Purpose: The transportation industry, whose significance is growing daily in today's context of sustained competition, is responsible for the continued growth of the nations' economies and marketing efforts. Transporting live creatures, commodities, cargo, and services is made feasible through modes including road, air, train, sea, etc. in the transportation industry. Transport methods also play a significant part in international trade in ensuring that goods manufactured to satisfy consumer wants and requirements are delivered to clients at the appropriate location and time. The transportation industry's marketing initiatives have a significant impact on both exports and imports in international trade. The Covid-19 Pandemic, which has been felt worldwide, has had an impact on not just other industries but also the transportation industry. In this regard, by evaluating the export and import statistics of the globe and Turkey in the 2017-2020 periods, it has been attempted to show the state of transportation by air, sea, rail, and road. The study also provided an evaluation of the various means of transportation in terms of marketing efforts. Materials and Methods: For this purpose, descriptive and explanatory research methods were used. First of all, information about transportation modes and marketing activities is given in the conceptual framework. Then, using the secondary data of TUIK and the World Bank, the export and import data made by transportation modes in the 2017-2020 periods were examined. Findings: According to the study's findings, there was a decline in imports and exports across all modalities in every country except China during the Covid-19 Pandemic. Additionally, from 2017 to 2019, there was a rise in transportation exports and imports, but in 2020, there was a fall. Results: This outcome is believed to be the result of the unfavorable Covid-19 outbreak that affected the whole world, as well as maybe the inefficient use of marketing initiatives.
Amaç: Günümüz sürdürülebilir rekabet ortamında önemi her geçen gün artan taşımacılık sektörü sayesinde ülkelerin ekonomik ve pazarlama faaliyetleri de ivme kazanmaya devam etmektedir. Taşımacılık sektörü içinde yer alan karayolu, havayolu, demiryolu, denizyolu vb. modlar sayesinde canlıların, eşyaların, malların, yüklerin ve hizmetlerin taşınması mümkün olabilmektedir. Müşterilerin istek ve ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla üretilen ürünlerin doğru yerde, doğru zamanda alıcılarına ulaştırılmasına sağlayan taşıma modları, dış ticarette de etkin rol oynamaktadır. Uluslararası ticarette, taşımacılık sektöründe gerçekleştirilen pazarlama faaliyetleri, ihracat ve ithalatı büyük ölçüde etkilemektedir. Tüm dünyada yaşanan COVİD-19 Pandemisi diğer sektörlerde olduğu gibi taşımacılık sektörünü de etkilemiştir. Bu anlamda bu çalışma ile 2017-2020 dönemlerinde dünya ve Türkiye ihracat ve ithalat verileri incelenerek havayolu, denizyolu, demiryolu ve karayolu ile yapılan taşımacılıkların durumu ortaya konulmaya çalışılmıştır. Ayrıca çalışmada taşıma modlarının, pazarlama faaliyetleri açısından değerlendirilmesi de yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Bu amaçla tanımlayıcı ve açıklayıcı araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Öncelikle kavramsal çerçevede taşıma modları ve pazarlama faaliyetleri hakkında bilgilere yer verilmiştir. Daha sonra ise ikincil verilerden olan TUİK ve World Bank’dan yararlanılarak 2017-2020 dönemlerinde taşımacılık modları ile yapılan ihracat ve ithalat verileri incelenmiştir. Bulgular: Çalışma sonucunda Covid-19 Pandemi döneminde tüm modlarda Çin dışında tüm ülkelerde hem ithalat hem de ihracatta azalmanın yaşandığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca taşımacılıkta 2017 yılından 2019 yıllarına kadar ihracat ve ithalat açısından artış söz konusu iken 2020 yılında ise azalma yaşanmıştır. Sonuç: Bu sonucun tüm dünyada yaşanan Covid-19 salgını ile yaşanan olumsuz etkilerden kaynaklandığı ve pazarlama faaliyetlerin etkin kullanılmamasından kaynaklanabileceği düşünülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Bölgesel Çalışmalar, İşletme |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 21 Ekim 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 14 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 2 |