arası özel gereksinimi olan çocukların yürütücü işlevler ve sınıf içi davranışlar arasındaki ilişkiyi incelelemek amacıyla yapıldı. Çalışmaya özel eğitim merkezine devam eden, yaş ortalamaları 13,22±4,55 yıl olan 16 erkek, 19 kız toplam 35 özel gereksinimi olan çocuk ve ailesi dahil edildi.
Materyal Metod:Çocukların Çocukluk Dönemi Yönetici İşlev Envanteri Ebeveyn/Öğretmen Formu (CHEXI) ile yürütücü (yönetici) fonksiyonları, CONNER’S öğretmen derecelendirme ölçeği ile sınıf içi davranışlarının öğretmenleri tarafından değerlendirilmesi yapıldı.
Bulgular: CONNER’S öğretmen derecelendirme ölçeği (CADÖ) ile yönetici işlev (CHEXI) rolü arasında anlamlı ilişki belirlendi (p=0,001). Çocukların yönetici işlev seviyesi alt gruplarla, CONNER’S alt gruplarla arasında orta düzey ilişki olduğu belirlendi (p<0,05). Çalışma belleği ile Dikkat eksikliği (r=0,510, p=0,002*), Hiperaktivite (r=0,490, p=0,003), Davranım Sorunu (r=0,414, p=0,013) arasında ilişki bulunmuştur. Yaş ile CADÖ’nün toplam puanı arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişki görülmedi (p=0,534). Ailedeki çocuk sayısı ile CADÖ’nün Davranım Sorunu ölçeği arasındaki korelasyon değerlerinin ise (r=0,366, p=0,030 ) olduğu tespit edilmiştir.
Tartışma:Yürütücü işlevler konusunda ailelerin ve çocukların bilinçlendirilmesi gerekliliği önemlidir. Çocuklarda yürütücü işlev becerilerine yönelik müdahale araştırmalarının geliştirilmesi sayesinde ilerleyen zamanlarda sosyal ve akademik alanlarda oluşabilecek sorunların önlenebileceği düşünüldü.
yok
yok
Çalışmamızda, yürütücü işlevler ve sınıf içi davranışlar arasındaki ilişki incelendi. Bu çalışma iki-yirmi yaş arası özel gereksinimi olan çocukların yürütücü işlevler ve sınıf içi davranışlar arasındaki ilişkiyi incelelemek amacıyla yapıldı. Çalışmaya özel eğitim merkezine devam eden, yaş ortalamaları 13,22±4,55 yıl olan 16 erkek, 19 kız toplam 35 özel gereksinimi olan çocuk ve ailesi dahil edildi. Çocukların Çocukluk Dönemi Yönetici İşlev Envanteri Ebeveyn/Öğretmen Formu (CHEXI) ile yürütücü (yönetici) fonksiyonları, CONNER’S öğretmen derecelendirme ölçeği ile sınıf içi davranışlarının öğretmenleri tarafından değerlendirilmesi yapıldı.CONNER’S öğretmen derecelendirme ölçeği (CADÖ) ile yönetici işlev (CHEXI) rolü arasında anlamlı ilişki belirlendi (p=0,001). Çocukların yönetici işlev seviyesi alt gruplarla, CONNER’S alt gruplarla arasında orta düzey ilişki olduğu belirlendi (p<0,05). Çalışma belleği ile Dikkat eksikliği (r=0,510, p=0,002*), Hiperaktivite (r=0,490, p=0,003), Davranım Sorunu (r=0,414, p=0,013) arasında ilişki bulunmuştur. Yaş ile CADÖ’nün toplam puanı arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişki görülmedi (p=0,534). Ailedeki çocuk sayısı ile CADÖ’nün Davranım Sorunu ölçeği arasındaki korelasyon değerlerinin ise (r=0,366, p=0,030 ) olduğu tespit edilmiştir. Yürütücü işlevler konusunda ailelerin ve çocukların bilinçlendirilmesi gerekliliği önemlidir. Çocuklarda yürütücü işlev becerilerine yönelik müdahale araştırmalarının geliştirilmesi sayesinde ilerleyen zamanlarda sosyal ve akademik alanlarda oluşabilecek sorunların önlenebileceği düşünüldü.
yok
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | yok |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 13 Sayı: 4 |