Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Learning Strategies of Undergraduate Tourism Students

Yıl 2025, Cilt: 9 Sayı: 1, 363 - 381, 18.03.2025
https://doi.org/10.32572/guntad.1625484

Öz

This study aims to make students' learning processes more efficient by examining the learning strategies of students receiving undergraduate education in the field of tourism and the relationship between these strategies and demographic factor. The study was conducted with 449 tourism students from Çankırı Karatekin University, Kastamonu University and Sinop University located in the TR 82 Region. Data were collected between 01.10.2023 and 15.11.2023 using a survey method, and analyses were conducted using the Kolmogorov-Smirnov test, Independent Groups t-Test and One-Way Analysis of Variance. In the study conducted with the learning strategies determination scale, it was determined that the learning strategies used by the students differed according to gender, age and grade level; female students used the strategies of repetition, meaning and monitoring comprehension more than male student. In addition, it was found that the learning strategies used by the students were generally learned from their teachers and that these strategies were related to academic succes.

Kaynakça

  • Ahmed, M. A. M., El Zoghbi, M. S. A., Ibrahim, M. bellah F., & Abdelkawy, A. H. A. (2022). Applicability of active learning strategies in hospitality practical courses students’ perspectives. Journal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality, 23(1), 43–55. https://doi.org/10.21608/jaauth.2022.154585.1381
  • Aytan, T. (2011). Aktif öğrenme tekniklerinin dinleme becerisi üzerindeki etkileri. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2(4), 23-43.
  • Cesur, M. O., & Fer, S. (2011). Öğrenme stratejileri, stilleri ve yabancı dilde okuma-anlama başarısı arasındaki ilişkiler örüntüsü. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(41). https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/87388
  • Çelenk, S., & Karakış, Ö. (2007). Farklı öğrenme stillerine sahip öğrencilerin genel öğrenme stratejilerini kullanma düzeyleri “A.İ.B.Ü. Örneği.” AİBÜ, Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 34–52.
  • Çelikkaya, T. (2010). Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının kullandıkları öğrenme stratejileri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 65–84.
  • Dieu, T. T., & Dan, T. C. (2023). EFL Students’ perceptions and practices on learning strategies towards ESP for tourism at the school of social sciences and humanities, Can Tho University, Vietnam. European Journal of Alternative Education Studies, 8(2), 92–132. https://doi.org/10.46827/ejae.v8i2.4824
  • Duman, B. (2008). Öğrencilerin benimsedikleri eğitim felsefeleriyle kullanıldıkları öğrenme strateji ve öğrenme stillerinin karşılaştırılması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 203-224.
  • Erdem, A. R. (2005). Öğrenmede etkili yollar: Öğrenme stratejileri ve öğretimi. İlköğretim Online, 4(1), 1-6.
  • Eren, E., & Özdemirci, A. (2018). Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası (10. Baskı). Beta Yayıncılık.
  • Evans, N. G. (2015). Strategic management for tourism, hospitality and event: Routledge. https://www.taylorfranci:com/books/mono/10.4324/9780203771495/strategic-management-tourism-hospitality-events-nigel-evans
  • Güven, M. (2004). Öğrenme stilleri ile öğrenme stratejileri arasındaki ilişki. Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Güven, M., & Çögenli, A. G. (2014). Bilişüstü öğrenme stratejileri belirleme ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 283-297.
  • Hamurcu, H. (2002). Okulöncesi öğretmen adaylarının kullandıkları öğrenme stratejileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 127–134.
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (Vol. 5, p. 359). Ankara, Turkey: Asil Yayın Dağıtım.
  • Karataş, S., Güleş, H., & Aypay, A. (2014). Öğretmen adaylarının çalışmalarında yaşadıkları öğrenme sorunları ve kullandıkları öğrenme stratejileri. Eğitimde Politika Analizi Dergisi, 3(2), 31–48.
  • Kuzu, S., Balaman, F., & Canpolat, M. (2014). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğrenme stratejilerinin belirlenerek bölümlere göre karşılaştırılması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 257–264.
  • O’Connor, N. (2021). Using active learning strategies on travel and tourism higher education programmes in Ireland. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, 29, 100326. https://doi.org/10.1016/j.jhlste.2021.100326
  • Orkun, M. A., & Bayırlı, A. (2019). Öğrenme stratejileri ve öğretimi. Maarif Mektepleri Uluslararası Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 2(1), 64-74.
  • Schreglmann, S., & Mengi, F. (2013). Öğretmen adaylarının sahip oldukları öğrenme stratejilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 22–34.
  • Schweder, S., & Raufelder, D. (2024). Why does a self-learning environment matter? Motivational support of teachers and peers, enjoyment and learning strategie: Learning and Motivation, 88, 102067.
  • Singh, U. G., & Obafemi, T. (2018). Educators’ teaching strategies in elearning Environment: 2018 IEEE 3rd International Conference on Computing, Communication and Security (ICCCS), 35-39. https://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/8586825/
  • Şahin, H., & Çakar, E. (2011). Eğitim Fakültesi öğrencilerinin öğrenme stratejileri ve akademik güdülenme düzeylerinin akademik başarılarına etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(3), 519–540.
  • Şahin, H., & Uyar, M. (2013). Öğrenme stratejileri kullanımının akademik başarıya yansımaları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 20–26.
  • Tay, B. (2005). Sosyal bilgiler ders kitaplarinda öğrenme stratejileri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 209-225.
  • Topbaş, E., & Şahbaz, R. P. (2010). The views of tourism management teacher program students on the five step learning strategy: The example of the national and regional planning tourism course. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2(2), 4643–4649. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.743
  • Vural, L. (2011). Öğretmen adaylarının çalışmalarında yaşadıkları öğrenme sorunları ve kullandıkları öğrenme stratejileri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 46–65.
  • Warr, P., & Downing, J. (2000). Learning strategies, learning anxiety and knowledge acquisition. British Journal of Psychology, 91(3), 311-333. https://doi.org/10.1348/000712600161853
  • Weinstein, C.E. & Mayer R.E. (1986). The teaching of learning strategie: (Ed. M.C. Wittrock) Handbook of research on teaching, 3rd. Edition. New York: Mac Milan Company, 135-327.
  • Weinstein, C. E., & Hume, L. M. (1998). Study strategies for lifelong learning. American Psychological Association. https://psycnet.apa.org/record/1998-07598-000
  • Yeoman, I. S., & McMahon-Beatte, U. (2018). Teaching the future: learning strategies and student challenges. Journal of Tourism Futures, 4(2), 163–167. https://doi.org/10.1108/JTF-12-2016-0054
  • Yeşilyurt, E. (2021). Öğrenme stratejileri. OPUS International Journal of Society Researches, 18(Eğitim Bilimleri Özel Sayısı), 5116-5139. https://doi.org/10.26466/opus.901943
  • Yıldızlar, M. (2012). Öğretmen adaylarının öğrenme stratejileri üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(42). https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/87296

Lisans Eğitimi Alan Turizm Öğrencilerinin Öğrenme Stratejileri

Yıl 2025, Cilt: 9 Sayı: 1, 363 - 381, 18.03.2025
https://doi.org/10.32572/guntad.1625484

Öz

Bu araştırma, turizm alanında lisans eğitimi gören öğrencilerin öğrenme stratejilerini ve bu stratejilerin demografik faktörlerle ilişkisini inceleyerek, öğrencilerin öğrenme süreçlerini daha verimli hale getirmeyi amaçlamaktadır. Araştırma, TR 82 Bölgesinde yer alan Çankırı Karatekin Üniversitesi, Kastamonu Üniversitesi ve Sinop Üniversitesi'nden 449 turizm öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Veriler, 01.10.2023-15.11.2023 tarihleri arasında anket yöntemiyle toplanmış, analizler ise Kolmogorov-Smirnov testi, Bağımsız Gruplar t-Testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi kullanılarak yapılmıştır. Öğrenme stratejileri belirleme ölçeği ile yapılan araştırmada, öğrencilerin kullandıkları öğrenme stratejilerinin cinsiyet, yaş ve sınıf düzeyine göre farklılaştığı; kadın öğrencilerin yineleme, anlamlandırma ve anlamayı izleme stratejilerini erkek öğrencilere göre daha fazla kullandığı tespit edilmiştir. Ayrıca, öğrencilerin kullandıkları öğrenme stratejilerinin genellikle öğretmenlerinden öğrendikleri ve bu stratejilerin akademik başarı ile ilişkili olduğu bulunmuştur.

Kaynakça

  • Ahmed, M. A. M., El Zoghbi, M. S. A., Ibrahim, M. bellah F., & Abdelkawy, A. H. A. (2022). Applicability of active learning strategies in hospitality practical courses students’ perspectives. Journal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality, 23(1), 43–55. https://doi.org/10.21608/jaauth.2022.154585.1381
  • Aytan, T. (2011). Aktif öğrenme tekniklerinin dinleme becerisi üzerindeki etkileri. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2(4), 23-43.
  • Cesur, M. O., & Fer, S. (2011). Öğrenme stratejileri, stilleri ve yabancı dilde okuma-anlama başarısı arasındaki ilişkiler örüntüsü. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(41). https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/87388
  • Çelenk, S., & Karakış, Ö. (2007). Farklı öğrenme stillerine sahip öğrencilerin genel öğrenme stratejilerini kullanma düzeyleri “A.İ.B.Ü. Örneği.” AİBÜ, Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 34–52.
  • Çelikkaya, T. (2010). Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının kullandıkları öğrenme stratejileri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 65–84.
  • Dieu, T. T., & Dan, T. C. (2023). EFL Students’ perceptions and practices on learning strategies towards ESP for tourism at the school of social sciences and humanities, Can Tho University, Vietnam. European Journal of Alternative Education Studies, 8(2), 92–132. https://doi.org/10.46827/ejae.v8i2.4824
  • Duman, B. (2008). Öğrencilerin benimsedikleri eğitim felsefeleriyle kullanıldıkları öğrenme strateji ve öğrenme stillerinin karşılaştırılması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 203-224.
  • Erdem, A. R. (2005). Öğrenmede etkili yollar: Öğrenme stratejileri ve öğretimi. İlköğretim Online, 4(1), 1-6.
  • Eren, E., & Özdemirci, A. (2018). Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası (10. Baskı). Beta Yayıncılık.
  • Evans, N. G. (2015). Strategic management for tourism, hospitality and event: Routledge. https://www.taylorfranci:com/books/mono/10.4324/9780203771495/strategic-management-tourism-hospitality-events-nigel-evans
  • Güven, M. (2004). Öğrenme stilleri ile öğrenme stratejileri arasındaki ilişki. Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Güven, M., & Çögenli, A. G. (2014). Bilişüstü öğrenme stratejileri belirleme ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 283-297.
  • Hamurcu, H. (2002). Okulöncesi öğretmen adaylarının kullandıkları öğrenme stratejileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 127–134.
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (Vol. 5, p. 359). Ankara, Turkey: Asil Yayın Dağıtım.
  • Karataş, S., Güleş, H., & Aypay, A. (2014). Öğretmen adaylarının çalışmalarında yaşadıkları öğrenme sorunları ve kullandıkları öğrenme stratejileri. Eğitimde Politika Analizi Dergisi, 3(2), 31–48.
  • Kuzu, S., Balaman, F., & Canpolat, M. (2014). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğrenme stratejilerinin belirlenerek bölümlere göre karşılaştırılması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 257–264.
  • O’Connor, N. (2021). Using active learning strategies on travel and tourism higher education programmes in Ireland. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, 29, 100326. https://doi.org/10.1016/j.jhlste.2021.100326
  • Orkun, M. A., & Bayırlı, A. (2019). Öğrenme stratejileri ve öğretimi. Maarif Mektepleri Uluslararası Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 2(1), 64-74.
  • Schreglmann, S., & Mengi, F. (2013). Öğretmen adaylarının sahip oldukları öğrenme stratejilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 22–34.
  • Schweder, S., & Raufelder, D. (2024). Why does a self-learning environment matter? Motivational support of teachers and peers, enjoyment and learning strategie: Learning and Motivation, 88, 102067.
  • Singh, U. G., & Obafemi, T. (2018). Educators’ teaching strategies in elearning Environment: 2018 IEEE 3rd International Conference on Computing, Communication and Security (ICCCS), 35-39. https://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/8586825/
  • Şahin, H., & Çakar, E. (2011). Eğitim Fakültesi öğrencilerinin öğrenme stratejileri ve akademik güdülenme düzeylerinin akademik başarılarına etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(3), 519–540.
  • Şahin, H., & Uyar, M. (2013). Öğrenme stratejileri kullanımının akademik başarıya yansımaları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 20–26.
  • Tay, B. (2005). Sosyal bilgiler ders kitaplarinda öğrenme stratejileri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 209-225.
  • Topbaş, E., & Şahbaz, R. P. (2010). The views of tourism management teacher program students on the five step learning strategy: The example of the national and regional planning tourism course. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2(2), 4643–4649. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.743
  • Vural, L. (2011). Öğretmen adaylarının çalışmalarında yaşadıkları öğrenme sorunları ve kullandıkları öğrenme stratejileri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 46–65.
  • Warr, P., & Downing, J. (2000). Learning strategies, learning anxiety and knowledge acquisition. British Journal of Psychology, 91(3), 311-333. https://doi.org/10.1348/000712600161853
  • Weinstein, C.E. & Mayer R.E. (1986). The teaching of learning strategie: (Ed. M.C. Wittrock) Handbook of research on teaching, 3rd. Edition. New York: Mac Milan Company, 135-327.
  • Weinstein, C. E., & Hume, L. M. (1998). Study strategies for lifelong learning. American Psychological Association. https://psycnet.apa.org/record/1998-07598-000
  • Yeoman, I. S., & McMahon-Beatte, U. (2018). Teaching the future: learning strategies and student challenges. Journal of Tourism Futures, 4(2), 163–167. https://doi.org/10.1108/JTF-12-2016-0054
  • Yeşilyurt, E. (2021). Öğrenme stratejileri. OPUS International Journal of Society Researches, 18(Eğitim Bilimleri Özel Sayısı), 5116-5139. https://doi.org/10.26466/opus.901943
  • Yıldızlar, M. (2012). Öğretmen adaylarının öğrenme stratejileri üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(42). https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/87296
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mikail Kara 0000-0003-1027-3611

Yayımlanma Tarihi 18 Mart 2025
Gönderilme Tarihi 23 Ocak 2025
Kabul Tarihi 6 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kara, M. (2025). Lisans Eğitimi Alan Turizm Öğrencilerinin Öğrenme Stratejileri. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 9(1), 363-381. https://doi.org/10.32572/guntad.1625484

Değerli Araştırmacılar,

Dergimize gönderilen çalışmalar geliş sırasına ve konusuna göre öncelikle editör değerlendirmesinden geçmekte, editör görüşü doğrultusunda hakem değerlendirmesine karar verilmektedir. Değerlendirme süreci tamamlanan çalışmalar da aynı şekilde değerlendirmenin tamamlanma tarihlerine, türlerine ve kapsamlarına göre yayıma kabul edilmektedir. Bu yüzden GTAD'a gönderilen çalışmaların herhangi bir sayıda yayıma kabul edileceğinin planlanarak önerilmemesi gerektiğini tekrar hatırlatmak isteriz. Detaylı bilgi için yayın politkası incelenebilir.