Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Toplam Kalite Yönetiminin İş Tatmini Üzerine Etkisi ve Cinsiyetin Düzenleyici Rolü: Bir Özel Hastane Uygulaması

Yıl 2025, Cilt: 14 Sayı: 1, 276 - 283, 23.03.2025

Öz

Bu çalışma toplam kalite yönetiminin iş tatmini üzerine etkisini ve cinsiyetin düzenleyici rolünü belirlemek amacı ile yapılmıştır. Çalışmanın evreni özel bir hastanede çalışan 254 kişiden oluşmaktadır. Araştırmada basit rastgele örnekleme yöntemi ile 154 kişiye ulaşılmıştır. Araştırmanın verileri 18.01.2024-18.03.2024 tarihileri arasında toplanmıştır. Çalışmada bağımsız değişken toplam kalite yönetimi iken bağımlı değişken iş tatminidir. Aynı zamanda bu ilişkide düzenleyici değişken ise cinsiyet değişkenidir. Araştırmada betimleyici analiz, korelasyon, regresyon ve düzenleyici değişkenin etkisini belirleyebilmek adına Andrew Hayes’in (2013) process makrosu kullanılmıştır. Çalışmada bağımsız ve bağımlı değişkenler arasında pozitif yönlü anlamlı ilişki tespit edilmiş ve bağımsız değişkenin bağımlı değişken üzerinde anlamlı bir etkisinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca toplam kalite yönetiminin iş tatmini üzerindeki etkisinde cinsiyetin düzenleyici bir etkisinin olmadığı da görülmüştür

Etik Beyan

Araştırmanın yürütülmesi için Çankırı Karatekin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Etik Kurul Üniversitesi Etik Kurulu’ndan 17.01.2024 tarih ve 11 numaralı toplantı ile etik izin alınmıştır.

Destekleyen Kurum

yoktur.

Teşekkür

yoktur

Kaynakça

  • 1. Tezsürücü D. , Aybarç Bursalıoğlu S. Yükseköğretimde değişim: Kalite arayışları. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2013; 10(2); 97-108.
  • 2. Kaya S. Sağlık hizmetlerinde kalite kavramı. Kaya S. (Ed), Sağlık kurumlarında kalite yönetimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. 2013; (s.14-17).
  • 3. Arifin S., Darmawan D., Hartanto C., Rahman A. Human resources based on total quality management. Journal of Social Science Studies. 2017; 2(1); 17-20.
  • 4. Ağın K. Toplam kalite yönetimi bağlamında Kaizen felsefesinin örgütlerin maliyet, verimlilik ve kalite düzeylerine etkileri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2020; 24(3); 1191-1207.
  • 5. Kavuncubaşı Ş. , Yıldırım S. Hastane ve sağlık kurumları yönetimi . Ankara: Siyasal Kitabevi. 2015.
  • 6. Daoud A. , Doleh J. (2012). “Human resource management and total quality management linkage – rhetoric and reality: Evidence from an empirical study. International Journal of Commerce and Management. 2012; 22(3); 219-234. Doi: 10.1108/10569211211260300.
  • 7. Tengilimoğlu D. Sağlık Hizmetleri Pazarlaması. Ankara: Siyasal Kitabevi.2016.
  • 8. Biçer D.F. , Yıldırım A. Sağlık hizmetleri pazarlaması çerçevesinde iç müşteri tatmini etkileyen faktörler. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2020; 4(2); 381-403.Doi: 10.30692/sisad.763548.
  • 9. Aydoğmuş B. Hastanelerde toplam kalite yönetiminin çalışan tatminine etkileri: Bir vakıf üniversitesi hastanesinde toplam kalite yönetiminin hekim tatminine etkileri konusunda bir araştırma. (Yüksek Lisans Tezi), Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.2015.
  • 10. Mucır S., Elçi M., Eminoğlu M. Çalışanlara yönelik toplam kalite yönetimi uygulamalarının iş performansı ve iş tatmini üzerine etkisi. International Review of Economics and Management. 2021; 9(2); 136-153. Doi: 10.18825/iremjournal.981073.
  • 11. Güzel D. , Küçükoğlu U. Toplam kalite yönetimi uygulamalarının akademisyenlerin iş tatmini ve işten ayrılma niyeti üzerine etkisinin incelenmesi: Atatürk Üniversitesi Örneği. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.2019; 23(4); 1707-1736.
  • 12. Karaaslan İ. ,Uslu T., Esen S. Beden eğitimi öğretmenlerinin mesleki tükenmişlik, iş doyumu ve yaşam doyumlarının incelenmesi. Journal of Health and Sport Sciences. 2020; 3(1);7-18.
  • 13. Güzel Ş., Sığırcı H.Algılanan aşırı nitelikliliğin iş doyumu ve örgütsel özdeşleşme ile ilişkisi: Doktor ve hemşireler üzerine bir araştırma . Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi. 2022; 13(35); 756-775.
  • 14. Öztürk Z. , Çelik G., Örs E. Sağlık çalışanlarında tükenmişlik ve iş doyumu ilişkisi: Bir kamu hastanesi örneği. Uluslarası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi. 2020; 6(2); 328-349.
  • 15. Belias D. , Koustelios A. Organizational culture and job satisfaction: A review. International Review of Management and Marketing. 2014;4(2); 132-149.
  • 16. Toplu S. ve Toplu O. Eğitim kurumlarında iş tatmini ve örgütsel bağlılık düzeylerini etkileyen faktörler. International Social Sciences Studies Journal. 2023; 9(109);6167-6186. Doi: http://dx.doi.org/10.29228/sssj.6 8692.
  • 17. Puga C.Q., Espin F.J.I., Jimenez M.J.M., Estremera R.A., Fuente G.A.C., Bejar J.L.R. ,et all. Job satisfaction and burnout syndrome among intensive-care unit nurses: Asystematic review and meta analysis. Intensive and Critical Care Nursing 2024; 82:1-10.
  • 18. Alshmemri M., Shahwan-Akl, L., Maude P. Herzberg’s two-factor theory. Life Science Journal. 2017; 14(5); 12-16. Doi:10.7537/marslsj140517.03.
  • 19. Karadirek G. Çalışanların algıladıkları örgütsel desteğin; motivasyon, iş tatmini ve örgütsel bağlılıkla ilişkisi: Bir tekstil işletmesi örneği. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi. 2020; 10(1); 203-220.
  • 20. Amir M., Khosrav A., Mokhtari A. A. Job satisfaction and its influential factors. Journal of Research in Health Sciences, 2010;10(1); 42-46.
  • 21. Erdoğan S. , Nursen N. , Esin, M. Hemşirelikte araştırma: Süreç, uygulama ve kritik. Nobel Tıp Kitabevi.2015.
  • 22. Goh P. L. “The Implementation of Total Quality Management in Small and Medium Enterprises.” A Thesis Submitted for the Degree of Doctor of Philosophy, The University of Sheffield Department of Mechanical Engineering, England. 2000.
  • 23. Yaman A. Toplam kalite yönetimi uygulamaları ile işgören motivasyonunun iş tatmini üzerine etkilerinin incelenmesi: Bir devlet hastanesinde araştırma. (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.2017.
  • 24. Şimşek Ö.F.Yapısal eşitlik modellemesine giriş, temel ilkeler ve lisrel uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayınları.2007.
  • 25. Kline RB.Principles and practice of structural equation modeling. New York: Guilford Press.2005.
  • 26. Weiss D., Dawis R., W. G., Lofquist L. Manual for the minnesota satisfaction questionnaire. Minnesota Studies in Vocational Rehabilitation XXII, England.1967;1-119.
  • 27. Baycan F. A. Farklı gruplarda çalışan kişilerde iş doyumunun bazı yönlerinin analizi. (Yüksek Lisans Tezi). Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul.1985.
  • 28. Tabachnick BG, Fidell LS. Using multivariate statistics. 6th ed. Boston, MA: Pearson; 2013.
  • 29. Hayes A. Intraduction to mediation, mederation and conditional process analysis: aregression-based approach .Guilford Press.2013. 30. Çokluk Ö, Şekercioğlu G, Büyüköztürk Ş. Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. 3rd ed. Ankara: Pegem Akademi; 2014.
  • 31. Field A. Discovering statistics using SPSS. 3rd ed. London: Sage Publications Ltd; 2009.
  • 32. Dursun Temiz T. N. , Sivuk D. Toplam kalite yönetimi uygulamaları ile hastane çalışanlarının iş tatmini, iş yaşam kalitesi ve işten ayrılma niyeti arasındaki ilişki. Verimlilik Dergisi. 2022; (1); 120-131. 10.1177/09720634211052358.
  • 33. Al-Shdaifat E. A. Implementation of total quality management in hospitals. Journal of Taibah University Medical Sciences. 2015; 10(4); 461-466.https://doi.org/10.1016/j.jtumed.2015.05.004.
  • 34. Al-Zu'bi H. A ., Judeh M. Measuring the implementation of total quality management: Ibn Al-Haytham hospital case study International Journal of Business and Management. 2011; 6(5); 114. 10.5539/ijbm.v6n5p114.
  • 35. Varnalı T. Toplam kalite uygulamalarının iş görenler üzerindeki tatminsizliği. 2021; 5(2); 21-54 Doi: 10.47140/kusbder.879361

Impact of Total Quality Management on Work Satisfaction and Gender's Moderator Role: A Case of Private Hospital

Yıl 2025, Cilt: 14 Sayı: 1, 276 - 283, 23.03.2025

Öz

This study was conducted to determine the effect of total quality management on job satisfaction. The moderating role of gender was also investigated.. Between 18.01.2024 and 18.03.2024 the data of the research was collected. The independent variable of the research was total quality management, the dependent variable was job satisfaction and the moderator of this relationship was gender. The research used Andrew Hayes' (2013) process macro to determine the effect of descriptive analysis, correlation, regression and moderator variables. The study found a positive and significant relationship between the independent and dependent variables. It was concluded that the independent variable had a significant effect on the dependent variable. It was also found that gender had no moderating effect on the effect of total quality management on job satisfaction.

Kaynakça

  • 1. Tezsürücü D. , Aybarç Bursalıoğlu S. Yükseköğretimde değişim: Kalite arayışları. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2013; 10(2); 97-108.
  • 2. Kaya S. Sağlık hizmetlerinde kalite kavramı. Kaya S. (Ed), Sağlık kurumlarında kalite yönetimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. 2013; (s.14-17).
  • 3. Arifin S., Darmawan D., Hartanto C., Rahman A. Human resources based on total quality management. Journal of Social Science Studies. 2017; 2(1); 17-20.
  • 4. Ağın K. Toplam kalite yönetimi bağlamında Kaizen felsefesinin örgütlerin maliyet, verimlilik ve kalite düzeylerine etkileri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2020; 24(3); 1191-1207.
  • 5. Kavuncubaşı Ş. , Yıldırım S. Hastane ve sağlık kurumları yönetimi . Ankara: Siyasal Kitabevi. 2015.
  • 6. Daoud A. , Doleh J. (2012). “Human resource management and total quality management linkage – rhetoric and reality: Evidence from an empirical study. International Journal of Commerce and Management. 2012; 22(3); 219-234. Doi: 10.1108/10569211211260300.
  • 7. Tengilimoğlu D. Sağlık Hizmetleri Pazarlaması. Ankara: Siyasal Kitabevi.2016.
  • 8. Biçer D.F. , Yıldırım A. Sağlık hizmetleri pazarlaması çerçevesinde iç müşteri tatmini etkileyen faktörler. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2020; 4(2); 381-403.Doi: 10.30692/sisad.763548.
  • 9. Aydoğmuş B. Hastanelerde toplam kalite yönetiminin çalışan tatminine etkileri: Bir vakıf üniversitesi hastanesinde toplam kalite yönetiminin hekim tatminine etkileri konusunda bir araştırma. (Yüksek Lisans Tezi), Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.2015.
  • 10. Mucır S., Elçi M., Eminoğlu M. Çalışanlara yönelik toplam kalite yönetimi uygulamalarının iş performansı ve iş tatmini üzerine etkisi. International Review of Economics and Management. 2021; 9(2); 136-153. Doi: 10.18825/iremjournal.981073.
  • 11. Güzel D. , Küçükoğlu U. Toplam kalite yönetimi uygulamalarının akademisyenlerin iş tatmini ve işten ayrılma niyeti üzerine etkisinin incelenmesi: Atatürk Üniversitesi Örneği. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.2019; 23(4); 1707-1736.
  • 12. Karaaslan İ. ,Uslu T., Esen S. Beden eğitimi öğretmenlerinin mesleki tükenmişlik, iş doyumu ve yaşam doyumlarının incelenmesi. Journal of Health and Sport Sciences. 2020; 3(1);7-18.
  • 13. Güzel Ş., Sığırcı H.Algılanan aşırı nitelikliliğin iş doyumu ve örgütsel özdeşleşme ile ilişkisi: Doktor ve hemşireler üzerine bir araştırma . Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi. 2022; 13(35); 756-775.
  • 14. Öztürk Z. , Çelik G., Örs E. Sağlık çalışanlarında tükenmişlik ve iş doyumu ilişkisi: Bir kamu hastanesi örneği. Uluslarası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi. 2020; 6(2); 328-349.
  • 15. Belias D. , Koustelios A. Organizational culture and job satisfaction: A review. International Review of Management and Marketing. 2014;4(2); 132-149.
  • 16. Toplu S. ve Toplu O. Eğitim kurumlarında iş tatmini ve örgütsel bağlılık düzeylerini etkileyen faktörler. International Social Sciences Studies Journal. 2023; 9(109);6167-6186. Doi: http://dx.doi.org/10.29228/sssj.6 8692.
  • 17. Puga C.Q., Espin F.J.I., Jimenez M.J.M., Estremera R.A., Fuente G.A.C., Bejar J.L.R. ,et all. Job satisfaction and burnout syndrome among intensive-care unit nurses: Asystematic review and meta analysis. Intensive and Critical Care Nursing 2024; 82:1-10.
  • 18. Alshmemri M., Shahwan-Akl, L., Maude P. Herzberg’s two-factor theory. Life Science Journal. 2017; 14(5); 12-16. Doi:10.7537/marslsj140517.03.
  • 19. Karadirek G. Çalışanların algıladıkları örgütsel desteğin; motivasyon, iş tatmini ve örgütsel bağlılıkla ilişkisi: Bir tekstil işletmesi örneği. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi. 2020; 10(1); 203-220.
  • 20. Amir M., Khosrav A., Mokhtari A. A. Job satisfaction and its influential factors. Journal of Research in Health Sciences, 2010;10(1); 42-46.
  • 21. Erdoğan S. , Nursen N. , Esin, M. Hemşirelikte araştırma: Süreç, uygulama ve kritik. Nobel Tıp Kitabevi.2015.
  • 22. Goh P. L. “The Implementation of Total Quality Management in Small and Medium Enterprises.” A Thesis Submitted for the Degree of Doctor of Philosophy, The University of Sheffield Department of Mechanical Engineering, England. 2000.
  • 23. Yaman A. Toplam kalite yönetimi uygulamaları ile işgören motivasyonunun iş tatmini üzerine etkilerinin incelenmesi: Bir devlet hastanesinde araştırma. (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.2017.
  • 24. Şimşek Ö.F.Yapısal eşitlik modellemesine giriş, temel ilkeler ve lisrel uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayınları.2007.
  • 25. Kline RB.Principles and practice of structural equation modeling. New York: Guilford Press.2005.
  • 26. Weiss D., Dawis R., W. G., Lofquist L. Manual for the minnesota satisfaction questionnaire. Minnesota Studies in Vocational Rehabilitation XXII, England.1967;1-119.
  • 27. Baycan F. A. Farklı gruplarda çalışan kişilerde iş doyumunun bazı yönlerinin analizi. (Yüksek Lisans Tezi). Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul.1985.
  • 28. Tabachnick BG, Fidell LS. Using multivariate statistics. 6th ed. Boston, MA: Pearson; 2013.
  • 29. Hayes A. Intraduction to mediation, mederation and conditional process analysis: aregression-based approach .Guilford Press.2013. 30. Çokluk Ö, Şekercioğlu G, Büyüköztürk Ş. Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. 3rd ed. Ankara: Pegem Akademi; 2014.
  • 31. Field A. Discovering statistics using SPSS. 3rd ed. London: Sage Publications Ltd; 2009.
  • 32. Dursun Temiz T. N. , Sivuk D. Toplam kalite yönetimi uygulamaları ile hastane çalışanlarının iş tatmini, iş yaşam kalitesi ve işten ayrılma niyeti arasındaki ilişki. Verimlilik Dergisi. 2022; (1); 120-131. 10.1177/09720634211052358.
  • 33. Al-Shdaifat E. A. Implementation of total quality management in hospitals. Journal of Taibah University Medical Sciences. 2015; 10(4); 461-466.https://doi.org/10.1016/j.jtumed.2015.05.004.
  • 34. Al-Zu'bi H. A ., Judeh M. Measuring the implementation of total quality management: Ibn Al-Haytham hospital case study International Journal of Business and Management. 2011; 6(5); 114. 10.5539/ijbm.v6n5p114.
  • 35. Varnalı T. Toplam kalite uygulamalarının iş görenler üzerindeki tatminsizliği. 2021; 5(2); 21-54 Doi: 10.47140/kusbder.879361
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gülizar Gülcan Şeremet 0000-0002-5790-2780

Abdulkadir Koca 0000-0002-4106-5332

Yayımlanma Tarihi 23 Mart 2025
Gönderilme Tarihi 29 Mart 2024
Kabul Tarihi 29 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Şeremet, G. G., & Koca, A. (2025). Toplam Kalite Yönetiminin İş Tatmini Üzerine Etkisi ve Cinsiyetin Düzenleyici Rolü: Bir Özel Hastane Uygulaması. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(1), 276-283.
AMA Şeremet GG, Koca A. Toplam Kalite Yönetiminin İş Tatmini Üzerine Etkisi ve Cinsiyetin Düzenleyici Rolü: Bir Özel Hastane Uygulaması. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. Mart 2025;14(1):276-283.
Chicago Şeremet, Gülizar Gülcan, ve Abdulkadir Koca. “Toplam Kalite Yönetiminin İş Tatmini Üzerine Etkisi Ve Cinsiyetin Düzenleyici Rolü: Bir Özel Hastane Uygulaması”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 14, sy. 1 (Mart 2025): 276-83.
EndNote Şeremet GG, Koca A (01 Mart 2025) Toplam Kalite Yönetiminin İş Tatmini Üzerine Etkisi ve Cinsiyetin Düzenleyici Rolü: Bir Özel Hastane Uygulaması. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 14 1 276–283.
IEEE G. G. Şeremet ve A. Koca, “Toplam Kalite Yönetiminin İş Tatmini Üzerine Etkisi ve Cinsiyetin Düzenleyici Rolü: Bir Özel Hastane Uygulaması”, Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 14, sy. 1, ss. 276–283, 2025.
ISNAD Şeremet, Gülizar Gülcan - Koca, Abdulkadir. “Toplam Kalite Yönetiminin İş Tatmini Üzerine Etkisi Ve Cinsiyetin Düzenleyici Rolü: Bir Özel Hastane Uygulaması”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 14/1 (Mart 2025), 276-283.
JAMA Şeremet GG, Koca A. Toplam Kalite Yönetiminin İş Tatmini Üzerine Etkisi ve Cinsiyetin Düzenleyici Rolü: Bir Özel Hastane Uygulaması. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. 2025;14:276–283.
MLA Şeremet, Gülizar Gülcan ve Abdulkadir Koca. “Toplam Kalite Yönetiminin İş Tatmini Üzerine Etkisi Ve Cinsiyetin Düzenleyici Rolü: Bir Özel Hastane Uygulaması”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 14, sy. 1, 2025, ss. 276-83.
Vancouver Şeremet GG, Koca A. Toplam Kalite Yönetiminin İş Tatmini Üzerine Etkisi ve Cinsiyetin Düzenleyici Rolü: Bir Özel Hastane Uygulaması. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. 2025;14(1):276-83.