health Info Libr J, 40 (3):262–74.
  • 20. AlFaris, E, Irfan, F, Ponnamperuma, G, Jamal, A, Van der Vleuten, C. and Al Maflehi, N, (2018). The pattern of social media use and its association with academic performance among medical students. Med Teach, 40 (sup1): 77–82.
  • 21. Radmard, S, Soysal, Y, Kutluca, AY. ve Türk, Z. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanım Amaçlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 3 (2):171–98.
  • 22. Hameed, I, Haq, MA, Khan, N. and Zainab B. (2022). Social media usage and academic performance from a cognitive loading perspective. On the Horizon, 24;30 (1):12–27. 23. Wakefield, J. and Frawley, JK. (2020). How does students’ general academic achievement moderate the implications of social networking on specific levels of learning performance? Comput Educ, 144: 103694.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Yardımcı Sağlık ve Rehabilitasyon Bilimi (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gülsüm Eda İnan 0000-0002-5009-2877

Ferdi Başkurt 0000-0002-8997-4172

Tahir Keskin 0000-0002-9237-3300

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 26 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 26 Haziran 2024
Kabul Tarihi 7 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 13 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA İnan, G. E., Başkurt, F., & Keskin, T. (2024). Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü Öğrencilerinde Sosyal Medya Kullanımı ile Akademik Başarı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 13(3), 1367-1376. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1505296
AMA İnan GE, Başkurt F, Keskin T. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü Öğrencilerinde Sosyal Medya Kullanımı ile Akademik Başarı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. Eylül 2024;13(3):1367-1376. doi:10.37989/gumussagbil.1505296
Chicago İnan, Gülsüm Eda, Ferdi Başkurt, ve Tahir Keskin. “Fizyoterapi Ve Rehabilitasyon Bölümü Öğrencilerinde Sosyal Medya Kullanımı Ile Akademik Başarı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 13, sy. 3 (Eylül 2024): 1367-76. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1505296.
EndNote İnan GE, Başkurt F, Keskin T (01 Eylül 2024) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü Öğrencilerinde Sosyal Medya Kullanımı ile Akademik Başarı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 13 3 1367–1376.
IEEE G. E. İnan, F. Başkurt, ve T. Keskin, “Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü Öğrencilerinde Sosyal Medya Kullanımı ile Akademik Başarı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 13, sy. 3, ss. 1367–1376, 2024, doi: 10.37989/gumussagbil.1505296.
ISNAD İnan, Gülsüm Eda vd. “Fizyoterapi Ve Rehabilitasyon Bölümü Öğrencilerinde Sosyal Medya Kullanımı Ile Akademik Başarı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 13/3 (Eylül 2024), 1367-1376. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1505296.
JAMA İnan GE, Başkurt F, Keskin T. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü Öğrencilerinde Sosyal Medya Kullanımı ile Akademik Başarı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2024;13:1367–1376.
MLA İnan, Gülsüm Eda vd. “Fizyoterapi Ve Rehabilitasyon Bölümü Öğrencilerinde Sosyal Medya Kullanımı Ile Akademik Başarı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 13, sy. 3, 2024, ss. 1367-76, doi:10.37989/gumussagbil.1505296.
Vancouver İnan GE, Başkurt F, Keskin T. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü Öğrencilerinde Sosyal Medya Kullanımı ile Akademik Başarı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2024;13(3):1367-76.