Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sürdürülebilir Gastronomi Turizmi Bağlamında Yerel Yemeklerin Mikro Ölçekte Hazırlanış Farklılıkları: Batırık Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2018, Ek Sayı 1, 60 - 77, 27.07.2018

Öz

Araştırmada yöresel bir yiyecek olan batırığın,
sürdürülebilir gastronomi turizmi bağlamında farkındalığını arttırmak, mikro
ölçekte hazırlanış farklılıklarını ve nedenlerini tespit etmek amaçlanmaktadır.
Araştırmanın yöntemi olarak nitel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış
görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırma Kasım-Aralık 2017 aylarında Mersin
İlinde 16 kişi ile görüşülerek gerçekleştirilmiştir. Araştırmada İç Anadolu
bölgesinin güneyi ve Akdeniz bölgesinde Toros dağlarına yakın bölgelerde tüketilen
batırık yemeğinin, farklı bölgelerde bölgenin iklimi, sosyo-kültürel ve
sosyo-ekonomik yapıları gibi bazı nedenlerden dolayı hazırlanışlarında
farklılıklar görülmektedir. 

Kaynakça

  • Akman, M., Şeker, E., Çetinkaya, A.Ş., Kozak, İ., Yardımcı, P. (2001). Silifke Yöresi Geleneksel Yemeklerinin Tespiti ve Türk Mutfağına Kazandırılması, Kâmil Toygar (Ed.). Türk Mutfak Kültürü Üzerine Araştırmalar. Türk Kültürü Araştırma ve Tanıtma Vakfı Yayınları: Ankara.
  • Ayaz, N., Çobanoğlu, S. (2017). Ev Kadınlarının Turizm Amaçlı Yöresel Yemek Üretimine Bakış Açıları: Bartın İli Örneği. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (1), 413-427.
  • Aydoğdu, A., Mızrak, M.(2017). Yöresel Yemeklerin Sürdürülebilirliğinde Standart Reçetelendirmenin Önemi: Kastamonu Mutfağı Örneği, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (20), 366-394.
  • Bayrakçı, S., Akdağ, G. (2016). Yerel Yemek Tüketim Motivasyonlarının Turistlerin Tekrar Ziyaret Eğilimlerine Etkisi: Gaziantep’i Ziyaret Eden Yerli Turistler Üzerine Bir Araştırma, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 27 (1), 96-110.
  • Bezirgan, M., Koç, F. (2014). Yerel Mutfakların Destinasyona Yönelik Aidiyet Oluşumuna Etkisi: Cunda Adası Örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 34 (7), 919-928.
  • Bucak, T., Aracı, Ü. E. (2013). Türkiye’de Gastronomi Turizmi Üzerine Genel Bir Değerlendirme, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16 (30), 203-216.
  • Buczkowska, K.,Poznań, A. (2014). Local Food and Beverage Products as Important Tourist Souvenirs. Turystyka Kulturowa, 1, 47-58.
  • Cohen, E., Avieli, N. (2004). Food in Tourism Attraction and Impediment. Annals of Tourism Research, 31 (4), 755-778.
  • Çekal, N., Aslan, B.(2017). Gastronomik Bir Değer Olarak Tarhana ve Coğrafi İşaretlemede Tarhananın Yeri ve Önemi. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 1(2), 124-135.
  • Çölbay, Ş., Sormaz, Ü. (2015). Konya'da Geçiş Dönemlerinde Yapılan Yöresel Mutfak Uygulamaları, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4 (4), 1729-1736.
  • du Rand, G.E., Heath E. (2008). Towards a Framework for Food Tourism as an Element of Destination Marketing. Current Issues in Tourism, 9 (3), 206-234.
  • Eren, D. (2012). Alternatif Bir Turizm Çeşidi Olarak Mutfak Turizminin De-ğerlendirilmesine İlişkin Sektör Temsilcilerinin Görüşlerinin İncelenmesi Üze¬rine Bir Araştırma. (Yayınlan¬mamış Yüksek Lisans Tezi), Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Düzce.
  • Erkoyuncu, N. (2006). Konya İli Çumra ve Karapınar İlçelerinde Türkmen Yemekleri ve Yemek Kültürü Üzerine Bir Araştırma. (Yayınlan¬mamış Yüksek Lisans Tezi), Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Ermenek Belediyesi, (2917). Yöresel Yemekler, Batırık (Batırma), Erişim Tarihi:15.12.2017, http:// ermenekbel.tr/kente-bakis/ermenek-mutfagi/batirma/
  • Gheorghe, G., Tudorache, P. & Nistoreanu, P. (2014). Gastronomic Tourism, A New Trend for Contemporary Tourism??, Cactus Tourism Journal, 9 (1), 12-21.
  • Gökdemir, A. (2005). Mutfak Hizmetleri Yönetimi, Detay Yayıncılık: Ankara.
  • Hjalager, A., Richards, G. (2002). Tourism and Gastronomy. Routledge: London.
  • Johnson, R. (2016). The Role of Local and Regional Food Systems in U.S. Farm Policy, Congressional Research Service, Erişim Adresi:https://fas.org/sgp/crs/misc/R44390.pdf
  • Kim, Y.G., Eves, A., Scarles, C. (2009). Building A Model of Local Food Consumption on Trips and Holidays: A Grounded Theory Approach, International Journal of Hospitality Management, 28, 423-431.
  • Lee, K.-H., Packer, J. & Scott, N. (2015). Travel Lifestyle Preferences and Destination Activity Choices of Slow Food Members and Non-Members. Tourism Management, 46, 1-10.
  • Martinez, S.W., Hand, M., Pra, M.D., Pollack, S., Ralston, K., Smith, T., Vogel, S., Clark, S., Lohr, L., Low, S., Newman, C. (2010). Local Food Systems Concepts, Impacts, and Issues. USDA-Economic Research Service, Washington, DC, USA.
  • Öktem, Ş. (2014). Standart Reçetelerin Turizm Sektöründe Sürdürülebilirliğe Katkısı: Mersin Yöresi Kahvaltı Örnekleri, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 2 (2), 24-33.
  • Öz, T.A., Şahin, T. (2014). Bir Mersin Yöresi Lezzeti: Batırık, Bildiri Kitabı, 4. Geleneksel Gıdalar Sempozyumu 17-19 Nisan 2014 Adana.
  • Özkaya, F.D., Sünnetçioğlu, S., Can, A. (2013). Sürdürülebilir Gastronomi Turizmi Hareketliliğinde Coğrafi İşaretlemenin Rolü, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 1 (1), 13-20.
  • Serçeoğlu, N. (2014). Yöre Halkının Mutfak Kültürünü Tanıma Durumunun Tespit Edilmesi: Erzurum İli Örneği, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 2 (4), 36-46.
  • Telfer, D.J., Wall, G. (2000). Strengthening Backward Economic Linkages: Local Food Purchasing By Three Indonesian Hotels. Tourism Geographies, 2 (4), 421–447.
  • USDA (2013). The Role of Food Hubs in Local Food Marketing, USDA United States Department of Agriculture, Erişim Tarihi: 14.12.2017, https://www.rd.usda.gov/files/ sr73.pdf
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık: Ankara.
  • Yurtseven, H. R. (2011). Sustainable Gastronomic Tourism in Gokceada (Imbros): Local and Authentic Perspectives. International Journal of Humanities and Social Science, 1 (18), 17-26.
  • Yüksel, A., Yüksel, F. (2001). Comparative Performance Analysis: Tourists’ Perceptions of Turkey Relative to Other Tourist Destinations. Journal of Vacation Marketing, 7 (4), 333-355.
  • Yüksel, A., Mil, B., Bilim, Y.(2007). Nitel Araştırma, Neden, Nasıl, Niçin?, Detay Yayıncılık: Ankara.
  • Yüncü, H., R. (2009). Sürdürülebilir Turizm Açısından Gastronomi Turizmi ve Perşembe Yaylası. 10. Aybastı-Kabataş Kurultayı, Eskişehir.
  • Zağralı, E., Akbaba, A. (2015). Turistlerin Destinasyon Seçiminde Yöresel Yemeklerin Rolü: İzmir Yarımadası’nı Ziyaret Eden Turistlerin Görüşleri Üzerine Bir Araştırma, Journal of Yasar University, 10 (40), 6633-6644.
  • http://www.on5yirmi5.com/haber/yasam/dogal-yasam/1879/ne-menem-seymis-su-batirik.html 12.12.2007
Yıl 2018, Ek Sayı 1, 60 - 77, 27.07.2018

Öz

Kaynakça

  • Akman, M., Şeker, E., Çetinkaya, A.Ş., Kozak, İ., Yardımcı, P. (2001). Silifke Yöresi Geleneksel Yemeklerinin Tespiti ve Türk Mutfağına Kazandırılması, Kâmil Toygar (Ed.). Türk Mutfak Kültürü Üzerine Araştırmalar. Türk Kültürü Araştırma ve Tanıtma Vakfı Yayınları: Ankara.
  • Ayaz, N., Çobanoğlu, S. (2017). Ev Kadınlarının Turizm Amaçlı Yöresel Yemek Üretimine Bakış Açıları: Bartın İli Örneği. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (1), 413-427.
  • Aydoğdu, A., Mızrak, M.(2017). Yöresel Yemeklerin Sürdürülebilirliğinde Standart Reçetelendirmenin Önemi: Kastamonu Mutfağı Örneği, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (20), 366-394.
  • Bayrakçı, S., Akdağ, G. (2016). Yerel Yemek Tüketim Motivasyonlarının Turistlerin Tekrar Ziyaret Eğilimlerine Etkisi: Gaziantep’i Ziyaret Eden Yerli Turistler Üzerine Bir Araştırma, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 27 (1), 96-110.
  • Bezirgan, M., Koç, F. (2014). Yerel Mutfakların Destinasyona Yönelik Aidiyet Oluşumuna Etkisi: Cunda Adası Örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 34 (7), 919-928.
  • Bucak, T., Aracı, Ü. E. (2013). Türkiye’de Gastronomi Turizmi Üzerine Genel Bir Değerlendirme, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16 (30), 203-216.
  • Buczkowska, K.,Poznań, A. (2014). Local Food and Beverage Products as Important Tourist Souvenirs. Turystyka Kulturowa, 1, 47-58.
  • Cohen, E., Avieli, N. (2004). Food in Tourism Attraction and Impediment. Annals of Tourism Research, 31 (4), 755-778.
  • Çekal, N., Aslan, B.(2017). Gastronomik Bir Değer Olarak Tarhana ve Coğrafi İşaretlemede Tarhananın Yeri ve Önemi. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 1(2), 124-135.
  • Çölbay, Ş., Sormaz, Ü. (2015). Konya'da Geçiş Dönemlerinde Yapılan Yöresel Mutfak Uygulamaları, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4 (4), 1729-1736.
  • du Rand, G.E., Heath E. (2008). Towards a Framework for Food Tourism as an Element of Destination Marketing. Current Issues in Tourism, 9 (3), 206-234.
  • Eren, D. (2012). Alternatif Bir Turizm Çeşidi Olarak Mutfak Turizminin De-ğerlendirilmesine İlişkin Sektör Temsilcilerinin Görüşlerinin İncelenmesi Üze¬rine Bir Araştırma. (Yayınlan¬mamış Yüksek Lisans Tezi), Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Düzce.
  • Erkoyuncu, N. (2006). Konya İli Çumra ve Karapınar İlçelerinde Türkmen Yemekleri ve Yemek Kültürü Üzerine Bir Araştırma. (Yayınlan¬mamış Yüksek Lisans Tezi), Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Ermenek Belediyesi, (2917). Yöresel Yemekler, Batırık (Batırma), Erişim Tarihi:15.12.2017, http:// ermenekbel.tr/kente-bakis/ermenek-mutfagi/batirma/
  • Gheorghe, G., Tudorache, P. & Nistoreanu, P. (2014). Gastronomic Tourism, A New Trend for Contemporary Tourism??, Cactus Tourism Journal, 9 (1), 12-21.
  • Gökdemir, A. (2005). Mutfak Hizmetleri Yönetimi, Detay Yayıncılık: Ankara.
  • Hjalager, A., Richards, G. (2002). Tourism and Gastronomy. Routledge: London.
  • Johnson, R. (2016). The Role of Local and Regional Food Systems in U.S. Farm Policy, Congressional Research Service, Erişim Adresi:https://fas.org/sgp/crs/misc/R44390.pdf
  • Kim, Y.G., Eves, A., Scarles, C. (2009). Building A Model of Local Food Consumption on Trips and Holidays: A Grounded Theory Approach, International Journal of Hospitality Management, 28, 423-431.
  • Lee, K.-H., Packer, J. & Scott, N. (2015). Travel Lifestyle Preferences and Destination Activity Choices of Slow Food Members and Non-Members. Tourism Management, 46, 1-10.
  • Martinez, S.W., Hand, M., Pra, M.D., Pollack, S., Ralston, K., Smith, T., Vogel, S., Clark, S., Lohr, L., Low, S., Newman, C. (2010). Local Food Systems Concepts, Impacts, and Issues. USDA-Economic Research Service, Washington, DC, USA.
  • Öktem, Ş. (2014). Standart Reçetelerin Turizm Sektöründe Sürdürülebilirliğe Katkısı: Mersin Yöresi Kahvaltı Örnekleri, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 2 (2), 24-33.
  • Öz, T.A., Şahin, T. (2014). Bir Mersin Yöresi Lezzeti: Batırık, Bildiri Kitabı, 4. Geleneksel Gıdalar Sempozyumu 17-19 Nisan 2014 Adana.
  • Özkaya, F.D., Sünnetçioğlu, S., Can, A. (2013). Sürdürülebilir Gastronomi Turizmi Hareketliliğinde Coğrafi İşaretlemenin Rolü, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 1 (1), 13-20.
  • Serçeoğlu, N. (2014). Yöre Halkının Mutfak Kültürünü Tanıma Durumunun Tespit Edilmesi: Erzurum İli Örneği, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 2 (4), 36-46.
  • Telfer, D.J., Wall, G. (2000). Strengthening Backward Economic Linkages: Local Food Purchasing By Three Indonesian Hotels. Tourism Geographies, 2 (4), 421–447.
  • USDA (2013). The Role of Food Hubs in Local Food Marketing, USDA United States Department of Agriculture, Erişim Tarihi: 14.12.2017, https://www.rd.usda.gov/files/ sr73.pdf
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık: Ankara.
  • Yurtseven, H. R. (2011). Sustainable Gastronomic Tourism in Gokceada (Imbros): Local and Authentic Perspectives. International Journal of Humanities and Social Science, 1 (18), 17-26.
  • Yüksel, A., Yüksel, F. (2001). Comparative Performance Analysis: Tourists’ Perceptions of Turkey Relative to Other Tourist Destinations. Journal of Vacation Marketing, 7 (4), 333-355.
  • Yüksel, A., Mil, B., Bilim, Y.(2007). Nitel Araştırma, Neden, Nasıl, Niçin?, Detay Yayıncılık: Ankara.
  • Yüncü, H., R. (2009). Sürdürülebilir Turizm Açısından Gastronomi Turizmi ve Perşembe Yaylası. 10. Aybastı-Kabataş Kurultayı, Eskişehir.
  • Zağralı, E., Akbaba, A. (2015). Turistlerin Destinasyon Seçiminde Yöresel Yemeklerin Rolü: İzmir Yarımadası’nı Ziyaret Eden Turistlerin Görüşleri Üzerine Bir Araştırma, Journal of Yasar University, 10 (40), 6633-6644.
  • http://www.on5yirmi5.com/haber/yasam/dogal-yasam/1879/ne-menem-seymis-su-batirik.html 12.12.2007
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Burçin Cevdet Çetinsöz

Aylin Sinem Polat

Yayımlanma Tarihi 27 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Ek Sayı 1

Kaynak Göster

APA Çetinsöz, B. C., & Polat, A. S. (2018). Sürdürülebilir Gastronomi Turizmi Bağlamında Yerel Yemeklerin Mikro Ölçekte Hazırlanış Farklılıkları: Batırık Üzerine Bir Araştırma. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(Ek1), 60-77.

Değerli Araştırmacılar,

Dergimize gönderilen çalışmalar geliş sırasına ve konusuna göre öncelikle editör değerlendirmesinden geçmekte, editör görüşü doğrultusunda hakem değerlendirmesine karar verilmektedir. Değerlendirme süreci tamamlanan çalışmalar da aynı şekilde değerlendirmenin tamamlanma tarihlerine, türlerine ve kapsamlarına göre yayıma kabul edilmektedir. Bu yüzden GTAD'a gönderilen çalışmaların herhangi bir sayıda yayıma kabul edileceğinin planlanarak önerilmemesi gerektiğini tekrar hatırlatmak isteriz. Detaylı bilgi için yayın politkası incelenebilir.