Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Visitor Experience in Sacred Sites: The Case of Kasımiye Madrasah and Deyrulzafaran Monastery

Yıl 2025, Cilt: 9 Sayı: 2, 579 - 603, 25.09.2025
https://doi.org/10.32572/guntad.1636509

Öz

This study aims to investigate the experiences of tourists visiting Kasımiye Madrasah and Deyrulzafaran Monastery in Mardin. The experiences of visitors to the specified locations were studied by netnographic analysis of their remarks on the TripAdvisor platform. A total of 884 comments were assessed: 250 of 274 for Kasımiye Madrasah, written between April 2011 and December 2024, and 634 of 716 for Deyrulzafaran Monastery, written between October 2011 and December 2024. Content analysis was employed to examine the remarks, utilizing the MAXQDA qualitative data analysis software in this procedure. The investigation revealed that the experience dimensions of Kasımiye Madrasah comprised five aspects: physical experience, emotional experience, environmental experience, educational experience, and negative experience. The experiential components of Deyrulzafaran Monastery had six aspects: physical experience, emotional experience, educational experience, environmental experience, gastronomic experience, and adverse experience. A total of 36 codes were identified based on these attributes. The findings suggest that visitor experiences will be better comprehended, and the strengths and areas for enhancement of the relevant tourist sites will be identified, hence informing improvements in service quality. Theoretical and practical recommendations were proposed regarding the outcomes.

Kaynakça

  • Akgül, O., & Eren, D. (2024). Museum experience in battlefield tourism: A netnographic approach. Consumer Behavior in Tourism and Hospitality. 19(3), 352-365. https://doi.org/10.1108/CBTH-10-2023-0172
  • Aksoy, S., & Çelik, T. (2016). Mezopotamya uygarlığında Süryani tarihi (İkinci baskı). Nika Yayınevi.
  • Aktaş, A. C. (2024). Kasımiye Medresesi’nin inanç turizmi kapsamında değerlendirilmesi. II. Uluslararası Mezopotamya İnanç ve Kültür Turizmi Kongresi (IMFCT) 2024 Bildiriler Kitabı. Detay Yayıncılık.
  • Alakuşu, Ş. (2013). Pazarlama iletişiminde sosyal medya uygulamaları ve viral pazarlama [Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=vVNzTGHHhjH-u3WMToxQ-sCLojq-oYsNIlG3XV-PnuGM5UzkuBW_F1ZG2AmP4AI-
  • Alkan, A. (2020). İnanç turizmi açısından Deyrulzafaran Manastırı ve ziyaretçi profili üzerine bir inceleme. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi. 4(2), 1044-1059. https://doi.org/10.26677/TR1010.2020.381
  • Altıparmakoğlu Sakarya, G. (2018). Mimari tasarımda su öğesinin farklı kullanım amaçları bakımından incelenmesi: Anadolu örneği. Asia Minor Studies-International Journal of Social Sciences. 6(AGP Özel Sayısı), 107-120.
  • Altun, A. (2011). Mardin'de Türk devri mimarisi (Birinci baskı). T.C. Mardin Valiliği.
  • Altun, E., & Çınar, K. (2019). İnanç turizmi kapsamında Mevlana müzesini ziyaret eden turistlerin seyahat motivasyonları üzerine bir araştırma. Necmettin Erbakan Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi. 1(1), 14-42.
  • Arat, T., & Bulut, H. Ç. (2019). Turist memnuniyetinde turist rehberinin rolü: Konya’da bir araştırma. Turist Rehberliği Dergisi. 2(1), 31-43.
  • Banerjee, S., & Chua, A. Y. (2016). In search of patterns among travellers' hotel ratings in TripAdvisor. Tourism Management. 53, 125–131. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2015.09.020
  • Baxter, P., & Jack, S. (2008). Qualitative case study methodology: Study design and implementation for novice researchers. The Qualitative Report. 13(4), 544- 559. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2008.1573
  • Büyükkuru, M., & Aslan, Z. (2016). Turist rehberlerinin iletişim becerilerinin turistlerin tur deneyimi üzerine etkisi: Nevşehir ilinde bir araştırma. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 13(34), 338-354.
  • Çağlayan, M. (2017). Mardin Ortaçağ anıtları ve yapım teknikleri (Birinci baskı). Hiperyayın.
  • Chen, H., & Rahman, I. (2018). Cultural tourism: An analysis of engagement, cultural contact, memorable tourism experience and destination loyalty. Tourism Management Perspectives. 26, 153-163.
  • Cheng, Z., & Chen, X. (2022). The effect of tourism experience on tourists’ environmentally responsible behavior at cultural heritage sites: The mediating role of cultural attachment. Sustainability. 14(1), 565.
  • Çorman, G., & Yılmaz, G. Ö. (2024). Gastro-kültürel turlara katılan yerli ziyaretçilerin otantiklik algısı ve tur deneyim kalitesi: turist rehberlerinin yorumlayıcı rolünün etkisi. Journal of Tourism & Gastronomy Studies. 12(1), 332-352.
  • Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches (Dördüncü baskı). Sage.
  • Deyrulzafaran Manastırı Tanıtım Sayfası (2013). Manastır. http://www.deyrulzafaran.org/turkce/detay.asp?id=276&kategori=MANASTIR adresinden 12 Ocak 2025 tarihinde alınmıştır.
  • Corbin, J., & Strauss, A. (2015). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (Fourth edition). Sage.
  • Costello, L., McDermott, M. L., & Wallace, R. (2017). Netnography: range of practices, misperceptions, and missed opportunities. International Journal of Qualitative Methods. 16(1), 1-12. https://doi.org/10.1177/1609406917700647
  • Demir, S., & Demirel, E. Ü. (2019). Bir deneyimi unutulmaz kılan unsurlar nedir? Unutulmaz turizm deneyimi üzerine kavramsal bir değerlendirme. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 21(2), 661-682. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.532082
  • Deniz S., & Özaltaş Serçek, G. (2024). Destinasyon imajı, seyahat motivasyonu ve ziyaretçi tatmini arasındaki ilişkiler: Mardin’e gelen kültür ziyaretçileri üzerine bir araştırma. Journal of Tourism & Gastronomy Studies. 12(3), 1655-1674.
  • Dönbak, E. R. (2021). Tur rehberi performansı ve turist memnuniyeti arasındaki ilişkinin meta analizi: Uluslararası literatür örneği. Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi. 4(1), 1-16. https://doi.org/10.26677/TR1010.2021.637
  • Everi, N. (2023). Süryani köyleri: Tarihin sessiz tanıkları (Birinci baskı). E Yayınları.
  • Eykay, İ., Dalgın, T., & Çeken, H. (2015). İnanç turizmi potansiyeli açısından Antakya’nın değerlendirilmesi. Journal of Life Economics. 2(2), 59-74.
  • Filieri, R., Alguezaui, S., & McLeay, F. (2015). Why do travelers trust TripAdvisor? Antecedents of trust towards consumer-generated media and its in uence on re-commendation adoption and word of mouth. Tourism Management. 51, 174–185. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2015.05.007
  • Fu, Y. & Luo, J. M. (2023) An empirical study on cultural identity measurement and its influence mechanism among heritage tourists. Frontiers in Psychology. 13:1032672.
  • Gogoi, D. (2014). A conceptual framework of photographic tourism. IMPACT: International Journal of Research in Applied. 2(8), 109-114.
  • Göyünç, N. (1969). XVI. yüzyılda Mardin sancağı (Birinci Basım). İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Basımevi.
  • Gözgeç Mutlu, H., & Küçükaltan, E. G. (2019). İnanç turizmi kapsamında kadınların beklenti ve deneyimlerinin analizi: Birgivi Türbesi örneği. İşletme Fakültesi Dergisi. 20(2), 473-498. https://doi.org/10.24889/ifede453237
  • Gross, M. J. & Brown, G. (2006). Tourism experiences in a lifestyle destination setting: The roles of involvement and place attachment. Journal of Business Research. 59(6), 696-700.
  • Günal, V. (2005). Mardin İli’nde kültürel turizm potansiyeli. Marmara Coğrafya Dergisi. (11), 91-122.
  • Halvorsrud, R., Kvale, K., & Følstad, A. (2016). Improving service quality through customer journey analysis. Journal of Service Theory and Practice. 26(6), 840–867.
  • Harman, S., Arabacıoğlu, D., & Akgül, O. (2022). Ziyaretçilerin fotoğraf çekme davranışlarının incelenmesi: Göbeklitepe örneği. E. Cihangir, A.S. Can & E. Devidze (Ed.), VI. uluslararası Batı Asya turizm araştırmaları kongresi tam metin bildiriler kitabı (s. 276-284) içinde. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Yayınları.
  • Headey B., Schupp J., Tucci I. & Wagner G.G. (2010). Authentic happiness theory supported by impact of religion on life satisfaction: A longitudinal analysis with data for Germany. The Journal of Positive Psychology. 5(1), 73-82.
  • Hillman, W. (2007). Travel authenticated? Postcards, tourist brochures, and travel photography. Tourism Analysis. 12(3), 135-148.
  • Hosany, S., Sthapit, E., & Björk, P. (2022). Memorable tourism experience: A review and research agenda. Psychology & Marketing. 39(8), 1467–1486. https://doi.org/10.1002/mar. 21665
  • Hughes, H. L. (2002). Culture and tourism: A framework for further analysis. Managing Leisure. 7(3), 164-175.
  • Hung Lee, T., Jan, F. H. & Lin, Y. H. (2021). How authentic experience affects traditional religious tourism development: Evidence from the Dajia Mazu Pilgrimage, Taiwan. Journal of Travel Research. 60(5), 1140-1157.
  • Kaynak, İ. H., & Sezgin, M. (2008). İnanç turizmi kapsamında dinlerde seyahat. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi. 10(1-2), 349-360.
  • Kervankıran, İ., & Eryılmaz, G.A. (2017). İnanç turizmine yönelik ziyaretçi algılarının demografik farklılıklar açısından incelenmesi: Konya Mevlânâ Müzesi örneği. Akademik Bakış Dergisi. 59, 276-296.
  • Keskin, E., Sezen, N. & Dağ, T. (2020). Unutulmaz turizm deneyimi, müşteri memnuniyeti, tekrar ziyaret ve tavsiye etme niyeti arasındaki ilişkiler: Kapadokya bölgesini ziyaret eden turistlere yönelik araştırma. Journal of Recreation and Tourism Research. 7 (2), 239-264.
  • Kladou, S., & Mavragani, E. (2015). Assessing destination image: An online marketing approach and the case of TripAdvisor. Journal of Destination Marketing & Management. 4(3), 187–193. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2015.04.003
  • Koçyiğit, M. (2016). The role of religious tourism in creating destination image: The case of Konya Museum. International Journal of Religious Tourism and Pilgrimage. 4(7), 21-30
  • Kozinets, R.V. (2006). Netnography. In R. W. Belk (Ed.), Handbook of qualitative research methods in marketing (pp. 129-142). Edward Elgar Publishing.
  • Kozinets, R. V. (2010). Netnography: Doing ethnographic research online (First edition). Sage. Lupu, C., Brochado, A., & Stoleriu, O. M. (2017). Experiencing Dracula’s homeland. Tourism Geographies. 19(5), 756–779. https://doi.org/10.1080/14616688.2017.1336786
  • Mardin Valiliği, (2012). 81 ilde kültür ve şehir: Mardin. T.C. Mardin Valilliği. Mardin Artuklu Üniversitesi. (n.d.). Kasımiye Medresesi. https://www.artuklu.edu.tr/turizm-fakultesi/kasimiye-medresesi
  • Meşeli, A. (2018). Mardin’de kültürel turizm ve diğer çekicilikler, tespitler, sorunlar ve çözüm önerileri. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi. 6(79), 156-183.
  • Mkono, M., & Markwell, K. (2014). The application of netnography in tourism studies. Annals of Tourism Research. 48, 289-291. https://doi.org/10.1016/j.annals.2014.07.005
  • Mossberg, L. (2007). A marketing approach to the tourist experience. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism. 7(1), 59-74.
  • Obradović, S. (2024). Sacred journeys: Exploring emotional experiences and place attachment in religious tourism at monasteries in Serbia. Religions. 15(6), 654.
  • O’connor, P. (2008). User-generated content and travel: A case study on Tripadvisor.com. P. O’Connor, W. Höpken & U. Gretzel (Ed.), Information and communication technologies in tourism (s. 47-58) içinde. Springer.
  • Odacı, G. & Oktay, K. (2023). Yerli turistlerin kültürel deneyimleri ve kültürel katılımlarının kültürel bağlılıklar üzerine etkileri: Kastamonu örneği. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 25(2), 665-680.
  • Ölmez, Z. D. (2017). Gastronomi turizminde yerli ziyaretçilerin yöresel yiyeceklere yönelik unutulmaz deneyimlerinin davranışsal niyetleri üzerine etkisi: Seferihisar örneği [Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniveritesi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=RrI-Krk3A-RkF4YfHofuk0e29o2OTDT7hmHiMQtJoP7ri6ygsNYdG0nS60-VpDdy
  • Özbek, Ö., & İskender, A. (2021). The effect of expression performances of tourist guides on the tour satisfaction: A study on Cappadocia. Journal of Applied Tourism Research. 2(2),159-168.
  • Quan, S., & Wang, N. (2004). Towards a structural model of the tourist experience: An illustration from food experiences in tourism. Tourism Management. 25(3), 297- 305.
  • Packer, J., & Ballantyne, R. (2016). Conceptualizing the visitor experience: A review of literature and development of a multifaceted model. Visitor Studies. 19(2), 128-143.
  • Rastegar, R., Seyfi, S., & Rasoolimanesh, S. M. (2021). How COVID-19 case fatality rates have shaped perceptions and travel intention?. Journal of Hospitality and Tourism Management. 47, 353–364. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2021.04.006
  • Riva, P., & Agostino, D. (2022). Latent dimensions of museum experience: assessing cross-cultural perspectives of visitors from tripadvisor reviews. Museum Management and Curatorship. 37(6), 616-640. https://doi.org/10.1080/09647775.2022.2073560
  • Soydan, E., & Şarman, N. (2013). Mardin ve Şırnak illerindeki Süryanilere ait dini yapıların kültür (ve inanç) turizmi potansiyeli. The Journal of Academic Social Science Studies. 6(8), 589-607.
  • Sihombing, S. O., Antonio, F., Sijabat, R., & Bernarto, I. (2024). The role of tourist experience in shaping memorable tourism experiences and behavioral intentions. International Journal of Sustainable Development and Planning. 19(4), 1319-1335. https://doi.org/10.18280/ijsdp.190410
  • Stoleriu, O. M., Brochado, A., Rusu, A., & Lupu, C. (2019). Analyses of visitors’ experiences in a natural world heritage site based on TripAdvisor reviews. Visitor Studies. 22(2), 192-212. https://doi.org/10.1080/10645578.2019.1665390
  • Stylianou-Lambert, T. (2011). Gazing from home: cultural tourism and art museums. Annals of Tourism Research. 38(2), 403-421.
  • Tavakoli, R., & Wijesinghe, S. N. R. (2019). The evolution of the web and netnography in tourism: A systematic review. Tourism Management Perspectives. 29, 48-55. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2018.10.008
  • Tiğiz, M., & Dilek, S. E. (2019). Süryanilerin inanç turizmine katılım motivasyonları: Mardin ili örneği. Journal of Current Debates in Social Sciences. 2(1), 42-58.
  • Van Der Merwe, P., & Saayman, M. (2014). Factors influencing a memorable game viewing experience. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure. 3(2), 1-16.
  • Van der Zee, E., & Bertocchi, D. (2018). Finding patterns in urban tourist behaviour: A social network analysis approach based on TripAdvisor reviews. Information Technology & Tourism. 20(1-4), 153-180. https://doi.org/ 10.1007/s40558-018-0128-5
  • Weidenfeld, A. D. I., & Ron, A. S. (2008). Religious needs in the tourism industry. Anatolia. 19(2), 357-361
  • Xiang, Z., Du, Q., Ma, Y., & Fan, W. (2017). A comparative analysis of major online review platforms: Implications for social media analytics in hospitality and tourism. Tourism Management. 58, 51–65. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2016.10.001
  • Yachin, J. M. (2018). The ‘customer journey’: Learning from customers in tourism experience encounters. Tourism Management Perspectives. 28, 201–210.
  • Yiğit, S. & Akgül, O. (2023). A netnography approach on the guided pub crawls experiences of tourists: The case of Istanbul. Journal of Gastronomy, Hospitality and Travel. 6(4), 1796-1805.
  • Yiğit, S., & Doğan, T. (2024). Netnografi yaklaşımıyla turistlerin etnik restoran deneyimlerinin incelenmesi: Kapadokya örneği. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi. 21(3), 615-629. https://doi.org/10.24010/soid.1530790
  • Yordam, S., & Akkuş, G. (2022). Otantiklik arayışı, yiyecek deneyimi ve tavsiye etme niyeti arasındaki ilişkilerin incelenmesi: Alaçatı ot festivali örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 24(4), 1606-1620.
  • Zolkiewski, J., Story, V., Burton, J., Chan, P., Gomes, A., Hunter-Jones, P., O’ Malley, Peters, L. D., Raddats, C., & Robinson, W. (2017). Strategic B2B customer experience management: The importance of outcomes-based measures. Journal of Services Marketing. 31(2), 172-184. https://doi.org/10.1108/JSM-10-2016-0350.

Kutsal Mekânlarda Ziyaretçi Deneyimi: Kasımiye Medresesi ve Deyrulzafaran Manastırı Örneği

Yıl 2025, Cilt: 9 Sayı: 2, 579 - 603, 25.09.2025
https://doi.org/10.32572/guntad.1636509

Öz

Bu çalışmanın amacı, Mardin ilinde bulunan Kasımiye Medresesi ile Deyrulzafaran Manastırı’nı ziyaret eden turistlerin deneyimlerini keşfetmektir. Bu doğrultuda adı geçen mekânları ziyaret edenlerin TripAdvisor platformu üzerinden yazdıkları yorumlar üzerinden deneyimleri netnografi analiziyle incelenmiştir. Kasımiye Medresesi için Nisan 2011-Aralık 2024 tarihleri arasında yazılmış olan 274 yorumdan 250’si; Deyrulzafaran Manastırı için ise Ekim 2011-Aralık 2024 tarihleri arasında yazılmış olan 716 yorumdan 634’ü olmak üzere toplam 884 yorum değerlendirmeye alınmıştır. Yorumları incelemek için içerik analizinden faydalanılmış ve bu süreçte MAXQDA nitel veri analizi programından faydalanılmıştır. Analiz neticesinde, Kasımiye Medresesi’nin deneyim boyutları fiziksel deneyim, duygusal deneyim, çevresel deneyim, öğretici deneyim ve olumsuz deneyim olarak beş boyuttan oluşmuştur. Deyrulzafaran Manastırı’nın deneyim boyutları ise fiziksel deneyim, duygusal deneyim, öğretici deneyim, çevresel deneyim, gastronomik deneyim ve olumsuz deneyim olmak üzere altı boyuttan oluşmuştur. Elde edilen bulgular ile ziyaretçi deneyimlerinin daha iyi anlaşılacağı ve söz konusu ziyaret mekânlarının gelişmiş ve gelişime açık yönlerinin tespit edilerek, hizmet kalitesini artırmada yol göstereceği öngörülmektedir. Bu doğrultuda çıkan sonuçlara yönelik teorik ve pratik önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Akgül, O., & Eren, D. (2024). Museum experience in battlefield tourism: A netnographic approach. Consumer Behavior in Tourism and Hospitality. 19(3), 352-365. https://doi.org/10.1108/CBTH-10-2023-0172
  • Aksoy, S., & Çelik, T. (2016). Mezopotamya uygarlığında Süryani tarihi (İkinci baskı). Nika Yayınevi.
  • Aktaş, A. C. (2024). Kasımiye Medresesi’nin inanç turizmi kapsamında değerlendirilmesi. II. Uluslararası Mezopotamya İnanç ve Kültür Turizmi Kongresi (IMFCT) 2024 Bildiriler Kitabı. Detay Yayıncılık.
  • Alakuşu, Ş. (2013). Pazarlama iletişiminde sosyal medya uygulamaları ve viral pazarlama [Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=vVNzTGHHhjH-u3WMToxQ-sCLojq-oYsNIlG3XV-PnuGM5UzkuBW_F1ZG2AmP4AI-
  • Alkan, A. (2020). İnanç turizmi açısından Deyrulzafaran Manastırı ve ziyaretçi profili üzerine bir inceleme. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi. 4(2), 1044-1059. https://doi.org/10.26677/TR1010.2020.381
  • Altıparmakoğlu Sakarya, G. (2018). Mimari tasarımda su öğesinin farklı kullanım amaçları bakımından incelenmesi: Anadolu örneği. Asia Minor Studies-International Journal of Social Sciences. 6(AGP Özel Sayısı), 107-120.
  • Altun, A. (2011). Mardin'de Türk devri mimarisi (Birinci baskı). T.C. Mardin Valiliği.
  • Altun, E., & Çınar, K. (2019). İnanç turizmi kapsamında Mevlana müzesini ziyaret eden turistlerin seyahat motivasyonları üzerine bir araştırma. Necmettin Erbakan Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi. 1(1), 14-42.
  • Arat, T., & Bulut, H. Ç. (2019). Turist memnuniyetinde turist rehberinin rolü: Konya’da bir araştırma. Turist Rehberliği Dergisi. 2(1), 31-43.
  • Banerjee, S., & Chua, A. Y. (2016). In search of patterns among travellers' hotel ratings in TripAdvisor. Tourism Management. 53, 125–131. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2015.09.020
  • Baxter, P., & Jack, S. (2008). Qualitative case study methodology: Study design and implementation for novice researchers. The Qualitative Report. 13(4), 544- 559. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2008.1573
  • Büyükkuru, M., & Aslan, Z. (2016). Turist rehberlerinin iletişim becerilerinin turistlerin tur deneyimi üzerine etkisi: Nevşehir ilinde bir araştırma. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 13(34), 338-354.
  • Çağlayan, M. (2017). Mardin Ortaçağ anıtları ve yapım teknikleri (Birinci baskı). Hiperyayın.
  • Chen, H., & Rahman, I. (2018). Cultural tourism: An analysis of engagement, cultural contact, memorable tourism experience and destination loyalty. Tourism Management Perspectives. 26, 153-163.
  • Cheng, Z., & Chen, X. (2022). The effect of tourism experience on tourists’ environmentally responsible behavior at cultural heritage sites: The mediating role of cultural attachment. Sustainability. 14(1), 565.
  • Çorman, G., & Yılmaz, G. Ö. (2024). Gastro-kültürel turlara katılan yerli ziyaretçilerin otantiklik algısı ve tur deneyim kalitesi: turist rehberlerinin yorumlayıcı rolünün etkisi. Journal of Tourism & Gastronomy Studies. 12(1), 332-352.
  • Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches (Dördüncü baskı). Sage.
  • Deyrulzafaran Manastırı Tanıtım Sayfası (2013). Manastır. http://www.deyrulzafaran.org/turkce/detay.asp?id=276&kategori=MANASTIR adresinden 12 Ocak 2025 tarihinde alınmıştır.
  • Corbin, J., & Strauss, A. (2015). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (Fourth edition). Sage.
  • Costello, L., McDermott, M. L., & Wallace, R. (2017). Netnography: range of practices, misperceptions, and missed opportunities. International Journal of Qualitative Methods. 16(1), 1-12. https://doi.org/10.1177/1609406917700647
  • Demir, S., & Demirel, E. Ü. (2019). Bir deneyimi unutulmaz kılan unsurlar nedir? Unutulmaz turizm deneyimi üzerine kavramsal bir değerlendirme. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 21(2), 661-682. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.532082
  • Deniz S., & Özaltaş Serçek, G. (2024). Destinasyon imajı, seyahat motivasyonu ve ziyaretçi tatmini arasındaki ilişkiler: Mardin’e gelen kültür ziyaretçileri üzerine bir araştırma. Journal of Tourism & Gastronomy Studies. 12(3), 1655-1674.
  • Dönbak, E. R. (2021). Tur rehberi performansı ve turist memnuniyeti arasındaki ilişkinin meta analizi: Uluslararası literatür örneği. Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi. 4(1), 1-16. https://doi.org/10.26677/TR1010.2021.637
  • Everi, N. (2023). Süryani köyleri: Tarihin sessiz tanıkları (Birinci baskı). E Yayınları.
  • Eykay, İ., Dalgın, T., & Çeken, H. (2015). İnanç turizmi potansiyeli açısından Antakya’nın değerlendirilmesi. Journal of Life Economics. 2(2), 59-74.
  • Filieri, R., Alguezaui, S., & McLeay, F. (2015). Why do travelers trust TripAdvisor? Antecedents of trust towards consumer-generated media and its in uence on re-commendation adoption and word of mouth. Tourism Management. 51, 174–185. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2015.05.007
  • Fu, Y. & Luo, J. M. (2023) An empirical study on cultural identity measurement and its influence mechanism among heritage tourists. Frontiers in Psychology. 13:1032672.
  • Gogoi, D. (2014). A conceptual framework of photographic tourism. IMPACT: International Journal of Research in Applied. 2(8), 109-114.
  • Göyünç, N. (1969). XVI. yüzyılda Mardin sancağı (Birinci Basım). İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Basımevi.
  • Gözgeç Mutlu, H., & Küçükaltan, E. G. (2019). İnanç turizmi kapsamında kadınların beklenti ve deneyimlerinin analizi: Birgivi Türbesi örneği. İşletme Fakültesi Dergisi. 20(2), 473-498. https://doi.org/10.24889/ifede453237
  • Gross, M. J. & Brown, G. (2006). Tourism experiences in a lifestyle destination setting: The roles of involvement and place attachment. Journal of Business Research. 59(6), 696-700.
  • Günal, V. (2005). Mardin İli’nde kültürel turizm potansiyeli. Marmara Coğrafya Dergisi. (11), 91-122.
  • Halvorsrud, R., Kvale, K., & Følstad, A. (2016). Improving service quality through customer journey analysis. Journal of Service Theory and Practice. 26(6), 840–867.
  • Harman, S., Arabacıoğlu, D., & Akgül, O. (2022). Ziyaretçilerin fotoğraf çekme davranışlarının incelenmesi: Göbeklitepe örneği. E. Cihangir, A.S. Can & E. Devidze (Ed.), VI. uluslararası Batı Asya turizm araştırmaları kongresi tam metin bildiriler kitabı (s. 276-284) içinde. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Yayınları.
  • Headey B., Schupp J., Tucci I. & Wagner G.G. (2010). Authentic happiness theory supported by impact of religion on life satisfaction: A longitudinal analysis with data for Germany. The Journal of Positive Psychology. 5(1), 73-82.
  • Hillman, W. (2007). Travel authenticated? Postcards, tourist brochures, and travel photography. Tourism Analysis. 12(3), 135-148.
  • Hosany, S., Sthapit, E., & Björk, P. (2022). Memorable tourism experience: A review and research agenda. Psychology & Marketing. 39(8), 1467–1486. https://doi.org/10.1002/mar. 21665
  • Hughes, H. L. (2002). Culture and tourism: A framework for further analysis. Managing Leisure. 7(3), 164-175.
  • Hung Lee, T., Jan, F. H. & Lin, Y. H. (2021). How authentic experience affects traditional religious tourism development: Evidence from the Dajia Mazu Pilgrimage, Taiwan. Journal of Travel Research. 60(5), 1140-1157.
  • Kaynak, İ. H., & Sezgin, M. (2008). İnanç turizmi kapsamında dinlerde seyahat. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi. 10(1-2), 349-360.
  • Kervankıran, İ., & Eryılmaz, G.A. (2017). İnanç turizmine yönelik ziyaretçi algılarının demografik farklılıklar açısından incelenmesi: Konya Mevlânâ Müzesi örneği. Akademik Bakış Dergisi. 59, 276-296.
  • Keskin, E., Sezen, N. & Dağ, T. (2020). Unutulmaz turizm deneyimi, müşteri memnuniyeti, tekrar ziyaret ve tavsiye etme niyeti arasındaki ilişkiler: Kapadokya bölgesini ziyaret eden turistlere yönelik araştırma. Journal of Recreation and Tourism Research. 7 (2), 239-264.
  • Kladou, S., & Mavragani, E. (2015). Assessing destination image: An online marketing approach and the case of TripAdvisor. Journal of Destination Marketing & Management. 4(3), 187–193. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2015.04.003
  • Koçyiğit, M. (2016). The role of religious tourism in creating destination image: The case of Konya Museum. International Journal of Religious Tourism and Pilgrimage. 4(7), 21-30
  • Kozinets, R.V. (2006). Netnography. In R. W. Belk (Ed.), Handbook of qualitative research methods in marketing (pp. 129-142). Edward Elgar Publishing.
  • Kozinets, R. V. (2010). Netnography: Doing ethnographic research online (First edition). Sage. Lupu, C., Brochado, A., & Stoleriu, O. M. (2017). Experiencing Dracula’s homeland. Tourism Geographies. 19(5), 756–779. https://doi.org/10.1080/14616688.2017.1336786
  • Mardin Valiliği, (2012). 81 ilde kültür ve şehir: Mardin. T.C. Mardin Valilliği. Mardin Artuklu Üniversitesi. (n.d.). Kasımiye Medresesi. https://www.artuklu.edu.tr/turizm-fakultesi/kasimiye-medresesi
  • Meşeli, A. (2018). Mardin’de kültürel turizm ve diğer çekicilikler, tespitler, sorunlar ve çözüm önerileri. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi. 6(79), 156-183.
  • Mkono, M., & Markwell, K. (2014). The application of netnography in tourism studies. Annals of Tourism Research. 48, 289-291. https://doi.org/10.1016/j.annals.2014.07.005
  • Mossberg, L. (2007). A marketing approach to the tourist experience. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism. 7(1), 59-74.
  • Obradović, S. (2024). Sacred journeys: Exploring emotional experiences and place attachment in religious tourism at monasteries in Serbia. Religions. 15(6), 654.
  • O’connor, P. (2008). User-generated content and travel: A case study on Tripadvisor.com. P. O’Connor, W. Höpken & U. Gretzel (Ed.), Information and communication technologies in tourism (s. 47-58) içinde. Springer.
  • Odacı, G. & Oktay, K. (2023). Yerli turistlerin kültürel deneyimleri ve kültürel katılımlarının kültürel bağlılıklar üzerine etkileri: Kastamonu örneği. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 25(2), 665-680.
  • Ölmez, Z. D. (2017). Gastronomi turizminde yerli ziyaretçilerin yöresel yiyeceklere yönelik unutulmaz deneyimlerinin davranışsal niyetleri üzerine etkisi: Seferihisar örneği [Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniveritesi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=RrI-Krk3A-RkF4YfHofuk0e29o2OTDT7hmHiMQtJoP7ri6ygsNYdG0nS60-VpDdy
  • Özbek, Ö., & İskender, A. (2021). The effect of expression performances of tourist guides on the tour satisfaction: A study on Cappadocia. Journal of Applied Tourism Research. 2(2),159-168.
  • Quan, S., & Wang, N. (2004). Towards a structural model of the tourist experience: An illustration from food experiences in tourism. Tourism Management. 25(3), 297- 305.
  • Packer, J., & Ballantyne, R. (2016). Conceptualizing the visitor experience: A review of literature and development of a multifaceted model. Visitor Studies. 19(2), 128-143.
  • Rastegar, R., Seyfi, S., & Rasoolimanesh, S. M. (2021). How COVID-19 case fatality rates have shaped perceptions and travel intention?. Journal of Hospitality and Tourism Management. 47, 353–364. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2021.04.006
  • Riva, P., & Agostino, D. (2022). Latent dimensions of museum experience: assessing cross-cultural perspectives of visitors from tripadvisor reviews. Museum Management and Curatorship. 37(6), 616-640. https://doi.org/10.1080/09647775.2022.2073560
  • Soydan, E., & Şarman, N. (2013). Mardin ve Şırnak illerindeki Süryanilere ait dini yapıların kültür (ve inanç) turizmi potansiyeli. The Journal of Academic Social Science Studies. 6(8), 589-607.
  • Sihombing, S. O., Antonio, F., Sijabat, R., & Bernarto, I. (2024). The role of tourist experience in shaping memorable tourism experiences and behavioral intentions. International Journal of Sustainable Development and Planning. 19(4), 1319-1335. https://doi.org/10.18280/ijsdp.190410
  • Stoleriu, O. M., Brochado, A., Rusu, A., & Lupu, C. (2019). Analyses of visitors’ experiences in a natural world heritage site based on TripAdvisor reviews. Visitor Studies. 22(2), 192-212. https://doi.org/10.1080/10645578.2019.1665390
  • Stylianou-Lambert, T. (2011). Gazing from home: cultural tourism and art museums. Annals of Tourism Research. 38(2), 403-421.
  • Tavakoli, R., & Wijesinghe, S. N. R. (2019). The evolution of the web and netnography in tourism: A systematic review. Tourism Management Perspectives. 29, 48-55. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2018.10.008
  • Tiğiz, M., & Dilek, S. E. (2019). Süryanilerin inanç turizmine katılım motivasyonları: Mardin ili örneği. Journal of Current Debates in Social Sciences. 2(1), 42-58.
  • Van Der Merwe, P., & Saayman, M. (2014). Factors influencing a memorable game viewing experience. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure. 3(2), 1-16.
  • Van der Zee, E., & Bertocchi, D. (2018). Finding patterns in urban tourist behaviour: A social network analysis approach based on TripAdvisor reviews. Information Technology & Tourism. 20(1-4), 153-180. https://doi.org/ 10.1007/s40558-018-0128-5
  • Weidenfeld, A. D. I., & Ron, A. S. (2008). Religious needs in the tourism industry. Anatolia. 19(2), 357-361
  • Xiang, Z., Du, Q., Ma, Y., & Fan, W. (2017). A comparative analysis of major online review platforms: Implications for social media analytics in hospitality and tourism. Tourism Management. 58, 51–65. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2016.10.001
  • Yachin, J. M. (2018). The ‘customer journey’: Learning from customers in tourism experience encounters. Tourism Management Perspectives. 28, 201–210.
  • Yiğit, S. & Akgül, O. (2023). A netnography approach on the guided pub crawls experiences of tourists: The case of Istanbul. Journal of Gastronomy, Hospitality and Travel. 6(4), 1796-1805.
  • Yiğit, S., & Doğan, T. (2024). Netnografi yaklaşımıyla turistlerin etnik restoran deneyimlerinin incelenmesi: Kapadokya örneği. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi. 21(3), 615-629. https://doi.org/10.24010/soid.1530790
  • Yordam, S., & Akkuş, G. (2022). Otantiklik arayışı, yiyecek deneyimi ve tavsiye etme niyeti arasındaki ilişkilerin incelenmesi: Alaçatı ot festivali örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 24(4), 1606-1620.
  • Zolkiewski, J., Story, V., Burton, J., Chan, P., Gomes, A., Hunter-Jones, P., O’ Malley, Peters, L. D., Raddats, C., & Robinson, W. (2017). Strategic B2B customer experience management: The importance of outcomes-based measures. Journal of Services Marketing. 31(2), 172-184. https://doi.org/10.1108/JSM-10-2016-0350.
Toplam 74 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Onur Akgül 0000-0002-5229-2557

Yayımlanma Tarihi 25 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 10 Şubat 2025
Kabul Tarihi 11 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akgül, O. (2025). Kutsal Mekânlarda Ziyaretçi Deneyimi: Kasımiye Medresesi ve Deyrulzafaran Manastırı Örneği. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 9(2), 579-603. https://doi.org/10.32572/guntad.1636509

Değerli Araştırmacılar,

Dergimize gönderilen çalışmalar geliş sırasına ve konusuna göre öncelikle editör değerlendirmesinden geçmekte, editör görüşü doğrultusunda hakem değerlendirmesine karar verilmektedir.

Değerlendirme süreci tamamlanan çalışmalar da aynı şekilde değerlendirmenin tamamlanma tarihlerine, türlerine ve kapsamlarına göre yayıma kabul edilmektedir. Editör, benzer çalışmaların yoğunlaştığı dönemlerde, kabul edilen çalışmaların tarihini dikkate almaksızın başka bir sayıya atayabilir.

Bu yüzden GTAD'a gönderilen çalışmaların herhangi bir sayı için yayıma kabul edileceğinin planlanarak önerilmemesi gerektiğini tekrar hatırlatmak isteriz.