Sağlık Yöneticilerinin Mesleki Benlik Saygısı ve İş Tatmini
Yıl 2024,
Cilt: 13 Sayı: 4, 1564 - 1571, 25.12.2024
Gamze Durum
,
Yasemin Akbulut
Öz
Bu araştırma, sağlık yöneticilerinin mesleki benlik saygısı ile iş tatmini düzeylerini belirleme, mesleki ve sosyo-demografik özellikleri açısından farklılıkları ortaya koyma ve aralarındaki ilişkiyi saptamayı amaçlamaktadır. Veri toplama sürecinde Kişisel Bilgi Formu, Arıcak Mesleki Benlik Saygısı ve Minnesota İş Tatmini ölçekleri kullanılmıştır. Veriler web tabanlı anket aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmaya göre sağlık yöneticilerinin mesleki benlik saygısı ile iş tatmini düzeyleri yüksektir. Araştırma grubunun mesleki benlik saygısı medeni durum, görev yaptığı birim, mesleği seçme durumuna göre anlamlı farklılık göstermektedir. Mesleki benlik saygısı evli bireylerin bekârlara göre; idari mali hizmetler biriminde çalışanların diğer birimlere göre daha yüksektir. Araştırma grubunun iş tatmini ve içsel tatmin alt boyutunda öğrenim düzeyi, görev yapılan birim ve mesleği seçme durumuna göre, dışsal tatmin alt boyutu ise öğrenim düzeyi ve görev yaptıkları birime göre anlamlı farklılıklar göstermektedir. Lisansüstü mezunların lisans mezunlarına göre, koordinatör\direktör olanların diğer iş unvanına sahip sağlık yöneticilerine göre işlerinden daha fazla tatmin olduğu saptanmıştır. Yapılan doğrusal regresyon analizine göre; sağlık yöneticilerinin iş tatmininin mesleki benlik saygısına pozitif yönde ve orta düzeyde etkisi bulunmaktadır. Sağlık yöneticilerinin lisansüstü eğitimlerinin desteklenmesi, sağlık kurumlarında görev tanımlarının yapılması, mesleğin bilinçli seçimi için üniversite ve tanıtımlarının artırması önerilebilir.
Etik Beyan
Bu çalışmanın, özgün bir çalışma olduğunu; çalışmanın hazırlık, veri toplama, analiz ve bilgilerin sunumu olmak üzere tüm aşamalarından bilimsel etik ilke ve kurallarına uygun davrandığımı; bu çalışma kapsamında elde edilmeyen tüm veri ve bilgiler için kaynak gösterdiğimi ve bu kaynaklara kaynakçada yer verdiğimi beyan ederim.
Kaynakça
- 1. Çakmak, Z. ve Kara, H. (2011). “Yöneticilerde Benlik Algılamalarının Belirlenmesi: Sanayi Örgütlerinde Bir Araştırma”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30, 301-310.
- 2. Oosteregel, A. ve Oppenheimer, L. (1993). “Development of the Self-System: How Children Perceive their own and Others' Ideas About Themselves”. Journal of Applied Developmental Psychology, 14 (1), 443-460. doi:10.1016/0193-3973(93)90001-C
- 3. Kutlu, M. ve Soğukpınar, E. (2015). “Rehber Öğretmenlerin Benlik Saygısı ile Mesleki Benlik Saygısı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. E-International Journal of Educational Research, 6 (1), 84-101.
- 4. Pajares, F. ve Schunk D.H. (2002). “Self and Self-Belief in Psychology and Education: an Historical Perspective”. New York/ Academic Press. doi:10.1016/B978-012064455-1/50004-X
- 5. Demo, D.H. (1985). “The Measurement of Self-Esteem: Refining our Methods”. Journal of Personality and Social Psychology, 48, 1490-1502. doi:10.1037/0022-3514.48.6.1490
- 6. Aral, N, Gürsoy F, Ceylan, R. and Bıçakçı, M.Y. (2009). “Examination of the Professional Self-Esteem of Teacher Candidates Studying at a Faculty of Education”. Policy Futures in Education, 7 (4), 423-429. doi:10.2304/pfie.2009.7.4.4
- 7. Canpolat, M. ve Özsaker, M. (2013). “Physical Education Candidate Teachers’ Beliefs About Vocational Self-Esteem”. Turkish Journal of Sport and Exercise, 15 (2), 94-99. doi:10.15314/tjse.53335
- 8. Baloğlu, N, Karadağ, E, Çalışkan, N. ve Korkmaz, T. (2006). “İlköğretim Öğretmenlerinin Mesleki Benlik Saygısı ve İş Doyumları Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi”. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 7 (2), 345-358.
- 9. Daryanto, E. (2014). “Individual Characteristics, Job Characteristics and Career Development: A Study on Vocational School Teachers’ Satisfaction in Indonesia”. American Journal of Educational Research, 2 (8), 698-702. doi:10.12691/education-2-8-20
- 10. Franěk, M. ve Večeřa, J. (2008). “Personal Characteristics and Job Satisfaction. Ekonomika a Management”, 4, 63-67.
- 11. İşcan, Ö.F. ve Sayın, U. (2010). “Örgütsel Adalet, İş Tatmini ve Örgütsel Güven Arasındaki İlişki”. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 24 (4), 195-216.
- 12. Sempane, H, Rieger, H. and Roodt, G. (2002). “Job Satisfaction in Relation to Organisational Culture”. SA Journal of Industrial Psychology, 28 (2), 23-30.
- 13. Satuf, C, Monteiro, S, Pereira, H, Esgalhado, G, Afonso, R.M. and Loureiro, M. (2018). “The Protective Effect of Job Satisfaction in Health, Happiness, Well-Being and Self-Esteem”. International Journal of Occupational Safety and Ergonomics (JOSE), 24 (2), 181- 189. doi:10.1080/10803548.2016.1216365
- 14. Green, J. (2000). “Job Satisfaction of Community College Chairpersons”. Virginia Polytechnic Institute and State University.
- 15. Sümbüloğlu, K. ve Sümbüloğlu, V. (2002). Biyoistatistik. Ankara: Hatiboğlu Yayınları.
- 16. Arıcak, T. (2001). “Mesleki Benlik Saygısı Ölçeğinin Geliştirilmesi, Güvenirlik ve Geçerlik Çalışmaları”. 5-7 Eylül 2001, 6. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
- 17. Özaydın, M.M. ve Özdemir, Ö. (2014). “Çalışanların Bireysel Özelliklerinin İş Tatmini Üzerindeki Etkileri: Bir Kamu Bankası Örneği”. İşletme Araştırmaları Dergisi, 6 (1), 251-281.
- 18. Martin, H. ve Proença, T. (2012). “Minnesota Satisfaction Questionnaire-Psychometric Properties and Validation in a Population of Portuguese Hospital Workers”. Fep Working Papers, 471, 1-20.
- 19. Baycan, A. (1985). An Analysis of the Several Aspects of Job Satisfaction Between Different Occupational Groups. Boğaziçi Üniversitesi SBE Doktora Tezi, İstanbul, 72, 73.
- 20. Aktaç, V. ve Çetinkaya, M. (2019). “Investigation of Science Teacher Candidates’ Professional Self-Esteem and Life Satisfaction”. Journal of Computer and Education Research, 7 (14), 575- 599. doi:10.18009/jcer.634115
- 21. Adler, S. (1980). “Self-Esteem and Causal Attributions for job Satisfaction and Dissatisfaction”. Journal of Applied Psychology, 65 (3), 327-332.
22. Anuradha, V, Reddy, L, Shailaja, M. and Vardhini, S. (2020). “Job Satisfaction and Personal & Professional Efficiency of University Teachers”. The International Journal of Analytical and Experimental Modal Analysis, 12 (10), 465-482. doi:10.1037/0021-9010.65.3.327
- 23. Ngidi, D.P. ve Ngidi, S.A. (2017). “Exploring the Extent of Job Satisfaction, Organisational Commitment and Self-Esteem of Lecturers at a University of Technology in South Africa”. Gender and Behaviour, 15 (4), 10251-10267.
- 24. Min, H.H. (2017). “The Relationships among Professional Self-Concept, Self-Esteem and Job Satisfaction in the Clinical Dental Hygienists”. Journal of Korean Society of Dental Hygiene, 18 (1), 55-63. doi:10.13065/jksdh.2018.18.01.55
- 25. Aydoğan, E, Köse, A. ve Şenel, G. (2011). “Devlet Hastanelerinde Çalışan Üst Düzey Yöneticilerin İş Tatminlerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Ampirik Çalışma: Trabzon İli Örneği”. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 11 (21), 119-138.
- 26. Kılıç, H.F. (2018). “Hemşirelik Öğrencilerinin Eğitim Stresi ve Mesleki Benlik Saygısı Arasındaki İlişki”. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 5 (1), 49-59. doi:10.31125/hunhemsire.431130
- 27. Figen, A.Y. ve Avcı, D. (2020). “Correlation Between Educational Stress and Professional Self-Esteem of Nursing Student”. International Journal of Caring Sciences, 13 (2), 1081-1088.
Professional Self-Esteem and Job Satisfaction of Health Managers
Yıl 2024,
Cilt: 13 Sayı: 4, 1564 - 1571, 25.12.2024
Gamze Durum
,
Yasemin Akbulut
Öz
This research aims to determine the professional self-esteem and job satisfaction levels of healthcare managers, to reveal the differences in terms of their professional and socio-demographic characteristics, and to determine the relationship between them. Personal Information Form, Arıcak Vocational Self-Esteem and Minnesota Job Satisfaction scales were used during the data collection process. Data were collected via web-based survey. According to the research, healthcare managers' professional self-esteem and job satisfaction levels are high. The professional self-esteem of the research group varies significantly depending on marital status, the unit they work in, and their choice of profession. Professional self-esteem of married individuals is higher than that of single individuals; The number of employees working in the administrative financial services unit is higher than in other units. The research group's job satisfaction and internal satisfaction sub-dimensions show significant differences according to their level of education, the unit they work in and their choice of profession, while the external satisfaction sub-dimension shows significant differences according to their education level and the unit they work in. It has been determined that postgraduate graduates are more satisfied with their jobs than undergraduate graduates, and those who are coordinators/directors are more satisfied with their jobs than healthcare managers with other job titles. According to the linear regression analysis; Job satisfaction of health managers has a positive and moderate effect on professional self-esteem. It may be recommended to support the postgraduate education of health managers, to prepare job descriptions in health institutions, and to increase university and university promotions for conscious choice of the profession.
Kaynakça
- 1. Çakmak, Z. ve Kara, H. (2011). “Yöneticilerde Benlik Algılamalarının Belirlenmesi: Sanayi Örgütlerinde Bir Araştırma”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30, 301-310.
- 2. Oosteregel, A. ve Oppenheimer, L. (1993). “Development of the Self-System: How Children Perceive their own and Others' Ideas About Themselves”. Journal of Applied Developmental Psychology, 14 (1), 443-460. doi:10.1016/0193-3973(93)90001-C
- 3. Kutlu, M. ve Soğukpınar, E. (2015). “Rehber Öğretmenlerin Benlik Saygısı ile Mesleki Benlik Saygısı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. E-International Journal of Educational Research, 6 (1), 84-101.
- 4. Pajares, F. ve Schunk D.H. (2002). “Self and Self-Belief in Psychology and Education: an Historical Perspective”. New York/ Academic Press. doi:10.1016/B978-012064455-1/50004-X
- 5. Demo, D.H. (1985). “The Measurement of Self-Esteem: Refining our Methods”. Journal of Personality and Social Psychology, 48, 1490-1502. doi:10.1037/0022-3514.48.6.1490
- 6. Aral, N, Gürsoy F, Ceylan, R. and Bıçakçı, M.Y. (2009). “Examination of the Professional Self-Esteem of Teacher Candidates Studying at a Faculty of Education”. Policy Futures in Education, 7 (4), 423-429. doi:10.2304/pfie.2009.7.4.4
- 7. Canpolat, M. ve Özsaker, M. (2013). “Physical Education Candidate Teachers’ Beliefs About Vocational Self-Esteem”. Turkish Journal of Sport and Exercise, 15 (2), 94-99. doi:10.15314/tjse.53335
- 8. Baloğlu, N, Karadağ, E, Çalışkan, N. ve Korkmaz, T. (2006). “İlköğretim Öğretmenlerinin Mesleki Benlik Saygısı ve İş Doyumları Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi”. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 7 (2), 345-358.
- 9. Daryanto, E. (2014). “Individual Characteristics, Job Characteristics and Career Development: A Study on Vocational School Teachers’ Satisfaction in Indonesia”. American Journal of Educational Research, 2 (8), 698-702. doi:10.12691/education-2-8-20
- 10. Franěk, M. ve Večeřa, J. (2008). “Personal Characteristics and Job Satisfaction. Ekonomika a Management”, 4, 63-67.
- 11. İşcan, Ö.F. ve Sayın, U. (2010). “Örgütsel Adalet, İş Tatmini ve Örgütsel Güven Arasındaki İlişki”. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 24 (4), 195-216.
- 12. Sempane, H, Rieger, H. and Roodt, G. (2002). “Job Satisfaction in Relation to Organisational Culture”. SA Journal of Industrial Psychology, 28 (2), 23-30.
- 13. Satuf, C, Monteiro, S, Pereira, H, Esgalhado, G, Afonso, R.M. and Loureiro, M. (2018). “The Protective Effect of Job Satisfaction in Health, Happiness, Well-Being and Self-Esteem”. International Journal of Occupational Safety and Ergonomics (JOSE), 24 (2), 181- 189. doi:10.1080/10803548.2016.1216365
- 14. Green, J. (2000). “Job Satisfaction of Community College Chairpersons”. Virginia Polytechnic Institute and State University.
- 15. Sümbüloğlu, K. ve Sümbüloğlu, V. (2002). Biyoistatistik. Ankara: Hatiboğlu Yayınları.
- 16. Arıcak, T. (2001). “Mesleki Benlik Saygısı Ölçeğinin Geliştirilmesi, Güvenirlik ve Geçerlik Çalışmaları”. 5-7 Eylül 2001, 6. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
- 17. Özaydın, M.M. ve Özdemir, Ö. (2014). “Çalışanların Bireysel Özelliklerinin İş Tatmini Üzerindeki Etkileri: Bir Kamu Bankası Örneği”. İşletme Araştırmaları Dergisi, 6 (1), 251-281.
- 18. Martin, H. ve Proença, T. (2012). “Minnesota Satisfaction Questionnaire-Psychometric Properties and Validation in a Population of Portuguese Hospital Workers”. Fep Working Papers, 471, 1-20.
- 19. Baycan, A. (1985). An Analysis of the Several Aspects of Job Satisfaction Between Different Occupational Groups. Boğaziçi Üniversitesi SBE Doktora Tezi, İstanbul, 72, 73.
- 20. Aktaç, V. ve Çetinkaya, M. (2019). “Investigation of Science Teacher Candidates’ Professional Self-Esteem and Life Satisfaction”. Journal of Computer and Education Research, 7 (14), 575- 599. doi:10.18009/jcer.634115
- 21. Adler, S. (1980). “Self-Esteem and Causal Attributions for job Satisfaction and Dissatisfaction”. Journal of Applied Psychology, 65 (3), 327-332.
22. Anuradha, V, Reddy, L, Shailaja, M. and Vardhini, S. (2020). “Job Satisfaction and Personal & Professional Efficiency of University Teachers”. The International Journal of Analytical and Experimental Modal Analysis, 12 (10), 465-482. doi:10.1037/0021-9010.65.3.327
- 23. Ngidi, D.P. ve Ngidi, S.A. (2017). “Exploring the Extent of Job Satisfaction, Organisational Commitment and Self-Esteem of Lecturers at a University of Technology in South Africa”. Gender and Behaviour, 15 (4), 10251-10267.
- 24. Min, H.H. (2017). “The Relationships among Professional Self-Concept, Self-Esteem and Job Satisfaction in the Clinical Dental Hygienists”. Journal of Korean Society of Dental Hygiene, 18 (1), 55-63. doi:10.13065/jksdh.2018.18.01.55
- 25. Aydoğan, E, Köse, A. ve Şenel, G. (2011). “Devlet Hastanelerinde Çalışan Üst Düzey Yöneticilerin İş Tatminlerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Ampirik Çalışma: Trabzon İli Örneği”. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 11 (21), 119-138.
- 26. Kılıç, H.F. (2018). “Hemşirelik Öğrencilerinin Eğitim Stresi ve Mesleki Benlik Saygısı Arasındaki İlişki”. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 5 (1), 49-59. doi:10.31125/hunhemsire.431130
- 27. Figen, A.Y. ve Avcı, D. (2020). “Correlation Between Educational Stress and Professional Self-Esteem of Nursing Student”. International Journal of Caring Sciences, 13 (2), 1081-1088.